Sharepoint beheer delegeren aan de eindgebruiker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egimatic
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05-2023
Mijn vraag

Ik heb een vraag voor sharepoint beheerders en mensen die ervaring hebben met sharepoint in het algemeen. Binnen onze organisatie gaan we de komende maanden over op Office 365 en dus ook op sharepoint. Is het mogelijk/haalbaar om het beheer (vormgeven van datastromen binnen sharepoint) te delegeren aan de eindgebruiker; dit betekent dat de eindgebruiker een mappenstructuur moet aanmaken, rollen moet aanmaken, rechten uitdelen, etc...

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:51
Ik ben geen sharepoint of office365 expert. Dus met je vraag kan ik je niet direct helpen.

Maar je hebt erover nagedacht dat dit naar alle waarschijnlijkheid een *****zooi word? Op deze manier zal er, verwacht ik, nooit goed over nagedacht worden en is het dus een kwestie van iedere vraag van gebruikers gewoon in te willigen. Waardoor je na verloop van tijd 1 grote bende overhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 10:58
Wat voor organisatie gaat het om? Omvang/ICT afdeling/is het gestructureerd?

Mijn eerste antwoord is; nee. Als iedereen zich overal mee kan bemoeien ben je de totale controle over het beheer kwijt en wordt SharePoint een enorme klerezooi. Een duidelijke autorisatie matrix met rollen en toegang is een goede plek om te beginnen. Overigens is het overgaan naar een nieuwe omgeving sowieso een goed moment om goed te kijken naar je mappen structuur. SharePoint is geen netwerk schijf (zo zou je het iig niet moeten gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egimatic
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05-2023
arvidbeheerder schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:55:
Wat voor organisatie gaat het om? Omvang/ICT afdeling/is het gestructureerd?

Mijn eerste antwoord is; nee. Als iedereen zich overal mee kan bemoeien ben je de totale controle over het beheer kwijt en wordt SharePoint een enorme klerezooi. Een duidelijke autorisatie matrix met rollen en toegang is een goede plek om te beginnen. Overigens is het overgaan naar een nieuwe omgeving sowieso een goed moment om goed te kijken naar je mappen structuur. SharePoint is geen netwerk schijf (zo zou je het iig niet moeten gebruiken).
Wat voor organisatie gaat het om?
Culturele instelling

Omvang/ICT afdeling/is het gestructureerd?
3 personen op de IT afdeling, er is weinig tot geen structuur binnen de IT-afdeling.
en circa 40+ eindgebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

en circa 40+ eindgebruikers.
Dat zijn dus (minstens) 40 verschillende visies over hoe iets handig of logisch opgeslagen wordt. En als er vervolgens iets kwijt is, komt de vraag "Waar is mijn document" bij een weinig gestructureerde IT-afdeling terecht.

...'tuurlijk... het kan. Maar hou er rekening mee dat het niet te beheren wordt, en daardoor de beheer(s)vragen de pan uit zullen rijzen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 18:42
Uit mijn eigen ervaring: niet doen!

Gewoon top-level structuur aanmaken, daaronder geen probleem wat ze aanmaken.
Pagina: 1