Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ManChooses
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-12-2020
Beste tweakers ik Ben sindskort bezig geweest mijn pc te upgrade. Ik Ben altijd all van het gamen geweest maar had Voorhees nooit het geld om er uberhaupt over n.a. te denken.

Nu het probleem ik heb sindskort een ryzen 5600x kunnen bemachtigen en hen hiervoor de asus b550 tuff aangeschaft sinds mijn oude moederboaed nog van de amd phenom tijden was ( yes that old).

Nu het ik tijdens het booien het probleem dat ik niet langs de bios kan komen. Hiermee bedoel ik te zegen dat het tuff logo verschijnt met de message " please start bios" heeft did misschien te maken met het feit dat ik eerst de bios moet updaten voor de 5600x ? Zo ja how kan ik did het besten doen heb zelf geen ryzen 1-3 000 series on deze update alsnog te doen.

Ik weet ook niet zekere dat did het probleem is. Vandaar deze post ik hoop dat een van de medetweaker mij misschien in goede banen man lijden.

Wat zijn de mogelijk fouten die ik maak is het normaal dat zonder cpu update het hele systeem niet boot of is het iets anders?

Ik hoop so voldoende informatie te hebben gegeven.

Cpu 5600x
Mobo b550 tuff
Gpu 790ti
Ram corsair vengeance 3200mhz 16
Psi corsair rmx 600

Beste antwoord (via ManChooses op 10-11-2020 19:09)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
@ManChooses Je BIOS moet minimaal versie 1004 hebben voor de Ryzen 5 5600X, de nieuwste versie is 1212

https://www.asus.com/Moth...-B550-PLUS/HelpDesk_BIOS/

Zoals Baiko al aangeeft, als je moederboard BIOS FlashBack ondersteund (zoals de TUF GAMING B550-PLUS ), dan kan je via onderstaande stappen de bios flashen:

https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/

[ Voor 34% gewijzigd door Breezers op 10-11-2020 12:16 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Alle reacties

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:46
Past je geheugen wel bij je moederboard?

Weet je wel zeker dat het de BIOS is die geupdatet moet worden?

Volgens mij gaat er ergens een draadje rond van een "leen CPU" die gebruikt kan worden voor de BIOS update. Moet je even zoeken hier.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Baiko
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 13:34
Ik denk dat je je BIOS moet updaten. Als het goed is heeft jou moederbord Asus B550 TUF (PLUS Gaming?), tenminste als ik het juiste model goed heb uit je tekst, BIOS flashback.

[ Voor 6% gewijzigd door Baiko op 10-11-2020 12:08 ]

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

Acties:
  • Beste antwoord

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
@ManChooses Je BIOS moet minimaal versie 1004 hebben voor de Ryzen 5 5600X, de nieuwste versie is 1212

https://www.asus.com/Moth...-B550-PLUS/HelpDesk_BIOS/

Zoals Baiko al aangeeft, als je moederboard BIOS FlashBack ondersteund (zoals de TUF GAMING B550-PLUS ), dan kan je via onderstaande stappen de bios flashen:

https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/

[ Voor 34% gewijzigd door Breezers op 10-11-2020 12:16 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:33
790 Ti, RMx 600? Van wat ik weet bestaat dat allemaal niet.

Corsair geheugen werkt in het algemeen vrij beroerd met Ryzen. Er zijn maar een paar versies die goed compatibel zijn.

En zoals de rest: bios updaten!

• ManChooses
Dank jullie allen voor de reactie. Ik heb nig even unchecked dat mijn ddr4 is en ik heb de corsair ddr4 vengeance lpx 2x8gb 3200 c16 is dit zover jullie weten compatible met een ryzen 5600x.

Mijn psu is trouwens de cx600 en de gpu is de 780 ti van evga.

Ikga zodra ik thuis ben de biosflashbaxk proberen dat was een fantastic tip. Ik laat jullie weten of het lukt.

Ik dacht zelf dat de bios well you booten maar blijkbaar lukt dat niet zonder compatible cpu

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:33
Of het geheugen fatsoenlijk copatibel is hangt af van welke versie je hebt. Het versienummer staat op de modules.

CX600? Nou, die zou ik maar eens vervangen dan. Zo antiek als wat en inmiddels niet betrouwbaar meer vanwege kwaliteit vs leeftijd.

• ManChooses
Oh had ik nieteens gedacht dat het we psu zou kunnen zijn. Wat voor nadelen kan het hebben als ik deze pay nog seventies houdt ? Ik you eigenlijk wachten met het komen can een psu tot dat ik een 3080 of 6800xt heb

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:08
Flash eerst de bios maar, dat lost je probleem zeer waarschijnlijk al op. :)

M3P 24'

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

ManChooses schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:02:
Oh had ik nieteens gedacht dat het we psu zou kunnen zijn. Wat voor nadelen kan het hebben als ik deze pay nog seventies houdt ? Ik you eigenlijk wachten met het komen can een psu tot dat ik een 3080 of 6800xt heb
Het is hoogstwaarschijnlijk dat de bios-flash je probleem in eerste instantie oplost, maar een oude PSU met een oud design kan in een gunstig geval slechts voor een instabiel systeem zorgen en in een slecht geval daadwerkelijk hardware slopen. Het risico van kapotgaan van een oude PSU is ook nog eens veel groter, vanwege ouderdom maar ook zitten er waarschijnlijk bergen stof in die je er niet veilig uit kan halen (open NOOIT een PSU tenzij je verstand hebt van elektronica, dat kan heel gevaarlijk zijn) dus zal alles nog iets warmer worden dan de bedoeling is. Dan geef je liever 60-90 euro uit aan een fatsoenlijke en recente PSU, waar je de rest van deze build mee vooruit kan.

• ManChooses
Jullie zijn stuk voor stuk helden echt waar. Ik hoop dat jullie 3080s en 6800s mogen ontvangen.

Het was uiteindelijk de bios flash. Hij runt nu prachtig. Nu nog de puntjes op de I zetten
Pagina: 1