Welke NAS moet ik kiezen voor mijn wensen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• blijman
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-01 13:58
Ik wil een vervanger van mijn inmiddels oude Synology 214SE. Deze heeft zijn dienst gedaan. Dus ik ga op zoek naar een nieuwe, maar er is zoveel aanbod dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien.

Mijn persoonlijke wensen:
- Mijn Macs wil ik automatisch via Time Machine laten backuppen,
- Mijn iPhone foto's en video's wil ik automatisch laten backuppen,
- Mijn broer koopt ook een NAS. We willen onze nassen (beveiligd) naar elkaar laten backuppen,
- Ik heb een Foscam camera die ik op de NAS wil laten opnemen.
- De NAS moet snel zijn, maar niet de snelste van de wereld.

Zakelijke wensen:
- Voor mijn videproductiebedrijf wil ik video's ter download aanbieden aan klanten.
- Als dit mogelijk is wil ik dat klanten video's via mijn NAS bekijken ter review. De NAS moet dus snel genoeg zijn om realtime video te kunnen spelen naar een willekeurige computer.

De persoonlijke wensen zijn serieus, de zakelijke wensen zijn echt wensen. Ik gebruik daar nu een betaald Vimeo-account voor á € 200 per jaar, wat ik hiermee natuurlijk uit kan sparen.

Ik ben benieuwd welke opties ik heb, natuurlijk ook budgettechnisch gezien. Ik hoef niet bij Synology te blijven als andere merken beter blijken te zijn voor mijn doeleinden, maar een enorme zakelijke server is nou ook weer niet nodig ;)

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zou zeggen: DS420+ of DS920+.
Maar de vraag is natuurlijk ook: om hoeveel data gaat het, en wat zijn je eisen qua redundantie (RAID)?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• blijman
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-01 13:58
Danku!
Voor wat betreft de data, aan schijven van 4TB heb ik genoeg. Ik vermoed dat ik het als volgt in moet delen:

1x zakelijk voor videoproductie opslag en delen
1x backup
1x persoonlijk gebruik + Foscam camera
1x backup > deze schijf wordt ook bij mijn broer automatisch gekopieerd

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:43

br00ky

Moderator Harde Waren

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

blijman schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:08:
Danku!
Voor wat betreft de data, aan schijven van 4TB heb ik genoeg. Ik vermoed dat ik het als volgt in moet delen:

1x zakelijk voor videoproductie opslag en delen
1x backup
1x persoonlijk gebruik + Foscam camera
1x backup > deze schijf wordt ook bij mijn broer automatisch gekopieerd
Wat bedoel je met "backup"? Een NAS is geen backup, RAID is geen backup. Backuppen doe je naar een externe locatie, zoals externe HDD, Cloud of je broer idd :)

Daarbij: schijven deel je niet in. Je kan beter kiezen voor bijv. 3x4TB in RAID-5, dan heb je 8TB netto. Daarop kan je bijv. 2 volumes maken, 1 voor zakelijk en 1 voor prive. Die kan je laten repliceren met een NAS bij je broer. Of je kiest meteen voor 4x4TB, heb je 12TB netto. Mogelijkheden zat.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.