Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spontane reboots uit het niets.. *help*

Pagina: 1
Acties:

• doagster
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-12-2022
Beste mede Tweakers,

Ik was van plan om vanavond een edit af te ronden toen ineens, helemaal uit het niets, mijn pc bij de eerste boot vaag ging doen. Zie het Youtube filmpje voor een illustratie:

YouTube: Spontane reboots *help*

Nadat ik ingelogd ben in Windows 10, hoor ik na een paar seconden een geluidje alsof er een USB device wordt ontkoppeld gevolgd door een freeze en reboot. Het vreemde is ook dat vlak voor reboot ik in mijn cam software kan zien dat de cpu richting 100% load gaat en er dan ineens mee ophoudt.

Overigens kan ik vanuit de veilige modus (zit ik nu in terwijl ik dit type) makkelijk stabiel blijven werken.

Mijn systeem:
- AMD Ryzen 9 3950x
- Gigabyte Aorus Pro x570 rev.1
- 64GB Corsair Vengeance Pro 3200mhz (4x16)
- NZXT x52 koeling
- Kingston 1tb m.2
- Samsung 960 m.2 512GB
- 1 x SSD en 3 x SATA schijven (zijn allen ontkoppeld)
- Sapphire nitro+ radeon rx 580 special edition 8gb
- 750 Watt gold volledig modulaire PSU van Silver Stone

Wat ik zelf al gedaan heb?
- Zoveel mogelijk geprobeerd om onzin van mijn pc af te verwijderen in veilige modus.
- Bios reset naar defaults
- Bios reset naar defaults + XMP profiel aangezet
- GPU drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd in veilige modus
- GPU opnieuw aangesloten omdat ik beetje last van GPU sag heb
- Geheugenbankjes 1 voor 1 eruit gehad en getest

Ik vergeet vast nog andere dingetjes.. Maar ik kom er niet over uit.

Hebben jullie suggesties?

Mijn dank is groot!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
Wat zegt Windows logboek over de reboots?

• Baiko
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 13:34
Wel vreemd dat het net na het USB geluidje gebeurt. Filmpje afgekeken en idd bij de 99% cpu spike reboot je systeem.

In de veilige modus kan je zo te horen wel dingen de-installeren/installeren. Lijkt me sterk dat het dan iets met de hardware zelf is, klinkt meer als iets wat ingeladen wordt in Windows wat ervoor zorgt dat je systeem reboot.

Toch voor de zekerheid:

Kan je in de veilige modus eens kijken wat je CPU temperatuur is met bijvoorbeeld hwinfo64? Wellicht even een lichte stress/benchmark test doen met CPU-Z kijken of de temperatuur wel in orde is.

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-11 13:59
Kun je is in veilige modus opstarten en zien wat er dan gebeurd? Eventueel in event viewer kijken wat er geladen wordt op het moment dat je computer freezed?

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• doagster
Uszka schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:57:
Wat zegt Windows logboek over de reboots?
Bij kritiek staat:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Gebeurtenis ID 41

Zoek je naar iets specifieks? Dan kijk ik dat voor je na. Ik hoor graag van je Uszka.

• doagster
Baiko schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:59:
Wel vreemd dat het net na het USB geluidje gebeurt. Filmpje afgekeken en idd bij de 99% cpu spike reboot je systeem.

In de veilige modus kan je zo te horen wel dingen de-installeren/installeren. Lijkt me sterk dat het dan iets met de hardware zelf is, klinkt meer als iets wat ingeladen wordt in Windows wat ervoor zorgt dat je systeem reboot.

Toch voor de zekerheid:

Kan je in de veilige modus eens kijken wat je CPU temperatuur is met bijvoorbeeld hwinfo64? Wellicht even een lichte stress/benchmark test doen met CPU-Z kijken of de temperatuur wel in orde is.
Dat gaat niet. Ik kan zeer weinig in veilige modus. Daarnaast leest mijn cam software ook geen temps uit in veilige modus. In de normale modus kom ik dus niet verder vanwege die reboots. Kan deze tests dus helaas niet uitvoeren.

• doagster
batumulia schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:03:
Kun je is in veilige modus opstarten en zien wat er dan gebeurd? Eventueel in event viewer kijken wat er geladen wordt op het moment dat je computer freezed?
In veilige modus is hij stabiel dus geen reboots.. Reboots zijn alleen in normale modus het geval.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
Als dat het enige is dat vermeld wordt dan worden we daar niet veel wijzer van. Heb je getest met 2 geheugenmodules in A2 en B2 ipv 4?

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-11 13:59
Uszka schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:14:
Als dat het enige is dat vermeld wordt dan worden we daar niet veel wijzer van. Heb je getest met 2 geheugenmodules in A2 en B2 ipv 4?
Als het in veilige modus niet gebeurd kun je een hardware probleem bijna wel uitsluiten.

Lijkt er op dat er een stuk software geladen word die je systeem laat crashen. Welke software word er geladen als je kijkt in je taskmanager en startup tab?

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Verwijderd

Reinstall van Windows?
Eventueel op een tijdelijke andere disk/partitie, kun je bepalen of het aan de setup ligt of toch de hardware.
Als safemode wel stabiel is, lijkt het een gare driver?
Alle overige software en drivers zijn up to date?

• doagster
batumulia schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:17:
[...]

Als het in veilige modus niet gebeurd kun je een hardware probleem bijna wel uitsluiten.

Lijkt er op dat er een stuk software geladen word die je systeem laat crashen. Welke software word er geladen als je kijkt in je taskmanager en startup tab?
Cyberghost en NZXT cam software..

In de processen vind k ook niets geks in terug.

• doagster
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:18:
Reinstall van Windows?
Eventueel op een tijdelijke andere disk/partitie, kun je bepalen of het aan de setup ligt of toch de hardware.
Als safemode wel stabiel is, lijkt het een gare driver?
Alle overige software en drivers zijn up to date?
Ja dat is het laatste wat ik wil gaan doen.. Een format gaat me veeeel werk opleveren namelijk.

Verwijderd

doagster schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:27:
[...]

Ja dat is het laatste wat ik wil gaan doen.. Een format gaat me veeeel werk opleveren namelijk.
Wat kost je meer tijd?
Dit gaan uitzoeken? En tot die tijd met een instabiele installatie zitten waarbij je werk kwijt raakt wellicht?
Of een re-install?

't is een afweging...
Veel tijd kosten re-installs vandaag de dag niet echt meer, zeker niet als je van te voren exports kunt maken van allerlei instellingen welke je later weer kunt importeren. Scheelt weer. :)

• doagster
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:38:
[...]

Wat kost je meer tijd?
Dit gaan uitzoeken? En tot die tijd met een instabiele installatie zitten waarbij je werk kwijt raakt wellicht?
Of een re-install?

't is een afweging...
Veel tijd kosten re-installs vandaag de dag niet echt meer, zeker niet als je van te voren exports kunt maken van allerlei instellingen welke je later weer kunt importeren. Scheelt weer. :)
Jij hebt ook een punt.. Wil gewoon dat dit niet opnieuw gebeurd en daarom beter de oorzaak vinden denk ik dan maar.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-11 17:11

FreakNL

Well do ya punk?

Dan koop je een SSD van 4 tientjes en installeer je daar Windows op. Dan kun je in ieder geval 100% uitsluiten dat je geen HW probleem hebt..

Verwijderd

doagster schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:10:
[...]

Bij kritiek staat:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Gebeurtenis ID 41

Zoek je naar iets specifieks? Dan kijk ik dat voor je na. Ik hoor graag van je Uszka.
Dit is trouwens de moderne variant van een BSOD (Blue Screen).
Je kunt deze tool nog proberen: https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Wellicht dat er nog een hint staat richting een driver/dll die het issue veroorzaakt.

• doagster
Ik heb nu mijn pc voorzien van een schone installatie en voorlopig gaat het goed. Ik denk idd een corrupt USB driver bestand die mijn pc deed freezen.

Dank jullie wel allen!
Pagina: 1