Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
De nul (blauw) aan de nul.
En aarde aan aarde.
En daarna met de klok een 2e fase draad schakelen en die aan het maantje maken.
Ofzoiets.
Waarom wil je dit precies doen (wat wil je bereiken)?
Heb je zoveel zonnestroom "over" dan? (Lees: lever je in een jaar meer kWh dan je gebruikt?).
Alles kan stuk.
Volgens deze manual kun je kiezen tussen 1750 of 3500 Watt.
Afhankelijk van je overschot kun je dus nog schalen. Je kunt bv wisselen van 1750 naar 3500 als de zon schijnt.
Maar je doel is niet helemaal duidelijk, dus wellicht kan je dat nog toelichten. Hij is immers in 7.5h warm op 1750 en 3.75h op 3500 W.
Wat is wvb?SA007 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:42:
Move naar WVB.
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Dit is de knop die volgens mij via het zonnetje aangesloten wordt.
Het andere element is het element dat schakelt op nachtstroom maar die wil ik dus niet gebruiken, zou ik hier dan de bruine draad aan kunnen sluiten zonder schakeldraad vanaf de meter?
De boost zal ik waarschijnlijk nooit gaan gebruiken.
Doel is zoveel mogelijk overschot pv te gebruiken voor vervangen van het gas (douchewater opwarming).
Dus alleen overdag opwarmen.
[ Voor 11% gewijzigd door Flanky op 11-11-2020 23:44 ]
Ik zie niet in hoe dat gaat werkend gaat zijn volgens wat jij wilt?Flanky schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:42:
zou ik hier dan de bruine draad aan kunnen sluiten zonder schakeldraad vanaf de meter?
Je moet om te beginnen ergens iets van een schakeling buiten de boiler hebben die alleen inschakelt als je stroom overschot hebt. De uitgang daarvan moet naar de boiler. (b.v. het zonnetje) en die geldt dan als de boost aansluiting.
Daarnaast moet de boiler _altijd_ stroom krijgen (via b.v. het maantje) zodat er geen kans bestaat dat de water temperatuur gevaarlijk laag zakt (ivm bacteriën).
(wellicht moeten zonnetje en maantje om worden gedraaid in bovenstaande verhaal, geen idee. De handleiding is erg onduidelijk over wat die aansluitingen precies doen).
Ik denk dat je grootste uitdaging ligt in het feit dat je een schakeling moet hebben liggen die alleen inschakelt als je een stroom overschot van >=1750W hebt.
Je geeft overigens geen antwoord op mijn vraag.
Want in jouw geval kan het prima zo zijn dat je gewoon in de 1 op 1 saldering valt en het daarom geen enkele zin heeft om de boiler actief aan of af te schakelen. Onder de streep veranderd er dan niets aan je factuur ondanks de moeite en kosten die je hebt gemaakt zo'n schakeling te maken.Heb je zoveel zonnestroom "over" dan? (Lees: lever je in een jaar meer kWh dan je gebruikt?).
Lever je meer stroom dan je gebruikt op jaarbasis en je krijgt maar een paar cent per kWh voor die stroom, dan gaat het wel schelen. Maar, doe jezelf eens een lol, reken eens uit hoeveel dat in euro's scheelt, als je wel zo'n schakeling actief hebt op je boiler, en niet.
Vergeet daarbij dus niet het stroomverbruik van de boiler mee te rekenen. Dus niet zomaar naar de verbruikte kWh's van afgelopen jaar kijken. Je moet daarbij (een schatting van) het verbruik van de boiler optellen waardoor je misschien weer in de 1 op 1 saldering valt.
[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 12-11-2020 12:50 ]
Alles kan stuk.
Staat nu in WVB, daar heb ik geen rechten helaas, zou dat even via een topicreport doen.Nielson schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:53:
Misschien kan @SA007 je topic ook even linken naar DED? Kan het zo even niet terugvinden maar dacht dat @AUijtdehaag ook zoiets deed om een boiler te stoken met zonnestroom.
Klopt.Nielson schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:53:
Misschien kan @SA007 je topic ook even linken naar DED? Kan het zo even niet terugvinden maar dacht dat @AUijtdehaag ook zoiets deed om een boiler te stoken met zonnestroom.
Loopt precies (traploos) mee met het overschot.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
Ik kan weer gratis douchen.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2020 15:45 ]
Bedankt voor jou reply,remco_k schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:46:
[...]
Ik zie niet in hoe dat gaat werkend gaat zijn volgens wat jij wilt?
Je moet om te beginnen ergens iets van een schakeling buiten de boiler hebben die alleen inschakelt als je stroom overschot hebt. De uitgang daarvan moet naar de boiler. (b.v. het zonnetje) en die geldt dan als de boost aansluiting.
Daarnaast moet de boiler _altijd_ stroom krijgen (via b.v. het maantje) zodat er geen kans bestaat dat de water temperatuur gevaarlijk laag zakt (ivm bacteriën).
(wellicht moeten zonnetje en maantje om worden gedraaid in bovenstaande verhaal, geen idee. De handleiding is erg onduidelijk over wat die aansluitingen precies doen).
Ik denk dat je grootste uitdaging ligt in het feit dat je een schakeling moet hebben liggen die alleen inschakelt als je een stroom overschot van >=1750W hebt.
Je geeft overigens geen antwoord op mijn vraag.
[...]
Want in jouw geval kan het prima zo zijn dat je gewoon in de 1 op 1 saldering valt en het daarom geen enkele zin heeft om de boiler actief aan of af te schakelen. Onder de streep veranderd er dan niets aan je factuur ondanks de moeite en kosten die je hebt gemaakt zo'n schakeling te maken.
Lever je meer stroom dan je gebruikt op jaarbasis en je krijgt maar een paar cent per kWh voor die stroom, dan gaat het wel schelen. Maar, doe jezelf eens een lol, reken eens uit hoeveel dat in euro's scheelt, als je wel zo'n schakeling actief hebt op je boiler, en niet.
Vergeet daarbij dus niet het stroomverbruik van de boiler mee te rekenen. Dus niet zomaar naar de verbruikte kWh's van afgelopen jaar kijken. Je moet daarbij (een schatting van) het verbruik van de boiler optellen waardoor je misschien weer in de 1 op 1 saldering valt.
Ik heb te horen gekregen dat ik het maantje aan moet sluiten en deze sluit ik dan aan met behulp van een schakelklok die aan gaat van10.00 tot 17.00
Het maantje is de aansluiting voor nachtstroom maar die werkt niet als je die niet aansluit via de nachtstroomschakeling van het energiebedrijf.
Als ik die dus zonder nachtomschakeling aansluit verwarmt hij continu en dat wil ik niet dus zet ik er een schakelklok tussen, als het salderen stopt kan ik dit makkelijk vervangen door iets dat schakelt als er stroom geleverd wordt door de zonnepanelen.
Ik heb ruim 1000 kW over aanstroom en die wil ik gewoon opmaken, het zal wel meer stroom gebruiken maar dan leg ik wel weer een paar panelen bij
N1ckk schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:19:
Doet me beetje denken aan: https://www.eneco.nl/klan...sten/slimmeboiler-module/
Klopt maar dit is op Eneco opwekking kortom is dit een manier, als er veel stroom wordt opgewekt in het Eneco gebied er geschakeld wordt.N1ckk schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:19:
Doet me beetje denken aan: https://www.eneco.nl/klan...sten/slimmeboiler-module/
En ik wil niet schakelen als er een overschot bij Eneco is maar als er bij mij een overschot is.