Ps5 of nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanbeton
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-07 20:14
Beste lezers,

Ik zit een beetje in dubio en wil graag jullie mening horen.
Ik zit op het punt dat mijn videokaart aan vervanging is. Ik heb een PS4 en twijfel sterk of ik wellicht beter een PS5 aan kan schaffen ipv een nieuwe videokaart. Aangezien deze erg prijzig zijn.
Alleen vind ik gamen met een toetsenbord en muis fijner.

Dus mijn vraag: zal gamen met toetsenbord en muis fijn zijn op de PS5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triteron
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-09 17:25
[deleted]

[ Voor 97% gewijzigd door Triteron op 03-10-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-10 08:06
Ik ben meerdere keren gewisseld en vind de controller prima wennen (zelfs bij shooters). Dat laatste is natuurlijk persoonlijk.

Bij PS heb je PS Plus waarvoor je 8,98 per maand of 59,98 per jaar voor betaald. Hiervoor kan je online spelen en krijg je maandelijks 1-2 games gratis.

Bij de PC heb je geen maandelijkse kosten maar wel het periodiek vervangen van hardware. Toen ik veel op de PC speelde, betaalde ik gemiddeld wel meer dan 60 euro per jaar aan upgrades om de laatste games bij te blijven. Het is dan wel weer afhankelijk welke games je speelt, hoe relevant de upgrades zijn en hoe duur de games zijn (PC games zijn vaak iets goedkoper).
Een high end game PC met accessoires is sowieso veel duurder dan een PS5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:33
Welke videokaart (en andere hardware) heb je nu?
Welke resolutie speel je?
Waarom vind je dat ie aan vervanging toe is?
Wat werkt er nu niet lekker?
Je zegt "aangezien die erg prijzig is".
Wat heb je dan in gedachten qua videokaart?
En wat is je budget?

Persoonlijk ben ik een PC gamer en geen console gamer.
Ik denk dat toetsenbord + muis op een console niet echt lekker gaat werken.
Waar laat je die in je woonkamer, zonder bureau?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-08 15:09
''Alleen vind ik gamen met een toetsenbord en muis fijner.''

Dan zou ik gewoon voor de videokaart gaan eigenlijk. Uiteindelijk is je eigen beleving het belangrijkste; dat het allemaal gewoon fijn werkt en aanvoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Hangt ook een beetje af welke spellen je speelt denk ik.

Fast paced fps --> pc
Adventures, single player non competitief --> Ps5 is dan prima.

Speel zelf op een PS4 nu, na 20 jaar pc gamen. En een online multiplayer FPS kan ik simpelweg vergeten op een console.

Maar ik trek de huidige online fps "community" ook niet meer dus mis er peroonlijk niks aan. :)

Verder geef ik je weinig kans op nuttige tips hier.

De pc gamers zullen enkel de pc adviezeren en de consolers de Ps5. Het is voor veel gamers heel moeilijk om zich te verplaatsen in de situatie van een ander. :+

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:17
Triteron schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:51:
Ik twijfel over exact hetzelfde. Voor het geld van een nieuwe videokaart zou ik ook een Playstation 5 kunnen aanschaffen. Ik had gehoord dat een PS5 wel toetsenbord en muis ondersteunt, maar mogelijk niet alle spellen ermee om kunnen gaan.

Wat ik zelf nog wel interessant vind is hoe het zit met de kosten op lange termijn. Ik begrijp dat je maandelijks moet betalen om online te spelen, maar is dit het waard als ik nog wat PS4 exclusives zou willen spelen? Meestal wacht ik nu aanbiedingen op Steam af en betaal ik nooit meer dan 15 euro per spel, dus ik vraag me af hoe dit zich vertaald naar de PS5.
Je moet inderdaad maandelijks betalen om online te kunnen spelen maar ik denk dat een PS5 langer meegaat dan een nieuwe videokaart. Op de PS5 kun je tot het eind van de levensduur alle games spelen. En zoals eerder aangegeven krijg je elke maand ook 2 games bij PS Plus, ligt er per maand aan of het het waard is. Daarnaast kun je nog 20 PS4 classics gratis op je PS5 spelen, zie deze link voor meer info.

De waarde die je aan toetsenbord en muis hecht kun je alleen zelf bepalen, als je niet zonder kunt kun je beter een nieuwe videokaart kopen want grote kans dat tobo + muis niet overal 100% wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Vanbeton schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:46:
Beste lezers,

Ik zit een beetje in dubio en wil graag jullie mening horen.
Ik zit op het punt dat mijn videokaart aan vervanging is. Ik heb een PS4 en twijfel sterk of ik wellicht beter een PS5 aan kan schaffen ipv een nieuwe videokaart. Aangezien deze erg prijzig zijn.
Alleen vind ik gamen met een toetsenbord en muis fijner.

Dus mijn vraag: zal gamen met toetsenbord en muis fijn zijn op de PS5?
En de vraag, hoeveel waarde hecht je aan zelf dingen kunnen beslissen?

Sony zal je laten weten of er mods beschikbaar zijn, Sony beslist op welke resolutie en framerate je spel gaat draaien, Sony beslist of jij je PS5 mag aansluiten op een 1440p display (spoiler, dat gaan ze niet ondersteunen). Sony zal je laten weten wanneer jij meer opslagruimte mag gaan aanschaffen.

En als ze dan meer opslagruimte beschikbaar maken, dan kun je niet willekeurig een SSD pakken, daarvoor zal Sony dan weer een duur licenseringsprogramma gaan maken.

https://www.pcgamer.com/ps5-1440p-support/
https://www.theverge.com/...o-m2-ssd-expansion-launch

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:36

Vagax

Hehe

Playstation ondersteund wel m/kb maar dit is erg beperkt tot een handjevol games. Zie hier een lijst met de games (incompleet)

Uiteindelijk is de logische keuze denk gewoon PC (nieuwe videokaart), wellicht later dat je tweedehands een PS5 kan halen voor bijvoorbeeld de games.

• Hulleman
  • Laatst online: 02-10 16:26
Jeroenneman schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:49:
En als ze dan meer opslagruimte beschikbaar maken, dan kun je niet willekeurig een SSD pakken, daarvoor zal Sony dan weer een duur licenseringsprogramma gaan maken.
Zal nog wel meevallen. Elke nvme ssd past er in feite in. Sony weet dat ze hier een voordeel hebben op de XSX (dure specifiek voor de XSX ontworpen SSD). Dat zal Sony ook slim gaan gebruiken.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hulleman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:55:
[...]

Zal nog wel meevallen. Elke nvme ssd past er in feite in. Sony weet dat ze hier een voordeel hebben op de XSX (dure specifiek voor de XSX ontworpen SSD). Dat zullen ze ook gaan gebruiken.
Nadruk op "in feite". Ik zie het nog wel gebeuren dat Sony een soort whitelist maakt van SSD's waarmee ze "de gebruikerservaring kunnen garanderen".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Hulleman
Jeroenneman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:57:
[...]

Nadruk op "in feite". Ik zie het nog wel gebeuren dat Sony een soort whitelist maakt van SSD's waarmee ze "de gebruikerservaring kunnen garanderen".
Tuurlijk, ook niet vreemd. Niet elke ssd zal snel genoeg zijn. Als je een beetje slim shopt en je inleest kun je waarschijnlijk tegen een goede prijs je opslagcapaciteit uitbreiden.

Maarja, dat moeten we uiteraard nog wel maar zien.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
Ik zit met hetzelfde dilemma maar het komt er puur op neer wat je wilt gaan doen. Als je bij voorbaat al zegt liever op een PC te gamen en als upgrade voldoet het om enkel een nieuwe GPU er in te prikken, haal dan fijn een nieuwe GPU.

Als je sowieso al graag een PS5 zou willen halen, waarom dan niet nu een PS5 kopen en deze genieten. Een prijsverlaging zal er voorlopig niet in zitten en de PC markt is behoorlijk verkloot sinds de mining gekte. De GPU die nieuwe generatie GPU's die je eigenlijk wilt hebben zijn allen uitverkocht en duurder dan een nieuwe console. Nu kan ik niet in de toekomst kijken hoe console ports op deze GPU's gaan draaien, maar voor mij het een reden om een PC upgrade juist nu dus nog even uit te stellen en hier de kat uit de boom te kijken. Bijkomend voordeel is dat je over een jaar of twee, wanneer je eventueel alsnog je PC wilt upgraden, een midrange GPU volstaat voor high-end performance van nu (lees: 2021). Een 500€ GPU in 2022 zal daarentegen de consoles te kakken zetten qua prestaties, mocht je daaraan geïnteresseerd zijn.

Als je net als ik niet alleen tegen een GPU upgrade aan zitten, maar tevens CPU en moederbord zou moeten vervangen, dan kan je eigenlijk ook niet om de prijs/performance ratio van de nieuwe consoles heen.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-10 14:24
Ik weet niet welke cpu je hebt. Misschien is deze te oud voor een nieuwe video kaart.

Ik zat beetje met dezelfde probleem. Pc vervangen die iets meer dan 7 jaar is. Of een ps5.
Voor mij was de keuze makkelijk ook omdat ik een 4k televisie heb. En bij pc had ik een nieuwe monitor moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-10 16:26
Ik ben niet akkoord met het sentiment dat PS5 gamen goedkoper is dan PC gamen, integendeel.
Als je frequent AAA games wil kopen, ben je vaak goedkoper af met een game PC.

De kost van PS5 games ligt ondertussen heel wat hoger dan voor PC games; de gemiddelde AAA PS5 game is tegenwoordig rap 75 EUR, terwijl deze op PC gemiddeld 40-45 EUR kosten op online sites.

Stel dat je 1 AAA game per maand zou kopen, dan is de meerprijs van PS5 tov PC gamen (over (5 jaar):
(en dat is gerekend zonder extra controllers, reparaties of mid-cyclus upgrades).
- 500 EUR aankoop console
- 30 EUR x 12 x 5
- abo om online te kunnen spelen: 60 EUR x 5j

Totaal = 2600 EUR

Voor dat bedrag kan je makkelijk een zware game PC 5 jaar onderhouden.

Dit wil niet zeggen dat ik de aankoop van een PS5 af raad: ik heb zelf een zware game PC (RTX 3090), maar ben ook van plan een PS5 aan te schaffen van zodra deze weer beschikbaar komt :)
Er zijn genoeg redenen om een PS5 te kopen (exclusieve topgames, couch gaming, sociaal), maar de prijs is volgens mij daar geen van (tenzij je niet veel spellen koopt of enkel PS Plus gebruikt natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-10 16:26
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:01:
[...]

Met zulke rekensommetjes kun je elke aankoop wel goed redeneren :+

Zo koop ik bijvoorbeeld hooguit 4 full priced games tijdens een generatie, de rest koop ik allemaal in de aanbieding. Denk dat er niet veel mensen zijn die elke maand een full priced game kopen, dus enige nuance is wel op zijn plek.
Wel, ik denk dat als je dan PC games in de aanbieding koopt, de verhouding nog verder in het voordeel van de PC overhelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

PearlChoco schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:52:
Ik ben niet akkoord met het sentiment dat PS5 gamen goedkoper is dan PC gamen, integendeel.

De kost van PS5 games ligt ondertussen heel wat hoger dan voor PC games; de gemiddelde AAA PS5 game is tegenwoordig rap 75 EUR, terwijl deze op PC gemiddeld 40-45 EUR kosten op online sites.

Stel dat je 1 AAA game per maand zou kopen, dan is de meerprijs van PS5 tov PC gamen (over (5 jaar):
(en dat is gerekend zonder extra controllers, reparaties of mid-cyclus upgrades).
- 30 EUR x 12 x 5

Totaal = 2600 EUR

Dit wil niet zeggen dat ik de aankoop van een PS5 af raad: ik heb zelf een zware game PC (RTX 3090), maar ben ook van plan een PS5 aan te schaffen van zodra deze weer beschikbaar komt :)
Er zijn genoeg redenen om een PS5 te kopen (exclusieve topgames, couch gaming, sociaal), maar de prijs is volgens mij daar geen van (tenzij je niet veel spellen koopt of enkel PS Plus gebruikt natuurlijk).
Haha briljant, je bent vooral jezelf aan het overtuigen met dit soort rekensommetjes volgens mij.

Waarom zou je bij een console de volle prijs moeten betalen en bij de pc bij goedkopere online winkels.

Hint: die laatste bestaan ook voor console games gek genoeg. :P

Maar desalniettemin leuke poging. Ik heb overigens geen idee wat goedkoper is maar als ik deze berekening zie neig ik naar de console als je dit soort logica moet toepassen om de pc goedkoper te laten lijken. :+

Maakt mij verder overigens niet uit hoor, games is geen sluitpost bij mij.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hulleman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:55:
[...]

Zal nog wel meevallen. Elke nvme ssd past er in feite in. Sony weet dat ze hier een voordeel hebben op de XSX (dure specifiek voor de XSX ontworpen SSD). Dat zal Sony ook slim gaan gebruiken.
Dat is dus niet waar, het past fysiek misschien wel maar er moet een bepaalde prestatiegrens worden behaalt. De reden dat Microsoft voor een meer custom oplossing is gegaan is:
  1. Uitbreiding beschikbaar bij launch
  2. Gegarandeerd werkend product dat voldoet aan alle prestatie eisen.
PearlChoco schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:52:

- 30 EUR x 12 x 5

Totaal = 2600 EUR

Vergeet ook niet dat je op de PC ook Game Pass hebt, daar staan nu bijna 200 PC games in.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:11:
[...]

Dat is dus niet waar, het past fysiek misschien wel maar er moet een bepaalde prestatiegrens worden behaalt.
Dat zeg ik ook in mijn reactie daaronder.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:11:
[...]
De reden dat Microsoft voor een meer custom oplossing is gegaan is:
  1. Uitbreiding beschikbaar bij launch
  2. Gegarandeerd werkend product dat voldoet aan alle prestatie eisen.
Klopt, maar ook vooral voor de centen van MS en de vendor lock-in he. MS dwingt de consument tot dure, maar gegarandeerd, werkende uitbreiding van het geheugen. Je kunt zeggen, voor MS is dit een slimme oplossing voor de support, want je hebt maar 1 product te supporten. Absoluut waar, maar daar zit natuurlijk een verdienmodel achter. Bij de PS5 heb je nog de keuze en we gaan vanzelf zien welke SSD's wel goed en niet goed werken. Wordt genoeg op getest straks.

Een 1TB ssd kost € 250 voor je xbox en dat is gewoon erg veel geld voor een 1TB SSD op XSX/XSS performance. Ik weet dat een SSD met de snelheid van de PS5 SSD ook prijzig is, omdat je momenteel meteen in het high-end segment moet shoppen (alleen de 980evo haalt de benodigde performance), maar dat wordt in loop der tijd vanzelf goedkoper. Ik vraag me af of de SSD voor de xboxen wel zoveel goedkoper gaan worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Hulleman op 13-11-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hulleman schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:33:
[...]

Dat zeg ik ook in mijn reactie daaronder.

[...]

Klopt, maar ook vooral voor de centen van MS en de vendor lock-in he. MS dwingt de consument tot dure, maar gegarandeerd, werkende uitbreiding van het geheugen. Je kunt zeggen, voor MS is dit een slimme oplossing voor de support, want je hebt maar 1 product te supporten. Absoluut waar, maar daar zit natuurlijk een verdienmodel achter. Bij de PS5 heb je nog de keuze en we gaan vanzelf zien welke SSD's wel goed en niet goed werken. Wordt genoeg op getest straks.

Een 1TB ssd kost € 250 voor je xbox en dat is gewoon erg veel geld voor een 1TB SSD op XSX/XSS performance. Ik weet dat een SSD met de snelheid van de PS5 SSD ook prijzig is, omdat je momenteel meteen in het high-end segment moet shoppen (alleen de 980evo haalt de benodigde performance), maar dat wordt in loop der tijd vanzelf goedkoper. Ik vraag me af of de SSD voor de xboxen wel zoveel goedkoper gaan worden.
Voor zover ik het gegrepen kunnen andere fabrikanten straks ook expansion kaarten maken. Zal mij niets verbazen als er tegen die tijd adapters zijn waar je gewoon een SSD induwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:04:
[...]

Voor zover ik het gegrepen kunnen andere fabrikanten straks ook expansion kaarten maken. Zal mij niets verbazen als er tegen die tijd adapters zijn waar je gewoon een SSD induwt.
Zou mooi zijn!

Pagina: 1