Is 1000eu prebuilt toch een goede keuze?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zingendebeer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-12-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen: Total War, Battlefield serie. Daarnaast fotos bewerken in lightroom (opslag is dus ook fijn)

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000eu max

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Net zoals de velen op dit forum, kijk ik watertandend uit naar de Black Friday deals om een nieuwe game PC van max 1000 eu te kopen. Als ik kijk naar de forums die al goed gaande zijn, kom je al snel uit bij een systeem met de Ryzen 5 3600 en bijvoorbeeld de GTX 1660Super kaart en er staan prima builds al op vele threads.

Hier is mijn dingetje. Die builds komen vaak uit rond de 800-900 eu en met de aanschaf van windows komt daar dan nog 100eu bovenop. Als ik echter zoek op prebuilt pc's in die prijs klasse met zulk soort hardware (zie hieronder) kom ik ook uit op pc's die voor de black friday korting al competitief zijn (waar windows niet aangekocht hoeft te worden)

https://www.alternate.nl/...g-pc/html/product/1639112?
https://www.mediamarkt.nl...256g-1t-1660-1662120.html

Mij vraag is dus als volgt. Wat maakt de builts die al aangegeven staan op alle threads dan beter?
Ik heb overigens nog geen ervaring met eigen pc's bouwen dus als het kwaliteits verschil niet merkbaar is, denk ik dat ik liever dan voor een prebuilt ga

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:56

g0tanks

Moderator CSA
Het is inderdaad een ok prijs voor een pre-built, maar zelf bouwen blijft beter. Het 1080p-systeem in de afgelopen Best Buy Guide is op verschillende vlakken beter: reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2020 Onder andere een betere voeding, sneller geheugen, grotere SSD en recentere GPU.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:22
Wat die builds beter maakt is gemiddeld genomen de balans. Zowel op prestaties als kwaliteit van de onderdelen. Een prebuilt met super CPU, GPU en SSD zal waarschijnlijk zwaar bespaard hebben op voeding, behuizing en moederbord. Daarnaast is het maar de vraag wat je aan kunt passen aan het systeem. Is de voeding niet top, maar zou je, financieel, die kunnen swappen, is het de vraag of die qua stekkers wel past bijvoorbeeld. En of er beperkingen zitten op het merk/type apparatuur dat je in kunt bouwen.

OEM bouwers halen regelmatig een aantal trucjes uit om te voorkomen dat men prebuilt als basis gebruikt voor een ander systeem. Zoals custom fysieke formaten van moederborden of connectoren of firmware beperkingen. Als je dat allemaal weet, dus heel goed uitzoekt van tevoren, kan het een uitstekende deal blijken. Of toch maar matig. Als het om, doordachte, bang-for-buck gaat, kom je waarschijnlijk toch steeds op zelf samengesteld uit. Het kan net zo duur zijn, maar per onderdeel steeds een trapje beter.

Prebuilt is vaak prima, maar zelden tot nooit exceptioneel veel waarde voor je geld. De waarde zit meer in de garantie op ondersteuning en geen eigen inzet hoeven leveren. Die garantie op het systeem, niet onderdelen, krijg je bij losse onderdelen niet. Soms wel als je een systeem door een verkoper laat bouwen. Bijvoorbeeld Azerty (maar er zijn er veel meer die dat doen). Kost een paar tientjes en de afwerking (cablemanagement en tuning) is niet top, maar dat kun je als je wilt zelf nog achteraf doen.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zingendebeer
Ok, als ik het dus goed begrijp worden er op de "minder sexy" onderdelen gewoon redelijk bespaard bij zulk soort pc's en daarnaast lastiger met verbouwen in de toekomst?

Dus het is gewoon enorm aangeraden om dan je eigen te bouwen Qua leverancier: is Azerty dan vaak het fijnst of raden jullie een andere aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
maakt vrij weinig uit, een doos is een doos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:38
zingendebeer schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:17:
Ok, als ik het dus goed begrijp worden er op de "minder sexy" onderdelen gewoon redelijk bespaard bij zulk soort pc's en daarnaast lastiger met verbouwen in de toekomst?

Dus het is gewoon enorm aangeraden om dan je eigen te bouwen Qua leverancier: is Azerty dan vaak het fijnst of raden jullie een andere aan?
Niet minder sexy; mindere kwaliteit en mogelijk minder performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

418O2 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:19:
[...]

Niet minder sexy; mindere kwaliteit en mogelijk minder performance.
Wat TS bedoelt, is dat een "GTX 1660Super" en "Ryzen 5 3600" cool staan in de advertentie, maar dat het dan in een kast van waaibomenmetaal met een voeding met piepende en lekkende condensatoren wordt gehangen om geld te besparen. De kast en voeding zijn dus "minder sexy onderdelen".

Dat zorgt er dus voor dat je systeem niet lang meegaat, niet goed gekoeld wordt, herrie maakt of moeilijk uit te breiden is zonder die onderdelen te moeten vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 11-11-2020 15:26 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zingendebeer
Hahaha ja exact dat!

Maar in dat geval ga ik gewoon lekker forums spitten om mijn ideale PC in elkaar te flansen. Is naar jullie mening de best buy guide altijd een goede houwvast of valt het wel mee hoe goed die adviezen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Normaal gesproken wel, maar die van oktober is expres uitgesteld tot de hardware er is (er is net deze weken veel nieuwe hardware (ryzen 5xxx en RTX 3xxx / RX6xxx)
Pagina: 1