Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zware Gaming PC Zen3 + Big Navi (+/- 2800 euro)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en kantoorwerk. Gamen wil ik comfortabel op 4K (hoogste settings) doen met zo veel mogelijk FPS. Dit zijn spellen als Far Cry 6, Red Dead Redemption 2, GTA 5, Dyling Light 2 en competitieve shooters. Voor mijn werk draai ik met regelmaat relatief CPU intensieve programma's. Voorheen deed ik dit op kantoor maar gezien de thuiswerksituatie aanhoud wil ik dat mijn privé PC dit ook moet kunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit veel uren achter de PC, zowel voor werk als prive. De build die ik momenteel heb samengesteld is 2900 euro, dit vind ik acceptabel. Ik ben vooral op zoek naar een sweetspot als het gaat om prijs/kwaliteit. Als ik veel performance kan winnen voor een kleine meerprijs wil ik dat graag weten. Andersom, als ik relatief weinig performance inlever op veel minder geld hoor ik het ook graag!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb componenten in mijn huidige build die meekunnen maar overweeg om deze "as is" te verkopen en een compleet nieuwe build te beginnen. Mede omdat de huidige componenten inmiddels ook allemaal alweer enkele jaren oud zijn. In mijn signature is te zien hoe mijn huidige build eruit ziet.
Qua randapparatuur heb ik:
toetsenbord + muis + headset + 1440P 165Hz 27"monitor en 4K 60Hz 28" monitor (beide Gsync alhoewel mijn nieuwe build een AMD kaart bevat). Ik overweeg om mijn 1440 monitor in de toekomst te vervangen voor een 4K 144Hz Freesync monitor (LG 27GN950).
Daarnaast ben ik reeds in het bezig van een splinternieuwe Corsair RM750 (Gold) voeding.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat betrekking heeft tot het nieuwe systeem (minus de voeding). Ik heb gekozen voor een AMD build. Ik ben me bewust van de moeilijke levertijden van de Zen3 en de Big Navi (in december). De Zen3 kan ik afwachten en voor de Big Navi kan ik in de tussentijd mijn GTX1080 blijven gebruiken. Mochten de resultaten van de 6900XT in december tegen blijken te vallen ga ik mogelijk voor een 3080(TI).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Na jaren Intel en Nvidia gebruikt te hebben wil ik nu voor een AMD systeem gaan. Ook vanwege de verwachtte prestaties bij een combinatie van Zen 3 met Big Navi. Ik heb daarom gekozen voor de 5900X en de 6900XT
- Voor de koeler ben ik vanwege alle goede verhalen gevallen voor de Noctua.
- Ik heb goede ervaringen met Samsung SSD's, en met M.2 heb ik snellere prestaties zonder extra kabels trekken.
- Voor de DDR heb ik geen merkvoorkeur, ik heb nu ook 4x8GB maar wil upgraden van 3200Mhz naar 4000Mhz, mede vanwege de Zen3 processor.
- De gekozen case heb ik gekozen omdat deze subtiel is en goed uit de test van Tweakers komt
- Voor het moederbord had ik weinig informatie, ik ben gegaan voor een X570 welke goede recenties had. Wifi heb ik niet nodig, alles gaat op kabel

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
RGB boeit me niets, ik ben dan ook voor een case gegaan zonder window. Ik houd meer van een sleeper.

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet, mogelijk in de toekomst wel.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een check of datgene wat ik bij elkaar heb gekozen logisch is. Omdat ik voor het eerst sinds jaren weer terugga naar AMD wil ik niets over het hoofd zien. Ook ben ik benieuwd of het gekozen moederbord en RAM een goede keuze is. Het blijft ondanks dat ik het ervoor over heb een hoop geld dus wil geen verkeerde keuzes maken.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Tray€ 579,-€ 579,-
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 212,28€ 212,28
1VideokaartenAMD Radeon RX 6900 XT€ 1200,-€ 1200,-
1BehuizingenPhanteks Enthoo Pro 2 Closed Panel€ 124,-€ 124,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 84,40€ 84,40
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-4000C18Q-32GVK€ 226,25€ 226,25
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 0€ 0
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 299,-€ 299,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 250GB€ 88,-€ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.812,93

De voeding heb ik al, vandaar nul euro. De 5900X kost bij Megekko 579 euro (staat niet in pricewatch) en voor de 6900XT ben ik uitgegaan van een bedrag van 1200 euro.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Beste antwoord (via Jorissie87 op 11-11-2020 09:09)

• pedra
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:30
tegenover de 5600 ga je geen/weinig meerwaarde hebben met de 5900x tijdens gamen, welke programmas gebruik je voor je werk?

2de ssd van 250 kan je weglaten.. een boot-ssd geeft je geen voordeel. en voor de pci4 hoef je het ook nog niet te doen aangezien het minimaal effect heeft op je gamen en qua kantoorwerk verwachting ik niet dat je dagelijks idoot veel gb aan bestanden versleept

main ssd is samsung duur en kan misschien nog even kijken naar de XPG SX8200 Pro 2TB prestatieverschil ga je niet merken

Ik zie niet zo snel hoeveel fans je er bij de kast bijkrijgt maar ik zou ze vervangen met 3x 140mm voor 1x140mm achter en 1 x 140mm boven
betere koeling betekend dat fans minder hard hoeven te draaien oftewel minder geluid. arctic pmw of noctua fans staan het beste aangeschreven

4000mhz ram is aan de duure kant. de sweetspot ligt opt dit moment bij 3600mhz. (en degene die jij hebt geselecteerd is niet/slecht leverbaar op dit moment)

de gpu.. tja.. prijs/kwaliteit heb je meer aan de 5800rx maarja soms wil je de shiny dingen dus deze laat ik aan jou

Alle reacties

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-11 16:57
Fraaie build hoor.

Of je voordeel gaat hebben van 4000mhz geheugen durf ik nog niet te zeggen. Het is nog even wachten op benchmarks. Gigabyte heeft zijn supported memory list nog niet geupdate voor de nieuwe generatie Ryzen, maar op de Matisse cpu-lijst staat dat het door jou gekozen RAM wel wordt ondersteund. Vermoed dat het wel goed zit.

Enige punt van aandacht is volgens mij de airflow. Als ik het goed heb gezien zitten er geen fans bij deze kast. Zou er zeker een stuk of wat in zetten.

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:18
Op de website van G.Skill staan bij deze reepjes ook alleen intel bordjes: https://www.gskill.com/qv...911/F4-4000C18Q-32GVK-Qvl. Daar komt bij dat over het voordeel van 4000 Mhz echt nog niet veel bekend is; misschien is de G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC dan een veiligere (en godkopere) optie. Daar is het moederbord wel genoemd: https://www.gskill.com/qv...84/F4-3600C16D-32GVKC-Qvl.

[ Voor 14% gewijzigd door danielrene op 10-11-2020 21:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• pedra
tegenover de 5600 ga je geen/weinig meerwaarde hebben met de 5900x tijdens gamen, welke programmas gebruik je voor je werk?

2de ssd van 250 kan je weglaten.. een boot-ssd geeft je geen voordeel. en voor de pci4 hoef je het ook nog niet te doen aangezien het minimaal effect heeft op je gamen en qua kantoorwerk verwachting ik niet dat je dagelijks idoot veel gb aan bestanden versleept

main ssd is samsung duur en kan misschien nog even kijken naar de XPG SX8200 Pro 2TB prestatieverschil ga je niet merken

Ik zie niet zo snel hoeveel fans je er bij de kast bijkrijgt maar ik zou ze vervangen met 3x 140mm voor 1x140mm achter en 1 x 140mm boven
betere koeling betekend dat fans minder hard hoeven te draaien oftewel minder geluid. arctic pmw of noctua fans staan het beste aangeschreven

4000mhz ram is aan de duure kant. de sweetspot ligt opt dit moment bij 3600mhz. (en degene die jij hebt geselecteerd is niet/slecht leverbaar op dit moment)

de gpu.. tja.. prijs/kwaliteit heb je meer aan de 5800rx maarja soms wil je de shiny dingen dus deze laat ik aan jou

• Jorissie87
pedra schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:51:

@Baardhaas @danielrene
Bedankt voor de reacties!

1) Dat verschilt erg per opdrachtgever (ben consultant). De 5900X is mogelijk overkill maar ga liever voor zeker met wat meer cores om zeker futureproof te zijn. Ik weet niet wat ik in de toekomst nodig ga hebben.
2) Goede tip, ik laat de 2e SSD weg, ik zou eventueel de 250GB M.2 uit mijn huidige build (960 EVO) mee kunnen nemen, dat kost me niets extra
3) Gezien de reviews en mijn goede ervaringen blijf ik wellicht toch liever bij Samsung, ook gezien de SSD best buy guide van Tweakers die ook steeds als beste test.
4) Bedoel je de Arctic P14 PWM, 140mm? Ik zou er eventueel 8 van in de case kwijt kunnen (3x voor, 3x boven, 1x onder en 1x achter). Dan heb ik voor 61,20 euro wel voldoende airflow lijkt me :P . Of raad je andere fans aan zoals de PST variant? Ik zie ook andere (duurdere) fans zoals de Noctua NF-A14 FLX, maar die hebben nagenoeg gelijke specs.
5) Ik heb de RAM vervangen voor de 2x 16GB 3600Gskill die eerder genoemd zijn. Dan heb ik eventueel nog upgrade ruimte. Of kan ik beter voor 4x8GB gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Jorissie87 op 10-11-2020 22:51 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• pedra
er is een limit tot aan hoevere de hoeveelheid fans bijdragen aan een goede airflow. (en het zijn 4x120 of 3x140 voor :P) ......de setup die ik vermelde zorgt voor een nette flow van voor naar achter en heeft meer intake dan outtake waardoor er overdruk ontstaat waardoor stof minder in de kast blijft hangen.
wat echt de optimale setup is volgens ieder anders maar dat zou mijn setup zijn.

ook iets om rekening mee te houden is het aantal fanheaders je op je moederbord hebt. als je er minder headers hebt dan fans is dat niet direct een probleem want dan heb je fan splitter of zoals bij de PST variant van de arctic ingebouwd in de fandraad zelf.

De RPM en decibels op papier zegt niet heel veel... voor fans is de (luchtverplaatsing per seconde = koelvermogen) belangrijker en geluid moet naar gelijke maatstaven getest zijn.
dit filmje vind ik altijd wel leuk hiervoor

over de ram is het op dit moment ook een discussie of 2x of 4x beter is... bij de zen2 proc was 2x het beste maar zag al wat meldingen voorbijkomen dan 4x een prestatiewinst(5-10%) opleverd. ben zelf ook heel erg benieuwd hiernaar.

• Jorissie87
pedra schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:05:
er is een limit tot aan hoevere de hoeveelheid fans bijdragen aan een goede airflow. (en het zijn 4x120 of 3x140 voor :P) ......de setup die ik vermelde zorgt voor een nette flow van voor naar achter en heeft meer intake dan outtake waardoor er overdruk ontstaat waardoor stof minder in de kast blijft hangen.
wat echt de optimale setup is volgens ieder anders maar dat zou mijn setup zijn.

ook iets om rekening mee te houden is het aantal fanheaders je op je moederbord hebt. als je er minder headers hebt dan fans is dat niet direct een probleem want dan heb je fan splitter of zoals bij de PST variant van de arctic ingebouwd in de fandraad zelf.

De RPM en decibels op papier zegt niet heel veel... voor fans is de (luchtverplaatsing per seconde = koelvermogen) belangrijker en geluid moet naar gelijke maatstaven getest zijn.
dit filmje vind ik altijd wel leuk hiervoor

over de ram is het op dit moment ook een discussie of 2x of 4x beter is... bij de zen2 proc was 2x het beste maar zag al wat meldingen voorbijkomen dan 4x een prestatiewinst(5-10%) opleverd. ben zelf ook heel erg benieuwd hiernaar.
Thanks! Wat betreft de fans klinkt logisch idd. Ik ga me er nog even in verdiepen. Denk je wel dat die Fans die ik je stuurde goed zijn of zijn die van Nocual significant beter (en stiller)? Ik heb nu een H100i AIO eerste generatie en die maakt best wat geluid. Nu zit ik tijdens het gamen met een headset op dus hoor ik het niet maar bij gewoon kantoorwerk mag het best wat stiller van mij. Ik ben van plan rond black friday de eerste componenten aan te schaffen dus heb nog wat tijd om me in te lezen!

• pedra
de bouwkwaliteit van de noctuas is iets beter geluidniveau is vrijwel gelijk. wel heeft de noctua een lagere toon/hum
maar arctics zijn prijs/kwaliteit gewoon veruit de betere keus. hun aio is ook een van de beste. maar voor luchtkoelers is de noctua al jaren aan de top
Pagina: 1