Mijn oude systeem is aan een update/vervanging toe. Op dit moment wil ik enkele onderdelen behouden; het moederbord, geheugen, cpu (en SSD) wil ik echter vernieuwen. Het huidige systeem:
Ik zoek een CPU, moederbord, geheugen en SSD
Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor werk en studie. Ik gebruik voornamelijk programma's die singlethreaded zijn (AutoCAD, Sketchup en Rhino) en daarnaast in mindere mate beeldbewerkingsprogramma's als Photoshop, Illustrator en Indesign (CS6) en Affinity Designer, Photo en Publisher.
Ik zoek dus een CPU die singlethreaded sterk is en op dit moment heb ik mijn oog laten vallen op een Ryzen 5 5600X. Maar ik ben niet zeker of dit wel een goede keus is.
Wat is je budget?
realistisch gezien €800,-. Liever wat lager (€650,-)
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Kortweg nee.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals gezegd wil ik het systeem thuis als workstation gebruiken met voornamelijk singlethreaded programma's. Van het huidige systeem wil enkele onderdelen hergebruiken:
Het is een mATX systeem en dat wil ik graag zo houden i.v.m. de grootte van de plek waar het systeem komt te staan. De videokaart wil ik een later stadium upgraden, de noodzaak is momenteel niet zo hoog.
de onderdelen die ik tot nu toe heb geselecteerd:
Waar ik over twijfel is de hoeveelheid RAM; ik heb 32 GB geselecteerd met het oog op de toekomst. Op zich loop ik dit moment niet tegen een limiet aan met 16GB.
Hoogstwaarschijnlijk wacht ik even met de aankoop van de CPU tot de prijzen en de beschikbaarheid wat meer genormaliseerd zijn. Ik zou liever, met wederom het oog op de toekomst, liever een ryzen 7 processor kopen. De reden dat ik niet wil gaan voor een ryzen 3700 is de winst die behaald is met de single-core prestaties van de 5000 serie.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7 2600 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Asus P8H67-M Pro | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Asus GTX970-DCMOC-4GD5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD AV GP WD5000AVDS, 500GB | € 24,88 | € 24,88 |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio 352 | € 57,50 | € 57,50 |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 262,29 | € 262,29 |
| 1 | Optische drives | LG GH24NS90 Zwart | € 36,84 | € 36,84 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master GM G450M | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial BX100 250GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 761,65 | ||
Ik zoek een CPU, moederbord, geheugen en SSD
Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor werk en studie. Ik gebruik voornamelijk programma's die singlethreaded zijn (AutoCAD, Sketchup en Rhino) en daarnaast in mindere mate beeldbewerkingsprogramma's als Photoshop, Illustrator en Indesign (CS6) en Affinity Designer, Photo en Publisher.
Ik zoek dus een CPU die singlethreaded sterk is en op dit moment heb ik mijn oog laten vallen op een Ryzen 5 5600X. Maar ik ben niet zeker of dit wel een goede keus is.
Wat is je budget?
realistisch gezien €800,-. Liever wat lager (€650,-)
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Kortweg nee.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals gezegd wil ik het systeem thuis als workstation gebruiken met voornamelijk singlethreaded programma's. Van het huidige systeem wil enkele onderdelen hergebruiken:
| 1 | Videokaarten | Asus GTX970-DCMOC-4GD5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio 352 | € 57,50 | € 57,50 |
| 1 | Optische drives | LG GH24NS90 Zwart | € 36,84 | € 36,84 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master GM G450M | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial BX100 250GB | € 0,- | € 0,- |
Het is een mATX systeem en dat wil ik graag zo houden i.v.m. de grootte van de plek waar het systeem komt te staan. De videokaart wil ik een later stadium upgraden, de noodzaak is momenteel niet zo hoog.
de onderdelen die ik tot nu toe heb geselecteerd:
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 338,20 | € 338,20 |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B550M Mortar | € 137,58 | € 137,58 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev. B | € 44,79 | € 44,79 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 166,- | € 166,- |
| 1 | Solid state drives | XPG SX8200 Pro 1TB | € 125,95 | € 125,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 812,52 | ||
Waar ik over twijfel is de hoeveelheid RAM; ik heb 32 GB geselecteerd met het oog op de toekomst. Op zich loop ik dit moment niet tegen een limiet aan met 16GB.
Hoogstwaarschijnlijk wacht ik even met de aankoop van de CPU tot de prijzen en de beschikbaarheid wat meer genormaliseerd zijn. Ik zou liever, met wederom het oog op de toekomst, liever een ryzen 7 processor kopen. De reden dat ik niet wil gaan voor een ryzen 3700 is de winst die behaald is met de single-core prestaties van de 5000 serie.