Duo Experia Box v10 netwerk niet aan de praat te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-03 22:12
Goedemorgen,

Ik ben het een beetje beu. Voor mijn gevoel alles al geprobeerd.
Beiden factory reset gedaan en de nieuwste en dezelfde update.
Alle instellingen staan daarmee hetzelfde behalve de volgende:

ExperiaBox 1 in de meterkast op 192.168.1.254
DHCP aan 192.168.1.1 tot 192.168.1.250
Primaire DNS op 192.168.1.254
ISP DNS uit

ExperiaBox 2 in de schuur op 192.168.1.253
DHCP uit
Primaire DNS op 192.168.1.254
ISP DNS uit

Resulaat, de 1 werkt perfect, de 2 geen verbinding met het internet te krijgen. Maakt bij DHCP uit ook geen verbinding met de wifi. Ik interpreteer dat dat is omdat er geen DHCP wordt uitgedeeld.
Een laptop rechtstreeks aansluiten op de grondkabel die anders box 2 in gaat geeft prima internet. De kabel is dus ok.

Ik heb dezelfde opstelling en instellingen op een andere locatie precies zo. Daar werkt het perfect...

Edit:
De kabel naar Expediabox 2 zit in Ethernetpoort 1.
Destandaard foutmelding die ik krijg:
Uw breedband verbinding werkt niet.
Controleer alstublieft de DSL en Ethernet kabels of de 3G/4G dongle.

[ Voor 10% gewijzigd door johan1989 op 10-11-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Van Experiabox2 gebruik je niet de WAN-poort neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
Nee, in Ethernet poort 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
RodeStabilo schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:18:
Van Experiabox2 gebruik je niet de WAN-poort neem ik aan?
Nee inderdaad. Ethernet poort 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

johan1989 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:17:
... Ik interpreteer dat dat is omdat er geen DHCP wordt uitgedeeld...
Hoezo "interpreteer"? Dat valt toch eenvoudig te checken met ipconfig (of ifconfig)?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:12
Wat is je doel/intentie van de 2e Experiabox?
Is een switch niet een veel makkelijker alternatief (gezien je geen routing functionaliteit van de Experiabox gebruikt)?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 14:52
Een Experiabox is een DSL modem/router die heeft geen WAN poort maar een DSL ingang.

Hoe heeft die Experiabox2 dat ip adres 192.168.1.254 gekregen?
Als die tweede experiabox niet goed staat ingesteld dan probeert hij te routeren, met andere woorden hij wil al het verkeer naar z'n DSL poort sturen die niet aangesloten is.

Kortom zoals @GarBaGe al zei weg met dat ding en plaats een switch.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-05 12:19
johan1989 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:17:

De melding zegt al genoeg, niet geschikt om hem als ap te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:31:
[...]
Hoezo "interpreteer"? Dat valt toch eenvoudig te checken met ipconfig (of ifconfig)?
Uhm, Ja :)
Resultaat: Unable to contact your DHCP server. Request timed out.
GarBaGe schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:43:
Wat is je doel/intentie van de 2e Experiabox?
Is een switch niet een veel makkelijker alternatief (gezien je geen routing functionaliteit van de Experiabox gebruikt)?
De intentie om een cheap ass 5ghz modem in te zetten als accespoint. Hetgeen bij mij thuis al perfect werkt.
Ander spul ervoor aanschaffen zal kunnen werken, maar het is simpelweg niet nodig omdat bewezen is dat het perfect kan werken met dit basis spul.
Ben(V) schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:48:
Een Experiabox is een DSL modem/router die heeft geen WAN poort maar een DSL ingang.

Hoe heeft die Experiabox2 dat ip adres 192.168.1.254 gekregen?
Als die tweede experiabox niet goed staat ingesteld dan probeert hij te routeren, met andere woorden hij wil al het verkeer naar z'n DSL poort sturen die niet aangesloten is.

Kortom zoals @GarBaGe al zei weg met dat ding en plaats een switch.
Die begrijp ik niet zo goed. Je stelt dus dat het niet werkt als de instellingen niet goed staan. De oplissing is dan om dan het hele modem maar weg te gooien? :> :>
Maar goed punt, even checken of Experiabox1 die .253 (bewust geen .254!) aangeeft als listed in zijn netwerk.
Zelf uitgeven zal hij niet, want het IP adres valt buiten zijn DHCP range. (zie toegevoegde reactie)
vincedd schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:10:
[...]
De melding zegt al genoeg, niet geschikt om hem als ap te maken.
Als je niet wil bijdragen aan een oplossing kun je beter niet reageren. Thuis werkt het namelijk perfect. Er zijn genoeg mensen die dit zo al gebruiken. Waarom zou het dan niet geschikt zijn? Misschien is het er niet voor gemaakt. Maar dat is niet van belang als het de opdracht makkelijk kan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
johan1989 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:21:
[...]
Uhm, Ja :)
Resultaat: Unable to contact your DHCP server. Request timed out.
[...]
Maar goed punt, even checken of Experiabox1 die .253 (bewust geen .254!) aangeeft als listed in zijn netwerk.
Zelf uitgeven zal hij niet, want het IP adres valt buiten zijn DHCP range.
In Box1 (.254) wordt Box2 (.253) niet weergegeven.
Is dit wel normaal dat een niet via DHCP toegewezen adres in de lijst staat?
Daarnaast krijg je bij verbinding met Box2 ook geen IP adres toegewezen. (rechstreeks op Box1 wel).

Het ENIGE wat ik nog kan bedenken is dat we een kabel van het huis naar de schuur hebben getrokken (door een pijp). Dat was nogal een klus om die erdoorheen te trekken, want hij was te stug voor het bochtje wat erin zat. De kabel is daarop kapot getrokken. Een nieuwe stekker is eraan gehobbyd.
Nu begint de ultra amateurpraat: kan het zijn dat er enkele aders niet goed zijn verbonden waardoor hij wel connect met een laptop en niet connect met een modem? Alsin, verschillende aders voor verschillende soorten protocollen.

Ik heb de conclusie dat de kabel reparatie goed is omdat hij prima functioneert rechtstreeks op de laptop. Mogelijk ga ik hier manco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

johan1989 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:32:
[...]

Het ENIGE wat ik nog kan bedenken is dat we een kabel van het huis naar de schuur hebben getrokken (door een pijp). Dat was nogal een klus om die erdoorheen te trekken, want hij was te stug voor het bochtje wat erin zat. De kabel is daarop kapot getrokken. Een nieuwe stekker is eraan gehobbyd...
Sleep de tweede experia box naar de meterkast en test FF met een kort kabeltje er tussen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
In de eerste plaats is die Experiabox niet van jouw maar had je die moeten inleveren bij je provider.
Experiaboxen zijn eigendom van de provider en horen bij een abbo.

Uiteraard kan het zo zijn dat je een slechte kabel hebt, maar dat kun je dus aan de ledjes op die experiabox zien.

Nu nog maar wat uitleg want blijkbaar weet je niet wat een router is.
Als je die experiabox geen ipadres in jouw subnet hebt gegeven dus in jouw voorbeeld 192.168.1.253 dan heeft hij waarschijnlijk ofwel een default ipdadres ofwel helemaal niets.
Als je dan probeert iets op die poorten aan te sluiten wil hij dat gaan routeren want alles wat je aansluit (dus ook de poort van die andere experiabox) zit in een ander subnet dan hijzelf (de default of niks) en routeren houd in doorsturen naar de DSL poort.
Vandaar ook die melding:

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:42:
[...]
Sleep de tweede experia box naar de meterkast en test FF met een kort kabeltje er tussen
Ik heb dat vaker getest. Blijkbaar had ik toen een andere setting nog niet goed staan. Want nu werkte het wel.
Ook best dom dat ik dat niet opnieuw heb getest nadat ik ALLES nog eens na had gelopen.

Anyway. Nu ligt het dus definitief aan de kabel. Box2 doet het wél als ik met een korter ander kabeltje verbind. Maar die lange kapotte kabel doet het dus wel als ik m direct in een laptop prik (zonder Box2 ertussen). Is er wat te hobbyen door het wisselen van aders waardoor het mogelijk wel gaat werken met Box2 ertussen? Want anders zal ik met ether over 230v moeten gaan werken om ethernet in de schuur te krijgen. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door johan1989 op 10-11-2020 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hoe lang is die kabel?
Het kan natuurlijk dat je aan de rand van de ethernet specs zit die je laptop wel pikt en die experiabox niet.
Heb je niet een switch om er even tussen te zetten om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:05
He bah, een experiabox modem router combi inzetten als accesspoint. Ik wist niet eens dat het kon. Bah. Hoe kom je trouwens aan 2 experiaboxen?

Maar ontopic: die dingen hebben nog een lampje toch bij de ethernet poort?
Brand de link led wel op die poort als je de lange kabel erin doet?

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 10-11-2020 23:09 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
Ben(V) schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:02:
Hoe lang is die kabel?
Het kan natuurlijk dat je aan de rand van de ethernet specs zit die je laptop wel pikt en die experiabox niet.
Heb je niet een switch om er even tussen te zetten om te testen?
50 metertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik weet niet of je het ondertussen al voor elkaar hebt, maar bij de v8 was het .253 ook een gereserveerd IP adres welke ook naar de experiabox verwijst. Mogelijk dat dit ook geldt voor de v10 box (kan het niet zien omdat ik nog een oude v8 heb). Dus misschien lost het je probleem op als je je tweede op .252 zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
MdBruin schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:19:
Ik weet niet of je het ondertussen al voor elkaar hebt, maar bij de v8 was het .253 ook een gereserveerd IP adres welke ook naar de experiabox verwijst. Mogelijk dat dit ook geldt voor de v10 box (kan het niet zien omdat ik nog een oude v8 heb). Dus misschien lost het je probleem op als je je tweede op .252 zet?
Er is ergens iets mis gegaan met het testen de eerste keer. Want ik heb er NOG een keer een korte kabel tussen gezet en toen werkte het wel. Dus er zit iets niet goed in die kabel wat maakt dat het modem niet werkt en een laptop wel.
Pagina: 1