Vraag

• preshantram
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-06 10:14
Dag allen,

Ik ben bezig met een klein projectje waarin ik een aantal high brightness leds wil toepassen,
nu raak ik helemaal verloren op farnell met alle mogelijke soorten leds die ze aanbieden... Leds worden uiteindelijk gevoed door een 12V power supply en dienen te worden geschakeld met een arduino.

Het idee is dat de Leds van frontaal zo goed mogelijk zichtbaar zijn gedurende zonlicht bijvoorbeeld, nu zag ik dat ze dus ook lenzen aanbieden waarmee je de hoek kan beperken, maar geen idee hoe ik tot een ideale selectie kan komen van LED + Lens?

Uiteindelijk denk ik dat ik een rijtje leds naast elkaar wil hebben tot een maximale breedte van +/- 105mm met een zo hoog mogelijk aantal lumen, kleur het liefst rood.. >:).....

Wie kan mij advies geven waarin ik hier ooit moet beginnen, mijn kennis elektronica is niet fantastisch.

Alvast mega bedankt :*)

Alle reacties

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:08
Kijk naar de COB Led's bij Farnell: Linkje

Let op dat je voor leds altijd een stroombron nodig hebt, en niet direct met de spanning kan benaderen. Drivers of wat additionele elektronica heb je altijd nodig. Dit hangt van je uiteindelijke LED keuze af.

Schakelen met Arduino kan ook weer alle kanten op. Wil je dimmen? Simpel aan uit?

LED + lens is een prima optie. Ik heb zelf altijd Luxeon LEDs gebruikt, die kan je krijgen met een lens er aan vast. Linkje.

Wat je ook doet, high powered LEDs hebben altijd koeling nodig! Hou dat zeker in gedachte!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-08 08:14
1 tip: De goedkope led's op ebay zijn ook prima, maar het rendement is 30 - 50% van de dure led's (cree edg). Met een lens vaak wel prima bruikbaar.

Wil je echt van ver de led goed kunnen zien is een zaklamp ook een idee. Die zijn er klein en hebben een mooie focus lens.

• preshantram
Het moet goed, ik praat over afstanden van +/- 200m, vergelijkbare oplossingen bieden volgens specificaties 1500-3000 lumen. Liefst heb ik bekende Cree leds bijvoorbeeld, maar ik weet niet exact welke type omdat de specificaties mij niet veel zeggen, en bij wat voor type welke housing/lenzen ik nodig hebt. @EJonk Het idee van de arduino is enkel voor het aan/uit zetten van de leds.

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-08 08:14
Kijk eens hier: https://www.unilight.at/Scheinwerfer/aluminium-version/

Wij gebruiken deze veel in onze vliegtuigen en bij vol zon zijn deze op grote afstanden prima te zien. 200 meter is dicht bij :)

• preshantram
Thanks @Tadango dat is een beetje dezelfde toepassing als waarvoor ik opzoek ben, echter een serie van dezelfde LEDS incl lenzen moeten toch wel op farnell te vinden zijn voor een eerlijke prijs?

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:08
preshantram schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:00:
Het moet goed, ik praat over afstanden van +/- 200m, vergelijkbare oplossingen bieden volgens specificaties 1500-3000 lumen. Liefst heb ik bekende Cree leds bijvoorbeeld, maar ik weet niet exact welke type omdat de specificaties mij niet veel zeggen, en bij wat voor type welke housing/lenzen ik nodig hebt. @EJonk Het idee van de arduino is enkel voor het aan/uit zetten van de leds.
Dan is een relais de beste optie. Kan je makkelijke bordjes voor krijgen voor arduino. Zuks

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee