Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper335
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-07-2022
Beste Tweakerzz,

Zojuist heb ik mijn "nieuwe" 1080ti binnen gekregen.
Ook heb ik een nieuwe voeding besteld van 650 watt, die komt morgen binnen.
Toch zou ik graag nu even een eerste indruk krijgen van de 1080ti. ;)
Op het moment zit er een Thermaltake Voeding in mn pc, van 500w.
Verder:
Ryzen 7 2700
16gb corsair 3200
(dit is even van toepassing)
Is het mogelijk om (alleen vanavond) even lekker te gamen met m'n nieuwe kaart met een 500w voeding?
Khoor graag van jullie!

Mvg,
Jasper

Beste antwoord (via Jasper335 op 10-11-2020 21:13)

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 04:10
Moet goed lukken, het is niet geweldig, maar zolang je niet gaat overclocken vanavond. Gewoon doen. Meeste wat je kan gebeuren is dat als de piekbelasting toch te hoog is je pc gewoon op zwart slaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Dat moet prima lukken, welke Thermal Take is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper335

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper335

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• legendareN
Moet goed lukken, het is niet geweldig, maar zolang je niet gaat overclocken vanavond. Gewoon doen. Meeste wat je kan gebeuren is dat als de piekbelasting toch te hoog is je pc gewoon op zwart slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper335
ahh oke, bedankt!
Kwilde het toch even zeker weten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:04
Nee, niet doen. Is een ronduit slechte voeding. Zeker niet geschikt voor een high-end videokaart. Voor huidige begrippen is het geen 500w voeding maar een 420w. Die videokaart alleen trekt al pieken van over de 400w en dan wil de rest van het systeem ook nog wat.
Ook een slechte voeding voor een high-end videokaart. Alle voedingen met double forward + groepsregulatie zijn ongeschikt. Waarom koop je geen fatsoenlijk exemplaar met LLC + DC-DC?
Die 1080 TI moet je aansluiten met 2 aparte PCI-e kabels omdat die heel veel meer dan 300w verbruikt en dat kan met een VS650 ook al niet. Wil je gesmolten kabels en connectoren ofzo?

[ Voor 17% gewijzigd door Uszka op 10-11-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper335
Ik heb de powerlimit op 50% gezet, dus dat komt wel goed.

Luister, u kunt wel toxic gaan doen, maar ik heb echt nog nooit over zulke dingen gehoord.
Er staat nergens bij die voeding dat de kabels smelten als ze aan een 1080ti worden gehangen, dus ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:17

sapphire

Die-hard pruts0r

Uszka schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:45:
[...]

Nee, niet doen. Is een ronduit slechte voeding. Zeker niet geschikt voor een high-end videokaart. Voor huidige begrippen is het geen 500w voeding maar een 420w. Die videokaart alleen trekt al pieken van over de 400w en dan wil de rest van het systeem ook nog wat.

[...]

Ook een slechte voeding voor een high-end videokaart. Alle voedingen met double forward + groepsregulatie zijn ongeschikt. Waarom koop je geen fatsoenlijk exemplaar met LLC + DC-DC?
Die 1080 TI moet je aansluiten met 2 aparte PCI-e kabels omdat die heel veel meer dan 300w verbruikt en dat kan met een VS650 ook al niet. Wil je gesmolten kabels en connectoren ofzo?
Een GTX 1080 TI die 400w trekt? Dat ding heeft een TDP van 250 watt en volgens reviews trekt hij dat ook :? Heb je een factory OC'ed versie zal het wat hoger zijn maar 400?
Jasper335 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:03:
Ik heb de powerlimit op 50% gezet, dus dat komt wel goed.

Luister, u kunt wel toxic giftig gaan doen, maar ik heb echt nog nooit over zulke dingen gehoord.
Er staat nergens bij die voeding dat de kabels smelten als ze aan een 1080ti worden gehangen, dus ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen toch?
Mooi, kan dit topic op slot toch?

Er staat overigens ook nergens bij die voeding dat als je er een schroevendraaier insteekt je een oplawaai krijgt maar toch is het zo ;)

[ Voor 23% gewijzigd door sapphire op 10-11-2020 21:13 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pachango Boy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-04 11:56
Uszka is wel karmakoning van voedingen dus weet wel zeker wel over wat hij praat. Maar meer tekst en uitleg is altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper335
Prima!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
sapphire schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:09:
[...]

Een GTX 1080 TI die 400w trekt?
My bad, is met OC. Excuus. Maar zo'n videokaart aan zo'n waardeloze voeding is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper335
maakt niet uit, en ik begrijp inderdaad dat het niet de beste voeding is, maar ik ben niet heel veeleisend, dus komt goed hoop ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Jij bent niet veeleisend misschien maar dat is je hardware wel. Die willen een stabiele spanning met lage ripple. Dat kan je met beide voedingen wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Uszka schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:20:
Jij bent niet veeleisend misschien maar dat is je hardware wel. Die willen een stabiele spanning met lage ripple. Dat kan je met beide voedingen wel vergeten.
Nouja 300watt kom je met een 3rd party kaart wel aan, de 2700X zo tegen de 105watt en dan kom je eng dicht bij die 420watt die jij effectief aan gaf. Moederbord, ram, HDD's/SSD's en koelers nog niet meegerekend :X

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:19
Er wordt hier schromelijk overdreven inderdaad. Ik heb zelf een 1080TI Gaming X en die zit op de 250-280W bij maximale gamebelasting.

Het moet prima gaan hoor op die voeding, zorg er wel voor dat de CPU geen PBO aan heeft.
Je kan de 2700 zelfs begrenzen qua vermogen via de PPT waarde.
95W moet meer dan genoeg zijn voor gaming, aangezien deze de cores toch niet zwaar belasten.
En begrens verder zoveel mogelijk door alleen te gebruiken wat je echt nodig hebt (geen raid aan schijven bijv.)
De thermaltake kan volgens specificatie 35A op de 12V lijnen leveren = 420W.
Ik zou er persoonlijk niet comfortable mee zijn, maar voor een avondje testen lijkt het mij het wel ok als je het bovenstaande in acht neemt.

En maak je ook geen zorgen over doorgebrande kabels of stekkers, dat krijg je alleen met kortsluiting..of zware mishandeling.
Het is ook niet voor niets dat de videokaart met 6 kabels parallel gevoed wordt, de kabelweerstand en contactweerstand wordt daarmee zo klein dat 25A (=300W) met gemak erdoorheen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
CMT schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:25:
Er wordt hier schromelijk overdreven inderdaad. Ik heb zelf een 1080TI Gaming X en die zit op de 250-280W bij maximale gamebelasting.

Het moet prima gaan hoor op die voeding, zorg er wel voor dat de CPU geen PBO aan heeft.
Je kan de 2700 zelfs begrenzen qua vermogen via de PPT waarde.
95W moet meer dan genoeg zijn voor gaming, aangezien deze de cores toch niet zwaar belasten.
En begrens verder zoveel mogelijk door alleen te gebruiken wat je echt nodig hebt (geen raid aan schijven bijv.)
De thermaltake kan volgens specificatie 35A op de 12V lijnen leveren = 420W.
Ik zou er persoonlijk niet comfortable mee zijn, maar voor een avondje testen lijkt het mij het wel ok als je het bovenstaande in acht neemt.

En maak je ook geen zorgen over doorgebrande kabels of stekkers, dat krijg je alleen met kortsluiting..of zware mishandeling.
Het is ook niet voor niets dat de videokaart met 6 kabels parallel gevoed wordt, de kabelweerstand en contactweerstand wordt daarmee zo klein dat 300W met gemak erdoorheen kan.
Het gaat niet om het verbruik alleen. En jouw high-end 650w vergelijken met een flutding uit de onderkant van de markt is erg krom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
Ik snap ook wel dat stabiliteit dan een rol speelt. Bij grote stroomsterkten wordt de ruis/storing/ripple ook steeds groter. Maar voor testdoeleinden is zo'n budget voeding prima.

Een Seasonic is echt geen vereiste om een 1080TI te kunnen laten draaien.
Bovendien maak jij de vergelijking niet ik..
Of denk je soms dat budget voedingen niet aan bepaalde kwaliteitseisen moeten voldoen.

We spreken hier niet over een nobrand Chinese troep voeding zonder keurmerken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Deze 1080Ti verbruikt 275w zonder OC, maar kan pieken veroorzaken die hoger liggen, maar dan praat je ook over nanoseconden. Moet wel goed gevoed worden.

Advies wordt hier gegeven wat goed is en veilig, aanklooien kan iedereen.
1080Ti moet je een goede PSU voor gebruiken, liefst met aparte vga rails
Dit is momenteel een gunstige koop, wat duurder dan je vs-650, maar de gpu is ook high-end ;)

pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt

[ Voor 44% gewijzigd door Hackus op 10-11-2020 21:58 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Af en toe word er extreem overdreven, je wilt een game spelen vanavond.. Dat kan prima. Je draait er niet 24/7 mee, tis een avondje. Je voeding klapt er tussen uit en laat je weten dat die t niet leuk vind, dan stop je.

Er word gepraat hier alsof je 24/7 gaat draaien.

Maar dan kan de koning van voedingen zeggen dat hij magisch advies heeft gegeven!

Ja al die sjieke termen die hij noemt zijn echt, en een probleem als je echt balls to the wall gaat. Maar komop hee. Ik ben 30, ik heb vaak genoeg een voeding gehad die ondermaats was, ja t heeft wel eens mn systeem eruit geknalt. Maar met de huidige technieken nog nooit gesloopt.

Je vroeg of je er vanavond mee kon doen, ja dat kan/kon je. Aan te raden nooit. Maar om nou meteen te reageren alsof je een moord zou plegen.. komop

[ Voor 51% gewijzigd door legendareN op 10-11-2020 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper335
Bedankt allemaal voor jullie input!
Ik heb vanavond even wat testjes gedaan.
af en toe werd het beeldscherm even zwart, maar ik ben niet serieus gecrashed.
Morgen komt mn nieuwe voeding binnen, en ik ga het daar in elk geval even mee proberen.
Als ik problemen ondervind weet ik waar ik moet kijken: de voeding
Nogmaals bedankt voor de hulp en input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper335
ik gebruik trouwens een 2700 non-x, dus maar 65 watt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Uszka schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:45:
[...]

[...]

Je stelt je serieus aan, zn cpu gebruikt volgens spec 65 watt. Je doet net alsof hij met een paar uurtjes gamen de boel opblaast. Heb je zn TS gelezen? Hij veranderd de boel morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

NVM

[ Voor 100% gewijzigd door sapphire op 10-11-2020 22:49 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Haha, ja, naar een niet veel betere voeding. Lekker dom bezig.
Modbreak:Zo gaan we niet met elkaar om. Post on-topic, vriendelijk en behulpzaam, of post niet.

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 11-11-2020 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Uszka schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:48:
[...]

Haha, ja, naar een niet veel betere voeding. Lekker dom bezig.
Dat is een ander verhaal, maar doe nou niet alsof de boel explodeert en naar de klote gaat als hij nu zn 1080 gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper335
wat ik me afvraag, hoeveel mensen zullen echt kijken naar al die vaktermen die net werden gebruikt?
Ik weet bijna zeker dat het grootste percentage (onprofecionele) pc bouwers alleen kijkt naar het wattage van de voeding. En toch heb ik nog nooit gehoord van weggebrande kabels oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

legendareN schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:49:
[...]

Dat is een ander verhaal, maar doe nou niet alsof de boel explodeert en naar de klote gaat als hij nu zn 1080 gebruikt.
Dat zegt hij ook nergens, blij dat je zelf bevestigd dat dat hier nogal overdreven word ;)

@Uszka Zegt dat als je met een mindere voeding een kaart met een dusdanig TDP over 1 powerlead doet dat de connectoren kunnen smelten. Dat jij dat exploderen van maakt prima maar schuif dat niet in zijn schoenen.

Feit blijft dat er genoeg mensen zijn die 1 powerlead met een dubbele connector gebruiken en dus effectief 250watt of meer over 3 draadjes laten lopen. En ja het gebeurt vaak zat dat dan de connectoren smelten of dat het tot instabiliteit leid in het systeem en schade aan de kaart/voeding.
Jasper335 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:52:
wat ik me afvraag, hoeveel mensen zullen echt kijken naar al die vaktermen die net werden gebruikt?
Ik weet bijna zeker dat het grootste percentage (onprofecionele) pc bouwers alleen kijkt naar het wattage van de voeding. En toch heb ik nog nooit gehoord van weggebrande kabels oid.
En dan weet je ook waar veel problemen vandaan komen want het wattage zegt maar gedeeltelijk iets.

Dat jij er nog nooit van gehoord hebt dat kan, ik ook niet tot enkele jaren geleden en ik bouw al PC's sinds eind jaren '90. Maar het gebeurd vaak genoeg alleen is dat niet cool om op tweakers te gooien, op bv. Reddit kom je het veel vaker tegen.

[ Voor 30% gewijzigd door sapphire op 10-11-2020 22:55 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper335
Ja ik begrijp inderdaad wel dat je zulke situaties niet vol trots op tweakers ga delen.
Ik heb mn eerste pc (deze :P ) in 2019 gebouwd; ik ben sowieso niet echt een pro wat betreft vaktaal ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-07 13:37
Het advies van ons en heel het internet is dat die Corsair VS series dikke bagger zijn. Stuur deze gewoon terug en koop wat fatsoenlijks. Je hebt een hartstikke mooie kaart en daar hoort een kwalitatief mooie voeding bij. En beetje degelijke voeding kost je hooguit iets meer dan 100 euro. Vaak zelfs minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Jasper335 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:52:
Heel veel vragen advies voordat ze wat kopen.
Vaak genoeg schade aan systemen gezien door slechte connectoren, dunne draden, slechte voedingen met ontbrekende of slecht werkende beveiligingen. Uitvallende systemen door slechte spanningsregeling. Mij is wel duidelijk geworden dat recente high-end videokaarten slecht gaan met voedingen als Corsair VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper335
oke, dat is duidelijk!
Ik zal het even overleggen met de 'baas in het huis' hier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Mocht je op een krap budget zitten en een niet-modulaire voeding niet erg vinden dan is:
https://tweakers.net/pricewatch/1302674/seasonic-s12iii-650w.html een hele voordelige en mooie keuze.
Niet lang geleden zou dat nog als 'high end' bestempeld worden.
Seasonic is echt een merk dat je kan vertrouwen als het aankomt op kwaliteit, stabiliteit en beveiliging.
Er zit ook 5 jaar garantie op.

Het nadeel is wel dat er beperkte aansluitingen op zitten. Maar als je niet verwacht CPU's over de 150W en videokaarten over de 300W te gebruiken dan heb je aan 1x 8 pin cpu en 2x8pin pci-e connectoren voldoende.

[ Voor 18% gewijzigd door CMT op 10-11-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper335
Dat ziet er inderdaad goed uit.
Het grootste verschil tussen deze voeding, en bijvoorbeeld de corsair vs650, is dus dat elke 8pin een eigen losse kabel heeft, inplaats van 2 connectoren op 1 kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
CMT schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:12:
Mocht je op een krap budget zitten en een niet modulaire voeding niet erg vinden dan is:
https://tweakers.net/pricewatch/1302674/seasonic-s12iii-650w.html een hele voordelige en mooie keuze.
Niet lang geleden zou dat nog als 'high end' bestempeld worden.
Seasonic is echt een merk dat je kan vertrouwen als het aankomt op kwaliteit, stabiliteit en beveiliging.
Er zit ook 5 jaar garantie op.
S12III is geen goede voeding. Ook mag amp spanningsregeling moet je niet willen met een high-end videokaart. Het is niet eens een Seasonic want wordt door RSY gemaakt. Daarbij is de kwaliteit voor Seasonic begrippen ontzettend laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper335
@Uszka welke voeding raad u dan aan?
Ik heb inderdaad een aardig krap budget, voor het geval u dat nog niet doorhad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Met zo'n videokaart kom je niet onder een goede voeding uit. Een voeding die stabiel is bij het dynamische verbruik van die kaart. Als het weinig mag kosten dan is pricewatch: Cooler Master MWE 750 White 230V - V2 het goedkoopste wat ik qua spanningsregeling en stabiliteit zou durven adviseren alleen is de kwaliteit nogal laag. Hoger op de kwaliteitsladder staat pricewatch: Corsair TX650M V2 maar die zit qua prijs zo dicht op de betere pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt en pricewatch: Super Flower Leadex III Gold 650W dat die nauwelijks interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper335
bedankt, ik ga er even een nachtje over slapen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
@Uszka Uit welke bronnen trek je die conclusie dat het geen goede voeding is? Seasonic heeft een naam hoog te houden en zal echt geen bagger aanbieden, ook al gaat het om een oem van een andere fabrikant.

Ik zou persoonlijk ook goed investeren in een topklasse voeding, dat is de beste investering die je maar kunt doen voor de PC. Al het maar om mogelijk kopzorgen met onstabiliteit te voorkomen. Maar het hangt er ook vanaf hoe vaak je een upgrade doet. Voor €55 kan je het gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper335
Ik heb persoonlijk geen ervaring met seasonic, maar dit is wat ik heb gevonden qua recenties; lang niet allemaal even positief.
https://www.amazon.com/Se...roduct-reviews/B07MWHRG99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Tja Amazon, de reviews worden daar op een kluitje gegooid van diverse typen voedingen..
Je moet er ook een beetje doorheen lezen, want het valt vaak niet uit te sluiten of de fabrikant echt de schuldige is.

Met de Enermax kom je wel in het territorium van klasse voedingen. Voor de €40 een groot verschil met de budgetreeks.
Ik krijg wel de indruk dat @Uszka een beetje anti 'analoge' spanningsregeling is (magnetic amplifier) en een DC-DC 'digitale' regeling een must vind. Persoonlijk vind ik dat niet nodig, want ik heb ook een oude Corsair HX520 (inwendig gelijk aan de 1e serie Seasonic S12) gehad en deze zonder problemen met de 1080TI + 3800X CPU gebruikt. En dat is een gebruikte voeding van 12 jaar oud.

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 11-11-2020 01:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Discussie over de S12III vind je hier.

Waarom oude techniek gebruiken als er nieuwer en beter voorhanden is voor dezelfde prijs. Ik adviseer wat het beste is binnen een bepaald budget/bij bepaalde hardware. Als er mensen zijn die een 12 jaar oude voeding of een voeding waarvan bekend is dat de spanningsregeling niet best is willen gebruiken icm nieuwe high-end hardware moeten ze dat zelf weten maar nemen wel een risico. De stroomkwaliteit zal gegarandeerd slecht zijn waardoor de onderdelen tijdens belasting nog meer onder stress staan met mogelijke crashes en een kortere levensduur van die onderdelen als gevolg. Het zijn keuzes die de persoon zelf maakt. Ik kan enkel advies geven en meedelen wat de gevolgen kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 11-11-2020 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 08:50
legendareN schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:45:
[...]

Je stelt je serieus aan, zn cpu gebruikt volgens spec 65 watt. Je doet net alsof hij met een paar uurtjes gamen de boel opblaast. Heb je zn TS gelezen? Hij veranderd de boel morgen.
Je hebt echt geen uren nodig om met een slechte voeding dure hardware te frituren hoor. Een 1080ti is nu eenmaal een videokaart die van wat sap houd, een 2700x ook. Als het toch maar voor een avond is dan zou ik zeggen dat je beter een avondje voor de TV kunt gaan zitten dan het risico lopen om je hardware te beschadigen. En dit is dan meer bedoelt als best practise, waarschijnlijk zal die voeding het prima doen als de r7 2700x en 1080ti wat geknepen worden. Gaat meer om het principe. TDP is trouwens ook niet gelijk aan opgenomen vermogen mensen!

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:52
Wat ik gewoon weg niet begrijp, wel een kaart kopen van 800,- launch prijs, 300-400 huidige prijs.
En dan aan willen klooien met matige voedingen, ook als iedereen het afraadt?
Ik zelf zou het niet eens aandurven met mijn kaart van 200, ook niet voor een avondje.

De launch prijs van 800,- is nu niet meer interessant. Maar geeft wel een beeld over dat de kaart zeker geen instap model was 4 jaar terug, die verdient ook geen instap voeding.

En eigenlijk is alle (1 avondje) total oninteressant. Want zelfs binnen 10 minuutjes kun je een kaart finaal om zeep helpen. ;w

[ Voor 12% gewijzigd door Torac op 11-11-2020 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CMT schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:30:
@Uszka Uit welke bronnen trek je die conclusie dat het geen goede voeding is? Seasonic heeft een naam hoog te houden en zal echt geen bagger aanbieden, ook al gaat het om een oem van een andere fabrikant.

Ik zou persoonlijk ook goed investeren in een topklasse voeding, dat is de beste investering die je maar kunt doen voor de PC. Al het maar om mogelijk kopzorgen met onstabiliteit te voorkomen. Maar het hangt er ook vanaf hoe vaak je een upgrade doet. Voor €55 kan je het gewoon proberen.
Die naam hebben ze door uitbrengen van de hele Focus serie al te grabbel gegooid. Oudere series van Seasonic waren goed voor die tijd, maar die trend is niet doorgezet. Waarom zou je een cheap-ass voeding kopen bij een high-end gpu ? mensen betalen wel extra voor merk en type GPU, maar degelijke voeding ho maar. GPU van E400,- en duurder, maar voeding wordt op bespaart...Je hele systeem is afhankelijk van goede stroomvoorziening.
@Jasper335 Zoals ik gister al zei is de Enermax DF-650 een prijsguntige aankoop. +- E90,- voor een goede voeding passend bij een high-end GPU. Veel goedkopere voedingen gebruiken oud ontwerp, of mindere onderdelen. wat de levensduur van je hardware niet ten goede komt. Wij geven degelijk advies, en het klopt dat velen alleen kijken naar wattage, maar dat zegt niets over de kwaliteit, en of het echt wel het wattage is wat op de sticker staat..

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 11-11-2020 09:24 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper335
Het is duidelijk voor mij: ik ga een wat betere voeding kopen. Kga nog even kijken welke het precies gaat worden.
Iedereen bedankt voor de vele informatie, hier ga ik de aankomende jaren zeker wat aan hebben!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-07 09:36
Je hebt voor dit soort hardware een degelijke voeding nodig. Ik heb al regelmatig gezien bij builds van vrienden en kennissen dat ze door het gebruik van een slechte voeding allerlei rare fouten kregen. Je hardware hoeft niet eens gelijk door te branden, maar pc's kunnen uitvallen, prestaties kunnen niet 100% zijn, drivers kunnen crashen, etc.

Daarnaast kun je met een voeding vele jaren doen. Dus is het verstandig om 1x veel te investeren in een degelijke voeding, zodat je die later weer kunt gebruiken in een nieuwe build.

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
Uszka schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:25:
Discussie over de S12III vind je hier.

Waarom oude techniek gebruiken als er nieuwer en beter voorhanden is voor dezelfde prijs. Ik adviseer wat het beste is binnen een bepaald budget/bij bepaalde hardware. Als er mensen zijn die een 12 jaar oude voeding of een voeding waarvan bekend is dat de spanningsregeling niet best is willen gebruiken icm nieuwe high-end hardware moeten ze dat zelf weten maar nemen wel een risico. De stroomkwaliteit zal gegarandeerd slecht zijn waardoor de onderdelen tijdens belasting nog meer onder stress staan met mogelijke crashes en een kortere levensduur van die onderdelen als gevolg. Het zijn keuzes die de persoon zelf maakt. Ik kan enkel advies geven en meedelen wat de gevolgen kunnen zijn.
Ik heb de moeite genomen om de discussie die je gelinkt hebt door te lezen, maar het is precies zoals ik verwacht had. Veel gehuil over componenten en bepaalde opbouw van de voeding (geen Japanse condensators, mag amp regeling boehoehoe). Maar niemand die de voeding daadwerkelijk getest, doorgemeten en/of heeft gebruikt.
De helft van de discussie ging over het feit dat er geen Japanse condensators in zitten, alsof Teapo een slecht merk is (en nee dat is het echt niet, ook al blijven mensen in het stigma zitten dat alleen Japanse condensators goed zijn).

Kortom jouw advies/mening is gebaseerd op een mening van anderen die weer een bepaald beeld hebben van de voeding door alleen naar de componenten en opbouw te kijken...leidend tot een hoop aannamen gepresenteerd als feit..

Je beweert het beste advies voor een bepaalt budget te geven, maar de enige voeding in de €60 prijsklasse die je genoemd hebt is de Coolermaster MWE 750 v2 wat vergelijkbaar is aan de Seasonic S12III.
Dan ben ik ook benieuwd wat er dan volgens jouw zogenaamd beter aan is.
Hackus schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:20:
[...]

Die naam hebben ze door uitbrengen van de hele Focus serie al te grabbel gegooid. Oudere series van Seasonic waren goed voor die tijd, maar die trend is niet doorgezet. Waarom zou je een cheap-ass voeding kopen bij een high-end gpu ? mensen betalen wel extra voor merk en type GPU, maar degelijke voeding ho maar. GPU van E400,- en duurder, maar voeding wordt op bespaart...Je hele systeem is afhankelijk van goede stroomvoorziening.
@Jasper335 Zoals ik gister al zei is de Enermax DF-650 een prijsguntige aankoop. +- E90,- voor een goede voeding passend bij een high-end GPU. Veel goedkopere voedingen gebruiken oud ontwerp, of mindere onderdelen. wat de levensduur van je hardware niet ten goede komt. Wij geven degelijk advies, en het klopt dat velen alleen kijken naar wattage, maar dat zegt niets over de kwaliteit, en of het echt wel het wattage is wat op de sticker staat..
Is dat vanwege de compatibiliteits problemen met bepaalde GPU's? Dat hadden ze volgens mij opgelost met betere (afgeschermde) kabels. Elke fabrikant heeft zo nu en dan wel series met problemen.
Zie ook: https://www.techpowerup.c...-gpu-compatibility-issues In dat geval was het ook te wijten aan de videokaart die abnormaal veel stroom trok.

Waar je vooral op bespaart met goedkopere voedingen zijn beveiligingen en uiteraard voedingen die simpeler zijn opgebouwd met onderdelen die minder lang mee gaan (daar betaal je dan ook voor). OCP (over current protection) en OTP (over temperature protection) zijn wat mij betreft overbodig als je met gezond verstand met de voeding omgaat.
SCP, OVP, UVP (short- over-, under voltage protection) zijn belangrijk aangezien deze de hardware achter de voeding kunnen redden. En die zijn ook aanwezig op de budget voedingen.

Ik zal ook zeker niet betwisten dat het verstandiger is om met een dure zware videokaart of andere dure componenten te investeren in een betere voeding in de bovenklasse.
Niet voor niets heb ik dat ook eerder genoemd.
Maar wel ik mij wel aan stoor is dat jullie 'heren van de voedingen' doen alsof budget voedingen ongeschikt zijn, ja zelfs gevaarlijk voor je hardware. Terwijl dat geen gegeven is.
Ook luxe voedingen kunnen je hardware frituren, hoewel de kans daarop kleiner is.
Het is aan de TS om te bepalen of de geldbesparing, de mogelijke problemen en een groter risico op defecten waard is.

Edit:
Omwille van levensduur is het aan te raden om een voeding te dimensioneren op ca. 2.0-1.5x van het nominaal verbruik (in de praktijk) van de componenten samen. Voor bijv. 430W continue (ruwweg 480W-540W aan de netkant) is het dan verstandig om een voeding tussen 650W tot 850W te nemen.
De reden daarvoor is dat de levensduur van de componenten direct (exponentieel) aan de temperatuur gerelateerd zijn en dat het rendement van een voeding rond de 45-55% (van het rated vermogen) op zijn max zit.
Ook hoef je dan geen zorgen te maken over de rimpel (voedingsruis) of pieken in het vermogen die mogelijk een beveiliging triggeren.

[ Voor 7% gewijzigd door CMT op 11-11-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CMT schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:46:
[...]

Ik heb de moeite genomen om de discussie die je gelinkt hebt door te lezen, maar het is precies zoals ik verwacht had. Veel gehuil over componenten en bepaalde opbouw van de voeding (geen Japanse condensators, mag amp regeling boehoehoe). Maar niemand die de voeding daadwerkelijk getest, doorgemeten en/of heeft gebruikt.
De helft van de discussie ging over het feit dat er geen Japanse condensators in zitten, alsof Teapo een slecht merk is (en nee dat is het echt niet, ook al blijven mensen in het stigma zitten dat alleen Japanse condensators goed zijn).

Kortom jouw advies/mening is gebaseerd op een mening van anderen die weer een bepaald beeld hebben van de voeding door alleen naar de componenten en opbouw te kijken...leidend tot een hoop aannamen gepresenteerd als feit..

Je beweert het beste advies voor een bepaalt budget te geven, maar de enige voeding in de €60 prijsklasse die je genoemd hebt is de Coolermaster MWE 750 v2 wat vergelijkbaar is aan de Seasonic S12III.
Dan ben ik ook benieuwd wat er dan volgens jouw zogenaamd beter aan is.

[...]

Is dat vanwege de compatibiliteits problemen met bepaalde GPU's? Dat hadden ze volgens mij opgelost met betere (afgeschermde) kabels. Elke fabrikant heeft zo nu en dan wel series met problemen.
Zie ook: https://www.techpowerup.c...-gpu-compatibility-issues In dat geval was het ook te wijten aan de videokaart die abnormaal veel stroom trok.

Waar je vooral op bespaart met goedkopere voedingen zijn beveiligingen en uiteraard voedingen die simpeler zijn opgebouwd met onderdelen die minder lang mee gaan (daar betaal je dan ook voor). OCP (over current protection) en OTP (over temperature protection) zijn wat mij betreft overbodig als je met gezond verstand met de voeding omgaat.
SCP, OVP, UVP (short- over-, under voltage protection) zijn belangrijk aangezien deze de hardware achter de voeding kunnen redden. En die zijn ook aanwezig op de budget voedingen.

Ik zal ook zeker niet betwisten dat het verstandiger is om met een dure zware videokaart of andere dure componenten te investeren in een betere voeding in de bovenklasse.
Niet voor niets heb ik dat ook eerder genoemd.
Maar wel ik mij wel aan stoor is dat jullie 'heren van de voedingen' doen alsof budget voedingen ongeschikt zijn, ja zelfs gevaarlijk voor je hardware. Terwijl dat geen gegeven is.
Ook luxe voedingen kunnen je hardware frituren, hoewel de kans daarop kleiner is.
Het is aan de TS om te bepalen of de geldbesparing, de mogelijke problemen en een groter risico op defecten waard is.

Edit:
Omwille van levensduur is het aan te raden om een voeding te dimensioneren op ca. 2.0-1.4x van het nominaal verbruik (in de praktijk) van de componenten samen. Voor bijv. 450W continue (ruwweg 500W-550W aan de netkant) is het dan verstandig om een voeding tussen 650W tot 850W te nemen.
De reden daarvoor is dat de levensduur van de componenten direct (exponentieel) aan de temperatuur gerelateerd zijn en dat het rendement van een voeding rond de 50-70% op zijn max zit.
Ook hoef je dan geen zorgen te maken over de rimpel (voedingsruis) of pieken in het vermogen die mogelijk een beveiliging triggeren.
toon volledige bericht
Zo werkt het niet en is onzin.
Een goede voeding kan, indien nodig, de volle 450W constant vermogen leveren.(trekt alleen meer uit je wandcontactdoos) Als je systeem een verbruik heeft van constant 450w, zit je met een 450w PSU te krap, want de pieken moet je erbij tellen. Dat maakt het nog niet dat je dan maar 650-800w PSU moet kopen
(om maar niet te ervaren dat de brakke beveiliging erdoor gaat)

10900K met RTX3080 verbruikt grotendeels boven 450w, dan is dat dus te krap bemeten.
Dat wil niet zeggen dat het bij Ryzen 3600 en RTX 3070 hetzelfde is. Daar moet je een voeding kiezen die bij je verbruik past(bij je build).

Klakkeloos 700-800w kopen om maar geen eoa trigger te krijgen is onzin natuurlijk.
Over Seasonic, dat werd verholpen door snel een extra PCIe kabel te leveren, omdat de meegeleverde
niet geschikt was om alle aansluitingen te gebruiken. Verder blijft het een feit dat ze met de Focus serie, niet
de ouderwetse kwaliteit leverden. Seasonic heeft dit zelf ook aangegeven dat dit beter had gemoeten.

eindig hierbij mijn bijdrage hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Hackus schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:19:
Zo werkt het niet en is onzin.
Een goede voeding kan, indien nodig, de volle 450W constant vermogen leveren.(trekt alleen meer uit je wandcontactdoos) Als je systeem een verbruik heeft van constant 450w, zit je met een 450w PSU te krap, want de pieken moet je erbij tellen. Dat maakt het nog niet dat je dan maar 650-800w PSU moet kopen
(om maar niet te ervaren dat de brakke beveiliging erdoor gaat)
Als je goed gelezen had wat ik geschreven heb dan is het advies voor een overgedimensioneerde voeding omwille van de levensduur. Dat zal bij een budget voeding met lager rendement en kwalitatief mindere componenten nog belangrijker zijn.
Het is een algemeen bekend feit dat de levensduur van electronica direct gerelateerd is aan de werkingstemperatuur. Een rara waar zal dat toch vanaf hangen.. afgeven vermogen en rendement i.c.m. de koelcapaciteit van de voeding.

Daarnaast is 450W als rekenvoorbeeld genomen van een stress situatie aan de secundaire- / componentenkant. Dus dat is al de max/piek belasting. Een realistische waarde voor een gemiddeld systeem met een 8-core CPU en 250-300W videokaart.
10900K met RTX3080 verbruikt grotendeels boven 450w, dan is dat dus te krap bemeten.
Dat wil niet zeggen dat het bij Ryzen 3600 en RTX 3070 hetzelfde is. Daar moet je een voeding kiezen die bij je verbruik past(bij je build).
Waarom je uit het niets de 10900K + RTX3080 aanhaalt is mij een raadsel, het mag hopelijk duidelijk zijn dat je zelf het verbruik moet nagaan en daarop de voeding dimensioneren.
Dat zal logischerwijs voor elk systeem/configuratie anders zijn.
Klakkeloos 700-800w kopen om maar geen eoa trigger te krijgen is onzin natuurlijk.
Over Seasonic, dat werd verholpen door snel een extra PCIe kabel te leveren, omdat de meegeleverde
niet geschikt was om alle aansluitingen te gebruiken. Verder blijft het een feit dat ze met de Focus serie, niet
de ouderwetse kwaliteit leverden. Seasonic heeft dit zelf ook aangegeven dat dit beter had gemoeten.

eindig hierbij mijn bijdrage hier
Dat is ook niet de reden voor een grotere voeding, maar een pluspunt.
Je geeft zelf aan de Seasonic het probleem heeft opgelost, dus wat zeur je dan over de Focus serie. Het kan elke fabrikant overkomen.
Het zou wat anders zijn als er een abnormaal aantal voedingen van de serie stuk gaat binnen het garantietermijn of kort daarna.

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 12-11-2020 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@CMT je steekt hiermee werkelijk het verhaal af voor budget voedingen, met mindere kwaliteit onderdelen. Maar goed, jij houdt jou gedachte, ik de mijne !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat je je voeding moet overdimensioneren is vziw al lang achterhaald mits je een goede voeding koopt?

De laatste paar voedingen die ik gebruikt heb hadden allemaal een garantieperiode die zo lang was dat je je tegen die tijd niet gewoon moet afvragen of het tijd voor voor een modernere :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@Hackus Dat geldt voor alle voedingen, of dat nu budget of topklasse spul is. Wil je dat elektronica lang meegaat dan moet je overdimensioneren om temperatuur en slijtage te beperken.
Condensatoren verouderen snel bij hoge stroomsterkten en temperatuur.

@sapphire Tja wat is achterhaald, het is gewoon iets om in het achterhoofd te houden als je de levensduur belangrijk vindt. Bij budget voedingen zal dat veel meer effect hebben omdat daar meer op de levensduur van de componenten wordt bezuinigt (moet bijv. minimaal 5 i.p.v. 10 jaar meegaan).

[ Voor 37% gewijzigd door CMT op 11-11-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

CMT schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:45:
@Hackus Dat geldt voor alle voedingen, of dat nu budget of topklasse spul is. Wil je dat elektronica lang meegaat dan moet je overdimensioneren om temperatuur en slijtage te beperken.
Condensatoren verouderen snel bij hoge stroomsterkten en temperatuur.

@sapphire Tja wat is achterhaald, het is gewoon iets om in het achterhoofd te houden als je de levensduur belangrijk vindt. Bij budget voedingen zal dat veel meer effect hebben omdat daar meer op de levensduur van de componenten wordt bezuinigt (moet minder lang meegaan).
Ik heb hier toch echt nog meerdere budget PSU's liggen die na jaaaren (lees:zeker 10 jaar) gebruik in slecht gekoeld en omgevingen nog gewoon hun normaal capaciteit trekken?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Vermeld dan ook even de bedrijfsuren, temperatuur van de voeding, de continue belasting. En hoeveel dat van de max is, anders kan je daar weinig over zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door CMT op 11-11-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

CMT schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:05:
Vermeld dan ook even de bedrijfsuren, temperatuur van de voeding, de continue belasting. En hoeveel dat van de max is, anders kan je daar weinig over zeggen.
Gezien vrijwel niemand die data heeft kun je er dus uberhaupt wei ig over zeggen in het algemeen :+

Wat ik dus wil zeggen is dat ik meer dan 10 jaar geleden al met dat grapje gestopt ben bij veel systemen die ik heb/had draaien omdat ik het van die forum-wijsheid vind die al jaren en jaren overal rondzwerft maar nooit echt bewezen lijkt te zijn.
Nou is mijn n=1 casus ook geen bewijs maar er zijn meerdere budget voedingen hier in huis die hoog bejaard zijn, letterlijk duizenden draaiuren hebben waaronder ook veel onder load en soms ook gewoon dagen non-stop onder load. En vrijwel halen ze echt nog hele hoge belastingen.

Voordat ik nu te horen krijg dat budget voedingen niet aan te raden zijn, klopt. In mijn daily driver zit een nette Corsair voeding. Die andere systemen zijn oud/gaar/boeit het niet als er wat mee gebeurd en geen zin/nut om betere voedingen te kopen :+

[ Voor 51% gewijzigd door sapphire op 11-11-2020 20:20 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik houd me meestal afzijdig van de zogenaamde voedings discussies. Het is altijd een pot met wormen die je opentrekt als je je erin gaat begeven.

Moet je eens kijken waar deze discussie op uitgelopen is, iemand wil voor een avondje een voeding aansluiten op een 1080ti en heel het topic staat in de fik. Triest. Echt nog erger dan een slechte voeding zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Je weet toch op z'n minst toch wel de continue belasting, hoeveel dat van de max is en hoeveel je de voeding gebruikt hebt?
Anders is het argument dat overdimensionering achterhaald zou zijn een drogreden.

A.d.v. reviews is er wel een gok te doen naar de bedrijfstemperatuur onder zware belasting.
Ik neem als voorbeeld de Seasonic PRIME TX serie die extreem efficient is:
https://www.anandtech.com...ium-power-supply-review/3
Bekijk daarbij het verschil van de in/uit temperatuur en de temperatuur van de heatsink.
De heatsink zit rond de 40graden, dus daar kan je gerust +10graden voor de FET's optellen.

In de hotbox test loopt de temperatuur van de heatsink op naar ca. 75 graden of meer.
De FET's zijn uiteraard nog warmer/heter.
https://www.anandtech.com...ium-power-supply-review/4
In de praktijk zal de temperatuur dichter bij de hotbox test zitten dan de cold test. Een opgewarmd systeem is al gauw 30-40graden bij een kamertemperatuur van 20graden.

Als vuistregel kan aangenomen worden dat de levensduur van een component halveert met elke 10graden stijging. 10 graden verschil bij zware last kan dus zo de levensduur verdubbelen.
En nee dat is niet uit de duim gezogen, zoek maar op internet.

Tel daarbij op dat dit voorbeeld het meest gunstig is, de midklasse en budgetklasse voedingen zullen in de regel veel warmer worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper335
Het is deze voeding geworden: pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt
Nadat meerdere van jullie deze voeding hebben aangeraden heb ik toch maar de knoop doorgehakt.
Nogmaals bedankt voor alle moeite! En wat mij betreft word dit topic gesloten
Mvg
Pagina: 1