Adviesvraag: aanschaf (tweedehans) spelcomputer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:01
Beste Tweakers,

Graag vraag ik om jullie advies bij de aanschaf van een (tweedehands) spelcomputer. Ik ben geen die-hard gamer maar het lijkt me wel leuk om af en toe een spelletje te kunnen spelen (vooral singleplayer denk ik). Juist met de introductie van de nieuwe Playstation en Xbox, lijkt me dit dus een goed moment om óf een koopje uit de oude voorraad te kunnen doen óf aantrekkelijk tweedehands iets kunnen kopen.

Ik ben er nog niet over uit of het een Playstation of Xbox moet worden. Ik begrijp dat een voornaam verschil is welke exclusives er beschikbaar zijn; daar kom ik zelf wel uit door de games te bekijken en te kijken welke me eventueel meer aantrekken. Spellen die ik zou willen spelen zijn GTA V, beetje schietspelletjes zoals Call of Duty, misschien een racespelletje of Microsoft Flight Simulator (ik begrijp dat dat alleen op Xbox kan).

Ik heb overigens al een 4k TV, dus dat ter achtergrond. Een bluray-speler zou ik wel kunnen waarderen ook voor films in de hoogste kwaliteit.

Er is een heleboel info op het internet en ik zie door de bomen het bos niet meer echt. Om te voorkomen dat dit een fanboy-topic wordt, wel wat specifieke vragen:

• Bij de Playstation zie ik de PS4, Slim en Pro als opties. Bij de Xbox de One, One S en One X. Of mis ik dingen / zijn sommige al weer outdated? Moet ik de originele PS4 en Xbox One maar wegstrepen van het lijstje?
• Klopt het dat alleen de PS4 Pro en de Xbox One X echt 4k spellen kunnen draaien? Wat betekent dat voor de andere consoles? Is de output van de console wel op 4k, alleen de rendering van het spel niet? Of heb je ook alleen maar een full-HD output? Met andere woorden: is een 4k game console echt benodigd voor de 4k TV, of kan je ook genoegen nemen met een wat mindere versie?
• Zijn er bij tweedehands aankoop nog specifieke zaken om op te letten qua accounts, beveiligingen, DRM etc.? Of is dat allemaal geen issue en moet ik gewoon alleen kijken naar werking van apparaat, garantie, aankoopbewijzen etc.?
• Zijn er dingen om op te letten bij de verschillende versies? Soms wordt er bij gelijkblijvend model toch verbetering aangebracht, daar zaken om op te letten? (dingen als '2018 versie is zuiniger dan 2017 versie') (dat zou ik wel een plus vinden)
• Hoeveel GB heb je ongeveer benodigd voor een paar leuke spellen? Is 500 GB ruim voldoende of al snel krap?
• Begrijp ik goed dat je bij Playstation geen abonnement nodig hebt om online te kunnen spelen en bij Xbox wel? Of bij Playstation ook benodigd? Zijn er grote verschillen in kosten?
• Zijn er nog verschillen in hoe makkelijk je randapparatuur zoals muizen en toetsenborden kunt aansluiten?

Alvast bedankt voor jullie hulp bij het meedenken!

MVG, Frank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:56
Ben zelf geen gamer maar een maat van me heeft een ps4 en xbox one. als je van rust houdt zou ik voor de xbox gaan. die ps4 die maakt me toch een herrie als die aan het gamen is zeg. net een stofzuiger. ik vindt het zeer storend iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torwar
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09-01-2022
De Xbox One X heeft meer interne opslagruimte (1 TB) dan de One en de One S (500 GB). Een van de uitzonderingen hierop is de One S All-Digital, die heeft ook 1 TB opslag, maar geen schijflade. Meer opslagruimte kun je creëren door een externe harde schijf op de console aan te sluiten. Let wel, met USB 3.0 en minimaal 256 GB opslagruimte.

Mogelijk heb je hier wat aan: reviews: Xbox One X - De beste graphics op een console

Ik ben zelf ook benieuwd wat men voor tips heeft voor het kopen van een tweedehands console.

[ Voor 4% gewijzigd door Torwar op 11-11-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik heb iets meer weet van de playstation kant, maar veel van dit kun je waarschijnlijk ook wel doortrekken in bepaalde mate naar de xbox.

De eerste generatie productie van de playstation hebben soms probleemjes. Zo had de originele PS4 last van game discs uitspugen (wat te verhelpen is met een schroefje aandraaien). Latere versies hebben vaak ook kleine revisies waardoor ze soms wat stiller zijn, iets minder energie gebruiken of zoiets. Door het modelnummer van de console te googlen kun je opzoeken of dit model problemen heeft of juist niet. Ik zou de standaard versies zelf niet uitsluiten (heb er zelf nog 1 staan), maar het zijn wel een stuk oudere apparaten dan de eerste revisies.

De slim en de One S zijn de eerste grote revisies van de originele. Ze zijn volgens mij allebei wat stiller en kleiner. De Pro en One X zijn versies die opgepompte versies zijn, met meer paardenkracht om games beter te kunnen draaien. Er zijn veel video's op youtube te vinden waarin de verschillen tussen de standaard versie van een console en de opgevoerde versie worden uitgelicht, zoals deze voor Red Dead Redemption 2.

Over het algemeen zijn de opgevoerde versies een stuk beter in staat om de 4k te draaien, maar dat betekend nog niet dat het altijd even soepel gaat. Vaak genoeg hebben games intern een andere resolutie en word dat naar 4k geschaald. De originele versie van de PS4 heeft geen 4k output, van de xbox one weet ik het niet. Maar over het algemeen kan een TV goed omgaan met een lagere input resolutie dus het hoeft geen probleem te zijn (behalve dat je dus niet altijd de beste graphics krijgt die een game kan leveren).

Qua DRM enzo moet je voornamelijk even opzoeken hoe het apparaat goed te resetten en houd bij overnemen in je achterhoofd dat digitale games eigenlijk niet overgenomen kunnen worden tenzij je heel moeilijk gaat doen.

500GB is genoeg voor een paar spellen (zeker de oudere spellen zijn vaak wat kleiner) en je hebt zowel PS als Xbox heb je een abonnement nodig om online tegen anderen te kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelloz
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-04 09:39
Als je voor een PS4 Pro gaat, wat met 4K toch wel prettiger is, moet je even opletten dat je recentste revisie haalt, die heeft een stillere koeling namelijk: CUH-7200
Die is toen met de RDR2 bundel uitgegeven en staat hier ook naast de tv.
Na 2 jaar moet je hoe dan ook waarschijnlijk eens de boel inwendig schoonmaken want hij is nu ook luider aan het worden.
Ik zit ook te denken om nieuwe thermals paste en pads erin te doen, zat Tutorials van op YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 22:45
Ik heb ze beide gehad.

Beide consoles hebben hun sterke punten. De PS4 moet het vooral hebben van de sterke exclusives, terwijl de Xbox imho fijnere hardware heeft (lees stiller, in geval van de X ook veel sneller).

Bij beide consoles moet overigens je voor online gamen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:33
Als je flight simulator wil spelen is de keuze snel gemaakt lijkt me.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Pagina: 1