https://opensea.io/seaart
Vraag
Alle reacties
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Volgens mij kun je dan prima met diskpart extenden.
cmd.exe (als administrator) -> diskpart
- list disk
- select disk 0
- list partition (hier even kijken welke C is)
- select partition xxx
- extend
Ja dan kan ik dat rechter deel extenden, maar niet het deel wat links ervan staat..n0s schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:20:
Je kunt volume D verwijderen als er geen data opstaat. Dan komt die paar GB bij de unallocated space.
Volgens mij kun je dan prima met diskpart extenden.
cmd.exe (als administrator) -> diskpart
- list disk
- select disk 0
- list partition (hier even kijken welke C is)
- select partition xxx
- extend
Als ik die verwijder blijft die nog steeds links staan en het lukt me echt niet om die bij die andere unallocated space toe te voegen... overigens die 93GB is voor over provisioning... die kan ik wel toevoegen aan de C... maar dat is niet mijn doel...n0s schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:38:
Dat linkerdeel moet je eerst verwijderen (D:) moet je eerst verwijderen, dan kun je het weer bij een andere partitie voegen. Als je de rest van de unallocated space niet wilt toevoegen, moet je daar een partitie aanmaken om die ruimte te blokkeren.
a. D wissen(verwijderen) (data voordien saven)
b. de tweede partitie (100 mb) verschuiven naar het begin van de schijf (waar je D stond dus)
c. Tussen die 100 mB en je C is nu vrije ruimte: die toekennen aan je C
Dit kan met de freeware Minitool Partition Partition Wizard
Best vooraf een backup van minstens je C maken - een C verplaatsen is meer riskant dan gewoon een gewone datapartitie te gaan verplaatsen. (ook voor een gewone partitie is een backup aangewezen gezien er altijd wel eens iets mis kan gaan)
[ Voor 5% gewijzigd door Valen_76 op 12-11-2020 09:47 ]
Dan zou ik eerst D weggooien, vervolgens die EFI en de C naar voren halen, en dan de vrijgekomen ruimte toewijzen aan C. Die is dan aansluitend dus dat zou moeten kunnen
Die recovery partition kun je aan het einde laten staat, dat maakt niet uit.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Die 100MB EFI partitie wordt gebruikt door je UEFI systeem. Er is geen enkele tool die deze kan verplaatsen aangezien die partitie in gebruik is zodra je systeem opstart.
De enige manier om dit te doen is door de schijf helemaal leeg te gooien. Dan wordt de EFI partitie opnieuw aangemaakt aan het begin van de schijf en heb je de volledige ruimte weer beschikbaar.
tenzij je een tooltje gebruikt dat het doet vòòr de opstart van je windows.Croga schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:19:
Er is geen enkele tool die deze kan verplaatsen aangezien die partitie in gebruik is zodra je systeem opstart.
Ik zal het nog even herhalen:passer schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:57:
[...]
tenzij je een tooltje gebruikt dat het doet vòòr de opstart van je windows.
Je UEFI is het stukje software wat in je systeem ingebakken zit. Het stukje software wat de CPU wakker schudt, zorgt dat je USB poorten werken, dat je opslag het doet.... En die gebruikt dus die 100mb partitie om spulletjes op te slaan.Croga schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:19:
Die 100MB EFI partitie wordt gebruikt door je UEFI systeem. Er is geen enkele tool die deze kan verplaatsen aangezien die partitie in gebruik is zodra je systeem opstart.
Het staat verder helemaal los van Windows. Het is nodig om überhaupt iets te kunnen booten. Ook dat tooltje wat vóór windows opstart is afhankelijk van de UEFI en kan dus alsnog niets met die partitie doen.....
Hûh? Dus volgens jou kan een systeem met een lege disk zonder UEFI partitie niet opstarten?Croga schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:19:
Allemaal hele leuke adviezen maar.....
De enige manier om dit te doen is door de schijf helemaal leeg te gooien. Dan wordt de EFI partitie opnieuw aangemaakt aan het begin van de schijf en heb je de volledige ruimte weer beschikbaar.
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Dat is niet wat ik zeg. Maar zodra die partitie gemaakt is wordt die actief nog voordat er maar een letter andere code is uitgevoerd.Brahiewahiewa schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:55:
[...]
Hûh? Dus volgens jou kan een systeem met een lege disk zonder UEFI partitie niet opstarten?
Edit: verdere duiding: UEFI zit in een chip op je moederbord, en werkt zonder HDD, SSD of OS ook prima. Om vervolgens een OS te starten wordt tijdens het booten gezocht naar zo'n partitie en wat daar allemaal op staat. Tijdens het booten worden zaken als de kernel daarvandaan in het geheugen geladen totdat die het stokje overneemt en de EFI-partitie niet meer nodig is. Bij een Windows-systeem staat daar de Microsoft bootloader met hulpbestanden en configuratie, verder niks.
Ik kan mijn EFI-partitie prima handmatig verplaatsen, zelfs op een draaiend systeem. Dan kunnen tooltjes dat ook.Croga schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:19:
[ Voor 45% gewijzigd door DataGhost op 12-11-2020 16:28 ]
Onzin. Start van een willekeurige Linux Live USB, start “gparted”. De D-partitie gooi je weg, de 100MB partitie schuif je op naar het begin en daarna vergroot je de C-partitie. Reboot, klaar.Croga schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:19:
Doe ik meerdere keren per week, werkt 100% zeker.
Het kan wel maar het is echt super veel gedoe om dit te doen. Je bios scanned volgens mij waar UEFI partities zijn en je zou ook de UEFI partitie kunnen verwijderen en nogmaals aan kunnen maken. Maar dit soort gedoe, doe ik van vanuit Linux al dan niet met een Live cd maar kies er vaker voor om Windows te herinstalleren omdat het toch niet mijn hoofd OS is.Croga schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:42:
[...]
Ik zal het nog even herhalen:
[...]
Je UEFI is het stukje software wat in je systeem ingebakken zit. Het stukje software wat de CPU wakker schudt, zorgt dat je USB poorten werken, dat je opslag het doet.... En die gebruikt dus die 100mb partitie om spulletjes op te slaan.
Het staat verder helemaal los van Windows. Het is nodig om überhaupt iets te kunnen booten. Ook dat tooltje wat vóór windows opstart is afhankelijk van de UEFI en kan dus alsnog niets met die partitie doen.....
Dus samenvatting. Voor 9GB zou ik het niet doen en lekker de partitie verbergen in Windows als je er aan stoort.
Als ik me niet vergis zou het met die Aomei wel moeten kunnen. Gaat aanpassen, heeft dan een reboot nodig. Zou je iig kunnen proberen.Croga schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:19:
Alternatief is tijdelijk even uefi uitzetten in je bios en voor legacy boot gaan, dan gaat ie die hele uefi partitie niet gebruiken. Zet je hem na de move weer aan.
Zou eea wel testen wetende dat ik een backup had.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)