Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdyvw
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 07:19
Ik heb een Samsung tv ( 7-Series Curved Quantum Dot SUHD TV UE55KS7500) die geschikt is voor 4K en HDR.

Daarnaast heb ik een Yamaha AV receiver; Yamaha RX-V485 en een mediaplayer, de Odroid N2, die draait op Kodi (libre elec).

Wanneer ik mijn mediaplayer rechtstreeks aansluit op mijn TV, kan ik videobestanden afspelen van allerlei formaten en zonder problemen; 1080, 4K, HDR en ook encoded via H.264 of H.265. Alles draait en de TV pakt het zonder problemen.

Zet ik daar een AV-receiver tussen, onverschillig of dat mijn Yamaha RX-V485 of een Onky TX- NR656 van de buren is, krijg ik zwart beeld bij het afspelen van 4K content met HDR encoded in H265. Ik heb dan wel een seconde of tien geluid, maar dat stopt dan ook.

Speel ik een 1080 H264 bestand af, met de AV-receiver er tussen dan gaat het prima.

Beide AV-receivers staan op 'factory settings' en ik kan eigenlijk geen settings vinden die in mijn beleving betrekking hebben op dit probleem.

Qua specificaties zouden allebei de AV-receivers dit moeten ondersteunen; 4k Ultra HD Passthrough, HDR10, upscaling.

Wat gaat er mis? Ik gebruik 'high speed HDMI' kabels en heb ook kabels uitgewisseld zonder verschil. Waar moet ik het zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:22
Ik zou toch naar kabels kijken.
Die receivers zouden het beide prima moeten kunnen.

Als het met een lagere resolutie wel werkt dan zijn de kabels altijd de eerste verdachten.

Wat ze op die kabels drukken zegt zeker bij een goedkope kabels lang niet altijd wat.
Kan best zijn dat die kabels gewoon net niet goed genoeg zijn.

Heb hier ook een "high speed" kabel liggen die problemen geeft boven de 1080p @50Hz.

Je schrijft er niet bij wat voor mediaspeler het precies is, dat is misschien ook nog nuttig om even te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdyvw
RobbieT schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:11:
Ik zou toch naar kabels kijken.
Die receivers zouden het beide prima moeten kunnen.

Als het met een lagere resolutie wel werkt dan zijn de kabels altijd de eerste verdachten.

Wat ze op die kabels drukken zegt zeker bij een goedkope kabels lang niet altijd wat.
Kan best zijn dat die kabels gewoon net niet goed genoeg zijn.

Heb hier ook een "high speed" kabel liggen die problemen geeft boven de 1080p @50Hz.

Je schrijft er niet bij wat voor mediaspeler het precies is, dat is misschien ook nog nuttig om even te delen.
Dank voor je reactie. Ik heb toegevoegd dat het een Odroid N2 is.

Is er een manier om kabels te onderscheiden qua kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:22
Ferdyvw schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:13:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb toegevoegd dat het een Odroid N2 is.

Is er een manier om kabels te onderscheiden qua kwaliteit?
Met de hele goedkope kabels is het soms geluk hebben.
Vaak zullen ze als ze niet te lang zijn wel werken, alleen soms zit er een wat mindere tussen.

Kabels van de bekende merken geven wat meer zekerheid, maar zijn vaak ook aan de prijs.

Ik heb zelf de goedkoopste AudioQuest kabels, en ja die zijn duur, is voor mij puur dat ik de zekerheid wilde hebben.
Zo'n merk zorgt wel dat ze goed zijn, dat is hun bestaansrecht.

Ik heb even gegoogled op die Odroid N2 en het lijkt erop dat er mensen zijn die issues hebben met 2160p60Hz.

2160p30Hz schijnt vaak wel te werken.
https://forum.odroid.com/viewtopic.php?t=21952

https://forum.odroid.com/viewtopic.php?t=37119

Zou misschien eerst eens checken of je firmware op je Odroid wel de laatste is voor je naar de winkel holt voor kabels.

• Ferdyvw
Ik heb het probleem opgelost met nieuwe HDMI 2.0 kabels.

Dank voor het meedenken!