Tegelvloer schoonmaken/als nieuw maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:56
Beste medetweakers,

Ik woon inmiddels 8 jaar in mijn huidige huis. Bij het intrekken heb ik zelf een (half)matte grijze tegelvloer gelegd. De afgelopen maanden zitten er vlekken op de vloer in de vorm van: vegen (schoenen, wieltjes stoelen), voetafdrukken, doffe plekken enzovoorts.
De afgelopen 2 maanden heb ik van alles geprobeerd: heet water meermaals achter elkaar dweilen, stoomreiniger, HG tegelvloer glanshersteller enzovoorts.

Zojuist heb ik een nieuwe poging gedaan door middel van heet water, stoomreiniger en met het handje ouderwets schrobben met harde borstels. Hierna netjes meermaals afgenomen met schoon heet water.
Wederom gaan de vlekken en doffe plekken er niet uit.

Ik ben ten einde raad! hoe krijg ik mijn 8 jaar oude vloer weer netjes? heeft iemand de gouden tip?
Ik neig naar een poetsmachine (zoals bij auto's?) maar ik durf dit niet zomaar zonder enige kennis of inlezen van andermans kennis te gaan doen. Bestaat het uberhaupt wel?

Even wat feiten: De vloer wordt intensief belast: 4 persoons huishouden met 3 kinderen. De vloer wordt om de dag tot elke dag gezogen en gedweild. Jaarlijks is de afgelopen jaren 1 a 2x groot schoongemaakt in de vorm van stoomreiniger/schrobben.

hoor graag andermans ervaringen! alvast dank voor de moeite! _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-05 07:52
Heb als bijbaantje een paar jaar vloeren geboend. Je kan een boenmachine huren:
https://www.boels.nl/hure...robben/boen-schrobmachine

Of gewoon even het locale schoonmaakbedrijf laten komen :) Scheelt wellicht niet eens zoveel.

Je hebt ze met borstels en met pads (pads lijken net op grote schuursponsen). Een grove pad moet kunnen op een tegelvloer.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Buurman van me heeft zo'n ding gewoon zelf gekocht. Kosten tweedehands niet zo heel veel heb ik me laten vertellen, heb je er binnen een paar keer gebruik uit. Buren doen het maandelijks (grove tegelvloer, twee katten en twee jonge kids, dat wil wel).

Zou hem zelf 1x huren en dan besluiten op een 2e hands of niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
Thnx voor de tips, ik heb niet zo een hele grote woning en daarbij een aantal lastige hoeken. Is dit niet te verkrijgen met een handmachine (waar ze bijvoorbeeld ook auto's mee poetsen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-05 09:01

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Dekaasboer schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:56:

Of gewoon even het locale schoonmaakbedrijf laten komen :) Scheelt wellicht niet eens zoveel.

Je hebt ze met borstels en met pads (pads lijken net op grote schuursponsen). Een grove pad moet kunnen op een tegelvloer.
Werkt dit met allerlei tegels denk je? Bijvoorbeeld oud marmeren tegels? (sorry ik kaap het topic een beetje als dat mag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 13:54

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Op mijn antraciete tegelvloer (~65m²) zelf zie je niets, maar toen ik er kwam wonen had ik antraciete voegen die origineel lichtgrijs waren; de vorige bewoner had nooit meer gedaan dan een keer stofzuigen ;)

Dus toen ook zo'n schrobmachine gehuurd bij de Boels, na 3 passes zaterdagmiddag kwam er nog steeds zwart water uit :D Gelukkig gehuurd op zaterdag, dan huur je 1 dag maar heb je 'm tot maandagochtend, dus de zondag erna ook nog 3 keer de vloer gedaan en toen was ie weer als nieuw.

Misschien was iemand inhuren ook wel een oplossing geweest, dan had het me in ieder geval minder tijd gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
N1ckk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:19:
[...]

Werkt dit met allerlei tegels denk je? Bijvoorbeeld oud marmeren tegels? (sorry ik kaap het topic een beetje als dat mag)
Geen probleem hoor!

Ik heb zojuist een schrobborstel omgebouwd tot schroefmachine-draaitool, helaas na een flinke schrobbeurt nog geen vooruitgang :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Zijn de doffe plekken niet juist waar de top-coating van je stenen af is?
Dan kan je heel vrolijk gaan borstelen / schuren / etc, maar die topcoating blijft eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 13:54

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

99ruud99 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:15:
Zijn de doffe plekken niet juist waar de top-coating van je stenen af is?
Dan kan je heel vrolijk gaan borstelen / schuren / etc, maar die topcoating blijft eraf.
Als het kwalitatief goede tegels zijn mag dat niet gebeuren binnen 8 jaar, leg je wandtegels op de vloer dan kun je zoiets wel verwachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Dekaasboer schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:56:

We hebben een kenner gevonden :Y)

Doe even met @N1ckk mee en zal proberen niet al teveel dit topic te kapen. Maar grote glans tegels, kan je die er ook mee doen of ga je dan voor een zachtere pad? En ... polijst dit als het ware ook fijne krasjes weg of blijven die erin zitten? Of heb je daar weer speciale middelen voor zoals bij auto's? Zoveel vragen.

* LinuX-TUX heeft sinds een jaartje een spiegelgladde tegelvloer ... en wil die graag nog in dezelfde conditie houden de komende 15 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
bakkie1985 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:47:
Beste medetweakers,

Ik woon inmiddels 8 jaar in mijn huidige huis. Bij het intrekken heb ik zelf een (half)matte grijze tegelvloer gelegd. De afgelopen maanden zitten er vlekken op de vloer in de vorm van: vegen (schoenen, wieltjes stoelen), voetafdrukken, doffe plekken enzovoorts.
De afgelopen 2 maanden heb ik van alles geprobeerd: heet water meermaals achter elkaar dweilen, stoomreiniger, HG tegelvloer glanshersteller enzovoorts.

Zojuist heb ik een nieuwe poging gedaan door middel van heet water, stoomreiniger en met het handje ouderwets schrobben met harde borstels. Hierna netjes meermaals afgenomen met schoon heet water.
Wederom gaan de vlekken en doffe plekken er niet uit.

Ik ben ten einde raad! hoe krijg ik mijn 8 jaar oude vloer weer netjes? heeft iemand de gouden tip?
Ik neig naar een poetsmachine (zoals bij auto's?) maar ik durf dit niet zomaar zonder enige kennis of inlezen van andermans kennis te gaan doen. Bestaat het uberhaupt wel?

Even wat feiten: De vloer wordt intensief belast: 4 persoons huishouden met 3 kinderen. De vloer wordt om de dag tot elke dag gezogen en gedweild. Jaarlijks is de afgelopen jaren 1 a 2x groot schoongemaakt in de vorm van stoomreiniger/schrobben.

hoor graag andermans ervaringen! alvast dank voor de moeite! _/-\o_
9 van de 10 mensen hebben geen flauw idee hoe je een tegelvloer onderhoud en reinigt. Vele jaren laag op laag van zeep, vuil en nog meer zeep.
Je zult de vloer dus moeten strippen tot aan de tegel. Maak een foto van je tegel en stuur deze op naar https://www.moellerstonecare.nl/
Dit is een fabrikant van reinigings middelen speciaal voor keramische en natuursteen tegels. Zij komen met een advies, houd je daaraan en je krijgt een splinternieuwe vloer terug ontdaan van al die lagen met "schoonmaakmiddel"
Kijk uit met bostelmachines, die kunnen namelijk je voegen beschadigen.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-05 07:52
N1ckk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:19:
[...]

Is het glanzend marmer? Dan moet je met een hele fijne pad werken, ga je meer polijsten anders maak je de vloer dof.

En met natuursteen altijd oppassen welk middel je gebruikt. Je wil geen zuur op natuursteen 😁

http://axrotterdam.blogspot.nl

Pagina: 1