Laptop videokaarten, door de bomen het bos niet meer zien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-10 08:52
15 jaar geleden was ik redelijk up to date over de kaarten die op de markt waren, maar nadat ik stopte met gamen was dat voor mij lange tijd niet interessant meer.

Sinds Covid game ik weer wat vaker en wil daarvoor een geschiktere laptop maar ik loop helemaal stuk op de videokaarten van vandaag de dag. Ik heb geprobeerd benchmarks te vergelijken maar de getallen zijn mij te abstract. Wie kan mij in normale taal uitleggen wat de verschillen zijn tussen bijvoorbeeld een GeForce GTX 1650 Ti; GeForce GTX 1660 Ti Max-Q of GeForce RTX 2060?

Ik zoek iets wat GTA-5 helemaal top draait op 1920P 1080P, en evt GTA-6 tegen de tijd dat die uitkomt op medium zal kunnen draaien op 1080P.

Edit, thanks TERW_DAN, bedoelde natuurlijk 1080P

[ Voor 4% gewijzigd door Robonus op 10-11-2020 12:35 . Reden: foutje resolutie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De 2060 is een generatie nieuwer dan de 1650 en de 1660. En de 1660 is sneller dan de 1650. Kijk naar benchmarks van die dingen om een indruk te krijgen hoe snel ze GTA zullen draaien.
Welke getallen zijn te abstract? Kijk naar de FPS, en als die boven de 60 zit dan heb je iets dat soepel draait.

En wat GTA6 gaat doen dan blijft gissen natuurlijk, en dat hangt ook zeker af van de resolutie waarop je het gaat draaien. Ik neem aan dat je met 1920P 1920x1080 bedoelt (al is dat 1080P). Dat is niet zo'n gek hoge resolutie, dus heb je ook niet heel veel grafische power nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:36

Nemesizz

Untouchable

De 2060 is een generatie nieuwer dan de 1650 en de 1660
@TERW_DAN Eigenlijk zijn ze van dezelfde generatie, alleen de 2000 serie heeft RTX als optie waarbij dat bij de 1600 serie is uitgeschakeld.

@Robonus Laptop videokaarten/videochips is net als processors lastiger te vergelijken dan bij desktops.
Dit vanwege hoe chips werken (met power limieten, warmte, en boost functies wat zowel processors als videokaarten tegenwoordig hebben).

Het kan dus zijn dat een laptop met betere specs trager is dan eentje met mindere specs, omdat degene met lagere specs bijvoorbeeld een betere koeling heeft waardoor de hardware constant op de boost snelheid kan draaien.

Dat maakt het vergelijken bij laptops zo ingewikkeld (dit is overigens bij alle merken onderdelen zo, of het nou Intel, AMD, of nVidia is, allemaal werken ze met boost snelheden en zijn daarvoor vaak erg temperatuur en powerlimiet afhankelijk).

Overigens zijn bij nVidia chips de zogeheten 'Max-q' varianten trager dan de 'gewone' (zonder max-q toevoeging), maar hoeveel is weer afhankelijk van wat ik al eerder noemde, hoe goed dat ding op maximale snelheid wil (blijven) draaien.

Het is daarom in het geval van laptops handiger om een review van de gehele laptop zelf te zoeken dan bijvoorbeeld reviews van een videochip of processor.