Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:58
Router
Mijn verjaardag komt eraan en ik ga een Chromecast with Google TV cadeau krijgen (verrassing is wat vanaf :) ). Tot op heden maak ik gebruik van een NUC die bekabeld is aangesloten op het internet en gekoppeld is aan mijn TV om Ziggo Go, Netflix, Prime etc te bekijken. Deze is echter ontzettend traag, vandaar de upgrade. De Google TV wil in eerste instantie draadloos aansluiten op het internet.

Wat is je budget?
Ca 100 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren qua merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Qua draadloos heb ik het draadloze netwerk van mijn YouFone internet modem. Dat is een beetje een hit/miss. Vaak zit ik op de bank in de woonkamer en dan haalt de snelheid het ene moment de volledige 50mibit, maar andere momenten zakt het weg naar >5 mbit. Kanalen wisselen willen niet meer helpen
Afstand toekomstige Chromecast 2020 naar modem is ca 10 meter (één muur ertussen + deur meterkast).

Boven op de slaapkamer heb ik ook een chromecast v1. Op de slaapkamer is vaak het wifi signaal dermate zwak, dat ik dit met een simpele Xiaomi repeater heb moeten oplossen.

Op zolder werk ik, maar daar werk ik op de internetkabel.

Achter in de schuur heb ik een thuisbioscoop gebouwd. Daar heb ik een devolo ethernet/powerline die bekabeld is op de computer en tevens ook draadloos netwerk uitstuurt. Dat gaat redelijk tot goed.

Ik ben dus aan het twijfelen of er een router is die Zowel de ChromeCast in de woonkamer als op de slaapkamer van voldoende signaal kan voorzien, zonder dat Ziggo Go of andere streaming apps gaan trippen.

Suggesties dat ik heb gezien binnen het budget:

- D-Link DIR-842 Wireless AC1200 Dual Band Gigabit Router

- TP-Link Archer AX10

- TP-Link Deco M4 mesh wifi (3-pack)

De tweede is met WiFi 6. Wellicht goed om wat meer future proof te zijn. De derde optie, de MESH routers, is wellicht in mijn situatie ook geen slecht idee, al heb ik op zolder bijvoorbeeld geen (betere) wifi nodig en kan het wellicht wat overkill zijn. Misschien zijn dan twee stuks al genoeg?

Ik ben geen die hard gamer, heel zeldzaam wil ik nog wel eens op de laptop UT99 aanslingeren om te zien of er online nog wat gaande is, maar meer niet. Mocht ik dat wel willen kan ik met de PS4 ook online gamen, maar die zit gewoon op de kabel.

Hoop dat jullie mij wat kunnen voorzien van advies.

ter aanvulling:
Eventueel is 2e hands ook een optie

Alle reacties

• Steefmeister
Ontbreekt er iets in mijn startpost waardoor er 0 reacties komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stane
  • Laatst online: 15-05 07:51
Gefeliciteerd met je verjaardag!

Heb je inmiddels al een keuze gemaakt? Ik zit met hetzelfde probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:18
Steefmeister schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:24:
Ik ben dus aan het twijfelen of er een router is die Zowel de ChromeCast in de woonkamer als op de slaapkamer van voldoende signaal kan voorzien, zonder dat Ziggo Go of andere streaming apps gaan trippen.
In een gemiddeld huis in een woonwijk is dat heel lastig. Op 2.4GHz heb je wel het bereik, maar heb je veel last van alle anderen in de buurt. Op 5GHz is het bereik beperkt, zeker als je wifi-router verstopt zit in de meterkast.

Het bereik verbeteren kan door een wifi AP (of router met wifi) met meer vermogen of door meer APs te plaatsen. Het eerste werkt beperkt, want het zendvermogen is gelimiteerd, en je wifi-devices moet ook nog terug kunnen praten naar het AP.

Voor meer bereik is meer APs the way to go. Zorg er wel voor dat de APs en router onderling *niet* via wifi met elkaar praten, anders blijft het probleem, alleen dan van AP naar AP. Een wifi-systeem met meerdere losse APs werkt echter niet ideaal, want de meeste clients gaan pas zoek naar een ander/beter AP als de verbinding met het huidige AP zo ongeveer wegvalt. De "mesh"-sets en APs met een controller (Unifi bijv.) kunnen dit beter coördineren.

De TP-Link Deco M4 mesh is wel een aardige optie: 1 unit in de woonkamer, 1 boven/zolder, 1 in de schuur. Rest van de wifi (router, devolo) uitzetten, alle APs via "ethernet backhaul" verbinden met je router. Heb je AX clients wil je misschien op zoek naar een mesh-set die AX ondersteunt. Verder: een mesh-set kan je meestal niet uitbreiden, dus denk je t.z.t. meer APs nodig te hebben is een meer modulair systeem (bijv. Unifi) vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Thanks beide!

Ik heb de devolo met wifi in de woonkamer geplaatst om de chromecast te pleasen. Ik vond nog een devolo adapter op zolder dus deze heb ik in de schuur geplaatst. De computer daar is toch via kabel verbonden. Voor nu laat ik het even voor wat het is aangezien er ook verhuisplannen zijn.