Router zonder WiFi met VPN mogelijkheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb op dit moment een NetGear Orbi router + satelliet opstelling. Dit werkt best goed, maar ik wil een betere dekking in huis. Mijn Router staan namelijk achter een dikke betonmuur waardoor het bereik van die router direct al slecht is. Ik wil ik deze naar de woonkamer plaatsen, maar daarvoor moeten er nieuwe kabels getrokken worden.

Ik kan ook zonder kabels te trekken deze router wel in de woonkamer plaatsen, alleen moet ik dan in de meterkast een router plaatsen en de orbis beide als een accesspoint gebruiken en dus de router functionaliteit uitschakelen (wat volgens mij ook gewoon kan).

Dan ben ik echter een router nodig zonder wifi functionaliteit, of in ieder geval, waar dit van uitgeschakeld kan worden. Ik zit echter totaal niet in de routers en weet niet wat hier goed aan is. Ik weet wel dat ik de router functionaliteit van de Orbi maar mager vindt. VPN verbinding opzetten is mij nog nooit gelukt, dat moet volgens mij via een app ipv de standaard VPN mogelijkheden op je mobiel / computer.

Ik zoek dus eigenlijk een goede router met mogelijkheden voor port forwarding, VPN welke ik op mijn mac / iphone in kan stellen. Wifi moet uitgeschakeld kunnen worden, of liever, er helemaal niet op zitten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:09
Ikzelf heb een Ubiquiti UniFi Security Gateway (USG). Deze voldoet m.i. aan jouw eisen. Geen WiFi en er zit een VPN server in. L2TP/IPSEC is makkelijk te configureren maar als je OpenVPN wilt, dan moet je wat meer moeite doen. (handleidingen zat op internet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
ppassie schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:14:
Ikzelf heb een Ubiquiti UniFi Security Gateway (USG). Deze voldoet m.i. aan jouw eisen. Geen WiFi en er zit een VPN server in. L2TP/IPSEC is makkelijk te configureren maar als je OpenVPN wilt, dan moet je wat meer moeite doen. (handleidingen zat op internet).
Daar zat ik inderdaad ook al naar te kijken. We hebben het dan over deze toch? Heeft 1 poort, dus dan moet daar nog een kleine switch bij achter om twee Orbi's aan te sluiten en een Synology.

L2TP/IPSEC is toch niets mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:09
Yep, dat is 'm.

Er moet inderdaad nog een switch achter. Het is alleen een router. (wel een uitgebreide). Ik zou aanraden om voor de switch dan ook een Ubiquiti UniFi te nemen, dat werkt fantastisch samen met de UniFi controller software. (tenzij je geen behoefte hebt aan VLAN's e.d. dan kun je net zo goed een goedkope unmanaged switch nemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Oke, geen VLAN's nodig. Dus kan met een unmanaged switch af.

Nu dacht ik dat ik de Orbi router ook enkel als AP kon gebruiken, maar ik zie niet hoe ik het uit kan schaken. Of zou het voldoende zijn om de netwerkkabel in een netwerk poort te prikken ipv de WAN poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 15:40
Timo002 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:40:
Oke, geen VLAN's nodig. Dus kan met een unmanaged switch af.

Nu dacht ik dat ik de Orbi router ook enkel als AP kon gebruiken, maar ik zie niet hoe ik het uit kan schaken. Of zou het voldoende zijn om de netwerkkabel in een netwerk poort te prikken ipv de WAN poort?
Dan moet je de Orbi in bridge mode zetten.
Ik heb een gelijke opzet met Ubiquiti Amplifi en deze ook in bridge gezet met een losse router ervoor.
Ooit begonnen met een Ubiquiti ERL-3, maar uiteindelijk hangt er nu een acceptabele firewall die deze functie vervuld (Fortigate 51E).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32

lier

MikroTik nerd

Een hele mooie prijs/pret verhouding vind je bij MikroTik, bijvoorbeeld een pricewatch: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX

Gewelig apparaatje, wel wat lastiger om in te stellen. Maar als het eenmaal goed ingesteld is, kan je er ook echt alles mee! En daarnaast nog eens enorm stabiel.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:49

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik heb een ubiquiti edgerouter X SFP, maar een gewone X kan ook als je geen SFP nodig hebt.
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X
voor 50€ de beste aanschaf ooit. en (ik geloof) 4 ethernetpoorten en prima te installeren. Niet zo'n makkelijke gui als de ubiquiti unifi, maar nog steeds prima te doen.
Ook prima VPN support, gebruik m zelf als openvpn server.

Nu ik dit type zit ik te bedenken wanneer ik hem voor t laatst een reboot heb gegeven.. kan me niets van herinneren.. even kijken: uptime dik 4 maanden, geloof dat ik toen inderdaad een stroomstoring heb gehad ;)

[ Voor 21% gewijzigd door prein2 op 10-11-2020 15:35 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
Je provider heeft je toch een router geleverd, waarom gebruik je die niet.

En die orbit als accesspoint gebruiken zonder een kabel te trekken kan natuurlijk niet, want waar sluit je die orbies dan op aan?

En die VPN wat wil je daarmee.
Wil je van buiten via een VPN je netwerk kunnen bereiken of wil je een abbo nemen bij een VPN provider zodat je vanuit je netwerk via een VPN naar buiten kunt.

Voor beiden heb je geen VPN op je router nodig al kan het in het tweede geval natuurlijk wel.

[ Voor 41% gewijzigd door Ben(V) op 10-11-2020 15:38 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@Ben(V) Ik wil graag een VPN verbinding naar huis kunnen maken zodat ik dus apparaten in het lokale netwerk kan bereiken.

De router van de provider heb ik niet meer. Dat was een slechte wifi router, die is vervangen en verkocht, al heel lang geleden.

Ik zou inderdaad nog steeds een kabel moeten trekken. Maar als de Orbi nog steeds de router is, dan moeten de rest van de apparaten op de Orbi aangesloten worden. Dan moet ik dus ook nog weer een kabel terug naar de meterkast trekken om daar alle andere netwerkpunten weer te koppelen aan de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:13
Dat is gek, meestal krijg je van je provider een modem+router in 1. Weet je zeker dat je geen router van je provider nu hebt?

Als je echt eigen router wilt dan zou ik inderdaad ook de edgerouter X aanraden echter verwacht geen mega snelheden van de vpn verbinding (openvpn 20mbit oid?). Edgerouter X is niet super simpel echter..

Alternatief zou nog als je toch een provider router hebt om een Synology NAS te kopen. Super simpel om daar een VPN server op in te richten en door de gebruikte CPU gaan ze ook een stuk sneller dan bv edgerouters

Maar als je al een router hebt dan is een piVPN is echter ook al prima :) Maar ook hier, verwacht geen mega snelheden en niet super easy op te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 10-11-2020 16:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja die router is van de provider, dat is een onderdeel van je abbo die mag je helemaal niet verkopen.
En over het algemeen leveren providers prima routers en slechte wifi is een kwestie van plaatsing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:20:
Tja die router is van de provider, dat is een onderdeel van je abbo die mag je helemaal niet verkopen.
En over het algemeen leveren providers prima routers en slechte wifi is een kwestie van plaatsing.
De router heb ik erbij gekregen, is niet in bruikleen of iets dergelijks. Staat niet op de maandelijkse factuur ook, zoals bv de HD ontvanger dat wel doet (ligt ook op de zolder weg te verstoffen). Ze hebben destijds, jaar of 8 geleden, een erg simpele router bijgeleverd waar van de WiFi nauwelijks door de verdiepingsvloer kwam en een maximale snelheid van 150Mbit had. Heb een nieuwbouwhuis met betonnen vloeren en muren, denk dus niet dat het veel met positionering te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Normaal gesproken kun je gewoon je provider bellen en dan ruilen ze zo'n oude router gewoon om.
En blijkbaar lees jij de voorwaarden niet want die routers worden wel degelijk in bruikleen gegeven en worden niet jouw eigendom.

En juist betonnen muren en vloeren hebben met positionering te maken.
Door gewapend beton komt nauwelijks wifi wat je er ook voor apparatuur plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Niet altijd @Ben(V) ik kreeg destijds bij vodafone glasvezel een witte sitecom router, die kreeg ik en hoefde ook niet terug te sturen. Op de factuur stond

Draadloze router (normaal € 99,00) 0 euro

Die router heb ik even in gebruik gehad maar man wat een ellendig ding was dat. Ik snap ook wel dat ze hem niet terug hoefde :+

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 10-11-2020 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zei ook normaal gesproken.

Ziggo en Kpn doen het in ieder geval zo dat je een modem/router in bruikleen krijgt en dat ze oude modellen meestal probleemloos omruilen.
En die twee samen hebben 90% van de markt.

Dus misschien moet TS gewoon eens vertellen welke provider hij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:38:
Ik zei ook normaal gesproken.

Ziggo en Kpn doen het in ieder geval zo dat je een modem/router in bruikleen krijgt en dat ze oude modellen meestal probleemloos omruilen.
En die twee samen hebben 90% van de markt.

Dus misschien moet TS gewoon eens vertellen welke provider hij heeft.
Haha, TS starter heeft glasvezel, 350/350 van Caiway die een simpele Sitecom router er bij cadeau gaf. En die simpele router had echt slecht bereik en kwam nauwelijks door de betonvloer van de eerste verdieping.

Maar ontopic, ik zoek een simpele router waarin portforwarding mogelijk is. VPN server kan ik eventueel nog wel op mijn synology draaien, mits de router dat doorlaat.

Edit:
Neemt niet weg dag ik bij de provider navraag kan doen of ze aan een trouwe klant ook een router leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door Timo002 op 10-11-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:37
Routers zonder wifi kom je snel uit bij mikrotik of ubiquiti.

Uniquiti heeft de USG (pro) of Edge lijn. Zou de Edge lijn eerder adviseren aangezien de USG vrij gedateerd is.

De Dream machine krijgt bizar slechte reviews voor dat geld in de pricewatch (software in beta/alpha) en heeft afaik een accesspoint erin zitten.

Mikrotik zelf geen ervaringen mee.
Een out of the box optie is wellicht een zelfbouw ding met iets als pfsense of varianten daarop.

Die mesh dingen hebben waarschijnlijk 3 antennes waardoor je ze draadloos kan koppelen. Zoals gezegd is dat erg af te raden zeker met wat je beschrijft aan beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
In dat geval lekker een edgerouter x voor 50 euro kopen. Prachtig snel apparaat voor strakke prijs, 350/350 trekt die ook wel

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 10-11-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zou eens kijken naar een Draytek Vigor2133
https://www.routershop.nl...2133-vpn-router/pid=56654

[ Voor 42% gewijzigd door Ben(V) op 10-11-2020 22:57 ]

Pagina: 1