Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.
Wat ga je met je laptop doen? office programma's draaien, surfen en voorlopig 1 spel anno 1800
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Wat is je budget? zal rond de 1000 eur dwarrelen
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen? nee
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren geen voorkeur, maar vooral geen chromebook en ook geen apple-product
Wat ik nodig heb voor dat ene game:
1) processor: intel i5 3,5 ghz of amd ryzen 5 1500x 3,5 ghz
Bij opzoekwerk kom ik volgende info regelmatig tegen: intel core i7 kloksnelh 1,8ghz, turbosnelh 4,9ghz. Dan stel ik me de vraag:
Die i7 is beter dan i5 ok, zit ik voor langere tijd gebeiteld. Maar die 3,5ghz. Is dat de kloksnelheid of de turbosnelheid?
Andere modellen hebben 2,6ghz kloksnelheid en dan turbosnelheid 4,5ghz.
Is het beter voor hogere kloksnelheid te gaan en de turbosnelheid wat laten zakken of maakt die turbosnelheid niet echt uit, als het maar boven de 3,5ghz is?
2) video: nvidea geforce GTX970 4GB of amd radeon R9 290x (4gb)
soms zie ik bij de voorstellen ook rtx modellen, maar ik las al dat gtx beter is en dat moet het volgens de minimumvereisten ook zijn. Of het een betrouwbare bron is weet ik niet.
die 970 in de naam,die kom ik bijna niet tegen. Meer 1650 & 1660. Maar is een hoger nummer hier standaard ook beter?
die 1650 hangt altijd samen met 4GB en die 1660 met 6GB merk ik op
En ook de reeks MX van Nvidea zou minder zijn dan de GTX.
Ik las ook al dat dit de desktopkaarten zijn en dat laptopkaarten anders zijn, maar daar weet ik niet hoe te zoeken dan naar iets dat diezelfde specificaties haalt.
2b) en dan zie ik soms nog varianten van een GTX met daar nog eens Ti achter??
3) directX 11 of 12
daar vind ik dus niets van terug bij aankopen. Hoe kom ik zoiets te weten.
4) geheugen 8Gb. Soms zie ik erbij staan "waarvan 8GB ingebouwd" of bij 16GB waarvan 8GB ingebouwd. Hoe moet ik dat beoordelen?
5) opslag: ssd is sneller dan hdd. Maar ga je best voor 1000 GB ssd of voor 256gb ssd + 1000gb hdd?
6) raden jullie nog een ingebouwde optische lezer aan? Bij vele modellen zie ik het niet meer. Maar wat dan met cd's vol foto's van vroeger ? Een externe cd/dvd-lezer kopen met usb-koppeling?
dank u allen bij voorbaat
Wat ga je met je laptop doen? office programma's draaien, surfen en voorlopig 1 spel anno 1800
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Wat is je budget? zal rond de 1000 eur dwarrelen
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen? nee
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren geen voorkeur, maar vooral geen chromebook en ook geen apple-product
Wat ik nodig heb voor dat ene game:
1) processor: intel i5 3,5 ghz of amd ryzen 5 1500x 3,5 ghz
Bij opzoekwerk kom ik volgende info regelmatig tegen: intel core i7 kloksnelh 1,8ghz, turbosnelh 4,9ghz. Dan stel ik me de vraag:
Die i7 is beter dan i5 ok, zit ik voor langere tijd gebeiteld. Maar die 3,5ghz. Is dat de kloksnelheid of de turbosnelheid?
Andere modellen hebben 2,6ghz kloksnelheid en dan turbosnelheid 4,5ghz.
Is het beter voor hogere kloksnelheid te gaan en de turbosnelheid wat laten zakken of maakt die turbosnelheid niet echt uit, als het maar boven de 3,5ghz is?
2) video: nvidea geforce GTX970 4GB of amd radeon R9 290x (4gb)
soms zie ik bij de voorstellen ook rtx modellen, maar ik las al dat gtx beter is en dat moet het volgens de minimumvereisten ook zijn. Of het een betrouwbare bron is weet ik niet.
die 970 in de naam,die kom ik bijna niet tegen. Meer 1650 & 1660. Maar is een hoger nummer hier standaard ook beter?
die 1650 hangt altijd samen met 4GB en die 1660 met 6GB merk ik op
En ook de reeks MX van Nvidea zou minder zijn dan de GTX.
Ik las ook al dat dit de desktopkaarten zijn en dat laptopkaarten anders zijn, maar daar weet ik niet hoe te zoeken dan naar iets dat diezelfde specificaties haalt.
2b) en dan zie ik soms nog varianten van een GTX met daar nog eens Ti achter??
3) directX 11 of 12
daar vind ik dus niets van terug bij aankopen. Hoe kom ik zoiets te weten.
4) geheugen 8Gb. Soms zie ik erbij staan "waarvan 8GB ingebouwd" of bij 16GB waarvan 8GB ingebouwd. Hoe moet ik dat beoordelen?
5) opslag: ssd is sneller dan hdd. Maar ga je best voor 1000 GB ssd of voor 256gb ssd + 1000gb hdd?
6) raden jullie nog een ingebouwde optische lezer aan? Bij vele modellen zie ik het niet meer. Maar wat dan met cd's vol foto's van vroeger ? Een externe cd/dvd-lezer kopen met usb-koppeling?
dank u allen bij voorbaat