Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_De_Jong
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-06 22:55
Goedenavond!

Ik ben eigenaar van een website die nu zo'n 120,000 bezoekers per maand krijg en momenteel een €150 dedicated server ergens heb gehuurd.

Nu vroeg ik mij af of het rieel is om het zelf te gaan hosten.

Ik heb al even gekeken naar tweedehands servertjes en zit te twijfelen of ik het nou zal doen of niet.

Ik ben van plan dan een kleine patch kast te kopen en die ergens neer te zetten met een goede server.

Momenteel heb ik een Intel Xeon D-2141I en 32GB ram. (ongeveer 20% van de processor word gebruikt door mysql)

Ook is mijn huidige operatingsysteem CentOS 7 met WHM & Cpanel voor het gemak met meerdere sites hosten.

Ik wilde dit in de eerste instantie doen om mijn maandelijkse kosten wat te verminderen en uitbreiden makkelijker maken.

Alvast hartelijk bedankt voor alle antwoorden.

Mvg, Daniel (17) :)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Huur een vps, voor dat geld kun je zelf geen server / licenties / hardware onderhoud / colocatie / backups / redundantie etc etc etc doen

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-07 16:32
Om tot een goed antwoord te komen, missen er nog wat zaken:
- Wat is het daadwerkelijke RAM gebruik? Is die 32GB RAM "op de groei" of daadwerkelijk in gebruik?
- Hoeveel schijfruimte is er nodig?
- Hoe essentieel is die site? Hoe groot is het probleem als 'ie een minuut offline is? Een uur? Een dag?
- Hoeveel netwerkverkeer verstookt 'ie, zowel uitgaand als inkomend?

Daarnaast, hoe/waar/waarom zou je zelf willen gaan hosten, of op eigen hardware? Overwogen om voor een VPS te gaan of om de hoek te kijken bij AWS/Azure/GC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 15:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Een kleine patchkast ergens neer gaan zetten?
Dat is in de regel niet hoe het werkt.

Met zulke aantallen zou ik denken aan een server in een datacenter en daar staan al patchkasten, je huurt rackspace, stroom en connectivity.

Maar de vraag is, waarom een dedicated server, waarom geen VPS zoals @ImNotnoa ook suggereert? Voor dat bedrag heb je echt al een heel dikke machine, waarbij je meteen geen omkijken meer naar de onderliggende infra hebt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_De_Jong
ImNotnoa schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:40:
Huur een vps, voor dat geld kun je zelf geen server / licenties / hardware onderhoud / colocatie / backups / redundantie etc etc etc doen
Ik heb best een groot budget voor een zelf hosting server. Geld is zeker geen probleem.
En ik probeer zo veel mogelijk downtime te verkomen aangezien ik bij mijn vorige vps best wat downtime had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_De_Jong
ShitHappens schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:54:
Om tot een goed antwoord te komen, missen er nog wat zaken:
- Wat is het daadwerkelijke RAM gebruik? Is die 32GB RAM "op de groei" of daadwerkelijk in gebruik?
- Hoeveel schijfruimte is er nodig?
- Hoe essentieel is die site? Hoe groot is het probleem als 'ie een minuut offline is? Een uur? Een dag?
- Hoeveel netwerkverkeer verstookt 'ie, zowel uitgaand als inkomend?

Daarnaast, hoe/waar/waarom zou je zelf willen gaan hosten, of op eigen hardware? Overwogen om voor een VPS te gaan of om de hoek te kijken bij AWS/Azure/GC?
Net gekeken, van de 32GB is er 26GB vrij. en van de CPU word er ongeveer 20-25% gebruik gemaakt

Vergeten te zeggen, ik host meerdere sites op de zelfde server vandaar dat het me beter leek een dedicated server te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:12
Ik zou dan eerder een dedicated server ergens laten hosten. Ofwel wat meer betalen dan shared hosting.
Maar ga het niet zelf ergens neerzetten, maar in een goed datacenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:19
Als je MySQL 20% CPU verstookt, dan zou mijn eerste idee zijn om daarnaar te kijken. Zijn er indexen voorhanden etc etc?

Een servertje koop je voor niet al te veel. Ik heb hier nog een oude Dell R300 liggen, maar hosting wordt een ander verhaal. Als ik snel rondkijk dan zit je bijvoorbeeld bij PCExtreme voor 25,-/m. Let op de aansluitkosten en zorg er voor dat je zelfstandig de ruimte binnen kan. Zelf kan ik niet meer zonder serial om 'lights out' te kunnen bekijken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Daniel_De_Jong schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:45:
[...]

Ik heb best een groot budget voor een zelf hosting server. Geld is zeker geen probleem.
En ik probeer zo veel mogelijk downtime te verkomen aangezien ik bij mijn vorige vps best wat downtime had.
Juist met een VPS heb je *minder* downtime. De onderliggende infra is in de regel HA uitgevoerd, terwijl als je dat wil doen met eigen hardware, je minimaal 2x zo veel hardware nodig hebt.

Voor €150 per maand heb je behoorlijk veel VPS, ook zeker al machines waarbij je een fatsoenlijke SLA kunt verwachten. Ik zou, als je minder downtime wil hebben een kostenbesparing secundair is, zéker voor een VPS gaan. Zaken op eigen hardware draaien én een hogere beschikbaarheid hebben, is waarschijnlijk niet goedkoper en een hoop meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

De vraag die je stelt is natuurlijk gericht op een eigen server. Naar mijn mening kun je hier op de "V&A" pagina best wel een leuke server scoren! Die moet je dan wel weer ergens gaan plaatsen. Een beetje rack-server all-in in een datacenter hangen kost je al gauw tussen de 60-100 Eur per maand.

Misschien is het een idee om te overwegen, zoals hierboven ook vermeld om (minimaal 2) vpssen te huren, met daarop jouw website, en hier dan een goede loadbalancing dienst boven te plaatsen. Daarmee ondervang je allerlei issues met uitval, en tevens kun je mits je dit goed inregelt ook nog wat optimalisaties behalen met de verdeling van resources. ook met eventueel onderhoud kom je er zo iets makkelijker vanaf.

Mocht je echt voor een eigen server willen gaan, bedenk dan ook wat je gaat doen als de server defect raakt. Dit word vaak in het enthousiasme vergeten, en dit kan je parten gaan spelen.

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-10-2024

BachW

Tweaker in Noorwegen

Helemaal eens met vps. Een eigen server betekent ook zelf hardware onderhoud als er wat mis is. Dat betekent naar het datacenter etc etc. Is het allemaal niet waard lijkt me voor 1 website.
Je kan het natuurlijk ook onwijs leuk vinden enzo, dan moet je het vooral doen. Maar ik denk dat je die tijd beter kan steken in het verbeteren/uitbouwen van je website.

Ik ken de technische details niet, maar je zou ook kunnen kijken naar hosting in Azure of AWS maar dan op de PaaS services zoals App Services in Azure. ;-)

BOINC stats

• Daniel_De_Jong
Miepermans schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:25:
De vraag die je stelt is natuurlijk gericht op een eigen server. Naar mijn mening kun je hier op de "V&A" pagina best wel een leuke server scoren! Die moet je dan wel weer ergens gaan plaatsen. Een beetje rack-server all-in in een datacenter hangen kost je al gauw tussen de 60-100 Eur per maand.

Misschien is het een idee om te overwegen, zoals hierboven ook vermeld om (minimaal 2) vpssen te huren, met daarop jouw website, en hier dan een goede loadbalancing dienst boven te plaatsen. Daarmee ondervang je allerlei issues met uitval, en tevens kun je mits je dit goed inregelt ook nog wat optimalisaties behalen met de verdeling van resources. ook met eventueel onderhoud kom je er zo iets makkelijker vanaf.

Mocht je echt voor een eigen server willen gaan, bedenk dan ook wat je gaat doen als de server defect raakt. Dit word vaak in het enthousiasme vergeten, en dit kan je parten gaan spelen.
Maar hoe zou ik dan goed die 2 servers bij houden, want dan moet ik op 2 servers de bestanden updaten.

Ohja kleine update, heb een tweedehands supermicro server gekocht in goede staat. Eerst ga ik nog even kijken of van huis hosten reel is en zo niet verkoop ik hem denk ik weer.

• unezra

unezra

Daniel_De_Jong schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:37:
[...]
Maar hoe zou ik dan goed die 2 servers bij houden, want dan moet ik op 2 servers de bestanden updaten.

Ohja kleine update, heb een tweedehands supermicro server gekocht in goede staat. Eerst ga ik nog even kijken of van huis hosten reel is en zo niet verkoop ik hem denk ik weer.
Praktisch iedereen raad je een VPS aan. Voor €150 per maand heb je serieus veel VPS en het is een bedrag waarbij je allang in de professionele hoek zit.

Het verrast me dat je dan alsnog aan wilt gaan zitten modderen met een 2e hands server thuis. Als het hobby is, sure, maar €150 per maand puur als hobby vind ik vrij veel geld. Dus ik vermoed dat het zakelijk gebruik is. Dan moet je ook gaan voor zakelijke oplossingen en niet gaan zitten hobby-bobben.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-07 13:03
En kwa bandbreedte & volume ? Hoeveel verzet je per maand ? Want dan moet je zelf ook voor een even "deftige" Internet verbinding zorgen hé. Je wil echt niet dat plots de latency x2 gaat voor je bezoekers...

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je kunt thuis een testomgeving maken voor updates van je server.

Maar de live omgeving gaat het makkelijkste in een VPS.

Als je het zelf allemaal online wil houden in je eigen huis (met off-site redundancy bij je ouders thuis?)...
Dan ben je aan uren/inzet meer kwijt dan aan die VPS.

Zeker als je door offtime klanten verliest en je midden in de nacht met Ziggo moet gaan bellen omdat je consumentenlijntje offline is.

(En heb je thuis gbit glasvezel met vast IP address?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 15:25
Je vraagt om advies: hier krijg je het:. Stop Dit Belachelijke Idee.

Een website met meet dan 100k bezoekers host je niet op oude hardware in een rekje ergens. Luister naar iedereen hier in het topic: Host 'm ergens virtueel, redundant, met goede backups waar je zelf niet je zorgen hoeft te maken over de infrastructuur. Jij bent goed in een populaire website maken, huur iemand in die goed is in infra.

Even geen zin in subtiliteit vandaag :)

PS: kuddo’s dat je zo’n populaire site gehost hebt met bijna geen kosten. Probeer nu niet te kruidenieren op het kleingeld dat je aan hosting uit geeft.
Daniel_De_Jong schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:38:
Goedenavond!

Ik ben eigenaar van een website die nu zo'n 120,000 bezoekers per maand krijg en momenteel een €150 dedicated server ergens heb gehuurd.

Nu vroeg ik mij af of het rieel is om het zelf te gaan hosten.

Ik heb al even gekeken naar tweedehands servertjes en zit te twijfelen of ik het nou zal doen of niet.

Ik ben van plan dan een kleine patch kast te kopen en die ergens neer te zetten met een goede server.

Momenteel heb ik een Intel Xeon D-2141I en 32GB ram. (ongeveer 20% van de processor word gebruikt door mysql)

Ook is mijn huidige operatingsysteem CentOS 7 met WHM & Cpanel voor het gemak met meerdere sites hosten.

Ik wilde dit in de eerste instantie doen om mijn maandelijkse kosten wat te verminderen en uitbreiden makkelijker maken.

Alvast hartelijk bedankt voor alle antwoorden.

Mvg, Daniel (17) :)

[ Voor 5% gewijzigd door overhyped op 12-11-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_De_Jong
unezra schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:41:
[...]

Praktisch iedereen raad je een VPS aan. Voor €150 per maand heb je serieus veel VPS en het is een bedrag waarbij je allang in de professionele hoek zit.

Het verrast me dat je dan alsnog aan wilt gaan zitten modderen met een 2e hands server thuis. Als het hobby is, sure, maar €150 per maand puur als hobby vind ik vrij veel geld. Dus ik vermoed dat het zakelijk gebruik is. Dan moet je ook gaan voor zakelijke oplossingen en niet gaan zitten hobby-bobben.
Helaas kan ik alleen VPS's vinden rond de 30-50 euro max, waar kan ik dan een goede vps voor ~150 vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_De_Jong
En ik ga dan denk ik die server die ik heb gebruiken om een game server ofzo te hosten voor een paar vrienden, heb ik er toch nog wat aan :p

En ja dat is een hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Laatst online: 23-07 10:41
Voor het bedrijf waar ik werk gebruiken wij deze VPS hoster: https://my.tilaa.com/en/configure-vps/
Eigenlijk geen rare downtime, we draaien daar onze productie machines.

En schaalbaar op het moment dat je het nodig hebt.

Zo zijn er nog een hoop zakelijk aanbieders.

Qua bare-metal huren: gebruikte ik ooit Hetzner in Duitsland. Maar dat was niet voor game servers. Dus ik durf geen uitspraken te doen over de ping tijden.

[ Voor 25% gewijzigd door cossy nl op 13-11-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-07 11:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Daniel_De_Jong schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:49:
[...]
Helaas kan ik alleen VPS's vinden rond de 30-50 euro max, waar kan ik dan een goede vps voor ~150 vinden?
TransIP levert unmanaged, managed doen er ook veel, maar die prijzen zijn vrijwel altijd op aanvraag.
Er zijn ook nog wel andere mogelijkheden, zoals non-profit, maar dat moet je willen.

(Ik ken zelf een non-profit VPS boer en een non-profit colo boer, maar mijn mening daarover is positief gekleurd zeg maar.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miepermans
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

[...]

Kijk, misschien is het een idee om te onderzoeken welke specs je nodig hebt, Ik kan je namelijk zo een vps voor 150Eur/maand verkopen waar je geen donder aan hebt.

Het begint er steeds meer op te lijken dat je geld wilt verbrassen (oh kijk mij eens geld hebben).

Er zitten hier op Tweakers allerlei mensen, van mensen die net zoals jij geld te besteden hebben tot mensen die elk dubbeltje dubbel omdraaien. Toch reageren hier diverse tweakers al met tips over hoe je dit aan kunt pakken, en word er echt geprobeerd je te helpen.

Op Tweakers word vaak gezegd "Heb je zelf al onderzoek gedaan", een uitspraak die ondanks dat hij een beetje betuttelend klinkt wel belangrijk is. Je lijkt niet te weten wat de gewenste specificaties moeten zijn, echter heb je toch ergens een server vandaan getrokken.

Wil je stabiliteit, stel dan eerst een lijst van requirements op, vul die aan met de (minimale) specificaties die je bijvoorbeeld nodig hebt voor het stabiel draaien van een database / webserver / whatever, en ga daarmee de markt in. Je zult zien dat je (ik heb zelf de meeste ervaring met Transip, vandaar de ref, verder geen belang bij TransIP) bij TransIP voor minder als 150 een echt dikke server/vps kunt huren, op SSD storage en met genoeg geheugen om een heel dikke website + database te draaien. Sterker nog, ik denk dat je voor 150 euro zelfs nog de dienst kunt afnemen waarbij het verkeer ge-loadbalanced word naar al je servers.

Zet het principe aan de kant dat kwaliteit TE veel geld moet kosten, en kijk naar wat je nodig hebt om je taak te volbrengen. Even terug naar de basis, en vanaf daar verover je de wereld :). We willen hier echt meedenken in PNS, maar ook wij doen dit omdat het hobby is en omdat we mensen verder willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustAnotherDev
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-07 18:25
Wat ik vooral mis in je verhaal is. Hoe belangrijk is uptime? Hoe erg is het als je 10 minuten eruit ligt, of 60 of een hele dag. En mocht het down zijn, hoe snel denk je weer up te kunnen zijn. Wat zal de schade zijn wanneer je langer down bent? Ben je dan al je bezoekers kwijt door reputatieschade of iets dergelijks?

120.000 bezoekers per maand zegt niks. Als het een statisch website is, kan je het makkelijk hosten in een S3 bucket en kost het niks, bij wijze van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Ook +1 voor vps. Ikzelf gebruik rackspace i.v.m. openstack maar als je doelgroep voornamelijk NL is dan is deze in London niet het meest logisch.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
[...]

Wat moet je in hemelsnaam met een vps van 150 euro per maand dan? Wat doet die server nog meer behalve websites hosten, wat je niet wilt vertellen?

Als je eerlijk enkel wat websites wilt hosten, pak een standaard vps van ~20 euro/maand of zo. Heb je toch meer resources nodig dan upgrade je met een klik op de knop. Of je kloont hem en neemt een load balancer af.

Speelgoed kopen is leuk natuurlijk maar speelgoed om het speelgoed is geen business model. Helemaal niet als je zolderkamer-hosting wilt gaan leveren. Doe die sites dat alsjeblieft niet aan!

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 15-11-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_De_Jong
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik ben momenteel aan het kijken naar een oplossing met een cloud database en 1-2 vps's met load balancing.
De meeste van mijn gebruikers komen uit amerika, is het dan wel handig als ik een VPS in europa neem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kleine opmerking: load balancing != fail over (tenminste, vaak).
Kijk dus even goed na wat er bij load balancing staat beschreven. Want het zou lullig zijn dat alle bezoekers netjes over beide VPS-en worden verdeeld als dat óók gebeurd als er eentje down is voor onderhoud of door een storing bijvoorbeeld. Dan krijgt alsnog de helft van de bezoekers een fout te zien.

Bij de meeste VPS oplossingen zit er al een fail over situatie ingebouwd bij de leverancier van de VPS. Dus jij bestelt er maar eentje, maar je VPS kan verplaatsen naar een fysieke andere server in geval van problemen of extreme drukte. Daar merk je doorgaans weinig van.
De enige reden om zelf nog een 2e VPS ernaast te hebben is om een eventueel eigen fout op te kunnen vangen. Maar daarvoor kan je ook snapshots gebruiken en je VPS weer terugzetten naar de laatst bekende werkende config.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:14

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Daniel_De_Jong schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:32:
De meeste van mijn gebruikers komen uit amerika, is het dan wel handig als ik een VPS in europa neem?
Je weet dat we op heel het forum graag zien dat mensen geen vraagjes dumpen maar zelf ook hun best doen door bijvoorbeeld eigen onderzoek. Je hebt je topic gestart in Professional Networking & Servers en dat betekent dat de lat nog net iets hoger ligt. Een vraag over waar je je site moet hosten tav. waar je bezoekers zitten lijkt me iets waar je prima zelf wat onderzoek in kunt doen. Google er eens op en je zult al snel dingen lezen over latency, van toepassing zijnde wetgeving en wat al niet meer.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Pagina: 1