Geen stroom maar wel spanning bij net verbonden omvormer!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuaydin
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-12-2022
Ik heb 10 stuks zonnepanelen gemonteerd op het dak, elke van 280W. Heb ik vandaag de omvormer geplaatst maar het levert helaas geen energie uit. Op het scherm lees ik 326V maar geen stroom bij DC zijde. Bij de AC zijde 232 V en 0 W.

Waar ligt de probleem denken jullie?. Ik heb de DC stekkers eruit trekken en meten met een multimeter. Kom ik bijna hetzelfde resultaat, 326 V maar 0.06 A. Ik heb de spanning tussen de DC kabels en aarde gemeten en op de meter staat nul. Het bleekte dat er geen stroom lekkage.

Is de omvormer stuk? Of een van de (of meerdere) panelen? Allemaal zijn nieuw.

Groetjes

Beste antwoord (via Tuaydin op 11-11-2020 15:04)

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:30
Heb je een zwarte connector over? Die moet je erin steken naast de WiFi stick

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:24
Welke omvormer, welke panelen? Je geeft wel heel weinig info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
De omvormer zou een foutmelding kunnen geven. Is de boel geaard?

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 10-11-2020 20:07 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:34

Wuursj

want worst is al bezet

De mijne deed hetzelfde. Bleek een aardfout te zijn. Op het ding zelf alleen een rood lampje maar via de webportal uit te lezen. Aarde aangesloten en toen ging ie meteen. Maar dat zou de jouwe ook wel mogen aangeven.

Edit: was wel even handig want mijn hele huis bleek geen aarde meer te hebben :F

[ Voor 42% gewijzigd door Wuursj op 10-11-2020 20:12 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuaydin
10 stuks AEG panelen en Goodwe omvormer 2500 W. De panelen en de omvormer zijn allebei geaard.

De omvormer geeft geen foutmeldingen alleen hele dag staat “wachten” op het scherm. Via de webportaal zie ik ook niks 😔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38
Je hebt de panelen kortgesloten met een multimeter, die ingesteld was op stroom meten, en 0.06 A gemeten?

Dat zou namelijk betekenen dat er iets mis is in de panelen zelf.

Het is trouwens niet bijzonder verstandig om te doen, want de vlamboog die kan ontstaan als alles wel zou werken is best heftig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Wanneer heb je gemeten/aangesloten bij mij was om 16:00 de koek op qua opbrengsten. Dan staat de omvormer wel aan maar komt er geen wattje uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrdelange
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-06 18:03
De fase en nul misschien verkeerd om aangesloten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuaydin
marcop23 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:45:
Je hebt de panelen kortgesloten met een multimeter, die ingesteld was op stroom meten, en 0.06 A gemeten?

Dat zou namelijk betekenen dat er iets mis is in de panelen zelf.

Het is trouwens niet bijzonder verstandig om te doen, want de vlamboog die kan ontstaan als alles wel zou werken is best heftig.
Ik denk ook de probleem zit bij de panelen maar ben ik niet zeker. Loopt er geen stroom als zelfs 1 paneel stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuaydin
Barrycade schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:49:
Wanneer heb je gemeten/aangesloten bij mij was om 16:00 de koek op qua opbrengsten. Dan staat de omvormer wel aan maar komt er geen wattje uit.
Bij mij zit het hele dag op het nul :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuaydin
lothar schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:57:
Wat voor stekker is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Tuaydin schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:00:
[...]

Ik denk ook de probleem zit bij de panelen maar ben ik niet zeker. Loopt er geen stroom als zelfs 1 paneel stuk is?
Kan je eerst vertellen hoe je die 0.06A gemeten had? Tussen welke punten had je je multimeter aangesloten?

Met één string zou één defect paneel de boel kunnen verpesten inderdaad. Maar voor iedereen allerlei oorzaken gaat gokken, zou het goed zijn om eerst een beter beeld te hebben van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuaydin
lothar schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:57:
Bedoelde je MC4 stekker? Er is eigenlijk een rs482 connector over. Zou het te maken kunnen met?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuaydin
marcop23 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:06:
[...]

Kan je eerst vertellen hoe je die 0.06A gemeten had? Tussen welke punten had je je multimeter aangesloten?

Met één string zou één defect paneel de boel kunnen verpesten inderdaad. Maar voor iedereen allerlei oorzaken gaat gokken, zou het goed zijn om eerst een beter beeld te hebben van de situatie.
Ik heb het van de hele string gemeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Ik neem aan dat de stroom gemeten is tussen de losgenomen kabel en de omvormer.
En niet tussen de 2 kabels - en +. Dat zou nogal dom zijn.

Ik zou morgen even afwachten wat ie doet.

[ Voor 23% gewijzigd door Jim423 op 10-11-2020 21:28 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Jim423 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:27:
Ik neem aan dat de stroom gemeten is tussen de losgenomen kabel en de omvormer.
En niet tussen de 2 kabels - en +. Dat zou nogal dom zijn.

Ik zou morgen even afwachten wat ie doet.
Tussen de + en - meten kan met een enkel paneel prima, dan meet je de kortsluitstroom. Maar met 10 panelen en 300V is het wel lomp ja.

Maar met een multimeter zomaar tussen omvormer en kabel meten is ook vrij lomp, als je gewoon meetpennen gebruikt.

Maar dit is dus wel belangrijk om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuaydin
marcop23 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:37:
[...]

Tussen de + en - meten kan met een enkel paneel prima, dan meet je de kortsluitstroom. Maar met 10 panelen en 300V is het wel lomp ja.

Maar met een multimeter zomaar tussen omvormer en kabel meten is ook vrij lomp, als je gewoon meetpennen gebruikt.

Bedankt voor je tip!
Hoe kan ik de kapotte paneel(en) vinden? Éen voor éen los koppelen en nachecken? Waar moet ik dan op letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Je geeft niet echt antwoorden op de vragen...

Heb je deze wel geïnstalleerd?

https://support.goodwe.co...rticles/xs-waiting-status

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuaydin
Jim423 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:08:
Je geeft niet echt antwoorden op de vragen...

Heb je deze wel geïnstalleerd?

https://support.goodwe.co...rticles/xs-waiting-status
Nee, het is RS communicatie portaal. De WiFi is wel aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Welk type omvormer heb je dan exact? Als het geen XS is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:05
Ik heb zondag precies die omvormer in bedrijf gesteld en was ook in verwarring over de RS485 poort, maar zonder die bijgeleverde stekker met kortsluitdraadje en een weerstand blijft de omvormer wachten op een signaal van de netbeheerder dat hij in bedrijf mag gaan. Dat signaal komt niet want er is niets aangesloten dus moet je die stekker met kortsluitdraadje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
marcop23 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:37:
[...]

Nja, worden de meetpunten wat minder scherp en als je niet omgestekkerd hebt naar de 10A stand is de zekering vertrokken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 20:32
Ik heb volgens mij ook zoiets gehad met mijn sma omvormer, maar deze gaf de fout dat fase en nul omgekeerd moesten worden. Dus je kan eens proberen de draden aan ac kant om te wisselen, indien je 2 fase aansluiting hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Tuaydin schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:26:
[...]

Ik heb het van de hele string gemeten
Dit antwoord, en ook de andere antwoorden die je niet of incompleet geeft op vragen over hoe je meet, zegt mij dat je, met alle respect, niet goed weet hoe één en ander werkt maar vooral niet weet hoe gevaarlijk het kan zijn wat jij met je multimeter doet.
Sterker nog, alleen al de DC stekker(s) van de omvormer halen op klaarlichte dag is in de meeste gevallen zelfs gevaarlijk. Laat staan als je daar dan ook nog aan gaat lopen meten op een manier die wellicht óók incorrect is.

Mijn tip: niet meer aan de hele string meten, DC stekkers erin laten zitten tenzij ik het mis heb en je wél weet wat je doet.

Dan de string zonnepanelen zelf. Deze staan in serie en de omvormer geeft aan dat er een spanning is van 326V. Dat is mooi, want dat betekend in ieder geval dat de string niet ergens onderbroken is. Dan had er 0V gestaan.
Er kan wel nog steeds een zonnepaneel defect zijn, maar de praktijk is dat zonnepanelen vrijwel nooit defect gaan of zijn.

Dus dan blijft over dat je het probleem bij je omvormer moet zoeken, wellicht die stekker waarover anderen spreken erin steken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 19:49

Guldan

Thee-Nerd

wlmpie schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:58:
Ik heb zondag precies die omvormer in bedrijf gesteld en was ook in verwarring over de RS485 poort, maar zonder die bijgeleverde stekker met kortsluitdraadje en een weerstand blijft de omvormer wachten op een signaal van de netbeheerder dat hij in bedrijf mag gaan. Dat signaal komt niet want er is niets aangesloten dus moet je die stekker met kortsluitdraadje gebruiken.
Ik heb zelf ook een Goodwe. Ik had ook die stekker vergeten en vind dat het in de handleiding slecht uitgelegd word. Dus dat zou ik eerst checken. Het is een vrij dikke zwarte stekker. Als het goed is is de stekker bijgeleverd en een plastic huls

[ Voor 9% gewijzigd door Guldan op 11-11-2020 00:49 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuaydin
Bedankt voor alle reacties. Het probleem is opgelost. De RS485 communicatie kabel is de oorzak. Het is geeist bij goodwe xs omvormers dat de stekker er in wordt gestopt. Die staat niet duidelijk in de handleiding.

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 19:49

Guldan

Thee-Nerd

Mooi dat het is opgelost.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Pagina: 1