Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49
Ik heb hier een gasketel die de vloerverwarming (en SWW) verzorgt, met daarbij een lucht/lucht-warmtepomp. De LLWP is uiteraard een stuk zuiniger, zeker met deze temperaturen, maar (zeker met een tegelvloer) is vloerverwarming, of althans, het niet hebben van een koude vloer toch wel een stuk comfortabeler.

Daarom ben ik op zoek naar de beste combinatie, waarvan ik denk dat dit het meest energiezuinig is en ik toch geen koude voeten hoef te hebben. Met andere woorden, ik wil eigenlijk de vloerverwarming de vloer 24/7 warm houden, maar niet warm genoeg om de lucht in de ruimte al te veel op te warmen.

Ik heb reeds de max aanvoertemperatuur voor verwarming in mijn (modulerende) CV-ketel (Nefit Topline) al teruggeschroefd naar het laagst mogelijke: 30 graden. De temperatuur van het water volgens de verdeler is zo rond de 22-24 graden. Dit verwarmt volgens mij amper de ruimte zelf, maar de kou is wel uit de vloer en voelt fijn aan. Prima dus.

Echter, zodra ik de LLWP aanslinger, dan slaan de CV en de vloerverwarming binnen mum van tijd natuurlijk helemaal af, omdat de thermostaat constateert dat het setpoint is bereikt. Hiierdoor wordt de vloerverwarming naar verloop van tijd weer koud. En dit wil ik graag voorkomen.

Wat is dus het liefst wil is dat ik een setpoint kan zetten op de temperatuur van de vloerverwarming (23 graden ofzo) en dat temperatuur van de lucht wordt genegeerd.

De vraag is: of en hoe kan ik dat het beste doen? Is er een manier om de kamerthermostaat alleen naar de temperatuur van het water te laten kijken, dan wel de CV toch door te laten draaien, ondanks dat de thermostaat aangeeft dat de ruimte op temperatuur is?

Specs:
- Nefit Topline: max verwarming: 30, max SWW: 60
- Circulatiepomp vloerverwarming: Zan Euroflex ZE-35-18
- ~40m2 vloerverwarming
- LLWP: Daikin Perfera multisplit met beneden 3,5kW
- Radiatoren niet in gebruik. Boven stook ik puur op de LLWP.

Alle tips zijn welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 10-11-2020 12:10 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Alle reacties

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:00
De kamerthermostaat moet je dan loskoppelen. En je zet een thermostaat, ingesteld op 30 graden op de vloerverwarmingsverdeler.

Of:
Je zet gewoon je huidige thermostaat op maximaal (30/35?) als je de LLWP aan hebt.
Of gewoon altijd als je warme voeten wil.
De temperatuur van de vloer wordt immers al prima geregeld door de maximum setting op je cv zelf.

• HarmoniousVibe
Simba schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:24:
De kamerthermostaat moet je dan loskoppelen. En je zet een thermostaat, ingesteld op 30 graden op de vloerverwarmingsverdeler.

Of:
Je zet gewoon je huidige thermostaat op maximaal (30/35?) als je de LLWP aan hebt.
Of gewoon altijd als je warme voeten wil.
De temperatuur van de vloer wordt immers al prima geregeld door de maximum setting op je cv zelf.
Sorry noob hier, ik heb geen flauw idee hoe ik een thermostaat kan koppelen aan de vloerverwarmingsverdeler. Er zit wel een analoog metertje bij de verdeler, maar daar kan ik volgens mij niet mee sturen. Zou je me een zetje in de juiste richting kunnen geven? Als ik zoek op thermostaat vloerverwarming dan kom ik vooral uit op al dan niet slimme kastjes die je aan de muur moet hangen, met daarin de temperatuursensor. En dat heb ik al, maar die meet dus de ruimtetemperatuur en niet de watertemperatuur.

Aan je tweede optie heb ik zelf ook al zitten denken, maar het probleem is dat mijn minimale aanvoertemperatuur van 30 graden te hoog is om te voorkomen dat hij ook een eindje richting die 30 zal gaan komen. Genoeg weer om de LLWP af te laten slaan omdat de ruimte toch mee is verwarmd en het al warm genoeg is. Bovendien verwacht ik dan dat mijn modulerende CV niet meer zal moduleren en gewoon water stookt op 30 graden ipv nu 25 graden.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:00
Voor het eerste heb ik bij conrad eens een thermostaat met (korte) voeler gevonden. Die voeler kan waarschijnlijk ipv de analoge meter erin gestoken worden.

Bij het 2e stuk raak ik je kwijt.
Het regelen van die 30 graden aanvoer gaat dus toch niet zo prima, de kamer wordt toch te warm?

• HarmoniousVibe
Simba schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:50:
Voor het eerste heb ik bij conrad eens een thermostaat met (korte) voeler gevonden. Die voeler kan waarschijnlijk ipv de analoge meter erin gestoken worden.

Bij het 2e stuk raak ik je kwijt.
Het regelen van die 30 graden aanvoer gaat dus toch niet zo prima, de kamer wordt toch te warm?
Ja sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Mijn doel was in eerste instantie enkel om de "ideale" watertemperatuur te bepalen. Dan pas om te bedenken hoe ik die temperatuur kan vasthouden. De kamerthermostaat stond op 21 graden, dus vandaag ook dat het niet warmer werd, want de kamerthermostaat deed gewoon zijn werk. Ik verwacht echter dat als ik de thermos op 30 zet, de watertemperatuur ook zal gaan stijgen tov de ideale temperatuur. En daarmee ook het g(r)as wegmaait voor de voeten van de WP. En de CV ook onzuiniger zal gaat stoken (30 graden ipv bijv 24) omdat het verschil tussen het setpoint (30) en de huidige temperatuur (21) zo groot is. Maar ik zal het eens gaan proberen!

En ik zal eens gaan zoeken op zo'n voeler. Bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door HarmoniousVibe op 10-11-2020 13:09 ]

• HarmoniousVibe
@Simba vreemd. De thermostaat staat nu anderhalf uur op 30 graden, maar de temperatuur van het water en dus ook in de ruimte is gelijk gebleven. Ook de CV zelf geeft een watertemperatuur aan van zo'n 23-24 graden.

Precies wat je suggereerde en wat ik wilde dus, maar ik snap niet echt waarom dit "werkt". Het setpoint is immers 30 graden, en de CV mag water van 30 graden uitleveren, dus waarom doet hij dit niet? Onder "normale" omstandigheden zou je dit namelijk wel willen lijkt me?

De circulatiepompen van mijn CV en vloerverwarming zijn wel continu aan het draaien voor zover ik kan zien & horen.

Pagina: 1