Scheuren in voorgevel (binnenmuur)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:39
In 2018 is ons nieuwbouwhuis opgeleverd en nu zijn er enkele scheuren ontstaan in de voorgevel (binnenmuur). Uiteraard ben ik bekend met het feit dat nieuwbouw zich nog een beetje moet 'zetten'. In het overige stucwerk zitten ook wel wat haarscheurtjes, maar in de voorgevel (binnenmuur) zit echt een flinke scheur met wat hoogteverschil boven/onder. De wijdte en grootte van de scheur neemt trouwens wel toe in de tijd.

Volgens mij is de voorgevel aan de binnenkant afgewerkt met gipsplaten. het lijkt erop dat de gipsplaten gescheurd en uit elkaar getrokken zijn. Is dit schadelijk, of is dit gemakkelijk te herstellen met de scheur uitkrabben en vullen met b.v. flexibele kit en daarna over verven? En na hoeveel jaar is het aan te raden om dit herstel op te pakken?

Hieronder enkele foto's van de scheuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCYnlAao1bWkdSp-jlwIhwRpWII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyNG4d1fdDQdgTjeVcZBJzQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/021rRLhGGP6tYp9xiVldAz5h-SA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irKM8eN0NlQkKnPznpPffVAx.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
Ja, ik had inderdaad al de scheurwijzer van VEH gevonden. Maar ik wist niet goed of (compleet doorgescheurd) plaatmateriaal ook hoorde bij niet dragende binnenmuren. Ik dacht meer niet dragen binnenmuren welke zijn opgebouwd uit gibo blokken o.i.d. en niet perse gipsplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:18
Wat zie je op die plek in je buitengevel?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
caspervc schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:08:
Wat zie je op die plek in je buitengevel?
Lastig te zien, want het is op de 1e verdieping. Maar ik zie op het eerste oog niks bijzonders (scheuren o.i.d.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:49
Ik zou het sowieso bij de aannemer gaan melden.

Weet je nog precies wat er gebruikt is? Kalkzandsteen? HSB?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:25
Zonder bouw-/constructietekeningen is het moeilijk om op afstand iets over oorzaken te zeggen. Zeker als je niet kan vertellen welke materialen zijn gebruikt.
Het is een flinke scheur en je hebt garantie. Ga dus niet zelf repareren, want dan maak je het je alleen maar moeilijk als het zometeen over verantwoordelijkheid gaat. Dus zoals @Señor Sjon zegt, melden bij de aannemer.

[ Voor 19% gewijzigd door JukeboxBill op 11-11-2020 16:33 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
Bedankt, ik ga het inderdaad maar even melden bij de aannemer. Wat ik eerst via hier wilde checken is of het niet de "standaard" scheuren zijn waar over gesproken wordt bij nieuwbouw. maar als ik jullie zo hoor, is dat hier niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het stucwerk niet is ingesneden en dat de primer bovenin te spaarzaam is aangebracht icm snel vocht opnemende gipsplaten. Hierdoor blijft ie beter aan het plafond zitten dan de muur. Door gebrek aan hechting 'schotelt' de stuclaag ten opzichte van de ondergrond.

[ Voor 40% gewijzigd door Señor Sjon op 11-11-2020 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
Señor Sjon schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:37:
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het stucwerk niet is ingesneden en dat de primer bovenin te spaarzaam is aangebracht icm snel vocht opnemende gipsplaten. Hierdoor blijft ie beter aan het plafond zitten dan de muur. Door gebrek aan hechting 'schotelt' de stuclaag ten opzichte van de ondergrond.
Het lijkt door en door gescheurd te zijn. Het bovendeel kan ik zo indrukken en beweegt mee, daarnaast zit er zo'n 3mm verschil tussen boven en onder. Zou je dat ook verwachten als er niet ingesneden is en te weinig primer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lijkt me geen gipsplaat maar Stuc. Horizontaal doorzakken lijkt het op, zou ik altijd laten onderzoeken door de aannemer, die kan ook kijken of de muur (dragend) achter het stucwerk scheurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, want effectief is een deel losgekomen. Als je erop klopt, is één deel hol en de ander gewoon vast qua geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
Señor Sjon schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:54:
Ja, want effectief is een deel losgekomen. Als je erop klopt, is één deel hol en de ander gewoon vast qua geluid?
Ja klopt, bovendeel is hol en het onderste deel zit vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als het door en door was, zou allebei hetzelfde moeten klinken. Dus ik verdenk dat het stucwerk op de gipsplaat niet goed gegaan is.

Gewoon aannemer verzoeken dit te verhelpen onder garantie.
Uitgesloten zijn geringe scheuren die het gevolg zijn van droog- of verhardingskrimp of invloed van buitenaf, of van normale zetting van het huis c.q. gebouw. Tenzij deze afbreuk doen aan de degelijkheid van de constructie: de scheurwijdte is meer dan 0,5 mm, scheuren zijn op oneigenlijke plaatsen en als het materiaal afbrokkelt. In dat geval is de garantie 6 jaar, inclusief gevolgschade.
Dit zijn de uitsluitingen. Je hebt wel meer dan een halve milimeter.

@KillerAce_NL Gevelsluitende elementen van HSB zijn vrijwel nooit dragend.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 11-11-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
Señor Sjon schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:58:
Als het door en door was, zou allebei hetzelfde moeten klinken. Dus ik verdenk dat het stucwerk op de gipsplaat niet goed gegaan is.

[...]

Bedankt voor de info! _/-\o_ . Stucwerk is trouwens niet door de aannemer gedaan. Maar ik benader de aannemer en hoor het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
StefanG85 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:01:
[...]

Bedankt voor de info! _/-\o_ . Stucwerk is trouwens niet door de aannemer gedaan. Maar ik benader de aannemer en hoor het wel.
Ai... dat kan wel betekenen dat het de stukadoor is geweest die er niet genoeg gele meuk tegenaan heeft gesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:18
Wij hebben iets soortgelijks gehad “appartement” uit 2018.

Ook bij alle kozijnen. De gipsplaten bleken te strak geplaatst te zijn. “Geen ruimte rond om de kozijnen” waardoor deze scheurvorming kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
Señor Sjon schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:02:
[...]

Ai... dat kan wel betekenen dat het de stukadoor is geweest die er niet genoeg gele meuk tegenaan heeft gesmeerd.
Ik leg het wel even bij de aannemer neer. Anders zit er denk ik niks anders op dan die gevel opnieuw te stuken. En dan wel goed insnijden en primer gebruiken (wanneer dat de eerste keer niet goed is gebeurd ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Señor Sjon schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:58:

[...]

@KillerAce_NL Gevelsluitende elementen van HSB zijn vrijwel nooit dragend.
Ik kan niet weten dat het om HSB elementen gaat, Ik zie alleen de binnenkant van een gestucte voorgevel (lijkt het). Dus ja, dan is het verstandig om te kijken of de scheuren zich beperken tot het stucwerk en niet ook in de muur erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
Ik heb even contact gehad met de aannemer, en deze geeft aan dat ze de klacht niet in behandeling nemen. Ze geven aan dat de stukadoor verantwoordelijk is. Ik meld dit dus even bij de stukadoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:15
Ik heb afgelopen jaar ook een scheur in mijn nieuwbouwwoning gehad. In een niet- dragende muur in de badkamer. Aan beide kanten van de muur zichtbaar, dus echt door. De aannemer is komen kijken, raadde aan het 'nog even door te laten zakken' om zeker te zijn dat na reparatie de muur niet verder zou scheuren, en heeft na een half jaar kosteloos de muur hersteld, dus ook opnieuw laten stuken en verven door onderaannemer. Zo hoort het volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 20:15
Dit is precies de reden dat veel aannemers kopers van nieuwbouw woningen afraden te laten stukadoren . De eerste 2 stookseizoenen zal het bouwvocht langzaam moeten verdwijnen en zal de woning zetten.
Ik vrees dat je weinig garantie zal krijgen . Niet bij de aannemer omdat je zelf heb laten stucen en niet bij je stucadoor omdat hij waarschijnlijk geen (door jou aantoonbare) fouten heeft gemaakt . Al met al erg vervelende schade en ook lastig onzichtbaar weg te werken na 2 jaar .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Pagina: 1