Ziggo Consument naar Zakelijk -> Hulp bij router keuze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-10 11:21

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Op 't werk ben ik degene die iets van computers weet.... en dus ben ik vaak 't bokje als het gaat om pc's netwerk en weet ik veel wat. Mijn kennisniveau is niet heel riant dus, maar voor m'n collega's ben ik ' de held '.

Ziggo gaat binnenkort onze comsumenten-grade aansluiting wijzigen in een zakelijke Internet Pro aansluiting. Onze HiTron die nu dienst doet als modem + router gaat eruit en er komt een UBEE modem, dat in Bridgemodem wordt opgeleverd.

Je wordt zelf geachte voor een router te zorgen.

U raad het al: Wat adviseren jullie? Ik heb totaal geen ervaring met routers aanschaffen.

DHCP server draait op Windows Server, dus dat hoeft de router niet te doen,
Wifi hoeft niet, er hangen een paar Ubiquiti Unifi Accespoints die onafhankelijk van de huidige router/modem werken.

Verder werken, door corona veel collega's thuis, zeker 4 tot 10 (!) en die maken gebruik van VPN (PPTP, afgehandeld door Windows Server), en staat daarvoor een port-forward. en er is een A record aangemaakt voor vpn.onzebedrijfsnaam.com.

Ergo: heb ik een Cisco van 1000+ euro nodig? of kan ik af met een iets goedkoper apparaat?
Is een Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro een optie?

Ik heb een rack, dus rackmounted zou fijn zijn.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:28
Als je al unifi apparaten hebt, zou ik de Unifi Gateway Pro adviseren

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Is 't zo simpel? :-)

*besteld,en benieuwd*

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:27
Verder zal ik die PPTP VPN uit faseren en L2TP VPN gebruiken. PPTP is onveilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Misschien goed om eerst je eisen en wensen *) op een rijtje te zetten... Vergeet daarbij niet om te bedenken wie het onderhoud hierop gaat uitvoeren.

*) tot nu toe kom ik tot dit lijstje (en volgens mij voldoen enorm veel routers hieraan):
  • port forward ondersteuning
  • rack mounted
Als je het een serieus advies vindt...ja, zo simpel :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Solved, en wel naar volle tevredenheid.

Ubiquiti Unifi USG Pro 4 geinstalleerd. Aangezien de router de oude modem/router/gateway moest vervangen was 't even puzzelen hoe ik het interne IP adres kon wijzigen, maar dat bleek eenvoudiger dan de diverse postings op fora deden vermoeden. (De juiste Ziggo instellingen vinden was bijkans lastigerder :-) )

Netwerk inmiddels uitgebreid met 2 nieuwe wifi accesspoints (AC-LITE) en als half december de nieuwe Wifi 6 AP's beschikbaar komen, komen d'r nog meer bij/vervangen ze de oude UAC's ( die vanaf maart 2021 end-of-life gaan).
Binnenkort wordt 't Unifi ecosysteem nog verder uitgebreid met een aantal managed switches, ter vervanging van U.S. Robotics unmanaged switches.Grootste nadeel van UniFi apparatuur klopt dus inderdaad: je wilt meer.

[ Voor 4% gewijzigd door JayPe op 25-11-2020 19:09 ]

Pagina: 1