Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Overall: nergens echt scherp. Ik vind het duistere sfeertje in het bos wel oke
Hier staat tekst
de meeste foto's heb ik genomen met Minolta MC Rokkor 1:1.55 f=mmmm (lens)
dit is een manual lens zonder stabilisatie. de camera heeft ook geen stabilisatie, hier kan het inderdaad wat schokerig worden denk ik. een statiefje heb ik al besteld, omdat ik ook meer macro fotografie wil doen.
ik heb een zo hoog mogelijke sluitertijd. ik zal de instellingen nog even opzoeken.
@g0tanks g0tanks wat bedoel je eigenlijk met het ontbreken van een onderwerp?
[ Voor 9% gewijzigd door mc_maarten op 10-11-2020 17:29 ]
Bijvoorbeeld foto 3 bevat een grauwe kleurloze paddestoel en foto 9 een zwart-witte tennisbal. Dat vind ik persoonlijk niet interessant om naar te kijken. De paddestoelen op foto's 1 en 2 hebben nog een interessante kleur of patroon.mc_maarten schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:22:
@g0tanks g0tanks wat bedoel je eigenlijk met het ontbreken van een onderwerp?
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Foto 6 en 7 zijn veel te groen in de highlights. Dit kun je makkelijk corrigeren naar wat meer geel/oranje en dan krijg je mijns inziens veel meer sfeer in de foto.
Nummer 5 heeft een behoorlijke sfeer, maar is erg ruizig en behoorlijk onscherp. Erg jammer.
De laatste foto...Is dat een tennisbal? Ik denk dat die eigenlijk wat buiten de serie valt.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Voor een beginner vind ik de composities hoopgevend.mc_maarten schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:06:
Ik ben sinds twee weken begonnen met fotografie, en aan het oefenen met focus, compositie, kleuren enz… Nu heb ik al een paar mooie foto’s gemaakt. Willen jullie feedback geven wat ik kan verbeteren aan deze foto's?
Echter met zo'n goede camera moet je toch haarscherpe foto's kunnen maken.
Kijk eens of deze camera een hulpmiddel heeft, dat aangeeft, wanneer de manuele scherpstelling optimaal is. Voor de macro's bij voorkeur diafragma's groter dan f/5,6 gebruiken om een groter scherptediepte te krijgen. Kies ook eens hogere ISO-instellingen om minder afhankelijk te zijn van wat minder licht.
Iso vergroten om de sluitertijd te verkleinen is een goede tip.
@Deathchant "Mij valt ook op dat geen enkele foto echt nergens lekker scherp is. Nummer 1 en 4 zien eruit alsof ze zover met sliders zijn bewerkt, dat het niet meer mooi is. De paarse kleurzweem bij 1 kan een smaakdingetje zijn, maar het is verder veel te donker en het komt echt niet mooi tot zijn recht. Bij 4 is het contrastverschil dusdanig groot dat het net lijkt alsof je met opzet de overbelichting van de dakjes van de paddenstoelen wilde creeeren en een veel te donkere stam.
Foto 6 en 7 zijn veel te groen in de highlights. Dit kun je makkelijk corrigeren naar wat meer geel/oranje en dan krijg je mijns inziens veel meer sfeer in de foto."
ik ga eens kijken of ik hier iets aan kan doen, bedankt goeie!
ik leest ook dat de compositie/kleuren altijd goed pakkend zijn, ik wil graag meer lezen over deze onderwerpen, heeft er iemand boeken/tutorial tips?
Mark Denney heeft wat langere filmpjes, maar een hele prettige stem om naar te luisteren en hij neemt je altijd mee in the field hoe je dingen het beste kunt doen. Compositie komt vaak aan bod.
Mads Peter Iversen vind ik leuk om naar te kijken, hij is altijd zo enthousiast met z'n hoge stemmetje en ook hij gaat in the field en geeft dan tips over compositie.
Nigel Danson is van hetzelfde laken in pak, maar maakt mijns inziens net iets te lange filmpjes voor hetgeen hij behandelt.
Dustin Abbott vind ik erg fijn voor de gear review. Maakt ook erg lange filmpjes, maar wel vaak in depth met voorbeelden erbij en hij behandelt alle lens- en cameraeigenschappen gewoon goed, zo niet het beste van alles wat ik tot nu toe heb gezien. Hij heeft vooral veel ervaring met Canon en Sony, dus voor Nikon zaken moet je niet bij hem zijn.
Jared Polin vond ik eerst maar een schreeuwerd (met z'n "fro knows photooooowwwe... dotcom"), maar he is growing on me, maar is ook meer gericht op gear review.
DPreview (Chris & Jordan) kijk ik ook wel, maar ik vind dat ze gear reviews niet ten volle benutten. Wanneer ze bijvoorbeeld een f/1.4 lens reviewen, laten ze in het filmpje doorgaans weinig tot geen foto's zien die ook op f/1.4 gemaakt zijn.
Youtubers waar ik wel naar keek, maar wat ik nu niet meer zou aanraden zijn Tony & Chelsea Northrup, Thomas Heaton en Kai Wong. Die laatste is wel leuk, maar je wordt eigenlijk bijna nooit echt wijzer van em. Ik merk dat ik alleen maar lig te wachten totdat hij eens het woordje "shite" zegt in plaats van de inhoud
Dan heb je nog het onderwerp nabewerken. Ik kan youtubers Phlearn en PixImperfect wel aanraden. Is voornamelijk Photoshop, maar Phlearn is iets laagdrempeliger en doet hier en daar ook wel lightroom erbij.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Naast de "Focus Magnifier" bedoelde ik eigenlijk "MF assist" en "Peaking Setting".mc_maarten schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:50:
Ontzetten bedankt voor de tips. Na wat googelen ben ik er achter gekomen dat er een zoom optie op de camera zit om te focussen.
Focus peaking is een visueel hulpmiddel waarbij er rode contouren voor scherpe zones worden weergegeven. Je kan dan makkelijk zien waar je scherpgesteld hebt.
Met "Peaking Color" kan je een andere kleur kiezen.
Als je handmatige scherpstelling (MF) gebruikt, dan stel je scherp met scherp-stel-ring op de lens. Als hulpmiddel om scherp te stellen (focus peaking), worden de scherpe delen van de foto rood omlijnd.
[ Voor 15% gewijzigd door JoStad op 12-11-2020 22:19 ]