Geen toegang tot web interface op access point

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-11-2024
Goedemorgen,

Omdat ik momenteel zo goed als volledig thuiswerk, heb ik mijn bestaande thuisnetwerk opnieuw ingericht. De huidige situatie is als volgt:

- Woonkamer: Ziggo ConnectBox
- Woonkamer: TP-Link powerline adapter via ethernet verbonden met de ConnectBox
- Zolder: Powerline adapter via ethernet verbonden met TP-Link TL-WR710N (Pocket Router)
- Pocket router geconfigureerd als access point (eigen SSID)
- Pi met Pi-hole aangesloten op de pocket router; fungeert tevens als dhcp-server
- Werk laptop verbonden met dit draadloze netwerk

So far, so good. Prima verbindingssnelheid (getest via speedtest.net) en geen issues tijdens bijv. Teams sessies.

De pocket router heeft een usb poort t.b.v. een netwerkschijf. Hier wil ik een 1TB schijf op aansluiten.

Nu doet het volgende zich voor. Als ik de pocket router voed met het internetsignaal van Ziggo, krijgt deze een IP toegewezen (anders dan het standaard IP 192.168.0.254). Dit IP achterhaal ik vervolgens via 'PingTools'. Als ik wil inloggen op de pocket router via dit IP, lukt dit niet.

Verbreek ik de link tussen de pocket router en het Ziggo modem en doe ik een herstart, dan is de pocket router weer benaderbaar via 192.168.0.254. Hier zie ik dan ook dat de harde schijf door de pocket router wordt herkend. Voed ik de pocket router vervolgens weer met het internetsignaal, dan is de interface weer onbereikbaar (op een nieuw toegewezen IP; statisch ook geprobeerd, zelfde resultaat). Er is ook geen toegang tot de externe (netwerk)schijf.

Kortom, is het mogelijk om zowel toegang tot de web interface van het Ziggo modem als het access point te krijgen in deze opstelling? Zo nee, hoe kan ik e.e.a. anders inrichten. Bijv. de pocket router in router modus, maar wel met dezelfde toegankelijkheid. Dus dat het fungeert als 1 netwerk.

Alvast bedankt voor de hulp.

Beste antwoord (via WeekendWarrior op 12-11-2020 16:24)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:38

FreakNL

Well do ya punk?

Ben(V) schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:17:
Volgens mij halen jullie de boel door elkaar of anders kan ik zelf niet goed lezen.
Het gaat om die pocket router en niet om die 710n

Het probleem is die pocket router die waarschijnlijk een webinterface heeft die fixed op 192.168.0.254 staat.
Daar zijn drie oplossingen voor.

1. De dhcp server van de Connectbox instellen op het 192.168.0.xxx subnet en dan zorgen dat die pocket router altijd 192.168.0.254 als ipadres krijgt.

2. Configureren door hem even rechtstreeks aan je pc te hangen en via 192.168.0.254 en dan weer aansluiten en rebooten. De vraag is of hij dan de juiste configuratie blijft houden(zou wel moeten)

3. Dat ding weg doen.
Pocket router = 710N

@WeekendWarrior

Ik heb zelf ervaring met dat apparaat, ik heb er 2.

Je wilt geen NAT achter NAT, dat lijkt me prima.. De opmerking over de connectbox maakte ik omdat het mijns inziens niet handig is daar dingen te gaan wijzigen qua subnet.. Dat is je hoofdrouter, dus laat dat lekker intact. Beter was het geweest om die 710N in het 192.168.178.x te hangen...

Mijn houtje-touwtje opmerking was misschien wat grof, maar je bent van-alles aan elkaar aan het knopen en het leek dat je er weinig verstand van hebt.. Zeker niet toen je het subnet op je connectbox ging wijzigen, terwijl het veel logischer zou zijn om het subnet op je 710N aan te passen... Tevens ging je het IP van de 710n met een tooltje opzoeken terwijl je dat gewoon veel makkelijker in de connectbox had kunnen vinden?Maar dat je geen NAT achter NAT wilt spreekt in je voordeel ;)

Alhoewel ik ervaring heb met de 710N heb ik hem nooit al AP gebruikt, alleen in WISP (WIFI WAN) of Router (UTP WAN)... Waarom je de router niet kan benaderen in AP mode is mij een raadsel, maar dat kan ook gewoon een onhebbelijkheid zijn van de (beperkte) 710n..

Heb je de LAN poort nodig? Anders zou het nog een oplossing kunnen zijn om:

1. 710n in Router mode met een static IP, 192.168.0.254
2. DHCP uit op de 710n
3. 710n met lanpoort aansluiten op connectbox (via powerline).. Dus NIET met de WAN-poort
4. Connectbox is 192.168.0.1
5. DHCP op de connectbox deelt 192.168.0.254 NIET uit..

/edit
Chips, je hebt de pi-hole nodig... Maar die kan natuurlijk ook aan een lan-poort op je connectbox ;)

[ Voor 52% gewijzigd door FreakNL op 12-11-2020 11:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Heb je de TP-Link als accesspoint geconfigureerd?
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/641/

Dat is netste manier om deze opstelling te laten werken.
Verwacht trouwens niet te veel van de USB overdracht snelheid...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
lier schreef op woensdag 11 november 2020 @ 07:58:
Heb je de TP-Link als accesspoint geconfigureerd?
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/641/

Dat is netste manier om deze opstelling te laten werken.
Verwacht trouwens niet te veel van de USB overdracht snelheid...
Ja, dit is de configuratie die ik heb gekozen.

I won't get my hopes up ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Klinkt als een bug in de firmware van de tp-link. Als je'm aanzet initialiseert hij de samba stack met het default ip-adres. Op het moment dat hij een dhcp adres verkrijgt, vergeet-ie samba te updaten. Dan gaat het niet om het adres waar samba op luistert, maar om het netwerk adres van de toegestane clients; dat staat dan waarschijnlijk nog op 192.168.0.0/24 en niet op 192.168.178.0/24

Je kunt proberen om dat adres aan te passen
Je kunt proberen om de tp-link een vast adres te geven in 192.168.178.0/24
Je kunt besluiten om de hard disk aan te sluiten op je rPi

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
Brahiewahiewa schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:50:
Klinkt als een bug in de firmware van de tp-link. Als je'm aanzet initialiseert hij de samba stack met het default ip-adres. Op het moment dat hij een dhcp adres verkrijgt, vergeet-ie samba te updaten. Dan gaat het niet om het adres waar samba op luistert, maar om het netwerk adres van de toegestane clients; dat staat dan waarschijnlijk nog op 192.168.0.0/24 en niet op 192.168.178.0/24

Je kunt proberen om dat adres aan te passen
Je kunt proberen om de tp-link een vast adres te geven in 192.168.178.0/24
Je kunt besluiten om de hard disk aan te sluiten op je rPi
Dank voor je antwoord.

Ik had het adres van de ConnectBox al gewijzigd van 192.168.178.1 naar 192.168.0.1. De tp-link opereert in hetzelfde adressenbereik. De dhcp-server op de pi deelt uit van 192.168.0.201 t/m 251.

Externe schijf op de Pi lijkt mij ook geen slecht idee. Helaas heeft de schijf geen eigen voeding, dus dan moet deze waarschijnlijk weer gevoed worden middels een usb-hub met stroomvoorziening.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

WeekendWarrior schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:58:
[...]
Ik had het adres van de ConnectBox al gewijzigd van 192.168.178.1 naar 192.168.0.1. De tp-link opereert in hetzelfde adressenbereik. De dhcp-server op de pi deelt uit van 192.168.0.201 t/m 251...
Weet je zekerdat de dhcp server van je connectbox uit staat?
Anyway, je zou nog kunnen proberen of het wel werkt als je de tp-link de dhcp server maakt, ipv de rPi

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Tl/dr
Connectbox terug op 192.168.178.x , 710n resetten en WAN poort op 710n gebruiken.

———————

Je kan die 710n ook gewoon als router instellen, dan heb je het probleem niet meer.

Krijg je wel NAT achter NAT maar je hele oplossing is sowieso al houtje touwtje inclusief powerline. Dus dat maakt dan ook niet meer uit.

Die 710n als router instellen is 2 minuten werk, gewoon de wizard nog een keer draaien of resetten met een paperclip (router is de default stand). En sluit je powerline aan op de WAN poort vd 710n.

Zet wel je connectbox terug naar 192.268.178.x. . Dat was namelijk onnodig en je wilt niet 192.168.0.x achter 192.168,0.x

Het feit alleen al dat je dingen bent gaan wijzigen op je connectbox toont aan dat je niet precies weet wat je doet. En een internetsignaal bestaat niet. Net zo min als een internetkabel.

De 710n heeft trouwens wel vaker de onhebbelijkheid dat de web interface niet benaderbaar is, zeker via AP of WISP mode. Voornamelijk als de hoofdconnectie wegvalt. Ik heb geen idee, misschien snapt hij powerline bij jou niet helemaal.. Leuk ding voor onderweg maar niet voor thuis. Stel hem gewoon als router in..

[ Voor 52% gewijzigd door FreakNL op 12-11-2020 06:35 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:24
Volgens mij halen jullie de boel door elkaar of anders kan ik zelf niet goed lezen.

Het probleem is die pocket router die waarschijnlijk een webinterface heeft die fixed op 192.168.0.254 staat.

1. De dhcp server van de Connectbox instellen op het 192.168.0.xxx subnet en dan zorgen dat die pocket router altijd 192.168.0.254 als ipadres krijgt.

2. Configureren door hem even rechtstreeks aan je pc te hangen en via 192.168.0.254 en dan weer aansluiten en rebooten. De vraag is of hij dan de juiste configuratie blijft houden(zou wel moeten)

3. Dat ding weg doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• WeekendWarrior
Brahiewahiewa schreef op donderdag 12 november 2020 @ 05:30:
[...]

Weet je zekerdat de dhcp server van je connectbox uit staat?
Anyway, je zou nog kunnen proberen of het wel werkt als je de tp-link de dhcp server maakt, ipv de rPi
Ja, deze staat uit. Pi is dhcp-server, omdat volgens mij op de connectbox geen mogelijkheid bestaat om de dns-server te wijzigen. Die moet naar de Pi i.v.m. Pi-hole. Wellicht dat de 710N deze mogelijkheid wel heeft. Daar ga ik nog even naar kijken.

• WeekendWarrior
FreakNL schreef op donderdag 12 november 2020 @ 06:25:
Tl/dr
Connectbox terug op 192.168.178.x , 710n resetten en WAN poort op 710n gebruiken.

———————

Je kan die 710n ook gewoon als router instellen, dan heb je het probleem niet meer.

Krijg je wel NAT achter NAT maar je hele oplossing is sowieso al houtje touwtje inclusief powerline. Dus dat maakt dan ook niet meer uit.

Die 710n als router instellen is 2 minuten werk, gewoon de wizard nog een keer draaien of resetten met een paperclip (router is de default stand). En sluit je powerline aan op de WAN poort vd 710n.

Zet wel je connectbox terug naar 192.268.178.x. . Dat was namelijk onnodig en je wilt niet 192.168.0.x achter 192.168,0.x

Het feit alleen al dat je dingen bent gaan wijzigen op je connectbox toont aan dat je niet precies weet wat je doet. En een internetsignaal bestaat niet. Net zo min als een internetkabel.

De 710n heeft trouwens wel vaker de onhebbelijkheid dat de web interface niet benaderbaar is, zeker via AP of WISP mode. Voornamelijk als de hoofdconnectie wegvalt. Ik heb geen idee, misschien snapt hij powerline bij jou niet helemaal.. Leuk ding voor onderweg maar niet voor thuis. Stel hem gewoon als router in..
De 710N als router instellen heeft niet mijn voorkeur juist i.v.m. NAT achter NAT. Om het netwerk toegankelijk te houden heb ik gekozen voor AP. Dat is volgens mij ook een van de wezenlijke verschillen tussen beide; correct me if I'm wrong.

De 710N is nu vanaf de powerline aangesloten via de WAN poort. Dat is ook de correcte wijze in AP modus toch?

Je opmerking t.a.v. de connectbox ontgaat mij even. Dat ik daar het gateway adres heb gewijzigd van 781.1 naar 0.1 is geen probleem toch? Lekker even ranten omdat ik niet het juiste 'lingo' gebruik is m.i. niet nodig; maar goed. Houtje touwtje lijkt me een perceptie dingetje. Voor mijn toepassing doet het wat het moet doen, zonder dat ik kabels e.d. moet trekken (grotendeels, that is).

Wellicht de 710N vervangen door een meer capabel apparaat.

• WeekendWarrior

3. Dat ding weg doen.
De pocket router en de 710N zijn een en hetzelfde device. Excuus voor de verwarring.

Optie 1 ga ik proberen; vanuit de Pi in dit geval. Optie 2 is inderdaad mogelijk, maar het lukt me dan alsnog niet om toegang te krijgen tot de externe schijf.

Optie 3: hier zal het wel op uitdraaien ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

3. Dat ding weg doen.
Pocket router = 710N

@WeekendWarrior

Je wilt geen NAT achter NAT, dat lijkt me prima.. De opmerking over de connectbox maakte ik omdat het mijns inziens niet handig is daar dingen te gaan wijzigen qua subnet.. Dat is je hoofdrouter, dus laat dat lekker intact. Beter was het geweest om die 710N in het 192.168.178.x te hangen...

Mijn houtje-touwtje opmerking was misschien wat grof, maar je bent van-alles aan elkaar aan het knopen en het leek dat je er weinig verstand van hebt.. Zeker niet toen je het subnet op je connectbox ging wijzigen, terwijl het veel logischer zou zijn om het subnet op je 710N aan te passen... Tevens ging je het IP van de 710n met een tooltje opzoeken terwijl je dat gewoon veel makkelijker in de connectbox had kunnen vinden?Maar dat je geen NAT achter NAT wilt spreekt in je voordeel ;)

Alhoewel ik ervaring heb met de 710N heb ik hem nooit al AP gebruikt, alleen in WISP (WIFI WAN) of Router (UTP WAN)... Waarom je de router niet kan benaderen in AP mode is mij een raadsel, maar dat kan ook gewoon een onhebbelijkheid zijn van de (beperkte) 710n..

2. DHCP uit op de 710n
3. 710n met lanpoort aansluiten op connectbox (via powerline).. Dus NIET met de WAN-poort

/edit
Chips, je hebt de pi-hole nodig... Maar die kan natuurlijk ook aan een lan-poort op je connectbox ;)

[ Voor 52% gewijzigd door FreakNL op 12-11-2020 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeekendWarrior
FreakNL schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:21:
[...]

Pocket router = 710N

@WeekendWarrior

2. DHCP uit op de 710n

/edit
Dank voor de tips! No offense taken; ik ben ook maar een enthousiaste hobbyist met wat basiskennis, die naar het beste inzicht wat probeert :)

Ik word inderdaad wat beperkt door de aansluitmogelijkheden op de 710N. De Pi heb ik naar de zolder gebracht om niet teveel devices in de woonkamer neer te hoeven zetten (op de grond, naast de bank; weinig ruimte).

Een Router/AP met meer aansluitmogelijkheden lijkt een steeds betere oplossing.

Behoud je met de router/router setup die voorstelt, met hetzelfde subnet, dezelfde toegankelijkheid als met de router/AP setup? Concreet denk ik dan aan bereikbaarheid van de printer, chromecast etc.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou niet weten waarom dat zou veranderen...

Effectief is het gewoon dit:
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Het zou niet nodig moeten zijn omdat die 710n van zichzelf al een AP mode heeft.. Het lijkt me toch dat dat werkend te krijgen moet zijn...

De handleidingen die ik vind zijn ook behoorlijk dubbelzinnig, maar ik vind ook dit:
https://usermanual.wiki/T...0NUsV1Qig.1331986153/help
LAN/WAN: Must use this port to connect to your Modem while in Router
mode. For all other modes, use it as an additional LAN port.
LAN: Connect your ethernet enabled devices for wired network access.
In client mode, use it to give wireless access to a wired-only device. In
access point mode, use it to receive network access from your local
network.
Dit zou je zo kunnen lezen dat je in AP mode NIET de LAN/WAN poort moet gebruiken voor je uplink naar je connectbox maar JUIST de LAN poort... Het proberen waard?

[ Voor 53% gewijzigd door FreakNL op 12-11-2020 12:17 ]

• WeekendWarrior
Helder!

Ik ga in een vrij moment aan de slag met deze tips. Ik zal even laten weten wat de uitkomst van e.e.a. is.

Dank!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mits je een die hard online gamer bent is NAT achter NAT echt geen enkel probleem. Vroeger was de rekenkracht en snelheid van routers niet echt top, maar dat is echt verleden tijd. Overigens is er ook geen reden om een tweede router achter je connectbox te zetten. Je kan gewoon DHCP uitzetten, je PI hole gebruiken en die wel in de DHCP het IP adres van je Connectbox meegeven als Gateway.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeekendWarrior
Het is gelukt!

- De 710N een factory reset gegeven
- Ethernet kabel vanuit de powerline in de LAN poort en NIET in de WAN poort van de 710N
- LAN adres van de 710N gewijzigd van 192.168.1.1 naar 192.168.0.254
- DHCP server op de 710N uitgeschakeld
- Harde schijf op de 710N aangesloten
- Gekoppeld als netwerkdrive in Windows verkenner; werkt!

Helaas mis ik nu een poort voor de Pi. Deze staat tijdelijk weer bij de ConnectBox. Wellicht een switch halen of toch voor een router/ap kiezen met meer aansluitmogelijkheden.

Desondanks, succes! Dank voor de tips!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hoe heb je de 710n een ip gegeven als je de lan daarvan poort al bezet had?

Ik denk dat je stap 2 en 3 omgedraaid hebt bij het configgen? Dus eerst ip gegeven en toen pas de lanpoort aangesloten op je powerline/connectbox?

Wel fijn dat je nu een werkende setup hebt. Je zou inderdaad nog een Switch kunnen toevoegen, die aansluiten op je connectbox/powerline en dan op die Switch de 710n (lan poort) aansluiten en de pihole :) En dan de WAN poort op de 710n ongemoeid laten.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:24
Geen idee waarom nu ineens het subnet van de ConnectBox veranderen in de ban gedaan wordt.
Dat ding heeft weinig instellingen maar juist het subnet en de ip-range binnen dat subnet zijn gewoon te wijzigen.
Zie niet in waarom je dat niet gewoon zou doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
FreakNL schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:37:
Hoe heb je de 710n een ip gegeven als je de lan daarvan poort al bezet had?

Ik denk dat je stap 2 en 3 omgedraaid hebt bij het configgen? Dus eerst ip gegeven en toen pas de lanpoort aangesloten op je powerline/connectbox?

Wel fijn dat je nu een werkende setup hebt. Je zou inderdaad nog een Switch kunnen toevoegen, die aansluiten op je connectbox/powerline en dan op die Switch de 710n (lan poort) aansluiten en de pihole :) En dan de WAN poort op de 710n ongemoeid laten.
Het LAN IP staat standaard ingesteld op 192.168.0.254. Feitelijk gezien heb ik die niet hoeven wijzigen. Het issue met de bereikbaarheid is eigenlijk te wijten aan het feit dat ik de ethernet kabel in de WAN poort had zitten. Nu deze in de LAN poort zit, is de web interface toegankelijk én wordt het statische IP van de 710N opgepakt. Ik koos vervolgens voor access point modus en heb de dhcp-server op de 710N uitgezet. Na de reboot gaf de 710N aan dat deze in router mode werkt (zal te wijten zijn aan het feit dat ik nu de LAN poort gebruik voor de connectie met de ConnectBox i.p.v. de WAN poort).
Pagina: 1