Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
Hi All,

Ik heb net een nieuw workstation in elkaar gezet met de volgende componenten:
Ryzen 9 5900X
Gigabyte B550 Aorus Elite (Bios version F11d)
G.Skill Ripjaws V F4-4000C18Q-32GVK
In de bios heb ik het XMP profiel (4000Mhz) geselecteerd, maar Windows (CPU-Z en task manager) blijven 2133Mhz aangeven.

Geven die programma's het verkeerd weer, of draait het geheugen echt op (bijna) halve snelheid?
En als het inderdaad op 2133Mhz draait, wat moet ik dan doen om het wel op 4000Mhz te laten draaien?

Dank alvast voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:53
Instellingen ook opgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik weet niet of een 1:1 ratio van 4000MT/s goed mogelijk is met de nieuwe Ryzens. Wat je kan doen is XMP selecteren in het BIOS en dan ook eens je geheugen multiplier (volgens mij werkt Gigabyte met multi's?) op bijv 36x zetten, in ieder geval 3600MT/s.
Nu heb je weliswaar een kleine downclock, maar zo zet je wel je FCLK/UCLK op een 1:1 ratio met je geheugen wat haalbaar moet zijn.

Als dit wel werkt kan je kijken of je op deze manier wel de 4000MT/s kan aantikken door telkens een stapje omhoog te gaan in geheugen snelheid. Anders denk ik dat deze snelheid te hoog is voor de Infinity Fabric danwel de geheugencontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Soms wordt de native snelheid aangegeven. Heb je een screenshot van de tabbladen memory en smp van cpu-z?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg24kf-z2sO_W7B5Qs48aG61LR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOluQv9c3YYKKNwkQusz6s1m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpiJR-xy01RWGXqFCvSvEL538J0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hErb5MjqqVTk8kVF2BsEpZbl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Even quick n dirty 😬
@paragon ja opgeslagen
@bierschuit geprobeerd. 36x werkt, daarna 40x geprobeerd, maar dat slikt ie niet. Wellicht moet ik daartoe timings en voltage ook handmatig aanpassen?
Wat bedoel je met UCLK:FCLK = 1:1?
@Uszka

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
FCLK = de Infinity Fabric van de CPU
UCLK = de geheugen controller op de CPU

Bij Ryzen Zen2 serie ligt het maximale op 1900Mhz als je geluk hebt, de meesten gingen niet veel hoger dan 1800Mhz.
Sinds geheugen DDR (is Double Data Rate) is is de werkelijke snelheid van het geheugen dus de helft van wat wat bijv XMP is.
Een snelheid van 4000MT/s is de effectieve snelheid maar de werkelijke snelheid is 2000Mhz.

De Infinity Fabric en de geheugen controller wil je dus ook op 2000Mhz draaien dan draait alles synchroon met dezelfde snelheid. Waarschijnlijk is 2000Mhz teveel en moet je dus wat lager gaan zitten.

Intern is er met de Zen3 serie nogal wat veranderd en zou hogere geheugen clocks makkelijker moeten zijn te halen, maar ik heb geen idee of 4000MT/s echt een reële doelstelling voor de meerderheid van de CPU's is of alleen voor de betere.

Heb je na 36x al eens 38x geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Fijn dat je het helder kunt en wilt uitleggen, Bierschuit!

Ik ga 38x proberen. Moet ik daartoe ook de CPU mulitplier naar 38x zetten? Die staat nu op 37x

En het voltage en de timings van het geheugen, moet ik die handmatig aanpassen, of allemaal op AUTO laten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Purn0 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:22:
Fijn dat je het helder kunt en wilt uitleggen, Bierschuit!

Ik ga 38x proberen. Moet ik daartoe ook de CPU mulitplier naar 38x zetten? Die staat nu op 37x

En het voltage en de timings van het geheugen, moet ik die handmatig aanpassen, of allemaal op AUTO laten staan?
CPU multiplier beinvloedt alleen de kloksnelheid van je CPU. Die zal begrensd worden op 3700MHz als je die instelling handmatig gaat vastzetten. Zou ik niet doen. Lekker zelf laten boosten :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
CPU instellingen gewoon laten staan.
Volgens mij kun je het beste XMP selecteren en dan handmatig de snelheid van het geheugen op 38x of 3800Mhz zetten.
Voor de zekerheid kan je het voltage van je geheugen ook handmatig op 1.35V zetten maar alle andere settings op auto laten zou goed moeten zijn. Die worden door XMP ingesteld en het moederbord.

Druk F10 voor save&exit en hopelijk start ie op. Mocht dit wel werken, maak dan even een screenshot van CPU-Z met het memory tabblad. EN als er staat 1900Mhz dan een Memtest doen. (memtest86.com)

Wil die niet opstarten dan geheugen eens op 37x zetten en opnieuw proberen. Timings en voltages is een heel ander verhaal en zul je je echt in moeten verdiepen.. Dus dat komt later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lE1HrFBJBFKuOzh538vzgGvV8w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dhPlk4pP8Rrxy7IjKWIPBGRr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikbGSgbwAd0qGP7WcTpTb90VWzE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gOUXg33T535NHDNjTfpWJEEb.jpg?f=user_large

38x (1900Mhz) werkt :) De timings zijn ook van overgenomen van het XMP profiel, behalve het voltage en tRC
Verdient het nog aanbeveling die handmatig in de Bios aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWauters
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 22:02
Je uncore staat nog niet goed hoor... die moet gelijk zijn aan je DRAM Frequency. Je wil echt wel 1:1 draaien.

Probeer eerst nog eens 3600 (1800Mhz) of dat wel lukt in 1:1.

[ Voor 22% gewijzigd door TWauters op 11-11-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
TWauters schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:07:
Je uncore staat nog niet goed hoor... die moet gelijk zijn aan je DRAM Frequency. Je wil echt wel 1:1 draaien.

Probeer eerst nog eens 3600 (1800Mhz) of dat wel lukt in 1:1.
Inderdaad. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purn0
Ah check.
Geen idee wat dat betekend, maar op 1800Mhz zijn uncore en Dram frequency hetzelfde (1796,4Mhz)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-40sRS7M19U26Ospcj3hssSt6LE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KcCUM0ulRdUO7L2M0zdxSuVR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5KrLQtbY6AbiMPvT8f8kAMbaao=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gOpUzJuBWSrdv5e6w2ypvx0Q.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-07 00:56
bierschuit schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:07:
Ik weet niet of een 1:1 ratio van 4000MT/s goed mogelijk is met de nieuwe Ryzens. Wat je kan doen is XMP selecteren in het BIOS en dan ook eens je geheugen multiplier (volgens mij werkt Gigabyte met multi's?) op bijv 36x zetten, in ieder geval 3600MT/s.
Nu heb je weliswaar een kleine downclock, maar zo zet je wel je FCLK/UCLK op een 1:1 ratio met je geheugen wat haalbaar moet zijn.

Als dit wel werkt kan je kijken of je op deze manier wel de 4000MT/s kan aantikken door telkens een stapje omhoog te gaan in geheugen snelheid. Anders denk ik dat deze snelheid te hoog is voor de Infinity Fabric danwel de geheugencontroller.
Wat is het voordeel van 1:1 ratio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWauters
stickeric schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:36:
[...]

Wat is het voordeel van 1:1 ratio?
1:1 is gewoon sneller dat is al in vele benchmark resultaten aangetoond. De meeste Ryzen 5000 CPUs lijken voorlopig 1:1 te kunnen draaien tot 1900Mhz (3800).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWauters
Purn0 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:23:
Ah check.
Geen idee wat dat betekend, maar op 1800Mhz zijn uncore en Dram frequency hetzelfde (1796,4Mhz)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er al redelijk goed uit. Je kan ofwel eens 1866Mhz (3733) proberen ofwel je timings wat strakker instellen (bijvoorbeeld CL16). Kijk wel eens je voltage na, die zou toch zeker op 1.35V moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Een Solidworks benchmark die ik draai toont ongeveer 5% winst (voornamelijk single core) en specifiek in Simulation is het 20% t.g.v. mijn nieuwe settings (3600Mhz tov 2133Mhz). Dank voor de hulp!

Even zien of ik het goed begrijp: Uncore is de frequentie van AMD's infinity fabric?
En die stijgt vanzelf mee met mijn Dram frequentie zolang de CPU dat kan bijbenen?

@TWauters Voltage staat op auto. Geen idee wat dat nu is. Heeft het een voordeel die op 1,35V vast te zetten als hij op auto ook goed draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@Purn0 Netjes. Ik zou nu als eerste een memtest doen. Download van memtest86.com. Mooist is via een bootable USB stick. Als het nu stabiel is heb je een baseline vanwaar je verder kan gaan werken. Dit BIOS profiel sla je op ergens waar je BIOS profielen kunt opslaan en nu kan je eventueel verder experimenteren met timings, andere snelheden etc..
Als iets niet werkt of je moet een clear CMOS doen (BIOS reset) dan laadt je je opgeslagen profiel weer in en ben je direct weer in business zonder dat je weer alles moet aanpassen.

Let wel dat bij zowat elke verandering een memtest noodzakelijk is. Het liefst een keer een uur of 4 tot 6 lang. Want als het geheugen of de controller of wat ook kantje boord is qua stabiliteit komen geheugenfouten willekeurig voor..dit kan een foutje in 5 minuten zijn, maar ook pas na 45 min of langer. Die fouten kunnen bestanden beschadigen wat op de lange termijn weer vage problemen geeft en je niet weet waar je het zoeken moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
@bierschuit Ga ik vannacht doen. duimpje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:53
@Purn0 Als je een hoger dan 1800/3600 wilt moet je de FCLK handmatig aan passen omdat die niet meer automatisch 1:1 loopt. 1900/3800 zal dan vast wel lukken en met geluk 2000/4000,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Purn0 Laat Thaiphoon burner eens testen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purn0
@bierschuit @paragon Memtest heeft de hele reeks test voltooid zonder fouten. Strakkere timings & hogere clocks ga ik ook nog proberen als ik er weer even de tijd voor heb.
@Hackus Thaiphoon Burner wil ik ook wel proberen. Je link doet het overigens niet
https://www.softpedia.com...oon-Burner.shtml#download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Purn0 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 00:01:
@bierschuit @paragon Memtest heeft de hele reeks test voltooid zonder fouten. Strakkere timings & hogere clocks ga ik ook nog proberen als ik er weer even de tijd voor heb.
@Hackus Thaiphoon Burner wil ik ook wel proberen. Je link doet het overigens niet
https://www.softpedia.com...oon-Burner.shtml#download
Werkt prima hier, is de officiële site.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@Hackus , @Purn0
Die site wil nog wel eens geblocked worden. Bij mij was dat door Malwarebytes' webextensie (die ik trouwens niet meer heb).
Misschien dat link deze wel voor je werkt: https://www.filehorse.com/download-thaiphoon-burner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bierschuit schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:42:
@Hackus , @Purn0
Die site wil nog wel eens geblocked worden. Bij mij was dat door Malwarebytes' webextensie (die ik trouwens niet meer heb).
Misschien dat link deze wel voor je werkt: https://www.filehorse.com/download-thaiphoon-burner
Ah, op MacOS geen last van ;)

Pagina: 1