Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels46
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-06 14:52
Mijn vraag
Het is hoog tijd dat ik mijn CPU ga upgraden want deze komt uit 2011 (Intel Core I5 2500). Ook moet ik mijn moederbord en intern geheugen upgraden. Wat is jullie advies tav de CPU?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Met name games (odessy, cyberpunk, the division etc...). GPU RX 470 4gb, deze zal ik waarschijnlijk volgend jaar gaan vervangen, net als mijn huidige monitor voor een 1440p, 144hz.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gewacht op Zen3 maar deze zijn momenteel helaas niet goed leverbaar. Ik twijfel tussen de I7-10700F (Euro 315) en de I7-10700KF (Euro 360). 8 cores en ze presteren volgens mij ongeveer gelijk als de Ryzen 5600X op 1440p. Wat is jullie visie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoe snel heb je hem nodig?
Als je kan wachten, kan je wachten tot 5600 er is / 5600x er weer is.
Als je niet kan wachten, pak een intel :)

ps.... de 3600x is atm even duur als de 3600, mocht je naar zen2 gaan kijken :)

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 10-11-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels46
Dank voor je reactie Ruud. Het is om games te spelen, dus ik kan altijd nog wachten, maar ik kijk er naar uit om te upgraden! Ik kan bijvoorbeeld Red Dead Redemption 2 niet spelen (wel geinstalleerd en gekocht..)

3600x presteert minder dat de i7. Verder heeft de i7 8 cores. Wat ik aantrekkelijk vind ondanks dat men zegt dat 8 cores momenteel niet nodig is voor games. Ik kan echter niet in de toekomst kijken. Het scheelt wel 120 euro in prijs.

Is het Euro 60 verschil in prijs tussen de i710700KF en i7 10700F waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je gaat dus niet alleen je CPU upgraden, maar hebt dus met cpu+mobo+ram gewoon een geheel nieuwe computer nodig ;)

Weet je zeker dat je je huidige hardeschijven en je 9 jaar oude behuizing wilt houden? DIt bijv ivm de ruimte om 2,5" SSD's te kunnen monteren en omdat veel moederborden sowieso al plaats hebben voor een onboard SSD in een M2 slot.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Voeding zal ook 9 jaar oud zijn. Welk merk en type is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels46
Flinke upgrade wordt het inderdaad. Mijn huidige hardeschijven (2 stuks) wil ik er gewoon overzetten. Heb vorig jaar al een nieuwe flinke SSD geplaatst. Wellicht komt er op termijn nog een extra SSD in het M2 slot bij.

De voeding is inderdaad ook 9 jaar oud (Cooler Master Silent Pro M600 600 Watt, 20+24 Pins).

Over de behuizing heb ik eigenlijk niet nagedacht (ms-tech-ca-0300-stingray), moet ik die ook vervangen als ik een M2 SS zou willen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een M2 SSD zit in een slot rechtstreeks op je moederbord dus dat boeit niet ;)

Ik had een vergelijkbaar systeem en heb er vorig jaar voor gekozen om mijn gouwe ouwe Lian Li tower ook maar meteen om te wisselen voor een Fractal Define R6. Veel modernere indeling met handige brackets voor SSD's. Een optische drive past er niet in maar die had ik toch al jaaaaren niet meer aangeraakt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels46
Wellicht interessant om te vermelden is dat de Assrock Z490 Phantom Gaming 4/ac, Base Frequency Boost heeft.

'Who ever said that only K series CPUs and the Z-family platform are capable of being performed with maximum power. Via ASRock BFB (Base Frequency Boost) Technology, users may install their non K series CPUs to ASRock’s selected 400 series motherboards and enjoy the base frequency boost with the hidden power of processors immediately.'

Volgens ASRock gaat de base frequency van de I7-10700 van 3.0G naar 3.9G, wel met een verhoging van 65W naar 125W. Dit bord met wifi kost Euro 155.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Niels46 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:05:

De voeding is inderdaad ook 9 jaar oud (Cooler Master Silent Pro M600 600 Watt, 20+24 Pins).
Double forward met groepsregulatie. Niet goed compatibel met recente hardware en heeft na 9 jaar zijn beste tijd achter zich.

Behuizing is pricewatch: MS-Tech CA-0300 Stingray SE dus. Voeding bovenin is verre van ideaal. De warmte in de behuizing gaat oa door de voeding heen naar buiten. Ruimte om kabels netjes weg te werken schittert door afwezigheid en er maar één intake en één outtakfan mogelijk. Als je een 200w cpu en 150w videokaart een beetje fatsoenlijk wil koelen heb je wel wat meer nodig dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels46
Thx Uszka. Dus ook nieuwe voeding en nieuwe behuizing.

Ik hou alleen de harde schijven, SSD, videokaart en koeling over... Of moet de koeling ook vervangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels46
overigens zit de voeding onderin de behuizing.
Pagina: 1