Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markdouma
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-06 12:02
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met het systeem wil ik voornamelijk gamen en dan met name Warzone en Cyberpunk 2077. Ik heb een 27" scherm en ik wil de graphics het liefst mooi hoog hebben op 1440p en 144hz. Voor werk heb ik nog niet echt een dikke processor nodig, maar dit kan in de toekomst wel het geval zijn. Mijn doel is om een futureproof systeem te bouwen dat zeker een jaar of 5 mee kan. Daarom kies ik ook voor een processor die voor nu nog geen meerwaarde heeft in games of werk, maar in de toekomst wellicht wel.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het maximale bedrag ligt rond de €2500. Ik verwacht niet meer te besteden, zeker niet met het wensenpakket dat ik nu heb.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In feite alleen een SSD van Samsung (de 500 gb 970 EVO). Mijn huidige systeem met een i5-8600k en GTX 1080 wil ik in zijn geheel verder verkopen aan iemand die minder eisen stelt aan z'n systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
N.v.t.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia voor GPU. Ik heb twee monitoren met GSYNC en ik vind het zonde om daar geen gebruik van te maken door voor AMD te kiezen. Ik heb er geen moeite mee om even te wachten tot de 3080 meer beschikbaar is. Verder geen voorkeuren. Waarschijnlijk Ryzen vanwege hun prestaties, maar ik heb jarenlang intel gehad en dat is verder prima bevallen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een goed gekoeld systeem en het liefst zo min mogelijk geluid. De huidige kast die ik heb geselecteerd voldoet zeker aan de koel-wens, decibel ben ik niet zo zeker van. Wel vind ik het een hele mooie kast, dus als er geen écht beter alternatief is dan kies ik voor deze. RGB geef ik verder niet erg veel om, ik vind de standaard RBG op de RAM-reepjes en GPU tegenwoordig clean en mooi genoeg.

Daarnaast niet echt wensen, naast een solide werkend systeem.

Ga je overklokken?
Voorlopig niet. Ik weet a/ niet hoe het werkt en b/ volgens mij is het niet nodig met de configuratie die ik voor ogen heb. Op basis van de reviews zit er ook weinig OC potentieel op de 3080 en snellere cores voor de 5900x is voor mijn wensenpakket overbodig.

Wat verwacht je van ons?[i]
Wat ik vooral wil weten, is dit een solide systeem? Is dit een systeem dat futureproof is en 5 jaar mee kan? Passen de onderdelen goed bij elkaar? Nog een paar iets specifiekere vragen:
- Past de RAM bij de CPU (ik heb geen verstand van timings);
- Zouden jullie voor een B550 of X570 moederbord gaan?;
- Is de PSU overkill of gewoon prima?;
- Hoeveel RAM kunnen jullie aanraden in dit systeem en maakt het nog uit welk merk?
- Kunnen jullie me iets meer vertellen over de verschillende RAM timings en welke timings ik zou willen voor de 5900x? (CL14/CL16 of iets anders);
- In hoeverre past de gekozen kast bij mijn wensen of zijn er betere alternatieven?;
- Wat kunnen jullie zeggen over de CPU koeler? Overkill, goed of betere dan wel goedkopere alternatieven?

Het is een redelijke lijst, ik wil er zeker van zijn dat ik de juiste onderdelen bij elkaar heb gesprokkeld. Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet, Mark

Wensenlijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 616,50€ 616,50
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 966,79€ 966,79
1BehuizingenCooler Master MasterCase SL600M€ 169,25€ 169,25
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 94,90€ 94,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 192,80€ 192,80
1VoedingenCorsair RM850x (2018) Zwart€ 149,-€ 149,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 224,-€ 224,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.578,24

[ Voor 32% gewijzigd door Markdouma op 12-11-2020 10:50 . Reden: Wensenlijst via pricewatch toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:48
Voor die games heb je geen 5900X nodig. Je 8600K is prima, eventueel wat overklokken. Snellere videokaart erin en gaan maar weer.

• Markdouma
bump

• WouterG1989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-11-2024
Misschien is het handig om even een wensenlijstje aan te maken. Dan kan er makkelijker gekeken en meegedacht worden :). Daarbij komen daarbij ook de prijzen bij te staan.

Bron: DAA beleid --> #4 :)

[ Voor 13% gewijzigd door WouterG1989 op 12-11-2020 10:49 ]

• Markdouma
WouterG1989 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:48:
Misschien is het handig om even een wensenlijstje aan te maken. Dan kan er makkelijker gekeken en meegedacht worden :). Daarbij komen daarbij ook de prijzen bij te staan.

Bron: DAA beleid --> #4 :)
Thanks! Ik was al inderdaad op zoek hoe je het zo mooi in een lijstje kreeg, nu toegevoegd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:02
Zelf met toekomst gericht denk ik dat je echt overkill in je systeem hebt zitten.
Heb zelf de 3900x in mijn pc zitten en is eigenlijk ook overkill. Daarbij ben ik wel met een opleiding bezig en hierom met VM's e.d., maar dan nog zou een Ryzen 7 prima zijn geweest.

Alhoewel ik verwacht dat je net zo eigenwijs bent als ik. ;)

Ik heb overigens zelf wel een X570 moederbord gekocht.
En moet ook zeggen dat mijn pc echt super stabiel draait. Eigenlijk nog geen problemen meegemaakt zoals ik bij anderen hoor.

[ Voor 21% gewijzigd door Arunia op 12-11-2020 11:10 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:43
Eerste wat opvalt: je investeert veel geld in high end producten, maar geen extra ventilatoren, terwijl er in de behuizing een rare airflow zit. Leuk, 2x 200mm fans onderin en voeding bovenin. Echter zou ik ook nog 2x 200mm bovenin in pull-functie zetten voor airflow. https://tweakers.net/pric...re/1129317;295556;353282/ zijn dan opties. Waarbij de cooler master ook met lampje te vinden is, en de bitfenix ook in wit kan.

Ik zou ook net wat meer geld steken in het bord, gezien je overal het maximum het gepakt. pricewatch: ASRock B550 Extreme4 geeft dan extra veel mogelijkheden.

• Markdouma
Arunia schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:09:
Zelf met toekomst gericht denk ik dat je echt overkill in je systeem hebt zitten.
Heb zelf de 3900x in mijn pc zitten en is eigenlijk ook overkill. Daarbij ben ik wel met een opleiding bezig en hierom met VM's e.d., maar dan nog zou een Ryzen 7 prima zijn geweest.

Alhoewel ik verwacht dat je net zo eigenwijs bent als ik. ;)

Ik heb overigens zelf wel een X570 moederbord gekocht.
En moet ook zeggen dat mijn pc echt super stabiel draait. Eigenlijk nog geen problemen meegemaakt zoals ik bij anderen hoor.
Bedankt voor je reactie! En ja, eigenwijs ben ik zeker. Niet eigenwijs genoeg gelukkig om al het advies de wind in te slaan. Wel wil ik graag voor de nieuwste serie gaan, welke CPU kan je dan aanraden? De 5600x? Die vind ik ook zeker het overwegen waard.

Wat zijn de afwegingen als je X570 afzet tegen B550? Als ik er over lees, dan maakt een X570 meer lawaai, maar verder dan dat kom ik niet echt. Zijn er noemenswaardige verschillen?
99ruud99 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:17:
Eerste wat opvalt: je investeert veel geld in high end producten, maar geen extra ventilatoren, terwijl er in de behuizing een rare airflow zit. Leuk, 2x 200mm fans onderin en voeding bovenin. Echter zou ik ook nog 2x 200mm bovenin in pull-functie zetten voor airflow. https://tweakers.net/pric...re/1129317;295556;353282/ zijn dan opties. Waarbij de cooler master ook met lampje te vinden is, en de bitfenix ook in wit kan.

Ik zou ook net wat meer geld steken in het bord, gezien je overal het maximum het gepakt. pricewatch: ASRock B550 Extreme4 geeft dan extra veel mogelijkheden.
Thanks voor je input. Ik heb inderdaad gekozen voor de kast omdat hij goed koelt, denk je dat met de huidige setup het te warm gaat worden? Als dat het geval is dan volg ik idd je advies voor extra fans. Wat betreft het mobo dat je hebt aangedragen, ga ik even naar kijken vanmiddag!

• 99ruud99
Hier resultaten van test van gamernexus:

https://www.gamersnexus.n...sl600m-review-cpu_all.png

jij gaat voor stock-configuratie: dat is de op 1 na onderste (niet echt positief voor case van boven 150 euro) Mogelijk is het beter om de GPU verticaal te zetten - gezien je airflow ook verticaal is. De CPU wordt dan 8 graden koeler, maar de GPU wordt 3 graden warmer (maar zit net boven een 200mm fan... dusja)

• Arunia
Het probleem is een beetje dat de 5600x wel ruim lager zit dan de 5900x. Tuurlijk is het geld daar ook wel weer naar.
De 3900x is bijvoorbeeld een 12 core, de 5600x een 6 core. De 5800x is 110 euro goedkoper dan de 5900x en daardoor eigenlijk nauwelijks interessant te noemen.

Vind het heel moeilijk om eerlijk te zijn.

Qua behuizing heb ik zelf de Coolermaster S600 met venster. Die is vrij stil en koelt voor zover goed. Heb de fans vervangen voor 3 noctua koelers. 2 voor en 1 achter.

• Markdouma
Als ik je verhaal zo lees Arunia, dan zit je een beetje met dezelfde gedachtenkronkel als ik. En als ik twijfel, dan ga ik toch wel vaak voor de veilige optie, al is dat momenteel zwaar overkill. Gelukkig heb ik nog wel even de tijd om er over na te denken, met de huidige beschikbaarheid van materiaal ga ik toch pas op z'n vroegst in januari (maar ik vrees later) de boel assembleren. Ik kan natuurlijk altijd nog voor een 3000 serie gaan en die later, mocht dat nodig blijken, upgraden.

@99ruud99 Mooie bron. Het stomme is dat ik veel wisselende verhalen tegenkom, hardware.info en verschillende YouTube reviews komen tot een zeer goede koeling. Jouw bron laat dan weer compleet wat anders zien. Ik ga er nog wat dieper in duiken, ik weet bijvoorbeeld ook niet of 62 graden onder load problematisch is voor een PC. Ik kwam laatst ook een mooie review tegen op Tom's Hardware over de Fractal Design Meshify 2. Nog niet verkrijgbaar, maar lijkt me ook een uitstekende kast. Ik ga in ieder geval een paar extra fans bestellen, better be safe than sorry.

• Arunia
@Markdouma Het is altijd goed om er over na te denken. Ik had zelf de 3800x op mijn lijstje staan totdat er een extraatje gegeven wordt door mijn schoonouders voor de 3900x zeg maar. Waarop mijn vrouw vroeg wat ik nu precies allemaal nodig zou hebben om weer lang vooruit te kunnen. (Vorige pc was een 3770k en een R9 290x welke best lang heeft gedraaid.)

Ik zou beide opties gewoon open houden. Als je het geld er voor hebt, dan kun je dat altijd doen. Gaat het alleen om gamen, dan is een 6-core of 8-core echt meer dan prima voor de levensduur van je pc.

Die Noctua Chromax staat ook nog op mijn lijstje, maar heb nu een oudere Noctua welke ik nog op mijn 3770k heb gebruikt en dat gaat qua temps ook goed. Overclock toch nog niet.

• Markdouma
@Arunia Haha ja, je weet nooit wat voor mee- of tegenvallers je keuze beïnvloeden zodra het eenmaal zover is. Voor mijn huidige systeem heb ik ook iets van 7 jaar gedaan met een i5-2500k en een GTX560.

Overclocken zal ik voorlopig ook nog niet aan beginnen, dus je zou ook kunnen zeggen dat die chromax al overkill is. Ach, zo weet je in ieder geval wel dat je systeem mooi koel blijft. Denk je dat deze Ryzen 5000 serie een beetje overclockable is? Daar lees ik ook wisselende verhalen over.

• Arunia
@Markdouma Dat zeker. Was wel grappig. Kreeg een mail van mijn schoonvader of de 3900x niet iets was.
Dus ik daar op in wat hij er mee wilde doen etc. Dat ik die zeker wel zou willen hebben, maar wat te duur was voor wat ik voor ogen had.
Toen kreeg ik de opmerking dat het voor mij was. :D Dat heb ik maar meteen aangenomen. :P

Poeh, ik had toen de 3770k gekozen om wat over te gaan clocken. Maar dat is er dus nooit van gekomen. Heb me voorgenomen om gewoon te kiezen voor wat ik wil hebben qua kracht en niet voor de optie om er meer uit te halen.
Hoe dat zit met de 5xxx reeks heb ik echt geen idee van. Zou het ook niet weten met mijn huidige processor eigenlijk.

• Markdouma
@Arunia Haha mooi verhaal en mooie bijdrage! Lekker aannemen dan die hap inderdaad. Mijn processor die ik nu heb, i5 8600k, kreeg ik overclocked van het bedrijf waar ik 'm vandaan had. Na een biosflash waren de clocks weer op het oude niveau teruggezet en dat merkte ik toch wel in de performance. Reden voor flash was dat mijn pc af en toe uitviel door waarschijnlijk vreemde pieken in voltages, dus echt waard was het niet voor me. Zoals ik het nu bekijk zal het ook voorlopig niet nodig zijn om een Ryzen 9 te overclocken, maar wie weet lijkt het me ooit een leuk project. Aan goede koeling zal het niet liggen.

@99ruud99 Ik heb het artikel van gamernexus even doorgenomen en daar blijkt inderdaad uit dat het een wat vreemde kast is. GPU koeling is uitstekend, CPU koeling wat minder (zelfs aan de andere kant van het spectrum). Nu zet ik er zelf nog een dikke koeler op in de vorm van de noctua DH-15 chromax, dat lijkt me het issue toch wel aardig te verhelpen. Of zie ik dit verkeerd?

Valt er daarnaast nog wat zinnigs te zeggen over mijn RAM keuze? Ik kom niet helemaal uit de verschillende timings en wat het beste past bij de Ryzen CPU's.

• 99ruud99
ryzen houdt van snel, dus 3600c16 is prima :)

Verwijderd

Markdouma schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:48:

...
Het stomme is dat ik veel wisselende verhalen tegenkom, hardware.info en verschillende YouTube reviews komen tot een zeer goede koeling. Jouw bron laat dan weer compleet wat anders zien. Ik ga er nog wat dieper in duiken, ik weet bijvoorbeeld ook niet of 62 graden onder load problematisch is voor een PC. ...
62 graden zou zeer goed zijn. Gamersnexus hanteert echter dT, dwz temperatuur boven omgevingstemperatuur, dus de temperatuur was 83 graden onder load (als de omgeving 21C was), wat dicht bij throttling temperaturen komt.

De methodiek van tweakers.net (hardware.info is dezelfde?) gebruikt een zeer slechte cpu koeler. Dit wordt gedaan om er voor te zorgen dat die in een m-itx kast past, om zo de meetresultaten tussen de verschillende types kasten vergelijkbaar te houden. Dit heeft echter als nadeel dat bij alle tests de "cpu" temperatuur slecht of een paar graadjes slechter is. De cpu temperatuur verschillen tussen de kasten worden met deze methodiek enorm afgevlakt, waardoor het makkelijk te missen is dat bepaalde kasten tientallen graden beter presteren dan anderen op het gebied van cpu koeling.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markdouma
@Verwijderd Ik zie je punt, dank voor je toelichting. Ik gebruik dan weer een behoorlijke koeler, dus zit ik goed wanneer ik zeg dat het weinig problemen gaat opleveren? De kans is aanwezig dat ik niet voor de SL500M ga, gisteren heb ik twee reviews gelezen van de Meshify 2. Die kast vind ik én erg mooi én krijgt hele goede reviews mee én is weer een paar tientjes goedkoper. Ik denk dat dat alle koelproblemen wel doet oplossen en ik daarmee ook geen extra fans nodig ga hebben. Hoe kijk jij daar naar?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Clear Tempered Glass€ 144,90€ 144,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 94,90€ 94,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:9~

Wat? .... Oh ja, ziet er zeer goed uit - het is immers de define 7, maar dan met goede ventilatie. Als je last hebt van het geluid kan je de fans zachter zetten zodat het geheel net zo stil is als bij die kast, maar nog steeds veel beter koelt.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2020 10:51 ]

Pagina: 1