Vloerverwarming verkeerd aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:46
Hallo,
Wij hebben vorig jaar een ander huis gekocht (vrijstaand, bouwjaar 1998). Hierin is een Nefit EcomLine HR ketel aanwezig (bj '98), verder radiatoren en vloerverwarming in woonkamer/keuken.
In mijn kostenbesparing/verduurzaamronde (zonnepanelen etc) heb ik ook maar een pompschakelaar gekocht voor de vv pomp.
Tijdens het plaatsen van de voeler op de aanvoer, merkte ik echter iets vreemds. De bovenste leiding (zie plaatje) wordt eerder warm (en warmer) dan de onderste waar de thermostaatkraan op zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgJvQJOCX9L2f70TJRUQuEn4BHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoqWK8xX0Sy9Ybw2BfEaAMea.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het zijn dat dit verkeerd is aangesloten? En wat voor gevolgen zou dat hebben? Dit "hangt" er zo al zo'n 20 jaar nu dus :|
Verder.. Mijn ketel is dus zo'n 20 jaar oud, gasverbruik is vrij hoog mi, is het erg aanbevolen deze ketel te vervangen? De installateur geeft aan dat het (nog) een prima ding is nl.

Beste antwoord (via sbin op 11-11-2020 16:30)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sbin schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:30:
Tijdens het plaatsen van de voeler op de aanvoer, merkte ik echter iets vreemds. De bovenste leiding (zie plaatje) wordt eerder warm (en warmer) dan de onderste waar de thermostaatkraan op zit.

[Afbeelding]

Kan het zijn dat dit verkeerd is aangesloten? En wat voor gevolgen zou dat hebben? Dit "hangt" er zo al zo'n 20 jaar nu dus :|
Dit is vrij gebruikelijk.
Bij het starten van een koud systeem krijg je soms iets warmer water door je vloerverwarming, maar dat zorgt er ook voor dat de vloerverwarming lekker vlot qua temperatuur oploopt en pas als de vloer op temperatuur komt gaat hij de vloer knijpen.
Zolang de vloer niet oververhit in die tijd is er niks aan de hand. Je kunt in de problemen komen als je je pomp super langzaam hebt staan en de CV temperatuur heel hoog (en er geen andere warmtevraag is). Maar dit draait al 20 jaar, dus daar hebben ze rekening mee gehouden.
Verder.. Mijn ketel is dus zo'n 20 jaar oud, gasverbruik is vrij hoog mi, is het erg aanbevolen deze ketel te vervangen? De installateur geeft aan dat het (nog) een prima ding is nl.
De verschillen zijn tegenwoordig niet super groot meer, vroeger had je nog 'VR' ketels, die waren echt minder goed. Maar toen de HR ketels kwamen zijn de verschillen een stuk kleiner geworden.
Je kunt even de specs van een nieuwe ketel naast jouw ketel leggen, maar ik verwacht dat het niet meer dan een procent of 10 is op z'n best.

Een belangrijke afweging is of je nog een keer naar warmtepomp wilt, als dat nog >5 jaar is, dan kun je overwegen om nu een nieuwe ketel neer te hangen en het plezier daarvan helemaal te hebben.
Maar als je gewoon een CV ketel wilt blijven houden in dit huis, dan zou ik de ketel gewoon even laten hangen.
Mocht je nog een verbouwing overwegen, dan sowieso de ketel laten hangen, een verbouwing is meestal redelijk slecht voor een CV-ketel (druk er een paar keer af, continu vers water erin, misschien wat vervuiling erbij), dat wil je niet doen met een spiksplinternieuwe ketel.

Alle reacties

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:15
Het warme water hoort als eerste via de thermostaat kraan naar binnen gelaten te worden zodat de maar een bepaalde temperatuur doorheen gaat(max 40 graden).

De meter van je pompschakelaar hoort dan ook op de aanvoer te zitten niet zoals waar hij nu zit.

Wordt de woonkamer en keuken warm als je aan het stoken bent?
Wat is de aanvoer temperatuur waarmee de ketel stookt?

Na 15 jaar worden vaak ketels al vervangen, heb je geen mogelijkheid tot een warmtepomp?

[ Voor 14% gewijzigd door Ruubaan op 11-11-2020 16:03 ]

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-12-2025
Hi @sbin , in mijn vorige huis (onlangs verkocht) hadden we ook een Nefit Ecomline HR (VR30) hangen van 1999, ruim 20 jaar oud, eenzelfde oudje, en deed het ook nog als nieuw. Kreeg door de onderhoudsmonteur vorig jaar ook nog te horen dat het zonde is te vervangen, aangezien de ketel nog als nieuw leek en volgens hem recente ketels niet veel zuiniger zouden zijn. Inmiddels wonen we tijdelijk in een huurhuis in afwachting van onze nieuwbouw, met een recente Remeha ketel van 2018, en weet nu wel beter...

Voorheen met een rondje douchen met het gezin (4x10 minuten om en nabij) bijna 3 m3 gas verder, in het huidige huurhuis met hetzelfde rondje 0.8 m3. Qua stookgedrag kan ik er niet veel van zeggen, van label F naar label A, maar het in de ochtend warmstoken na een nacht uit was destijds ruim 3 m3 van 15 naar 20 graden, waarbij de buren met een recentere ketel uit 2014 al op de helft zat, 1,5 m3. In mijn huidige huurwoning met label A, van 19.5 naar 21 in de ochtend op een kleine 0.7 m3.

Vooral het verschil met douchen liet mij al gauw de conclusie trekken dat die Nefit Ecomline HR niet bepaald zuinig (meer) is, en dus een factor 3 beter kan. Ik gok dat dit qua stookgedrag ook vergelijkbaar zal zijn. Maar aangezien er bij mij een verhuizing naar een andere woning tussen zit, is het meer giswerk dan zeker weten. Planning was eigenlijk om de ketel dit jaar te vervangen en dan had ik het exact geweten, maar daar kwam "even" de aankoop van een nieuwbouwwoning en verkoop van huidige woning voor te liggen.

Acties:
  • Beste antwoord

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

[Afbeelding]

Dit is vrij gebruikelijk.
Bij het starten van een koud systeem krijg je soms iets warmer water door je vloerverwarming, maar dat zorgt er ook voor dat de vloerverwarming lekker vlot qua temperatuur oploopt en pas als de vloer op temperatuur komt gaat hij de vloer knijpen.
Zolang de vloer niet oververhit in die tijd is er niks aan de hand. Je kunt in de problemen komen als je je pomp super langzaam hebt staan en de CV temperatuur heel hoog (en er geen andere warmtevraag is). Maar dit draait al 20 jaar, dus daar hebben ze rekening mee gehouden.
De verschillen zijn tegenwoordig niet super groot meer, vroeger had je nog 'VR' ketels, die waren echt minder goed. Maar toen de HR ketels kwamen zijn de verschillen een stuk kleiner geworden.
Je kunt even de specs van een nieuwe ketel naast jouw ketel leggen, maar ik verwacht dat het niet meer dan een procent of 10 is op z'n best.

Een belangrijke afweging is of je nog een keer naar warmtepomp wilt, als dat nog >5 jaar is, dan kun je overwegen om nu een nieuwe ketel neer te hangen en het plezier daarvan helemaal te hebben.
Maar als je gewoon een CV ketel wilt blijven houden in dit huis, dan zou ik de ketel gewoon even laten hangen.
Mocht je nog een verbouwing overwegen, dan sowieso de ketel laten hangen, een verbouwing is meestal redelijk slecht voor een CV-ketel (druk er een paar keer af, continu vers water erin, misschien wat vervuiling erbij), dat wil je niet doen met een spiksplinternieuwe ketel.

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:46
Thx voor alle replies.
Vloerverwarming wordt gewoon "normaal" warm, merk niet dat hij te heet wordt oid.Vorige bewoners hebben hem weinig gebruikt omdat ze een houten vloer hadden met daaronder nog een dikke laag spaanplaat. Wij hebben nu tegels en vloer wordt gewoon warm.
Het gasverbuik kan idd oplopen tot zo'n 10m3/dag als het echt heel koud is en we houden de thermostaat op 21-22 graden.
Dus dat doen we niet meer :-)
Afgelopen week hebben we gemiddeld 5-6m3/dag verbuikt en dan is het 21 gr.
heb in de woonkamer ook een pelletkachel die ik kan stoken, maar dan is het in de rest van het huis ijskoud (thermostaat hangt in woonkamer).
De CV is - volgens de installatuer - nog in prima staat en krijgt netjes zijn onderhoudsbeurten.
Wil hem volgend jaar vervangen, maar weet niet wat de beste optie is. Ga wel zonnepanelen laten leggen binnenkort en heb daar wat overcapaciteit, maar ben er niet uit of ik daar dan iets mee kan mbt ketel.
Warmtepompen moet ik me nog verder in verdiepen.

[ Voor 9% gewijzigd door sbin op 11-11-2020 16:43 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
helaas kan ik alleen maar beamen dat nieuwe ketels wel zuininger zijn. je hebt geen boiler van 20 liter er meer inzitten waarvoor de ketel continu moet draaien. het moduleren gaat tegenwoordig veel beter.
een mudulerende pomp welke je volledig kan instellen. en nee verbouwen kan je beter op de oude doen.

je geeft aan dat je dat je iets wil met zonnepanelen en je nieuwe cv ketel. dat kan.
ik zou dan kijken voor een wartepomp en een cv ketel welke met elkaar te comineren zijn.
dan ben je in een keer van je overschot af en je hebt je besparing op gas. en je hebt gelijk weer een nieuwe ketel. bijv remha elga ace en een remeha ketel. en een opentrerm kamer thermostaat. (of e twist)
dan kan alles met met elkaar cominuceren en haal je er zoveel mogenlijk besparing uit.
maar je kan ook alles van nefit nemen bijv. (dus wamtepomp en cv ketel van nefit.)

maar een remha elga ace (wamrtepomp) en een nefit ketel kan ik je helaas afraden dat werkt niet.
dan moet je aan uit gaan stoken en is swinters je gasverbruik hoger.

(natuurlijk is volledig omschakelen ook een optie maar dat is sommige huizen lastig te realiseren)
Pagina: 1