Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:37
Ik heb wat testjes gedaan qua temperaturen en ik vraag me af of dit binnen de "gezonde" bandbreedtes vallen. HWinfo64 gebruikt om sensoren uit te lezen en CPU-Z voor de stresstest:

Game Boost in Bios uit
  • Idle 34'C
  • Full load 60'C
Game Boost ON
Idle 34'C
Full load 73'C

Ik heb wat op internet gezocht maar er is nog weinig over de temps met Boost aan te vinden. De waarden zonder Boost lijken me wel ok, maar met Boost aan under load lijken me wat aan de hoge kant? Of is dit normaal voor een OC? Hoe kijken jullie hier tegenaan?

[ Voor 7% gewijzigd door kerath op 10-11-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baiko
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 16:17
Wat voor koeler gebruik je? Wat voor moederbord heb je?

Wat mij opvalt is dat sommige moederbord een voltage van 1.45v pushen naar de nieuwe AMD processoren (default settings). Als je een stresstest uitvoerd, hoeveel voltage gebruikt je CPU dan?

Overigens is 73C toch nog best netjes onder 100% load?

[ Voor 10% gewijzigd door Baiko op 10-11-2020 14:40 ]

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
AMD boost is temperatuurafhankelijk en zal maximaal iets van 75 graden zijn.

Betere koeling zal ervoor zorgen dat de CPU hoger boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
Baiko schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:39:
Wat voor koeler gebruik je? Wat voor moederbord heb je?
MSI gaming plus b550
Ryzen 5600X
Scythe Mugen 5 Argb plus
p400a digital (stock is met 3 argb intakes)
Wat mij opvalt is dat sommige moederbord een voltage van 1.45v pushen naar de nieuwe AMD processoren (default settings). Als je een stresstest uitvoerd, hoeveel voltage gebruikt je CPU dan?
Dan moet je me even helpen in HWinfo64 welk voltage je precies bedoelt, want ik zie er een hoop hier 8)7
En bedoel je met Boost aan under load of zonder Boost in idle of gemiddeld, of nog iets heel anders.
Overigens is 73C toch nog best netjes onder 100% load?
Dit is met Boost in bios aan en ik kan niet goed inschatten wat ik hiervan moet vinden. Zonder Boost kom ik op de 60'C uit. Dat leek me op zich wel prima, echter in GN komen ze namelijk met deze kast op stock op voor de CPU op 48.2'C uit under torture. Ik vind de verschillen nogal groot, of valt dit mee?

Echter zij hebben een heel andere setup dus dat kan ik niet 1 op 1 vergelijken. Dus blijft de vraag over hoe ik mijn temps moet waarderen...?

Setup van GN voor alle Case tests:

GN Case Testing Bench
Component Courtesy Of
Video Card MSI GTX 1080 Gaming X (OC Mode) MSI
CPU Intel i7-6700K @ 4.4GHz GamersNexus
CPU Cooler MSI Core Frozr L MSI
Motherboard MSI Z170A Gaming M7 MSI
Memory Corsair Vengeance LED 32GB 3200MHz Corsair
SSD Samsung 850 EVO 120GB Samsung
PSU Corsair RM650x Corsair
Cables CableMod Pro Mesh Cables CableMod
Case This is what we're testing! -
The video card is configured to run at 55% fan speed at all times.

Prior to load testing, we collect idle temperature results for ten minutes to determine the unloaded cooling performance of a case's fans and air channels. Thermal benchmarking is conducted for 1400 seconds (23 minutes), a period we've determined sufficient for achieving equilibrium. The over-time data is aggregated and will occasionally be compiled into charts, if interesting or relevant. The equilibrium performance is averaged to create the below charts.

Load testing is conducted using Prime95 LFFTs and Kombustor “FurMark” stress testing simultaneously. Testing is completely automated using in-house scripting, and executes with perfect accuracy on every run.

Find our noise normalized & fan normalized testing methodology here: https://www.gamersnexus.n...noise-normalized-thermals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
Ernemmer schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:42:
AMD boost is temperatuurafhankelijk en zal maximaal iets van 75 graden zijn.

Betere koeling zal ervoor zorgen dat de CPU hoger boost.
Waar zou het qua koeling nu mis gaan? De kast test erg goed qua airflow op stock. Ik heb er nog geen warme Graka inzitten. De koeler is niet de allerbeste, maar zou het ook niet aan mogen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baiko
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 16:17
@kerath Zelf even HWInfo64 geinstalleerd. Tijdens een benchmark (CPU-Z) krijg ik het volgende te zien op mijn 8700k (mijn intel natuurlijk niet te vergelijken met AMD):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksit05ZBKKXVs3NUisE3BDly19w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L8mmU5EjwpIQXC5ZXjK1UMC7.png?f=user_large

Hier zie je dat mijn Core 0 t/m 5 VID 1.310 volt vraagt (dit klopt ook ongeveer omdat ik dit zo heb ingesteld op mijn moederbord voor mijn overclock van 5Ghz). Draai ik alles stock, dan vraagt mijn CPU veel meer voltage.

Nu ben jij niet aan het overclocken en draai je alles stock zoals ik uit de tekst begrijp.

Ik heb het idee dat je Core Voltage op AUTO staat in de BIOS en dat als je gaat benchmarken je CPU iets van 1.4x vraagt. Zou je zelf even moeten testen, kan het mis hebben natuurlijk. Misschien vraagt je CPU wel veel meer voltage dan wat het nodig heeft.

Hoeft niet zo te zijn, kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben zoals te veel/weinig koelpasta.

Om een kleine beetje referentie te geven:
YouTube: Is your motherboard trying to damage your Ryzen CPU?
Start ongeveer bij 7m26s.

[ Voor 19% gewijzigd door Baiko op 10-11-2020 21:05 ]

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kerath schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:39:
[...]

MSI gaming plus b550
Ryzen 5600X
Scythe Mugen 5 Argb plus
p400a digital (stock is met 3 argb intakes)

[...]

Dan moet je me even helpen in HWinfo64 welk voltage je precies bedoelt, want ik zie er een hoop hier 8)7
En bedoel je met Boost aan under load of zonder Boost in idle of gemiddeld, of nog iets heel anders.

[...]

Dit is met Boost in bios aan en ik kan niet goed inschatten wat ik hiervan moet vinden. Zonder Boost kom ik op de 60'C uit. Dat leek me op zich wel prima, echter in GN komen ze namelijk met deze kast op stock op voor de CPU op 48.2'C uit under torture. Ik vind de verschillen nogal groot, of valt dit mee?

Echter zij hebben een heel andere setup dus dat kan ik niet 1 op 1 vergelijken. Dus blijft de vraag over hoe ik mijn temps moet waarderen...?

Setup van GN voor alle Case tests:

GN Case Testing Bench
Component Courtesy Of
Video Card MSI GTX 1080 Gaming X (OC Mode) MSI
CPU Intel i7-6700K @ 4.4GHz GamersNexus
CPU Cooler MSI Core Frozr L MSI
Motherboard MSI Z170A Gaming M7 MSI
Memory Corsair Vengeance LED 32GB 3200MHz Corsair
SSD Samsung 850 EVO 120GB Samsung
PSU Corsair RM650x Corsair
Cables CableMod Pro Mesh Cables CableMod
Case This is what we're testing! -
The video card is configured to run at 55% fan speed at all times.

Prior to load testing, we collect idle temperature results for ten minutes to determine the unloaded cooling performance of a case's fans and air channels. Thermal benchmarking is conducted for 1400 seconds (23 minutes), a period we've determined sufficient for achieving equilibrium. The over-time data is aggregated and will occasionally be compiled into charts, if interesting or relevant. The equilibrium performance is averaged to create the below charts.

Load testing is conducted using Prime95 LFFTs and Kombustor “FurMark” stress testing simultaneously. Testing is completely automated using in-house scripting, and executes with perfect accuracy on every run.

Find our noise normalized & fan normalized testing methodology here: https://www.gamersnexus.n...noise-normalized-thermals
De temperaturen by GN zijn dT, oftwel graden boven omgevingstemperatuur. Dus als het bij de PC in de kamer 19 graden was tijdens de meting (frisjes), dan zijn de dT voor jouw kast 60-19=41 graden zonder boost en 54 graden met. Mijns inziens, zeer netjes. Temeer ook omdat game boost niet de meest efficiënte manier is om over te klokken.

De spannendere getallen gaan overigens gemeten worden zodra die geplande nieuwe generatie videokaart mee komt helpen met cpu-bakken; dan kan er zomaar meer dan tien graden bij komen. 🥵 })

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2020 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2020 @ 07:28:
[...]

De temperaturen by GN zijn dT, oftwel graden boven omgevingstemperatuur. Dus als het bij de PC in de kamer 19 graden was tijdens de meting (frisjes), dan zijn de dT voor jouw kast 60-19=41 graden zonder boost en 54 graden met. Mijns inziens, zeer netjes. Temeer ook omdat game boost niet de meest efficiënte manier is om over te klokken.

De spannendere getallen gaan overigens gemeten worden zodra die geplande nieuwe generatie videokaart mee komt helpen met cpu-bakken; dan kan er zomaar meer dan tien graden bij komen. 🥵 })
@Verwijderd held! _/-\o_
Ik kon er al geen chocola van maken waarom de verschillen zo groot waren hahaha. Maar dit verklaart een hoop.
Ik had al wel deze review van de koeler gezien en de resultaten daarbij inclu OC komen nagenoeg overeen met de mijne dus ik was al wat gerustgesteld. Ik kon het alleen niet verklaren, maar dankzij jouw uitleg is dat ook gelukt.

En vwb de spannendere (lastig woord dit) getallen. Dat weet ik en daarom was ik juist even wat energie in het steken met het checken of de basis wel klopt. Het leek me op zich niet gek maar kon 2 zaken niet rijmen die jij nu uitlegt:
- game boost is niet efficiënt vandaar de relatief grote temp stijging
- verschil met GN blijkt zit hem in het uitsluiten van de kamertemperatuur, en komt dan ook relatief goed overeen met mijn setup. “I love it when a plan comes together.”

Ik ga kijken hoe het met de temps zit met een “echte” videokaart, als ik hem uiteindelijk in bezit krijg. Ik houd in gedachten dat de voorste fans en de koelpasta vervangen eventuele goede maatregelen zijn indien nodig. De vraag is nog even voor welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
Baiko schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:43:
@kerath Zelf even HWInfo64 geinstalleerd. Tijdens een benchmark (CPU-Z) krijg ik het volgende te zien op mijn 8700k (mijn intel natuurlijk niet te vergelijken met AMD):

[Afbeelding]

Hier zie je dat mijn Core 0 t/m 5 VID 1.310 volt vraagt (dit klopt ook ongeveer omdat ik dit zo heb ingesteld op mijn moederbord voor mijn overclock van 5Ghz). Draai ik alles stock, dan vraagt mijn CPU veel meer voltage.

Nu ben jij niet aan het overclocken en draai je alles stock zoals ik uit de tekst begrijp.

Ik heb het idee dat je Core Voltage op AUTO staat in de BIOS en dat als je gaat benchmarken je CPU iets van 1.4x vraagt. Zou je zelf even moeten testen, kan het mis hebben natuurlijk. Misschien vraagt je CPU wel veel meer voltage dan wat het nodig heeft.

Hoeft niet zo te zijn, kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben zoals te veel/weinig koelpasta.

Om een kleine beetje referentie te geven:
YouTube: Is your motherboard trying to damage your Ryzen CPU?
Start ongeveer bij 7m26s.
Wat tof dat je de moeite neemt dat proggie te installeren om mij te helpen. d:)b Super!

Vwb jouw uitleg met de voltages, dit is me nog even een brug te ver. Ik ben relatief onbekend met de inhoudelijke materie qua OC. Ik weet dat oa voltages een belangrijke rol spelen, maar kan het verder niet echt duiden. Vandaar ook dat ik voor de relatief makkelijke en veilige standaard OC vanuit de bios ging; game boost. Puur om te kijken wat het effect zou zijn op de temps en de prestaties. In Cinebench r20 levert het een qua prestatie een kleine prestatie verbetering op. De temperatuur stijging met 13 graden vind ik behoorlijk. Derhalve de conclusie getrokken dat ik het niet waard vind.
Pagina: 1