Mechanisch toetsenbord voor gaming en bureau

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zestje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-07 21:00
Hallo allemaal,

Ik zoek een?
Ik had graag jullie advies voor het kopen van mijn eerste mechanische toetsenbord. Ik ben een fanatiek gamer van hoofdzakelijjk FPS en platform games en ben het verslijten van goedkope rubberdome keyboards zat. Ik ben al in een winkel gaan kijken om mechanische toetsenborden te vergelijken. Daar bevielen me zowel de Cherry MX red alsook de brown switches qua gevoel. Er viel me wel veel kwaliteitsverschil op tussen verschillende toetsenborden m.b.t. de stabiliteit van de toetsen en "rammelgeluiden" bij het typen.

Voor mij belangrijke eigenschappen:
  • Full size met numeriek gedeelte
  • Standaard US qwerty layout met standaard toetsengrootte
  • Multimedia toetsen
  • Sterke voorkeur voor extra macro-toetsen
  • Goede bouwkwaliteit
  • Geluid bij typen niet te hard
  • Stabiele toetsen zonder "rammelgeluiden" bij het typen (daarmee bedoel ik niet de mechanische eindaanslag)
  • Makkelijk instelbare software
  • Profielen (met macro's) per applicatie instelbaar
  • Per toets instelbare RGB verlichting zou erg praktisch zijn i.c.m. profielen per game
Wat is je budget?
Ik wil uitgeven wat nodig is voor een echt goed toetsenbord waarmee ik jaren vooruit kan. Liever minder dan ca. 175 Euro, maar als meerprijs ook meerwaarde heeft in voor mij relevante eigenschappen wil ik ook meer overwegen. Gezien mijn wensen kom ik bij het zoeken zelf uit op de erg dure nieuwe Corsair K100, dus daarvoor zoek ik ook alternatieve opties.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een goede gaming PC maar gebruik hem ook regelmatig voor office werk.

Alvast bedankt voor alle reacties & tips!

Edit 11 sept 2020: Bij verlichting 'RGB' toegevoegd

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:00
Wel / geen RGB?
pricewatch: Corsair K68 (Qwerty US) is een relatief goed toetsenbord,maar mist macrotoetsen

[ Voor 38% gewijzigd door 99ruud99 op 10-11-2020 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
als je 1 generatie voor die K100 gaat zitten scheelt dat zo bijna € 75 en de K95 kan praktisch alles wat de K100 ook kan:
pricewatch: Corsair Gaming K95 RGB Platinum Cherry MX Brown (Qwerty US)
heeft 6x macrotoetsen, en is verkrijgbaar met 'brown' of 'speed' switches.
logitech's G815 (linear, of tactile switch) is ook een optie die vermoedelijk voldoet aan al je wensen, hij is wel low-profile, en daar moet je van houden
pricewatch: Logitech G815 Lightsync RGB (GL Tactile, Qwerty US)
in diezelfde lijn de G613 (draadloos) of G910 (bedraad) met 'reguliere' toetshoogtes.

en het belangrijkste met mech-toetsenborden: uiteindelijk is de feel van toetsen heel erg afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. dus je kan nog zo'n mooi high-end, goede bouwkwaliteit toetsenbord kopen, als je meer houdt van kailh-switches dan van cherry (of één van de vele anderen) dan is ieder 'cherry-bord' op termijn niet juist voor je. en als je zoals gezegd van plan bent om er lang mee te doen, dan gaat dat argument steeds zwaarder wegen.
kijk dus of je ergens de toetsenborden die je op het oog hebt kunt proberen, dat is echt de moeite waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:50
99ruud99 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:07:
Wel / geen RGB?
pricewatch: Corsair K68 (Qwerty US) is een relatief goed toetsenbord,maar mist macrotoetsen
Fijn toetsenbord (heb zelf nu een 1/2 jaar), maar mist volgens mij nogal wat opties die TS vraagt.
Wel goede prijs kwaliteit wat mij betreft!

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zestje
Bedankt voor jullie reacties!

Ik was vergeten erbij te zetten dat ik bij verlichting de voorkeur geef aan RGB. Daarmee kan ik bijv. in een spel alleen de toetsen die voor besturing en macro's toegewezen zijn met verschillende kleuren verlichten en zo de commando's beter vinden. Bij mijn huidige toetsenbord moet ik vaak zoeken en mijn 'spiergeheugen' is niet zo goed...

De K95 RGB Platinum had ik al in reviews vergeleken gezien met de K100. De K95 heeft enkele functionele en kwalitatieve minpunten, die in de K100 duidelijk verbeterd zijn. Bij deze twee gaat mijn voorkeur ondanks de idiote prijs dan toch naar de K100. De K68 is mooir maar is me toch te 'eenvoudig' in de mogelijkheden.

Wat betreft de Logitech G815 en G910 ga ik eens wat reviews lezen. Ik meen dat ik van de G815 wisselende reviews had gelezen, maar dat weet ik niet meer zeker.

Bij veel online reviews van toetsenborden ontbreekt helaas een duidelijke review van de mogelijkheden van de software. Dat betreft ook andere op Tweakers door gebruikers aanbevolen merken als bijv. Ducky en Das Keyboard. Dat weerhoudt me er een beetje van in die richting te kijken, omdat ik niet weet wat ik kan verwachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:14

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik heb na een aantal Corsair keyboards weer een Logitech. Eerst had ik de Corsair RGB Strafe en daarna de K95 Platinum maar ik vond ze maar meh ondanks hun premium prijs. Nu de Logitech G815. Low profile én mechanisch met Cherry MX Blue switches. Echt een verademing tov de Corsairs. Voldoet verder volledig aan je gestelde specs.

[ Voor 7% gewijzigd door Techno Overlord op 11-11-2020 12:51 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zestje
De G815 ziet er op zich wel mooi strak uit. De G910 ziet er erg opzichtig als een standaard game-toetsenbord uit. Die vind ik in vergelijking met de K100 zo lelijk, dat alleen dat al de meerprijs van de k100 waard is ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zestje
Misschien nog interessant om te weten: Bij de G815 schijnen er meerdere varianten op de markt te zijn. Volgens verschillende reviews en fora kun je bij sommigen de kleur van de Mx toetsen niet aanpassen en bij andere wel!? Bij de G815 kun je blijkbaar ook maar 3 Macro profielen opslaan voor de 5 macro toetsen en geen andere toetsen met macro's programmeren. (Volgens een review gaat dat bij de K100 wel.) Als dat zo is is dat voor mij onacceptabel voor zo'n toetsenbord.
Overigens kun je op de Logitech site ook geen handleiding van de G815 downloaden. Dat vind ik niet van deze tijd en het geeft me al met al niet zo'n goede indruk van de Logitech G815. Zelfs al vind ik hem erg mooi en typt hij volgens veel reviews erg lekker.
EDIT: Ook verschillende andere merken bieden geen of maar een zeer beperkte (installatie-)handleiding aan. Dat is dus blijkbaar normaal tegenwoordig. M.i. moet je toch op zijn minst de functies en bediening nauwkeurig kunnen vinden voor je tot een koop besluit. Of de fabrikanten laten dat lekker makkelijk aan de Youtube-reviewers over :-)

Als ik nu één echt veel geld ga uitgeven voor een toetsenbord wil ik geen onnodige compromissen maken. Dan wordt het of veel geld om alle wensen te vervullen of veel minder met een paar beperkingen. Ik ben er nog steeds niet uit. De K100 lonkt, maar wat is die me toch duur...

[ Voor 14% gewijzigd door Zestje op 15-11-2020 07:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchTaz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-07 18:12
Zeer tevreden over mijn G815 tactile toetsenbord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-04 10:25
ik heb deze week een toetsenbord besteld bij keychron.
https://www.keychron.com/

Onlangs kickstarter, bedrijfje zit in UK, maar levert direct vanuit China.

Ik vind persoonlijk de keyboards er erg strak uitzien, en houdt van draadloos.(k1 voor mij). maar ik kan me voorstellen dat je zoiets kan combineren met een leuke touchscreen addon. over dit laatste kan ik je geen advies geven.

Dan heb je naar mijn mening toch een leuke setup. met een repareer baar toetsenbord, 1 van de redenen voor mij om keychron te gaan.

De keychron heeft geen software suite tot zo ver ik weet. voor de RGB instellingen. Daarvoor moet je echt spelen met de FN knop. Dit kan misschien een no go voor je zijn. dat weet ik niet.

Voorbeeldje van z'n touchscreen addon. dit biedt je dan weer wat meer mogelijkheden dan een macro knoppen. Je zou ook touchportal + een tablet kunnen draaien voor een setup+keyboard emulator. Daar kan je nog weer meer mee. Dit laatste kan ik je wel mee helpen.

https://azerty.nl/product...7zhH6-BckhgBoCd2UQAvD_BwE

Mocht je keychron gaan, (of iemand anders) doe mij even een pm, aangezien ik wel ergens via, 10% korting kan regelen.
Verzending voor 1 toetsenbord is 18$, 2 toetsenbord 34$. (nee ik verdien hier geen geld mee, tot zo ver ik weet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-04 10:25
Beat The Best schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:31:
Voorbeeldje van z'n touchscreen addon. dit biedt je dan weer wat meer mogelijkheden dan een macro knoppen. Je zou ook touchportal + een tablet kunnen draaien voor een setup+keyboard emulator. Daar kan je nog weer meer mee. Dit laatste kan ik je wel mee helpen.
Om er toch nog even op door te gaan.
Touchportal is een soort van Streamdeck, alleen je kan hiervoor je eigen knoppen en pagina's maken. Macro's recordings, volledige statements, executables, of andere zaken.

Je kan meerdere pagina's bouwen met specifieke doelen die naar elkaar doorverwijzen. Denk bijvoorbeeld een algemene windows pagina, met een knop naar een specifieke game, die 2 dingen doet. De .exe opstarten en doorverwijzen naar de volgende pagina welke de specifieke pagina is die je voor die game gemaakt hebt.

Ik heb dit bijvoorbeeld in gebruik voor star citizen, waarbij actie's als landinggear, power to(engines/shields/weapons) shields herverdelen, of het gebruiken van een medkit, knoppen zijn die ik verwerkt heb in een pagina.

Dit kan je per game instellen, waarbij het bij de ene game moeilijker is dan bij een andere game. Star citizen/elite dangerous is dan toch wel een uitdaging.

Je zou ook ongetwijfeld de tablet via usb kunnen aansluiten, en gebruiken als 2e kleine monitor. of via een nzxt cam software je hardware gegevens tonen, als temps/core clocks. naast alle andere manier van gebruiken.

maar misschien denk ik nu net iets teveel uit de box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zestje
Nogmaals bedankt iedereen voor jullie verdere reacties.

Aangezien een goede uitgebreide software voor mij belangrijk is ben ik bang dat bijna alle "niet-standaard" bekende merken afvallen. Veel daarvan bieden niet eens een full-size keyboard incl. numeriek deel aan.

Een touchscreen add-on wil er ik niet bij hoeven kopen. De toetsenborden zijn al duur genoeg en ben (nog) niet overtuigd van de meerwaarde t.o.v. de prijs. Ik vind het vaak ook niet mooi staan.

Bedank ook voor de Touch Portal tip. Dat probeer ik nu uit op een oude iPad en het werkt bij mijn eerste snelle test erg goed. Ik ga er eens uitgebreid mee an de slag. Het kan een optie zijn om dat ook met een nieuw toetsenbord erbij te blijven gebruiken voor extra uitgebreide functies. Bijvoorbeeld bij het gamen en bij CAD constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zestje
Ik ben eruit dat ik graag de K100 kopen wil. Nu alleen nog wachten op een aanbieding :)
Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rschutte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-06 15:11
Nice topic dit. Zelf ben ik op zoek naar een soortgelijk toetsenbord, ook voornamelijk voor FPS shooters en MOBA's. De K100 ziet er inderdaad top uit, maar de prijs houdt mij echt nog wel tegen om deze aan te schaffen.

Nu ben ik een beetje rond aan het kijken naar bijvoorbeeld toetsenborden van Razer, maar op de 1 of andere manier zijn de toetsenborden van Razer zoals de Huntsman en de Blackwiddow Chroma V2 niet meer leverbaar met de orange switch (dit leek mij de meest prettige optie)

Nu dus toch maar even afwachten of de K100 in prijs gaat dalen op Black Friday, fingers crossed :)

Mocht iemand toch nog een alternatief weten met een aantal macro keys links dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zestje
Ik hoop ook op een aanbieding, maar vrees dat de K100 daarvoor nog te nieuw is...
In full-size keyboards met macro toetsen is helaas maar een zeer beperkt aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zestje
Bol.com heeft hem vandaag voor 209 Euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschutte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-06 15:11
Zestje schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 06:58:
Bol.com heeft hem vandaag voor 209 Euro!
Hele dag over nagedacht en toch uiteindelijk maar even besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zestje
Grappig, ik heb er 0,00001 seconde over nagedacht en hem besteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zestje
Hallo allemaal. Nu ik sinds de kerst eindelijk gebruik kan maken van mijn nieuwe speeltje wil ik hier nog even terugkoppelen hoe mijn eerste mechanische toetsenbord, de Corsair K100 met OPX switches, bevalt:

Het toetsenbord typt heerlijk met een heel licht gevoel. Het aanslaan (“bottoming out”) is wel vrij hard, maar voor mij niet storend. Om mijn gezin een beetje te ontzien ga ik er denk ik wel nog o-rubbers in zetten. De toetsen voelen allemaal stabiel aan en rammelen niet.
De media toetsen maken ook een goede indruk en het wieltje voor de geluidssterkte werkt ook heel soepel. Ideaal voor als je tijdens het gamen ook muziek luistert.

Hij reageert ongelooflijk "snel" als ik een toets indruk door de korte benodigde afstand. Ik moet er daardoor wel nog een beetje aan wennen dat ik niet per ongeluk een toets al een beetje indruk doordat ik mijn vinger erop laat rusten. De tekens zijn goed leesbaar en goed verlicht op de secundaire tekens van het numerieke blok na. Die zitten namelijk aan de onderkant van de toets en de LED zit altijd aan de bovenkant. Dit stoort me persoonlijk niet tijdens het gebruik en ik begrijp dat deze gezien de ruimte en constructie niet bovenaan op de toets passen.

De verlichting is goed gelijkmatig en de helderheid is in een groot bereik instelbaar. Erg prettig om overdag met heldere en 's avonds met minimale verlichting te typen.
De verlichting is heel uitgebreid instelbaar met de software. Ik heb bijv. ingesteld dat verschillende individuele toetsen in een game elk een eigen kleur hebben naar gelang hun functie en de ongebruikte toetsen niet verlicht zijn. Dat is erg praktisch.

De extra macro toetsen bevallen zoals verwacht super. Ook deze heb ik aparte functies en kleuren toegewezen.
Het draaiwiel gebruik ik vooralsnog alleen om de verlichting te dimmen, maar ik ga hem vast nog gebruiken voor andere functies. Het loopt stabiel en heeft een prettig gevoel bij elke "klik" voor een nieuwe positie.

Heel fijn is ook dat voor elke toets de kleur kan worden ingesteld (op de heel kleine symbolen voor Num Lock, Scroll Lock etc. na). Het is erg irritant bij sommige andere toetsenborden als je alle toetsen bijv. blauw hebt en 1 toets dan altijd geel is.
Bij de toets om de Windows toets te blokkeren is het bijv. functioneel heel simpel en slim gemaakt dat deze bij het activeren kort rood oplicht en bij het uitschakelen kort wit oplicht. Daarna krijgt hij weer de ingestelde kleur terug.

De software is heel uitgebreid en toch nog redelijk gebruiksvriendelijk. Een enkel dingetje moest ik even uitzoeken maar ik was er snel aan gewend. Het automatisch wisselen van profielen bij het wisselen tussen programma’s werkt prima en snel.

Voor het eerst(!) gebruik ik daadwerkelijk de polssteun bij een toetsenbord. Deze is comfortabel zacht en ziet er door de fijne structuur ook mooi uit. Ik ben wel bang dat hij daardoor snel vuil wordt en lastig te reinigen zal zijn. Dat zal de toekomst leren. De magneten houden de polssteun ook goed vast.

De meeste toetsen zijn mat op de macro toetsen, media toetsen en het draaiwiel bereik na. Ik vind dat verschil prima omdat dat overeenkomt met de verschillende functies. De media toetsen en die bij het draaiwiel zijn ook veel vlakker en gaan als het ware meer op in de basis.

Alles bij elkaar maakt het toetsenbord een degelijke indruk en ik vind hem zeker niet te zwaar of te groot.
Kortom: aan alle voor mij belangrijke eigenschappen is voldaan behalve de prijs ; -), maar vooralsnog is hij het geld voor mij toch echt waard, omdat ik nu al profiteer van het lekkere typgevoel en de extra functies.

Bij deze nogmaals bedankt aan iedereen voor het reageren en als jullie nog vragen hebben over dit toetsenbord dan kunnen jullie die graag stellen!

(Edit: paar typfouten gecorrigeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zestje
Hallo allemaal,

Bij deze wil ik jullie een update geven met mijn ervaringen met de Corsair K100.
Alle positieve punten kan ik nogmaals bevestigen. In gebruik is het een fantastisch keyboard!

Maar helaas is na een kleine 2 jaar ineens een defect ontstaan in de verlichting: de rechter SHIFT geeft geen blauw, Keypad / alléén blauw. Sommige toetsen geven een lichte rode gloed, ook als de verlichting uit staat.
Gelukkig nog net binnen de garantie, dus geld terug gekregen (want was niet te repareren) en meteen een nieuwe gekocht.
Bij dit toetsenbord haperde het Scroll Wheel en registreerde niet elke klik. De verlichting van het Scroll Wheel en de toetsen links en rechts ernaast valt ook uit/flikkert bij gebruik. Heel ergerlijk (hoezo kwaliteitscontrole?), maar het kan een uitzondering zijn. Dus weer retour gestuurd en een andere gekregen.
Deze had exact het zelfde probleem als de vorige! En het was niet hetzelfde toestenbord, want ik had de serienummers gefotografeerd. Dus weer retour gestuurd...

Aangezien ik ook 2 muizen van Corsair had gekocht (Ironclaw Wireless RGB), die binnen een jaar beide meerdere verschillende en onafhankelijke (!) hardware-defecten vertoonden (o.a. accu kapot en gezwollen, asje van scroll wheel gebroken, scroll wheel klikte niet meer, schakelaar kapot etc.) is mijn vertrouwen in Corsair tot beneden het vriespunt gedaald. Alle 5 de gekochte producten waren of bij aankoop of binnen de garantie defect! Dit kan m.i. geen toeval zijn. Bij deze dus een waarschuwing voor jullie en van mij de info, dat ik dus niets meer van Corsair zal kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-06 08:03
Zestje schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:46:
Hallo allemaal,

Bij deze wil ik jullie een update geven met mijn ervaringen met de Corsair K100.
Alle positieve punten kan ik nogmaals bevestigen. In gebruik is het een fantastisch keyboard!

Maar helaas is na een kleine 2 jaar ineens een defect ontstaan in de verlichting: de rechter SHIFT geeft geen blauw, Keypad / alléén blauw. Sommige toetsen geven een lichte rode gloed, ook als de verlichting uit staat.
Gelukkig nog net binnen de garantie, dus geld terug gekregen (want was niet te repareren) en meteen een nieuwe gekocht.
Bij dit toetsenbord haperde het Scroll Wheel en registreerde niet elke klik. De verlichting van het Scroll Wheel en de toetsen links en rechts ernaast valt ook uit/flikkert bij gebruik. Heel ergerlijk (hoezo kwaliteitscontrole?), maar het kan een uitzondering zijn. Dus weer retour gestuurd en een andere gekregen.
Deze had exact het zelfde probleem als de vorige! En het was niet hetzelfde toestenbord, want ik had de serienummers gefotografeerd. Dus weer retour gestuurd...

Aangezien ik ook 2 muizen van Corsair had gekocht (Ironclaw Wireless RGB), die binnen een jaar beide meerdere verschillende en onafhankelijke (!) hardware-defecten vertoonden (o.a. accu kapot en gezwollen, asje van scroll wheel gebroken, scroll wheel klikte niet meer, schakelaar kapot etc.) is mijn vertrouwen in Corsair tot beneden het vriespunt gedaald. Alle 5 de gekochte producten waren of bij aankoop of binnen de garantie defect! Dit kan m.i. geen toeval zijn. Bij deze dus een waarschuwing voor jullie en van mij de info, dat ik dus niets meer van Corsair zal kopen.
toon volledige bericht
Misschien wel een beter idee om dan een review te schrijven over de producten in plaatsen van een twee jaar oud topic te bumpen? Daar help je andere (potentiele) kopers ook mee.

Overigens zelf de K95 (XT platinum) en nergens last van, beste gaming keyboard die ik heb gehad. Had hiervoor een Logitech mechanische, maar vond dat een verschrikkelijke herriemaker met slechte (romer G) switches.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 09:15
Heb zelf een Hyperx alloy origins liggen thuis om te gamen (full size), en voor het werken heb ik een keychron q3. Beide toetsenborden met lineaire toetsen. De keychron is een veel beter toetsenbord dan de hyperx, maar hij kost dan ook meer dan het dubbele. Als je nog eens op zoek bent naar een betaalbaar en deftig toetsenbord: die hyperx alloy toetsenborden hebben een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding: voor minder dan 100 euro heb je een toetsenbord met degelijke switches, rgb en een volledig aluminium behuizing!

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Pagina: 1