Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-09 13:05

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Na drie jaar mijn AMD Ryzen 5 1600 in combinatie met een Vega56 te hebben gebruikt is het tijd voor een upgrade.

Huidige setup
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
1MoederbordenASRock Fatal1ty X370 Gaming K4
1VideokaartenGigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G
1BehuizingenXigmatek Midgard II
1MonitorenLG 29UM68-P Zwart
1WaterkoelingCooler Master Masterliquid 240
1ToetsenbordenSharkoon PureWriter TKL Kailh Red (Qwerty US)
1MuizenGlorious PC Gaming Race Model O (regular) Glossy Black
1MuismattenRoccat Hiro+
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
1Gaming headsetsTurtle Beach Elite Atlas Headset
1Optische drivesSony Optiarc AD-5260S Zwart
1VoedingenCorsair RM750x Zwart
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 275GB
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 250GB

DVD brander hoeft niet meer in de nieuwe PC terecht te komen.

Ik zoek een?
Moederbord met een goede VRM, goede audio en USB type-C mogelijkheid. De audio uitvoer mag ook door een PCI-express kaart of een USB device gedaan worden. Deze audio oplossing moet dan nog wel werken onder Linux.

Een AMD CPU met minimaal 8 cores. Het mag ook een 12 cores variant zijn of hoger als dat een beter prijs/core oplevert.

Werkgeheugen van 32 GB. Met met de focus op een zo laag mogelijke true latency bij nog een schappelijke prijs.

Moderne behuizing die ook geschikt is voor mijn huidige AIO en alvast voorzien van een paar goede ventilatoren. Daarnaast is een front USB type-C wenselijk.

Dikke videokaart met AMD RDNA2 chip om straks met mijn nieuwe 1440p ultrawide monitor op 144 Hz te kunnen gamen. Weet nog niet of ik voor een aangepast ontwerp wil gaan of voor de AMD variant.

Wat is je budget?
Eerst voorstel is om 1600 euro er aan uit te geven

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU en GPU moeten van AMD zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op mijn PC speel ik vooral games en ontwikkel ik software. De meeste game die ik speel zijn first/third person shooters dan wel online of story-mode. In de toekomst zal ik overstappen naar 1440p@144Hz ultrawide en wil daar dan ook op voorbereid zijn (moet nog even sparen hiervoor). Qua development moet je denken aan programma's schrijven en compileren onder Windows en Linux, daarnaast grote matrices inverteren en simulatie runnen.

Eigen voorstel
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 616,50€ 616,50
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Pro€ 159,-€ 159,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800 XT€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 95,95€ 95,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 168,11€ 168,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.039,56

Voor de Aorus Pro wacht ik tot de V2 uitkomt, zodat er ook een front USB type-C header op zit. De V2 van de Elite is er inmiddels al, maar nog niet aanwezig op pricewatch.

Wat zijn mijn vragen voor jullie.
Heeft het zin om voor de Realtek ALC1220 te gaan of is een ALC1200 of lager ook goed genoeg? Dan zou ik namelijk naar een Aorus Elite kunnen stappen scheelt wat geld. Vraag me alleen af of het niet vooral de koptelefoon versterker is die het verschil uit maakt. Daarnaast blijft de optie om naar een externe geluidskaart over te stappen. Bij mijn huidige setup heb ik het gevoel dat sommige geluiden wegvallen tijdens het schieten.

Het geheugen (wat inmiddels weer wat eurootjes is gestegen in prijs) heb ik gekozen omdat je dan onder de 9 ns true latency uit komt voor een niet al te hoge prijs. Echter je zou ook voor 3200CL16 of 3600CL18 kunnen gaan wat neer komt op 10 ns true latency en weer wat geld overhouden. De vraag is of je dat gaat merken tijdens het gamen van fast paced FPS.

Daarnaast twijfel ik nu hard of ik niet ook mijn voeding moet gaan upgraden naar 850 of 1000 Watt.

AMD Ryzen 9 5900x; Gigabyte B550 Aorus Pro V2; G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC; Sapphire Pulse Radeon RX 7900 GRE

Beste antwoord (via Mr. Rawnar op 12-11-2020 20:20)

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
het verschil in audiochip ga je met die headset niet merken, ook niet als je een losse geluidskaart installeert. dat is echt alleen nuttig als je een enorme audiofiel bent met dito (dure) headset/speakers.
3600CL16 was de sweetspot voor Ryzen 3*** series, en lijkt op basis van de reviews tot nu toe nog steds tot de top te behoren voor Ryzen 5***. die hard overclockers halen meer uit nog hogere frequenties, maar dat is marginale winst zo te zien.
de voeding zou qua vermogen nog mee moeten kunnen. 5900X + 6800XT past daar in, en AMD raadt voor de 6800XT 750W (minimum) aan, maar die schattingen zitten meestal aan de veilige kant.
ondanks dat je qua vermogen niet per se hoeft te upgraden, zou je wel kunnen overwegen om een wat modernere voeding te nemen. deze is de laatste tijd vrij populair in de aanbevelingen op het forum:
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 750 watt

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
het verschil in audiochip ga je met die headset niet merken, ook niet als je een losse geluidskaart installeert. dat is echt alleen nuttig als je een enorme audiofiel bent met dito (dure) headset/speakers.
3600CL16 was de sweetspot voor Ryzen 3*** series, en lijkt op basis van de reviews tot nu toe nog steds tot de top te behoren voor Ryzen 5***. die hard overclockers halen meer uit nog hogere frequenties, maar dat is marginale winst zo te zien.
de voeding zou qua vermogen nog mee moeten kunnen. 5900X + 6800XT past daar in, en AMD raadt voor de 6800XT 750W (minimum) aan, maar die schattingen zitten meestal aan de veilige kant.
ondanks dat je qua vermogen niet per se hoeft te upgraden, zou je wel kunnen overwegen om een wat modernere voeding te nemen. deze is de laatste tijd vrij populair in de aanbevelingen op het forum:
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 750 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-09 13:05

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord. Mijn (semi)audiofiele opstelling staat beneden in de woonkamer. Maar voor de PC vind ik dat niet zo nodig. Las in de B550 round-up op tweakers dat de ACL1220 koptelefoons met hogere impedantie aan kan. Nu heeft mijn koptelefoon een lage impedantie(32 ohm), maar als je de het volume in het snoer gebruikt gaat de impendantie omhoog. Blijkbaar een simpele schakeling met een pot-meter.

Als vervangende voeding dacht ik aan de seasonic focus gx 850. Dit is een single rail voeding waar de Enermax een quad rail is. Weet eigenlijk nooit wat nou beter is. Bij de ene hangt alles aan een rail en kunnen onderdelen elkaar beïnvloeden. Bij de andere moet je rekening houden welk onderdeel aan welke rail hangt, zodat je deze niet overbelast.

Dan gaan we als geheugen voor 3600CL16.

Nu maar hopen dat ik een 6800 XT weet te bemachtigen. :)

AMD Ryzen 9 5900x; Gigabyte B550 Aorus Pro V2; G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC; Sapphire Pulse Radeon RX 7900 GRE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Multirail is beter vanaf 650w. Met name de beveiligingen. Overall is de Enermax trouwens een betere voeding.