Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Remeria
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-07 07:03
Mijn vraag is welke moet ik nemen in combinatie 9 panelen. Een Goodwe of een growatts?

Heb via diverse bedrijven een offertes gekregen.

[ Voor 12% gewijzigd door Remeria op 10-11-2020 21:58 ]

Alle reacties

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Laat die offertes dan even zien, nu ben je wel erg zuinig met info.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In feiten lood om oud ijzer.

Beide chinees,beide budget omvormers, beide niet het beste trackreccord als het gaat om informatie delen in de specsheets.

Goodwe wordt doorgaans wel gezien als de omvormer die beter kan omgaan met schaduw.
over levensduur kunnen we over een jaar of 15 misschien iets zeggen

Het lijkt erop dat de growatts moeite hebben met opstarten zonder al teveel overlast te veroorzaken. minuten lang tikkend relails smorgens lijkt de standaard te zijn en voor mij een no-go.
Ik heb zelf geen goodwe of growat. Maar een sma, Goodwe wel overwogen, maar door slechte informatie voorziening als laatste afgevallen en toen bleef sma over, geen dag spijt van gehad.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:33
twain4me schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:33:
Het lijkt erop dat de growatts moeite hebben met opstarten zonder al teveel overlast te veroorzaken. minuten lang tikkend relails smorgens lijkt de standaard te zijn en voor mij een no-go.
Dat van dat opstarten bij Growatts klopt volgens mij alleen voor korte strings. Een string van 9 panelen is niet kort. (maar dan moeten ze wel in 1 string liggen en dat kan ik uit de info niet opmaken)
Ik heb wel 2 Growatts geinstalleerd, vind dat ze de beste app hebben. (ik gebruik ook de app van SolaX, Goodwe en APS).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:09
Hier ook een growatt (op basis van advies van de man hierboven) en je hoort het relais in de ochtend wel even aan en uitschieten, maar dat is 2 of 3 keer? Herken mij niet in wat hierboven staat, maar ik snap goed dat het per configuratie verschilt. Ik heb 2 strings van 9 panelen op een Growatt 5000.

[ Voor 32% gewijzigd door ID-College op 11-11-2020 20:39 ]

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:33:
[...]

Dat van dat opstarten bij Growatts klopt volgens mij alleen voor korte strings. Een string van 9 panelen is niet kort. (maar dan moeten ze wel in 1 string liggen en dat kan ik uit de info niet opmaken)
Ik heb wel 2 Growatts geinstalleerd, vind dat ze de beste app hebben. (ik gebruik ook de app van SolaX, Goodwe en APS).
Minder lang dat klopt, maar dit hieronder is niet te vergelijken met het opstarten van mijn sma en kan ik geen korte string noemen.

rismaster in "Growatt 3000TL3-S opstartproblemen"

• twain4me

twain4me

ID-College schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:38:
Hier ook een growatt (op basis van advies van de man hierboven) en je hoort het relais in de ochtend wel even aan en uitschieten, maar dat is 2 of 3 keer? Herken mij niet in wat hierboven staat, maar ik snap goed dat het per configuratie verschilt. Ik heb 2 strings van 9 panelen op een Growatt 5000.
mooi dat het ook goed kan werken. :)

• busscherski
@ID-College je moet minimaal 2 klikken horen omdat je 2 strings hebt. Meer zou in de ideale wereld niet nodig moeten zijn maar er zijn helaas voorbeelden dat het wel gebeurt.
Leuk dat het gelukt is, wil je misschien nog even een foto plaatsen in je topic? (en dan eentje die niet al heel snel weer verdwijnt zoals die anderen)

@twain4me storend klikgedrag met strings van 10 op een 3 fase omvormer had ik niet verwacht, dat is omgerekend naar een enkelfase omvormer ongeveer 5.8 paneel. (overigens gek dat de installateur het niet al meteen als 1x20 had aangesloten).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:09
@busscherski zal ik doen als ik weer thuis ben!
Ik hoor hem vooral een paar keer klikken op die 'net-niet' ochtenden. Dan wil hij aan gaan maar is het weer grijs/grauw. Het lijkt erop dat hij net niet genoeg stroom heeft om te starten en dan weer uit gaat! Althans, dat is mijn simpele interpretatie :P

Ik zit overigens op Oost dus moet heel eerlijk toegeven dat ik het nieteens echt hoor. Omdat ik een laatbloeier in de ochtend ben staat dat ding vaak al even aan en sliep ik gewoon nog :P

• Remeria
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OETU9r4QlHrJQhtpHpVRhWsRghE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8sAHrEYMSHl3iYNQZHmDBu3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de offerte. Mijn tuin ligt op zuiden heb geen bomen in de omgeving.

• Remeria
busscherski schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:33:
[...]
Oke is dit bbij elke growatts? Welke nu er bij geleverd is 3000x

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-11 17:20
Ik heb drie Growatts en heb eerlijk gezegd nog nooit een klik gehoord. Iig niet repeterend.

Mijn ouders hebben inmiddels twee Goodwe omvormers, die functioneren ook prima. Ik ga mee met @busscherski dat de app van Growatt fijner is.

Denk dat je er in de praktijk niks van merkt welk type omvormer je neemt op een schaduwvrij zuid georiënteerd dak met 9 panelen, of het nu een dure Duitser is of een goedkope Chinees ze doen hetzelfde.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• busscherski
Dit is een van de slechtste startposten die ik ooit heb gezien, en je hebt ook nog geen moeite gedaan om het aan te vullen. In andere delen van GoT had je denk ik een slotje kunnen verwachten.

Hoe kun je ooit goed advies verwachten?
Nog steeds weten we niet of ze alle 9 in 1 vlak komen, of wat de prijs is.

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-11 23:00
https://www.zonnepanelen....nd=14,15,40,42&sort=title

Vergelijking Growatt, Goodwe, Solar Edge en SMA. Kijk je naar de efficiency dan zie je dat de Chinese omvormers prima scoren, soms zelfs nog beter dan SMA of Solar Edge. Met een garantietermijn van 5 of 10 jaar, is dat ook prima in orde. Goodwe heeft tegenwoordig een Europees kantoor en ook ondersteuning in Nederland. Mijn conclusie is ook dat het weinig verschil meer maakt. Ik heb zelf een Goodwe omvormer.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
gron74 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:24:
https://www.zonnepanelen....nd=14,15,40,42&sort=title

Vergelijking Growatt, Goodwe, Solar Edge en SMA. Kijk je naar de efficiency dan zie je dat de Chinese omvormers prima scoren, soms zelfs nog beter dan SMA of Solar Edge. Met een garantietermijn van 5 of 10 jaar, is dat ook prima in orde. Goodwe heeft tegenwoordig een Europees kantoor en ook ondersteuning in Nederland. Mijn conclusie is ook dat het weinig verschil meer maakt. Ik heb zelf een Goodwe omvormer.
Sommige van die bedrijven bestaan korter dan de garanties die ze geven :z

Ik zou het wel weten; een SMA. Geen data naar de Chinezen en lokaal uit te lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-11-2020 23:33 ]

• busscherski
@kabeltjekabel
Vanwege AVG zijn omvormer fabrikanten verplicht dergelijke data van klanten in Europa op te slaan. Van SolaX weet ik toevallig dat dat destijds op een Nederlandse server stond, ik heb geen indicatie dat de andere merken de wet overtreden en het in China opslaan.
Ik vind dat je met bewijs moet komen als je zo'n beschuldiging uit.

En dan nog lijkt me de data erg weinig privacy gevoelig, of iemand moet iets willen zoeken in de 5 minuten data van je AC Voltage.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
busscherski schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:49:
@kabeltjekabel
Vanwege AVG zijn omvormer fabrikanten verplicht dergelijke data van klanten in Europa op te slaan. Van SolaX weet ik toevallig dat dat destijds op een Nederlandse server stond, ik heb geen indicatie dat de andere merken de wet overtreden en het in China opslaan.
Ik vind dat je met bewijs moet komen als je zo'n beschuldiging uit.

En dan nog lijkt me de data erg weinig privacy gevoelig, of iemand moet iets willen zoeken in de 5 minuten data van je AC Voltage.
Op afstand uitlezen... of op afstand bedienen? Ik vertrouw de Chinezen er gewoon niet mee.

Wat betreft die AVG: de Authoriteit Persoonsgegevens zegt dat ze een dikke achterstand hebben;

https://www.trouw.nl/binn...-gestolen-fiets~b5aeaa91/
De burgers die zich met een privacyklacht bij de AP melden, moeten wel geduld hebben. De waakhond kampt met grote achterstanden. Een klacht blijft nu zo’n zes maanden liggen voordat die wordt behandeld – en dan is het nog steeds onmogelijk om alles te behandelen.

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Wellicht is het ook afhankelijk welke ervaring je hebt met welke omvormer. De oudere generatie S-series van Growatt konden inderdaad nog wel eens vervelend zijn, maar de nieuwe X-series zijn een stuk beter en battery-ready.

Ik heb zelf weinig ervaring met GoodWe behalve als er een bepaalde installateur perse dat merk geleverd wil hebben omdat hij daar zelf bekend mee is, de meeste defecte GoodWe's waarvan wij melding krijgen worden vervangen voor Growatts.

Growatt heeft zelf ook een kantoor in NL, ik weet niet of GoodWe dat ook heeft maar bij problemen is dat wel zo makkelijk. - Maar dat is natuurlijk mijn mening :)

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• Remeria
busscherski schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:03:
Dit is een van de slechtste startposten die ik ooit heb gezien, en je hebt ook nog geen moeite gedaan om het aan te vullen. In andere delen van GoT had je denk ik een slotje kunnen verwachten.

Hoe kun je ooit goed advies verwachten?
Nog steeds weten we niet of ze alle 9 in 1 vlak komen, of wat de prijs is.
Hey kerel ik ben net nieuwe op zo'n forum, dat jij alles zo goed weet kan ik niks aan doen succes er mee. Er zijn wel mensen die normaal reageren.

• Remeria
PClop schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:05:
Laat die offertes dan even zien, nu ben je wel erg zuinig met info.
Hallo ik heb een foto van de offerte geprobeerd in te voeren in het forum. Is hij zichtbaar voor jullie?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Remeria schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:00:
[...]

Hallo ik heb een foto van de offerte geprobeerd in te voeren in het forum. Is hij zichtbaar voor jullie?
Nope. In ieder geval niet in zijn geheel.

Probeer https://www.mupload.nl/ even.

En dan de link met de img tags hier plakken.

@busscherski bedoelt het vast niet zo negatief.
Maar goed advies geven kost soms veel tijd en dan verwachten we ook wat meer info.

Heb je het al eens bij winkelman bij elkaar geklikt?
Een 2500 watt omvormer (met wifi en ethernet) is zwaar genoeg voor 9 panelen. (2970 Wp)
Wellicht top je soms wat af, maar dat is verwaarloosbaar op jaarbasis.

https://www.winkelman-zon...sief-webconnect-wifi.html
Deze kan je zelf ook makkelijk uitlezen mocht je dat willen en er gaat geen data naar china.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2EsNTP-U3ZjrBXkcNfP2u-4eQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2020 08:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Remeria
@AUijtdehaag

Ik heb een gedeelte op de foto gedaan. Ik heb nu de link hieronder gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ufhqoj9ft...jpg

Ik zal eens kijken op de link van Winkelman.

@busscherski

sorry voor mij reactie maar zo kwam het wel voor mij over. Het is allemaal nieuw hier voor mij. De panelen komen in 1 string te liggen. En de dak is van pannen en ligt op het volle zuiden op 45 graden. Geen bomen in de weg, volop in de zon.

[ Voor 6% gewijzigd door Remeria op 14-11-2020 09:37 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
De afbeelding was eerst zichtbaar maar is nu zwart

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2020 09:23 ]

• Remeria
Als het goed is, is hij nu wel zichtbaar

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zeurmodus: maar te klein om te zien op een laptop met normale resolutie.
De offerte is op zich wel scherp, maar dat komt (onder andere) door de chinese omvormer en de CSUN panelen en het monteren kost wat minder.

Dit zou mijn keuze zijn bij 9 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OI2C2PwEIlbml9vANrETSkp1lqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQhoBq9H8bXskpyhYKme4Ybk.jpg?f=fotoalbum_large

Ligt je dak vol met 9 panelen?

Of is er nog ruimte vrij rondom (voor grotere panelen)

[ Voor 86% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2020 09:51 ]

• Remeria
De offerte is heel scherp hij had de panelen in de aanbieding. En ik heb deze goed onderhandeld.
Ik hou ruimte vrij op mijn dak voor volgend jaar om 2 zonneboiler panelen te plaatsten.

Lees wel is dat de Growatt x beter is dan de s serie. Maar de Scun panelen leveren net zo veel op?

• AUijtdehaag
  • Niet online
CSun zal ook prima werken.....

Een zonnecollector geloof ik eigenlijk niet zo in, dat je die op korte termijn terugverdiend.
Bovendien moet je altijd "bijstoken" met iets anders, in de winter.

Waarom zet je de overtollige PV stroom niet in om warm water te maken.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

Dan heb je meteen een doel, als salderen wordt afgebouwd en ALTIJD warm water zonder (gas?) bijstook.
Dus skip die 2 zonnecollectoren en plaats er PV.
Geen lekkages, geen onderhoud eraan en geen tetris.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2020 10:18 ]

• busscherski
Ik vind de prijs erg laag, prima dus.

Zelf heb ik meer met PV dan met zonneboilers. Als je die laatste moet laten installeren heb je al snel een lange tvt.

• HSA.Solar
Remeria schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:16:
@AUijtdehaag

Ik heb een gedeelte op de foto gedaan. Ik heb nu de link hieronder gedaan.

[Afbeelding]
Ah ABC Solar, die zitten letterlijk 50 meter bij mijn opslag vandaan :D Houdt er wel rekening mee dat die panelen van CSUN volle cellen hebben met boven en onder zichtbare zilveren strips (busbars)

Persoonlijk vind ik full black met halfcells toch mooier met een hogere effcientie in vergelijking met de CSUNs die zij aanbieden.

Als je toch in de buurt bent, kom gerust langs om kennis te maken :)

[ Voor 35% gewijzigd door HSA.Solar op 14-11-2020 14:49 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@HSA.Solar
Nou zet je scherpe aanbieding hier ook even weg zou ik zeggen.

• HSA.Solar
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:52:
@HSA.Solar
Nou zet je scherpe aanbieding hier ook even weg zou ik zeggen.
Nee, ik ben hier om ervaringen en advies te delen, sowieso zou mijn offerte duurder zijn dan die van ABC solar voor dat pakket met installatie. Dat neemt echter niet weg dat kennis maken in persoon altijd beter is dan op een forum. Mocht jij ooit in Groningen komen, ben je ook van harte welkom :)

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:31
Goededag,

Ik ben bezig voor een aantal zonnepanelen nieuw voor op het dak en lees al veel verschillende verhalen dat een growatt niet aangaat als er te weinig zon of te weinig panelen aan slaat.

Nu heb ik een aanbieding gehad ( meerdere )
met 20 panelen ( 12 oost , 8 west )
De 8 op west zijn op 2 verschillende dakvlakken.
Hoog op bovenverdieping en laag op uitbouw.

Is dat mogelijk op een growatt 7000tl3-s
Panelen zijn: trina solar vartex mono 395wp

Alvast reuze bedankt .
Pagina: 1