Debian lettertype veranderen in tty met sneltoets.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Mijn vraag
Ik zou graag kunnen "zoomen" in een tty. Daarom zou ik een sneltoets willen assignen aan een commando dat on the fly het lettertype van bijv. TerminusBold 12x10 verandert naar 24x20 (ik zeg maar wat). dpkg-reconfigure debconf, komt aardig in de buurt van wat ik wil doen, maar ik weet neit hoe je dat mooi kan scripten. Is er niet gewoon een commando dat hetzelfde doet?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Debian 10 Buster, oude Dell T7500 met een grote TFT monitor erop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
dpkg-reconfigure debconf # maar zoals gezegd, is dat vervelend om te scripten (AFAIK)

Beste antwoord (via Hero of Time op 15-11-2020 13:08)

• bucovaina89
Ik heb het ondertussen gevonden, 't is redelijk simpel zelfs :)

code:
1
setfont /usr/share/consolefonts/Lat2-Terminus20x10.psf.gz #of eender elke andere font die je kan vinden in die directory

tmux reageert er ook erg mooi op, de verdeling van de panes blijft netjes behouden. Stel dat je horizontaal 70/30 verdeeld hebt, en je vergroot/verkleint het font, blijft dat 70/30 behouden _/-\o_ .

Ik heb het ondertussen in mijn ~/.bashrc gezet. Als ik nu ESC druk en daarna hoofdletter A, S, D, F, G, H of J dan krijg ik telkens een verschillende grootte van lettertype in mijn (framebuffer) terminal. Als ik nog een toevoeging zou mogen doen is als ik hetzelfde zou kunnen doen met Esc-'+' en Esc-'-'. + zou dan inzoomen, - uitzoomen. Dat zou iets eleganter zijn, maar dit is al heel close waar ik wilde geraken 8)
code:
1
2
3
4
5
6
7
bind -x '"\eA":"setfont Lat2-TerminusBold14.psf.gz "'
bind -x '"\eS":"setfont Lat2-TerminusBold16.psf.gz "'
bind -x '"\eD":"setfont Lat2-TerminusBold20x10.psf.gz "'
bind -x '"\eF":"setfont Lat2-TerminusBold22x11.psf.gz "'
bind -x '"\eG":"setfont Lat2-TerminusBold24x12.psf.gz "'
bind -x '"\eH":"setfont Lat2-TerminusBold28x14.psf.gz "'
bind -x '"\eJ":"setfont Lat2-TerminusBold32x16.psf.gz "'

edit:

Ik heb mijn ~/.bashrc gewijzigd en de code ervan toegevoegd. Ik weet ook niet of ik de pretentie mag hebben om mijn eigen antwoord als beste antwoord aan te duiden, ik doe het voorlopig toch ff. :F

edit:

Neen, ik mag die pretentie niet hebben. Ik kan mijn eigen post als beste antwoord niet aanvinken :P

[ Voor 53% gewijzigd door bucovaina89 op 12-11-2020 16:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Hoe bekijk je die TTY? Echt klassiek, dus direct in de TTY? Of vanuit X-Windows, via een terminal emulator (RXVT, XTerm en vele anderen)? Of vanaf een andere machine, bv. met PuTTY?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Op grootmoeders'/-vaders' wijze :) : Desktop machine, schermkabel, scherm, toetsenbord en muis in text mode laten opstarten (framebuffer). Geen remote SSH of X, ... .

Wat ik regelmatig wel gebruik is tmux. Geen idee hoe die daarmee gaat omgaan als ik een tmux sessie heb draaien in /dev/tty2 en in /dev/tty issue ik dan een commando dat het lettertype gaat vergroten/verkleinen, maar dat merk ik snel genoeg :).

edit:
1x computer was genoeg

[ Voor 6% gewijzigd door bucovaina89 op 11-11-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je tmux gebruikt, is er dan niet een manier om een tmux-hotkey te definiëren die een scriptje oproept dat

tmux detached
font verandert via dpkg-reconfigure debconf
tmux attached

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik heb het ondertussen gevonden, 't is redelijk simpel zelfs :)

code:
1
setfont /usr/share/consolefonts/Lat2-Terminus20x10.psf.gz #of eender elke andere font die je kan vinden in die directory

tmux reageert er ook erg mooi op, de verdeling van de panes blijft netjes behouden. Stel dat je horizontaal 70/30 verdeeld hebt, en je vergroot/verkleint het font, blijft dat 70/30 behouden _/-\o_ .

Ik heb het ondertussen in mijn ~/.bashrc gezet. Als ik nu ESC druk en daarna hoofdletter A, S, D, F, G, H of J dan krijg ik telkens een verschillende grootte van lettertype in mijn (framebuffer) terminal. Als ik nog een toevoeging zou mogen doen is als ik hetzelfde zou kunnen doen met Esc-'+' en Esc-'-'. + zou dan inzoomen, - uitzoomen. Dat zou iets eleganter zijn, maar dit is al heel close waar ik wilde geraken 8)
code:
1
2
3
4
5
6
7
bind -x '"\eA":"setfont Lat2-TerminusBold14.psf.gz "'
bind -x '"\eS":"setfont Lat2-TerminusBold16.psf.gz "'
bind -x '"\eD":"setfont Lat2-TerminusBold20x10.psf.gz "'
bind -x '"\eF":"setfont Lat2-TerminusBold22x11.psf.gz "'
bind -x '"\eG":"setfont Lat2-TerminusBold24x12.psf.gz "'
bind -x '"\eH":"setfont Lat2-TerminusBold28x14.psf.gz "'
bind -x '"\eJ":"setfont Lat2-TerminusBold32x16.psf.gz "'

edit:

Ik heb mijn ~/.bashrc gewijzigd en de code ervan toegevoegd. Ik weet ook niet of ik de pretentie mag hebben om mijn eigen antwoord als beste antwoord aan te duiden, ik doe het voorlopig toch ff. :F

edit:

Neen, ik mag die pretentie niet hebben. Ik kan mijn eigen post als beste antwoord niet aanvinken :P

[ Voor 53% gewijzigd door bucovaina89 op 12-11-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 01:03
Wel top dat je compleet uitlegt hóe je tot de oplossing bent gekomen, gaat vast in de toekomst iemand helpen 👍 thx

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

bucovaina89 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:51:
edit:

Maar wij mods wel. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
:+ haha thanks!!
Pagina: 1