Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• KHLMND
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-11-2020
Hallo,

Ik zit momenteel met een ontzettend irritant probleem. Ik heb een aantal maanden geleden alle onderdelen gekocht voor het samenstellen van een zogeheten game-pc, en 2 van mijn vrienden hebben deze voor mij gebouwd omdat ik zelf geen expert ben op dat gebied en omdat zij dat vaker hebben gedaan.

Nu heeft deze pc het 1 maand prima gedaan. Daarna ontstond zich het probleem dat de pc ongeveer 1x per dag uit zichzelf opnieuw opstartte zowel tijdens het gamen, als tijdens het niet-gamen. Het werd steeds erger, ineens was het niet 1x per dag, maar 3x per dag, daarna ieder halfuur en daarna iedere 5 minuten. Soms startte de pc helemaal niet meer op nadat deze was gecrashed.

Vervolgens de PSU teruggestuurd omdat ik en m'n vrienden dachten dat daar het probleem lag en een paar dagen later kreeg ik een gloednieuwe PSU binnen. Nadat we deze hadden aangesloten deed de pc het weer en kon ik weer normaal gamen. Echter duurde dit feest maar 1 maand, daarna kwam het eerder besproken "uit-zichzelf-opnieuw-opstarten-probleem" weer terug in dezelfde chronologische volgorde. Eerst iedere dag 1x, toen ieder halfuur en daarna iedere 5 minuten.

Omdat het beeld iedere keer vóór het crashen van de pc begint te haperen (steeds 1 seconde vastlopend beeld op bepaalde momenten) en er sprake is van "coil-whining", was ik er bijna zeker van dat de GPU nog wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Deze hebben wij dan ook vervangen met een andere GPU, maar helaas, zonder succes. Het probleem is er nog steeds.

Wat opmerkelijk is, is dat de pc het zowel vanaf dag 1 een maand lang heeft volgehouden, als vanaf het moment van het vervangen van de PSU. Er zat tweemaal 1 maand verschil tussen het normaal-kunnen-gebruiken van de pc en het meerdermaals crashen. Het lijkt me echter sterk dat de PSU tweemaal stuk gaat in zo'n korte periode, maar ik sluit niets uit.

En ik weet dat er nu reacties gaan komen over dat ik alle onderdelen individueel moet gaan testen, maar ik vraag me vooral af of er mensen zijn die eenzelfde probleem hebben ervaren en mij verder kunnen helpen of sowieso, aan de hand van mijn verhaal, weten wat ik zou kunnen doen om het probleem te verhelpen.

Bedankt alvast.

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:25
Welke onderdelen zitten er allemaal in je PC?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 15:56

Croga

The Unreasonable Man

KHLMND schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:16:En ik weet dat er nu reacties gaan komen over dat ik alle onderdelen individueel moet gaan testen,
Mooi. Begin daar dan vast mee.

Of er mensen zijn met soortgelijke ervaring zegt helemaal niets. Het probleem kan 20 verschillende oorzaken zijn dus de kans dat er hier mensen gaan reageren met die 20 verschillende oorzaken is ook aardig aanwezig. Dan ben je nogsteeds niets opgeschoten. Maar zelfs als er maar 1 reageert met 1 oorzaak is de kans dat dat ook jouw oorzaak is klein. Dan ben je dus alsnog met een kluitje het riet in.

Ga nou gewoon eerst eens de troubleshooter door. We hebben daar niet voor niets met z'n allen heel hard aan gewerkt.

• KHLMND
Croga schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:20:
[...]

Mooi. Begin daar dan vast mee.

Of er mensen zijn met soortgelijke ervaring zegt helemaal niets. Het probleem kan 20 verschillende oorzaken zijn dus de kans dat er hier mensen gaan reageren met die 20 verschillende oorzaken is ook aardig aanwezig. Dan ben je nogsteeds niets opgeschoten. Maar zelfs als er maar 1 reageert met 1 oorzaak is de kans dat dat ook jouw oorzaak is klein. Dan ben je dus alsnog met een kluitje het riet in.

Ga nou gewoon eerst eens de troubleshooter door. We hebben daar niet voor niets met z'n allen heel hard aan gewerkt.
Makkelijker gezegd dan gedaan vriend, ik heb zelf geen tweede pc ter beschikking namelijk en ik ken er weinig die dat wel hebben.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

KHLMND schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:23:
Makkelijker gezegd dan gedaan vriend, ik heb zelf geen tweede pc ter beschikking namelijk en ik ken er weinig die dat wel hebben.
Ik ben blij dat je door hebt dat ik je vriend ben.
Je hebt helemaal geen tweede PC nodig. Het is een eliminatie proces van het huidige systeem. Dus start je op met de meest uitgeklede versie van deze PC. Kijk of de symptomen er dan nogsteeds zijn. Zo ja, dan ligt het niet aan die dingen die je er uit gehaald hebt. Zo nee dan stop je 1 voor 1 die andere componenten terug. Net zo lang tot de symptomen terug zijn. Et voila, vous avez retrouvez het probleem (gezien mijn frans niet goed genoeg is om de hele zin te vertalen)

Helemaal niets anders voor nodig dan alleen je PC.

• KHLMND
Xander schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:19:
Welke onderdelen zitten er allemaal in je PC?
Oeps, vergeten te benoemen.

Het gaat om de volgende componenten:

-CPU: AMD Ryzen 9 3900x
-GPU: EVGA GeForce RTX 2080 Super FTW3 Ultra gaming
-PSU: Corsair RM850 (2019)
-CPU-koeler: NZXT Kraken Z73
-Moederbord: Gigabyte X570 Aorus Pro
-RAM: Corsair Vengeance RGB Pro
-SSD: Samsung 970 EVO 1TB M.2
-SSD: Samsung 860 EVO 1TB

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:46
Croga schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:28:
[...]

Je hebt helemaal geen tweede PC nodig. Het is een eliminatie proces van het huidige systeem. Dus start je op met de meest uitgeklede versie van deze PC. Kijk of de symptomen er dan nogsteeds zijn. Zo ja, dan ligt het niet aan die dingen die je er uit gehaald hebt. Zo nee dan stop je 1 voor 1 die andere componenten terug. Net zo lang tot de symptomen terug zijn. Et voila, vous avez retrouvez het probleem (gezien mijn frans niet goed genoeg is om de hele zin te vertalen)

Om je mooie Franse zin af te maken ==> "le problem". Meer had je niet nodig ;)

Goed advies overigens. En grappig dat je zo snel vrienden maakt 8)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:38

Standeman

Prutser 1e klasse

Zijn alle afstandsbusjes goed geplaatst?

Ooit, lang geleden, een keer soortgelijke problemen gezien bij een vriend waarbij de voeding na 1 a 2 weken overleed omdat het MB net wel / geen sluiting maakte.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• KHLMND
Croga schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:28:
[...]

Nogmaals, ik ben geen expert in het samenstellen/ondervinden van problemen in pc's, maar als ik het goed begrijp dan moet ik zo kaal mogelijk beginnen? Is dat dan niet schadelijk voor de pc aangezien er altijd gezegd wordt dat alles aangesloten moet zijn? Wat zou je aanraden om mee te beginnen (oftewel wat zou ik er als eerst af kunnen halen) om te testen? Mijn componenten heb ik overigens nog benoemd in dit topic.

• KHLMND
Standeman schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:41:
Zijn alle afstandsbusjes goed geplaatst?

Ooit, lang geleden, een keer soortgelijke problemen gezien bij een vriend waarbij de voeding na 1 a 2 weken overleed omdat het MB net wel / geen sluiting maakte.
Oe, dat is wel iets waar ik naar zou kunnen kijken ja, bedankt voor je antwoord!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:38

Standeman

Prutser 1e klasse

KHLMND schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:44:
[...]

Oe, dat is wel iets waar ik naar zou kunnen kijken ja, bedankt voor je antwoord!
Vooral kijken of er niet één extra is geplaatst zonder corresponderend gat in je moederbord. (weet eigenlijk niet of dit tegenwoordig nog mogelijk is).

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:48

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft vrij weinig met aankoopadvies te maken, dus waarom dit topic Desktop Aankoopadvies staat is me niet helemaal duidelijk. Schopje naar PMG.

Verder is het resultaat van hier posten toch echt dat je zelf het één en ander zult moeten gaan proberen. We kunnen je niet aan de hand meenemen omdat we op afstand zitten. Als je zelf inschat er niet veel vanaf te weten kan je beter die vrienden erbij roepen die de boel voor je in elkaar hebben gezet. Bouwen is makkelijker dan troubleshooten :).

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 10-11-2020 13:53 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

KHLMND schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:43:
Nogmaals, ik ben geen expert in het samenstellen/ondervinden van problemen in pc's, maar als ik het goed begrijp dan moet ik zo kaal mogelijk beginnen?
Yup
Is dat dan niet schadelijk voor de pc aangezien er altijd gezegd wordt dat alles aangesloten moet zijn?
Nope. Niet schadelijk. Het is in de praktijk niet mogelijk om een PC kapot te maken door dingen *niet* te installeren. Het kan wel zijn dat je geen extra informatie krijgt :-D Een moederbord aansluiten op een voeding en dan ondervinden dat hij niet opstart zegt zo weinig.
Wat zou je aanraden om mee te beginnen (oftewel wat zou ik er als eerst af kunnen halen) om te testen? Mijn componenten heb ik overigens nog benoemd in dit topic.
Het is een beetje jammer dat er geen GPU in de CPU zit. Dat maakt het erg lastig :-( De minimale opstelling is in dit geval de tweede SSD verwijderen en met 1 reepje geheugen werken. De rest kan helaas niet weg.
offtopic:
Daarnaast: Heb je nou gewoon mijn computer gejat? ;-) Op de 860 na heb ik nagenoeg dezelfde opstelling

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:32
- Hadden je vrienden ervoor gezorgt dat alles up to date is? ( Bios, Windows, Drivers )
- Wat ben je aan het doen als het crasht?
Als alleen bij gamen is, wat gebeurt er als je in Windows blijft voor paar uur.
- Zie je een Blue screen of gaat die gelijk uit?
- Kan je in event viewer>windows logs>system kijken naar Error logs.
Kijk de logs dichtbijzijnde van de tijd dat de crash aanwezig is, die informatie kan van pas komen.

• KHLMND
Croga schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:53:
[...]

Yup

[...]

Nope. Niet schadelijk. Het is in de praktijk niet mogelijk om een PC kapot te maken door dingen *niet* te installeren. Het kan wel zijn dat je geen extra informatie krijgt :-D Een moederbord aansluiten op een voeding en dan ondervinden dat hij niet opstart zegt zo weinig.

[...]

Het is een beetje jammer dat er geen GPU in de CPU zit. Dat maakt het erg lastig :-( De minimale opstelling is in dit geval de tweede SSD verwijderen en met 1 reepje geheugen werken. De rest kan helaas niet weg.
offtopic:
Daarnaast: Heb je nou gewoon mijn computer gejat? ;-) Op de 860 na heb ik nagenoeg dezelfde opstelling
Er zitten inderdaad geen geïntegreerde graphics in de CPU helaas. Dus dan zijn de SSD's het enige waar ik mee kan spelen? Als dat niet het probleem is kom ik dus niet verder en heb ik dus tóch een tweede pc nodig om onderdelen individueel van elkaar te testen?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 19:50

g0tanks

Moderator CSA
Het is een beetje jammer dat er geen GPU in de CPU zit. Dat maakt het erg lastig :-(
Waarschijnlijk is er op V&A of Marktplaats in de buurt wel een videokaart te vinden die hij kan goedkoop overnemen of lenen om te testen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Nope. Niet schadelijk. Het is in de praktijk niet mogelijk om een PC kapot te maken door dingen *niet* te installeren.
Koelpasta of een koeler als geheel afwezig lijkt me toch niet bevorderlijk voor de gezondheid van het gemiddelde systeem >:)

Maar inderdaad, zelfs een moederbord buiten de kast met 1 reepje geheugen, cpu+koeler en een aangesloten voeding (plus eventueel grafische kaart indien niet onboard) zou al een werkende pc op moeten leveren.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• KHLMND
Erazher schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:56:
- Hadden je vrienden ervoor gezorgt dat alles up to date is? ( Bios, Windows, Drivers )
- Wat ben je aan het doen als het crasht?
Als alleen bij gamen is, wat gebeurt er als je in Windows blijft voor paar uur.
- Zie je een Blue screen of gaat die gelijk uit?
- Kan je in event viewer>windows logs>system kijken naar Error logs.
Kijk de logs dichtbijzijnde van de tijd dat de crash aanwezig is, die informatie kan van pas komen.
Alle drivers zijn up-to-date, ik had wel ergens zien staan dat de BIOS verouderd is, maar volgens hen zou dat geen probleem moeten zijn, echter heb ik mijn twijfels. De pc crasht wanneer ik zowel aan het gamen ben, als wanneer ik niet aan het gamen ben dus gewoon bureaublad open heb staan. Spellen die ik regelmatig speel zijn "Euro Truck Simulator 2" en "CoD Modern Warfare". Wanneer de pc crasht, dan start deze automatisch opnieuw op, ik krijg verder geen blue screen of code te zien.

Hoe kan ik de logs zien? Ik heb wel met "cmd" met wat codes gespeeld maar daar kwam niks aparts uit volgens m'n vrienden. Ik zelf weet niet precies wat het allemaal betekent maar ik heb het aan hen laten zien en zij zagen niets opmerkelijks.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Uit elkaar halen en opnieuw opbouwen.

Ik heb wel eens meerdere weken met een computer gezeten die om de zoveel tijd een BSOD liet zien, uiteindelijk bleek het een stofje te zijn waardoor het reepje RAM niet perfect contact maakte. Super ergelijk, maar dezelfde PC heeft daarna nog jaren stabiel gedraaid.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• KHLMND
br00ky schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:53:
Dit heeft vrij weinig met aankoopadvies te maken, dus waarom dit topic Desktop Aankoopadvies staat is me niet helemaal duidelijk. Schopje naar PMG.

Verder is het resultaat van hier posten toch echt dat je zelf het één en ander zult moeten gaan proberen. We kunnen je niet aan de hand meenemen omdat we op afstand zitten. Als je zelf inschat er niet veel vanaf te weten kan je beter die vrienden erbij roepen die de boel voor je in elkaar hebben gezet. Bouwen is makkelijker dan troubleshooten :).
Omdat zij het na 100x vragen ook niet meer weten ze hebben vanalles geprobeerd. Ik ben niet heel bekend met forums trouwens, vandaar dat ik het topic hier heb geplaatst. Foutje

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-11 22:38
Ik snap dat je een makkelijk antwoord wilt, maar je gaat er niet aan ontkomen zelf aan de bak te moeten.
Oftewel; kast leegtrekken en opnieuw opbouwen.
Begin minimaal en bouw steeds verder uit totdat je de oorzaak hebt gevonden.

Meer advies kunnen we helaas ook niet geven, hoe graag we ook zouden willen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:47
*knip* hoewel goedbedoeld is dit hier niet relevant natuurlijk. Reageer on topic of gewoon niet.

[ Voor 76% gewijzigd door br00ky op 10-11-2020 14:24 ]

• KHLMND
Renzzie schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:20:
Ik snap dat je een makkelijk antwoord wilt, maar je gaat er niet aan ontkomen zelf aan de bak te moeten.
Oftewel; kast leegtrekken en opnieuw opbouwen.
Begin minimaal en bouw steeds verder uit totdat je de oorzaak hebt gevonden.

Meer advies kunnen we helaas ook niet geven, hoe graag we ook zouden willen.
Ik ben helemaal niet opzoek naar een makkelijk antwoord.

Ik heb dit topic gestart zodat mensen die dit zelf hebben meegemaakt of weten wat er *eventueel* loos is, mij mogelijk een stukje verder kunnen helpen aangezien ik geen expert ben. Als ik opzoek was naar een makkelijk antwoord had ik wel gevraagd: "wat is er kapot?"

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
KHLMND schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:10:
[...]

Omdat zij het na 100x vragen ook niet meer weten ze hebben vanalles geprobeerd. Ik ben niet heel bekend met forums trouwens, vandaar dat ik het topic hier heb geplaatst. Foutje
Okay, first things first, laat hun een lijst opstellen van alles dat ze geprobeerd hebben. Je gaat hier namelijk suggesties krijgen. Zou zonde zijn als zij dat al geprobeerd hebben.

Een lijst met alles dat je zelf geprobeerd hebt is sowieso een verplichting bij probleemtopics ;).

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 10-11-2020 14:27 ]

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:32
KHLMND schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:06:
[...]

Alle drivers zijn up-to-date, ik had wel ergens zien staan dat de BIOS verouderd is, maar volgens hen zou dat geen probleem moeten zijn, echter heb ik mijn twijfels. De pc crasht wanneer ik zowel aan het gamen ben, als wanneer ik niet aan het gamen ben dus gewoon bureaublad open heb staan. Spellen die ik regelmatig speel zijn "Euro Truck Simulator 2" en "CoD Modern Warfare". Wanneer de pc crasht, dan start deze automatisch opnieuw op, ik krijg verder geen blue screen of code te zien.

Hoe kan ik de logs zien? Ik heb wel met "cmd" met wat codes gespeeld maar daar kwam niks aparts uit volgens m'n vrienden. Ik zelf weet niet precies wat het allemaal betekent maar ik heb het aan hen laten zien en zij zagen niets opmerkelijks.
Windows knop indrukken, type Event viewer Of Windows knop+x en 3e van boven staat die.

• Renzzie
KHLMND schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:26:
[...]

Ik ben helemaal niet opzoek naar een makkelijk antwoord.

Ik heb dit topic gestart zodat mensen die dit zelf hebben meegemaakt of weten wat er *eventueel* loos is, mij mogelijk een stukje verder kunnen helpen aangezien ik geen expert ben. Als ik opzoek was naar een makkelijk antwoord had ik wel gevraagd: "wat is er kapot?"
Eventueel is je moederbord stuk, of je geheugen, of je CPU, of je GPU. Het kan ook zijn dat je moederbord niet goed op de busjes staat. Of dat de pins van je voeding niet goed aangedrukt zitten. Dit kan ook zo zijn met je Ram sticks. Daarnaast kan het ook zo zijn dat er 1 of meerdere fans kapot zijn en je computer overhit raakt. Het kan zelfs zo zijn dat een slot van je ramgeheugen niet goed werkt. Of wellicht slingert er wel een boutje in je computer die kortsluiting veroorzaakt?

Allemaal problemen die kunnen veroorzaken wat jij aan problemen hebt.
Heb je wat aan dit lijstje met mogelijke problemen die mogelijk, maar niet zeker, op jouw van toepassing zijn? Mooi! Blij je geholpen te hebben O+

• KHLMND
Renzzie schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:49:
[...]

Eventueel is je moederbord stuk, of je geheugen, of je CPU, of je GPU. Het kan ook zijn dat je moederbord niet goed op de busjes staat. Of dat de pins van je voeding niet goed aangedrukt zitten. Dit kan ook zo zijn met je Ram sticks. Daarnaast kan het ook zo zijn dat er 1 of meerdere fans kapot zijn en je computer overhit raakt. Het kan zelfs zo zijn dat een slot van je ramgeheugen niet goed werkt. Of wellicht slingert er wel een boutje in je computer die kortsluiting veroorzaakt?

Allemaal problemen die kunnen veroorzaken wat jij aan problemen hebt.
Heb je wat aan dit lijstje met mogelijke problemen die mogelijk, maar niet zeker, op jouw van toepassing zijn? Mooi! Blij je geholpen te hebben O+
Grapjas

• Renzzie
Ik geef toch exact antwoord op wat je vraagt?
Wat zoek je nu concreet voor advies hier als bovenstaande het niet is en je zelf niet aan de bak wilt?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-11 23:41

DataGhost

iPL dev

Je kan er wel moeilijk over doen, maar hij heeft gelijk. De problemen die je beschrijft kunnen door vrijwel elk onderdeel in je computer veroorzaakt worden, en zelfs door een combinatie van onderdelen. Het klinkt misschien stom, maar je hebt gekozen voor het "zelf" bouwen van een PC, waarschijnlijk vanuit financieel oogpunt aangezien je niet veel zin lijkt te hebben in te leren hoe alles precies samenwerkt en hoe je problemen oplost. Als je je PC bij een computerwinkel had gekocht had je hem gewoon terug kunnen brengen en dan was het hun probleem geweest. Zij hebben vervolgens wel alle onderdelen liggen om zaken uit te proberen. Door het zelf te doen bespaar je geld, maar ligt ook alle troubleshooting bij jou. Aangezien er geen 1 oplossing is en er nog vrijwel geen componenten zijn uitgesloten als veroorzakers heb je nou eenmaal heel veel opties over die je allemaal zal moeten gaan proberen. Zonder zaken uit te sluiten kan je de oorzaak niet vinden, en wij kunnen dat al helemaal niet op afstand. Het alternatief is dat je je computer naar een computerzaak brengt zodat zij de diagnose voor je doen, maar dat is niet gratis.

Ik heb zelf een behoorlijk aantal computers gebouwd en ook genoeg problemen ermee gehad. De oplossing zat ook lang niet altijd in het eerste vervangen onderdeel, dus V&A en marktplaats heb ik ook nodig gehad, soms meerdere keren in dezelfde week.

In ieder geval iets wat je in software kan doen is memtest86 urenlang (!) laten draaien, en daarna hetzelfde met de Windows-variant ervan (ze geven niet per se elkaars resultaten). Als dat zonder problemen draait kan je waarschijnlijk je geheugen in ieder geval uitsluiten. Dan kan je met drivers aan de slag (nieuwere, oudere) maar uiteindelijk zal je waarschijnlijk aan de hardwarekant moeten kijken.

@Renzzie heeft, naast wat er allemaal fysiek kapot kan zijn, gewoon zes dingen genoemd die je NU kan proberen zonder dat je ook maar iets met winkels of extra hardware hoeft te doen.

[ Voor 24% gewijzigd door DataGhost op 10-11-2020 15:10 ]

• KHLMND
Renzzie schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:00:
Ik geef toch exact antwoord op wat je vraagt?
Wat zoek je nu concreet voor advies hier als bovenstaande het niet is en je zelf niet aan de bak wilt?
Hoe kom jij erbij dat ik zelf niet aan de bak wil? En nee je geeft niet exact antwoord op mijn vraag, ik heb overigens niets aan jou gevraagd. Hetgeen wat jij nu aan het doen bent is bijdehand zijn. Prima, doe dat lekker ergens anders.

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:29
KHLMND schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:05:
[...]

Hoe kom jij erbij dat ik zelf niet aan de bak wil? En nee je geeft niet exact antwoord op mijn vraag, ik heb overigens niets aan jou gevraagd. Hetgeen wat jij nu aan het doen bent is bijdehand zijn. Prima, doe dat lekker ergens anders.
Laten we dan zeggen dat je sterk de indruk wekt dat je een kant en klaar antwoord wil zonder er veel zelf voor te willen testen. Dat kan, zeker als je zelf niet al te sterk technisch onderlegt bent hierin, en is prima.

Maar dan zou ik er iemand bij halen die er meer verstand van heeft. Dit soort zaken zijn over het algemeen zeer lastig te troubleshooten, al helemaal op afstand zonder toegang tot de hardware en is een kwestie van veel dingen proberen/testen. Dat kunnen wij niet voor je doen helaas.

Hou daarbij in de gaten dat je reacties nogal bot overkomen. Zie dat wel vaker, komt door het pure tekstuele karakter van de interactie op een forum. Gaat vaak de nuance verloren die in een face to face gesprek wel tot uiting komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Monkeybrains op 10-11-2020 15:16 ]

• KHLMND
DataGhost schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:04:
[...]

Je kan er wel moeilijk over doen, maar hij heeft gelijk. De problemen die je beschrijft kunnen door vrijwel elk onderdeel in je computer veroorzaakt worden, en zelfs door een combinatie van onderdelen. Het klinkt misschien stom, maar je hebt gekozen voor het "zelf" bouwen van een PC, waarschijnlijk vanuit financieel oogpunt aangezien je niet veel zin lijkt te hebben in te leren hoe alles precies samenwerkt en hoe je problemen oplost. Als je je PC bij een computerwinkel had gekocht had je hem gewoon terug kunnen brengen en dan was het hun probleem geweest. Zij hebben vervolgens wel alle onderdelen liggen om zaken uit te proberen. Door het zelf te doen bespaar je geld, maar ligt ook alle troubleshooting bij jou. Aangezien er geen 1 oplossing is en er nog vrijwel geen componenten zijn uitgesloten als veroorzakers heb je nou eenmaal heel veel opties over die je allemaal zal moeten gaan proberen. Zonder zaken uit te sluiten kan je de oorzaak niet vinden, en wij kunnen dat al helemaal niet op afstand. Het alternatief is dat je je computer naar een computerzaak brengt zodat zij de diagnose voor je doen, maar dat is niet gratis.
Hoezo omdat ik niet veel zin heb om te leren hoe alles samenwerkt? Ik heb maandenlang de tijd genomen om uit te zoeken wat de basis is en welke onderdelen wel of niet "compatible" zijn en daar heb ik bovenstaande componenten op gebaseerd. Het feit dat ik mijn vrienden mijn pc laat bouwen, hoeft niks te maken te hebben met of ik het zelf wel of niet kan. Zij hebben er ervaring mee, zij willen mij helpen en dat vind ik fijn want dan weet ik dat er weinig fout kan gaan. In dit geval is er wel iets wat niet werkt, maar dat hoeft absoluut niet hun schuld te zijn, dat kan namelijk ook aan de hardware liggen.

Als jullie mij niet kunnen helpen snap ik dat, al helemaal op afstand. Maar dit is een topic gericht naar mensen die zich herkennen in de probleem en ik ben benieuwd naar wat zij hebben geprobeerd om het probleem op te lossen. Als mensen van die zinloze grappen gaan zitten maken kunnen ze net zo goed niets zeggen. Dag.

• Renzzie
KHLMND schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:05:
[...]

Welke vraag heb ik dan niet beantwoord?

Je zei zelf: "Ik heb dit topic gestart zodat mensen die dit zelf hebben meegemaakt of weten wat er *eventueel* loos is, mij mogelijk een stukje verder kunnen helpen aangezien ik geen expert ben."
Vervolgens som ik keurig op wat er onder andere mis zou kunnen zijn. Toch is het nog niet goed? Welk antwoord wil je nog meer van me of ons?

Het enige correcte advies is en zal blijven: haal je computer uit elkaar en assembleer deze opnieuw. Begin met het minimale en als dit werkt stop nieuwe onderdelen erbij, net zo lang totdat je het brakke onderdeel hebt gevonden.

• KHLMND
Renzzie schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:12:
[...]

Welke vraag heb ik dan niet beantwoord?

Je zei zelf: "Ik heb dit topic gestart zodat mensen die dit zelf hebben meegemaakt of weten wat er *eventueel* loos is, mij mogelijk een stukje verder kunnen helpen aangezien ik geen expert ben."
Vervolgens som ik keurig op wat er onder andere mis zou kunnen zijn. Toch is het nog niet goed? Welk antwoord wil je nog meer van me of ons?

Het enige correcte advies is en zal blijven: haal je computer uit elkaar en assembleer deze opnieuw. Begin met het minimale en als dit werkt stop nieuwe onderdelen erbij, net zo lang totdat je het brakke onderdeel hebt gevonden.
"Maar dit is een topic gericht naar mensen die zich herkennen in de probleem en ik ben benieuwd naar wat zij hebben geprobeerd om het probleem op te lossen."

• Renzzie
KHLMND schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:15:
[...]

"Maar dit is een topic gericht naar mensen die zich herkennen in de probleem en ik ben benieuwd naar wat zij hebben geprobeerd om het probleem op te lossen."
"Het enige correcte advies is en zal blijven: haal je computer uit elkaar en assembleer deze opnieuw. Begin met het minimale en als dit werkt stop nieuwe onderdelen erbij, net zo lang totdat je het brakke onderdeel hebt gevonden."

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-11 23:41

DataGhost

iPL dev

KHLMND schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:11:
[...]

Hoezo omdat ik niet veel zin heb om te leren hoe alles samenwerkt?
Omdat het lijkt alsof je alle suggesties direct afschiet en wacht tot iemand met het antwoord komt voordat je iets gaat proberen. Ik kan je vertellen dat dat niet gaat gebeuren als ik je symptomen zo zie.
Het feit dat ik mijn vrienden mijn pc laat bouwen, hoeft niks te maken te hebben met of ik het zelf wel of niet kan. Zij hebben er ervaring mee, zij willen mij helpen en dat vind ik fijn want dan weet ik dat er weinig fout kan gaan. In dit geval is er wel iets wat niet werkt, maar dat hoeft absoluut niet hun schuld te zijn, dat kan namelijk ook aan de hardware liggen.
Ik zeg niet dat jij of jouw vrienden het fout hebben gedaan, al kan dat natuurlijk wel. Ik zeg alleen dat je een risico neemt door het zelf te doen en dat je daar dus ook alle troubleshooting-shit gratis bij krijgt. Een computerwinkel geeft garantie op het hele systeem waar je op terug kan vallen, jij hebt garantie op de individuele componenten en moet nu zelf de garantie op het hele systeem gaan verzorgen.
Als jullie mij niet kunnen helpen snap ik dat, al helemaal op afstand. Maar dit is een topic gericht naar mensen die zich herkennen in de probleem en ik ben benieuwd naar wat zij hebben geprobeerd om het probleem op te lossen. Als mensen van die zinloze grappen gaan zitten maken kunnen ze net zo goed niets zeggen. Dag.
Ik kan me herkennen in de genoemde problemen (meermaals) en die hebben verschillende oplossingen gehad, dus ik kan je niet 1 antwoord geven. De tips van @Renzzie zijn echt de basis waarmee je het hopelijk al op kan lossen. Anders ga je gewoon het diepere traject in van hardware omwisselen.

• KHLMND
Monkeybrains schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:11:
[...]

Laten we dan zeggen dat je sterk de indruk wekt dat je een kant en klaar antwoord wil zonder er veel zelf voor te willen testen. Dat kan, zeker als je zelf niet al te sterk technisch onderlegt bent hierin, en is prima.

Maar dan zou ik er iemand bij halen die er meer verstand van heeft. Dit soort zaken zijn over het algemeen zeer lastig te troubleshooten, al helemaal op afstand zonder toegang tot de hardware en is een kwestie van veel dingen proberen/testen. Dat kunnen wij niet voor je doen helaas.

Hou daarbij in de gaten dat je reacties nogal bot overkomen. Zie dat wel vaker, komt door het pure tekstuele karakter van de interactie op een forum. Gaat vaak de nuance verloren die in een face to face gesprek wel tot uiting komt.
Dat mijn reacties bot overkomen ligt aan jou geloof ik, dat heb je met internet.

• Renzzie
neuhj, dit ligt aan jou.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Goed, blijkbaar heeft @KHLMND een ander idee bij online hulp. Zo gaat het niet werken helaas.

@KHLMND, als je echt hulp wilt, open dan even een nieuw topic. Geef dan punt voor punt duidelijk aan wat het er gebeurt, liefst met error logs en de hele rambam.

Geef dan punt voor punt aan waar je pc uit bestaat (check, dat hebben we al).

Geef daarna punt voor punt punt aan wat jij of anderen al geprobeerd hebt.

Als laatste, je houding is echt voor verbetering vatbaar. Sorry dat ik het zeg, maar zo bereik je hier in ieder geval alleen maar tegenreacties. Jij zit met de problemen, jij wilt geholpen worden. Dan zul je toch echt meewerkend moeten zijn en "braaf" de vragen moeten beantwoorden die hier gesteld worden. Zo simpel is het. Als dat niet voor je werkt kan je beter een computerzaak binnenstappen :). Voor online hulp heb je nou eenmaal ook eigen inzet en uitzoekwerk nodig.
is daarbij de verkeerde insteek. Ik geef je op een briefje dat alle reageerders hier zich herkennen in de geschetste problemen, alleen kunnen die letterlijk 100 oorzaken hebben. Dus alleen herkennen heb je niets aan. Je zult vervolgens echt zelf moeten gaan elimineren waar het aan ligt. Daarvoor is de beste oplossing al gegeven: uit elkaar halen en zo kaal mogelijk weer opbouwen.

[ Voor 27% gewijzigd door br00ky op 10-11-2020 15:25 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.