kt7a-raid problemen

Pagina: 1
Acties:

• Consequator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-08 09:15
ik heb een kt7a-raid met een 1.33ghz en om 1 of andere reden werkt mijn plextor 12x10x32 niet goed.
het lampje word steeds groen tijdens het branden wat er op duid dat hij niet genoeg data krijgt.
en met clonecd word de complete ide poort gedisabled als hij probeerd de cd af te sluiten en dan moet ik de computer compleet uit zetten voor hij weer werkt.
ik irriteer mij mateloos aan dit probleem en ik kan ook niet vinden waar het nou aan ligt :(

edit:

het ding zit op een 80 draadjes kabel op ide2 (normale ata100, niet raid)

Verwijderd

jammer.

Verwijderd

Op zaterdag 11 augustus 2001 17:43 schreef capone het volgende:
jammer.
Wat heeft iemand nou aan zo`n andwoord?

• originalmycroft
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 20:33
Op zaterdag 11 augustus 2001 17:49 schreef UrgoanElsa het volgende:

[..]

Wat heeft iemand nou aan zo`n andwoord?
Ja en wat heeft zo'n thread nou weer aan jouw opmerking daarop? Lekker postings scoren zeker?!

Maar euh, probeer eens de nieuwste versies van je BIOS/Via drivers en burn software te downloaden. Staat ie trouwens als master in zn uppie op die IDE 2?

Verwijderd

Ik heb ook zo'n RAID plankje, maar gebruik mijn raid controller niet. Hierdoor heb ik ooit iets gedaan waardoor mijn CDROM niet goed werkte. Dit is wat ik deed
Tijdens Setup: Mass Storage Controller (please give driver)... Wist ik veel wat een Mass Storage Controller was...(Dat is dus de RAID controller bleek. Maar dat wist ik toen nog niet.) Gevolg ikke opgeven Secondary IDE controller. Dat resulteerde er later in dat mijn brander (ook secondary IDE) met de RAID controller op de zelfde bus zat. Mijn 12x10x40 LiteOn bleek daardoor tijdens branden volcontinu in de BurnProof te belanden, (wachten op data). Behaalde brandsnelheid: ca. 2x. Later heb ik alles opnieuw geinstalleerd en die Mass Storage Controller gewoon gedisabled. Nu brand ik op 12x zoals het hoort.
Mijn advies: check welke devices allemaal op de IDE van de brander zitten, mogelijk zijn het er te veel.

De volgende configuratie wordt veel genoemd:
Primary IDE: Harddisk (master) + DVD (slave)
Secondary IDE: brander (master) + geen andere CDROM.

Verwijderd

Ik zou hem echt niet aansluiten op een 80 aderige kabel, maar op een gewone 40 polige.
80 polig is niet volledig backwards comaptible met 40 polig.
Verder, installeer VIA 4-1 4.32 en zorg ervoor dat DMA aanstaat.

• Consequator
ide1 hd(master), slave leeg
ide2 cd-rom master, brander slave
raid1 hd 2x hd
raid2 leeg
heb al nieuwste via drivers en brand software.

Verwijderd

En DMA aangezet?

Verwijderd

Probeer de IDE drivers van VIA de de-installeren.
(Gewoon de 4in1 driver installatie opstarten, en de IDE busmaster uitvinken)

Ook,
de UDMA in de BIOS voor de secundaire IDE poort uit zetten helpt soms bij gekke problemen.

Als laatste DMA in Windows onder Apparaatbeheer uitzetten.

Misschien heb je de jumpers op de HD of Plex niet helemaal correct staan ? Op VIA systemen kan je dus last hebben op de secundaire poort van settings op de primaire, ze gebruiken blijkbaar een en dezelfde chip/circuit er voor.

Als het dan nog niet werkt, weet ik het effe niet meer. Het kan natuurlijk ook zijn dat je bv. CDR's hebt die je 12x probeert te branden, die het maar tot 8x lekker doen, hoewel er (!16 SPEED!!) op staat.....

• Consequator
udma staat uit voor de hele ide2.
ze lopen beide op pio 4 geloof ik
ik heb juist net de via 4.32 geinstalleerd om te zien of dat hielp :)
hij doet het nog wel goed in mijn oude p3 dus de cd-rw's zijn philips silver premium en van vrij goede kwaliteid.

Verwijderd

Dan wordt het tijd de VIA IDE-drivers weg te halen.

Voor alle duidelijkheid,
je start gewoon de installatie van die 4in1 drivers opnieuw. Het enige wat je anders doet, is de vinkjes bij de IDE uitzetten.
Alles wordt dan braaf op het systeem gelaten, alleen de IDE drivers gaan er uit.

Wat ook wel eens de oorzaak kan zijn, is meerdere brander programma's op het systeem. Nu of vroeger. Alle brander programma's de-installeren, en er aan het einde maar één weer opnieuw installeren.

De nieuwste dan graag .. ;)

• dondervogel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik zou hem echt niet aansluiten op een 80 aderige kabel, maar op een gewone 40 polige.
80 polig is niet volledig backwards comaptible met 40 polig.
dit slaat dus nergens op, De kabel is bijna hetzelfde alleeen bij de 80 polig zit er tussen elke signaal kabel een aarde kabel voor de storing tegen te gaan. een 80 polig is dus beter. Ik heb er ook een 80 polig op en werkt perfect.

AMD T-bird 1000@1050 ,Abit KT7-Raid ,640MB cas2 133mhz ram ,Asus V7700Pure 235@420 ,Iiyama s900MT1, 30Gb Maxtor ATA100, Terratec X-fire 1024, Kenwood 72x, Aopen 16x40, Plexwriter 12x10x32a, Aopen HQ08a Big tower | 3dmark 2000: 7754 | 2001:3615 |

• Consequator
ik ben er op het moment volgens mij achter wat er mis was ..
een abit kt7a-raid moederbord kan er dus niet over als je 2 cd-roms op cable select hebt .... (samsung 52x en plexwriter 12x10x32)
ik heb hem nu vast op master / slave en dan omgekeerd op de kabel (master op slave en slave op master)
vraag me niet waarom maar het werkt :?

Verwijderd

Ja,
dat klopt dus. Niet dat het speciaal VIA chipsets niet lukt, cable select kan je in principe alleen gebruiken bij devices van dezelfde fabrikant. Het werkt namelijk nog niet volgens een strakke standaard.

• Consequator
Op dinsdag 14 augustus 2001 10:09 schreef Hooi het volgende:
Ja,
dat klopt dus. Niet dat het speciaal VIA chipsets niet lukt, cable select kan je in principe alleen gebruiken bij devices van dezelfde fabrikant. Het werkt namelijk nog niet volgens een strakke standaard.
mijn intel had nerges last van (dfi p2xbl plank)
dit bewijst maar weer dat via stinkt, volges mij heeft god via chips uitgevonden om ons te straffen :)

Verwijderd

Op dinsdag 14 augustus 2001 10:30 schreef Consequator het volgende:

[..]

mijn intel had nerges last van (dfi p2xbl plank)
dit bewijst maar weer dat via stinkt, volges mij heeft god via chips uitgevonden om ons te straffen :)
In dat licht bezien moet Bill Gates een Engel (aartsengel) zijn die naar de aarde is gestuurd om ons er genadeloos van langs te geven.

Verwijderd

Tering wat een gezwam...

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Probeer het zo eens.... me buurman heeft ook een plextor 12 x 10 x 32 x en in het boekje stond dat de plextor alleen moest staan.

gewoon IDE 1: hd (master) cd-rom (slave)
IDE 2: Plextor (master) slave leeg

Opgelost hoop ik.

Suc6

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• Consequator
hm
nu heb ik nogsteeds dat na het branden als hij wil ejecten (of softwarematig of op knopje drukken) dat hij WEER de hele ide poort uit zet, en windows meld dat de cd-rom en brander onveilig zijn verweiderd :(

edit:

hij kan nu wel weer op meer dan 12x data aanvoeren dus geen groen lampje meer onder het branden :)
en ik heb geen normale ide meer vrij ..

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Misschien is de ide kabel wel half gaar... probeer er eens een andere ide kabel tussen te hangen

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• Consequator
dis kabel no. 3 wat er tussen zit :)

• ddZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:12

ddZ

Ik vernagel nu ook meer cd's met m'n plextor sinds ik ook een kt7a-raid heb :( . Liep als een trein op mijn asus p3b-f :(

• Consequator
Op woensdag 15 augustus 2001 00:16 schreef dadinanduZ het volgende:
Ik vernagel nu ook meer cd's met m'n plextor sinds ik ook een kt7a-raid heb :( . Liep als een trein op mijn asus p3b-f :(
hm, hij vernaggelt de cd's niet, maar eerst de computer uitzetten voor ik hem kan gebruiken gaat zo snel vervelen :/
ik zal es ff proberen om de plextor op master te zetten :|
Pagina: 1