Verticaal zoeken combineren met Als in Excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiMondain
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-11-2020
met verticaal zoeken heb ik een bepaalde waarde opgevraagd. Wat ik graag tegelijkertijd wil in diezelfde cel is dat als die bepaalde waarde niet voorkomt dat Excel kijkt naar een andere kolom en die waarde weergeeft zodat ik geen lege cellen heb. Is dit mogelijk en hoe zou ik zo'n formule moeten schrijven? Ik heb nu onderstaand.

=VERT.ZOEKEN(A2;'[Email adressen aanmaningen.xlsx]Blad1'!$A$2:$B$5699;2;ONWAAR)

Beste antwoord (via RaiMondain op 11-11-2020 15:31)

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:19
Als je de syntaxis van de ALS.FOUT-formule bekijkt (klik je wel eens op het knopje Fx links naast de formule op formulebalk?) zie je dat het tweede deel van de formule, dus na de ; , weergeeft wat de formule moet doen als uit het eerste deel een fout komt. Daar staat nu dat hij niets moet neerzetten. Vervang dat door dat wat je wel wilt en klaar is Kees/Raimondain.

Edit: Overigens is de formule ALS.NB beter, omdat dan alleen de fouten die normaal zouden leiden tot een #N/B - i.c. dat de gezochte waarde niet voorkomt - worden genegeerd en niet álle fouten. Als je dan een fout in je VERT.ZOEKEN maakt dan krijg je alsnog de betreffende error.

[ Voor 28% gewijzigd door Patrick_6369 op 11-11-2020 15:24 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:39

g0tanks

Moderator CSA
Je kan ALS.FOUT gebruiken om te bepalen of de eerste verticaal zoeken iets kan vinden. Als dat niet het geval is doe je een tweede waarbij je verwijst naar de andere kolom.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
=als(isfout(vert.zoeken());andere_kolom;vert.zoeken())
Oftewel je moet je verticaal zoeken 2x uitvoeren, 1x icm isfout als je 1e als-conditie, en 1x als de isfout fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Gomez12 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:03:
=als(isfout(vert.zoeken());andere_kolom;vert.zoeken())
Oftewel je moet je verticaal zoeken 2x uitvoeren, 1x icm isfout als je 1e als-conditie, en 1x als de isfout fout is.
Mijn voorstel met ALS.FOUT is korter omdat je de eerste verticaal zoeken niet hoeft te herhalen. ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiMondain
Dank je wel. Als ik als.fout erbij zet dan krijg ik een lege cel te zien terwijl ik een waarde zou moeten zien. Wat mis ik dan nog?

=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A2;'[Email adressen aanmaningen.xlsx]Blad1'!$A$2:$B$5699;2;ONWAAR);"")

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:19
Als je de syntaxis van de ALS.FOUT-formule bekijkt (klik je wel eens op het knopje Fx links naast de formule op formulebalk?) zie je dat het tweede deel van de formule, dus na de ; , weergeeft wat de formule moet doen als uit het eerste deel een fout komt. Daar staat nu dat hij niets moet neerzetten. Vervang dat door dat wat je wel wilt en klaar is Kees/Raimondain.

Edit: Overigens is de formule ALS.NB beter, omdat dan alleen de fouten die normaal zouden leiden tot een #N/B - i.c. dat de gezochte waarde niet voorkomt - worden genegeerd en niet álle fouten. Als je dan een fout in je VERT.ZOEKEN maakt dan krijg je alsnog de betreffende error.

[ Voor 28% gewijzigd door Patrick_6369 op 11-11-2020 15:24 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
RaiMondain schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:15:
Dank je wel. Als ik als.fout erbij zet dan krijg ik een lege cel te zien terwijl ik een waarde zou moeten zien.
Bedoel je dat zonder ALS.FOUT de VERT.ZOEKEN wel een normale waarde teruggeeft? Dat zou gek zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaiMondain
Patrick_6369 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:21:
Nee, nooit naar gekeken. Nu wel en heb het kunnen oplossen. Dank je wel allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
RaiMondain schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:29:
Nee, nooit naar gekeken. Nu wel en heb het kunnen oplossen.
Daarom dus nooit zomaar klakkeloos een formule overnemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
g0tanks schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:04:
[...]

Mijn voorstel met ALS.FOUT is korter omdat je de eerste verticaal zoeken niet hoeft te herhalen. ;)
Ik herhaal de vert.zoeken bijna bewust, puur omdat mijn ervaring is dat mensen dit soort formules rustig gaan kopieren en plakken en dan 10x in een sheet met 1/2 miljoen regels.

Terwijl het wmb dan ook pijn moet doen, ik heb hier collega's die rustig xlsx bestanden van 100+Mb genereren en dan eerst gaan klagen over dat formules maar 7 lagen diep kunnen gaan en daarna dat ze een snellere computer moeten hebben omdat excel zo traag is...
Nee, je computer is niet traag. Je gebruikt simpelweg een vrachtwagen om de porcelein kast deur open te maken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __BlackEyed__
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je kan ook INDEX MATCH gebruiken, wat (soms veel) sneller is dan VLOOKUP en het geeft de mogelijkheid om naar links en rechts te verwijzen ipv alleen naar rechts. (Normaal VLOOKUP is vlookup(a1,1,false), handig zou zijn als ook vlookup(a1,-1,false) zou kunnen, wat dus niet mogelijk is, maar door INDEX MATCH wordt opgelost.)

https://www.got-it.ai/sol...orial/vlookup/index-match

VLOOKUP = VERT.ZOEKEN
INDEX = INDEX
MATCH = VERGELIJKEN

(Overigens nieuw is XLOOKUP (X.ZOEKEN) met meer mogelijkheden dan VLOOKUP, XLOOKUP function - Office Support, aleen in web en Excel 365)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45
Idd, Xlookup (in het nederlands x.zoeken) heeft de volgende syntax
XLOOKUP(lookup_value,lookup_array,return_array,[if_not_found],[match_mode],[search_mode])

specifiek het 3e waarde "if_not_found" is hier handig voor
Pagina: 1