SMB Router/Wifi op remote locatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Voor een nieuw kantoor (in buitenland dus niet direct toegankelijk voor ons nu) zoeken we een Wifi oplossing. Ben zelf fan van Unifi en kwam dus logischerwijs voor een klein kantoor van 80m2 al snel op de Dream Machine, echter lees ik daar toch niet louter lovende kritieken over, en daarnaast mis ik ook evt nice-to-haves zoals 4G/5G USB fallback opties. Dus het eisen/wensen lijstje is:
- COntent Filtering
- Remote managmeent
- Guest wifi
- Pre voor unified management van evt 2e of 3e AP in toekomst.

Tot nu toe gekeken naar:
- TP-Link (lokaal goed te krijgen), afgevallen want vooral consumentenspul
- Unifi Dream Machine (veel 'klachten' over relatieve beta software, missende features, geen mobile data fallback)
- Draytek Vigor 2927AC, geen MIMO en geen makkelijke uitbreiding met AP's uit zelfde lijn
- Amplifi HD (Consumenten spul, maar wel degelijk, verder zelfde limieten als Dream machine).

Verder nog ideeen? Budget is ergens < 500,- bij voorkeur, en voornamelijk zoveel mogelijk 'hassle-free' spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Tja als je het over geen consumenten spul wilt hebben kun je uit dit lijstje enkel de Draytek gebruiken.
Die Draytek ondersteund VPN tunnels(tot 50 stuks) wat voor een veilige remote acccess nodig is.

En waarom je perse Ap's van hetzelfde merk zou willen hebben snap ik niet.
Elk merk heeft zijn eigen sterke punten en voor AP's zou ik een merk kiezen die sterk is in wifi.
Maar als je perse bij een merk wilt blijven kun je hem gewoon uitbreiden met een AP van Draytek zoals de VigorAP 912C

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:03:
Tja als je het over geen consumenten spul wilt hebben kun je uit dit lijstje enkel de Draytek gebruiken.
Die Draytek ondersteund VPN tunnels(tot 50 stuks) wat voor een veilige remote acccess nodig is.

Elk merk heeft zijn eigen sterke punten en voor AP's zou ik een merk kiezen die sterk is in wifi.
Maar als je perse bij een merk wilt blijven kun je hem gewoon uitbreiden met een AP van Draytek zoals de VigorAP 912C
Bedankt voor je reactie, maar Unifi onder consumentenspul scharen is verre van fair... Daarnaast is remote access niet relevant (dat regelen we op de clinets zelf al) maar remote management juist wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ben(V) schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:03:

Ik weet niet of je wel eens wat met 'zakelijk' spul te maken hebt (volgens mij wél :9 ), maar ik ga je succes wensen met het aansturen van AP's middels een centrale controller op het moment dat die apparaten niet van het zelfde merk zijn.

Voor de TS (@Sander ) Ga alsjeblieft niet experimenteren met 'pro-sumer' spullen welke niet bedoeld zijn voor de (groot) zakelijke markt. Een uur down-time van een klein kantoortje kost méér dan dat wat je aan goede apparatuur ooit kwijt zou zijn geweest.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
Waarom staat 4g fallback niet meer bij je wensenlijstje?

- COntent Filtering / router
- Remote managmeent / router en wifi
- Guest wifi / wifi
- Pre voor unified management van evt 2e of 3e AP in toekomst. / wifi

Je zoekt dus een router en wifi oplossing
Voor wifi zou ik gewoon een paar unifi nodes ophangen en die adopten in een cloud controller.

Voor router, je zoekt dus eigenlijk alleen content filtering? Kun je daar iets specifieker over zijn?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:57:
Waarom staat 4g fallback niet meer bij je wensenlijstje?

- COntent Filtering / router
- Remote managmeent / router en wifi
- Guest wifi / wifi
- Pre voor unified management van evt 2e of 3e AP in toekomst. / wifi

Je zoekt dus een router en wifi oplossing
Voor wifi zou ik gewoon een paar unifi nodes ophangen en die adopten in een cloud controller.

Voor router, je zoekt dus eigenlijk alleen content filtering? Kun je daar iets specifieker over zijn?
4G is wel een wens, alleen stond idd niet expliciet in het lijstje, alternatief is dat mensen terugvallen op eigen dongles die ze toch al hebben. Het gaat om een kantoor waar max 10 man zit, en af en toe wat gastgebruikers. Content/traffic filtering is vooral op torrents en evt actieve security. kantoor is in een land waarbij niet iedereen thuis over een goede verbinding beschikt en waarbij het erg normaal is om dus op je werk je avond entertainment te downloaden (en ook om screenshots te sturen waarop dit doodleuk open :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Will_M schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:53:
[...]

Ik weet niet of je wel eens wat met 'zakelijk' spul te maken hebt (volgens mij wél :9 ), maar ik ga je succes wensen met het aansturen van AP's middels een centrale controller op het moment dat die apparaten niet van het zelfde merk zijn.

Voor de TS (@Sander ) Ga alsjeblieft niet experimenteren met 'pro-sumer' spullen welke niet bedoeld zijn voor de (groot) zakelijke markt. Een uur down-time van een klein kantoortje kost méér dan dat wat je aan goede apparatuur ooit kwijt zou zijn geweest.
Oh nee been there done that, vandaar Unifi vrij hoog op de lijst, voor NL kantoor prima tevreden over, maar daar hebben we ook veel minder stricte eisen omdat we daar een iets ander type medewerkers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Pfoe een router die torrents kan blokkeren, ik zou het niet weten. Dat spul is ontworpen om juist door alle blokkades heen te gaan

Misschien is een fortigate iets, kun je licenties voor security/content filtering/block p2p voor aanschaffen

https://m.routershop.nl/f...fg-30e-firewall/pid=47766

Alternatief is bv defender atp kopen en installeren op de clients, daar kun je super veel mee:
- risk management (alle patches erop?)
- detect en block malware
- web content filtering (zit nog in preview)

Moeten mensen alleen niet hun prive device aansluiten waar geen defender op staat

[ Voor 75% gewijzigd door laurens0619 op 10-11-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@laurens0619 'Netwerk' gerelateerde zaken wil je (IMHO) niet afvangen met een afhankelijkheid naar bepaalde cliënt gereelateerde software welke ook nog eens op een (willekeurig?) apparaat geïnstalleerd moet kunnen worden.

Ik werk overigens onder andere met bijvoorbeeld "Check Point" / "Palo Alto" DPI apparatuur maar dat zal voor de TS waarschijnlijk een beetje 'overkill' zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Will_M ik snap je maar je opties mbt content filtering zijn wel erg beperkt geworden doordat alles ssl is tegenwoordig.
Ik zie antivirus/torrent control dus als iets wat niet meer netwerk gerelateerd is maar endpoint gerelateerd is geworden.

Palo alto traps is bv ook een endpoint oplossing die ze niet zonder reden als netwerk boer aanbieden :)

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 10-11-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

laurens0619 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:05:
@Will_M ik snap je maar je opties mbt content filtering zijn wel erg beperkt geworden doordat alles ssl is tegenwoordig.
Ik zie antivirus/torrent control dus als iets wat niet meer netwerk gerelateerd is maar endpoint gerelateerd is geworden. Als je

Palo alto traps is bv ook een endpoint oplossing die ze niet zonder reden als netwerk boer aanbieden :)
Je kunt het ook SSL Off-Loading noemen wat 'we' met dat soort apparatuur doen. Het blijven altijd nog bedrijfsnetwerken waar 'Company Policies' gelden en waar ieder 'bitje' verantwoord moet kunnen worden, toch?

Je logt in op een "gratis" gastennetwerk en accepteert de voorwaarden? Oké: Hier heb je 't bijbehorende SSL certificaat!

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 10-11-2020 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Als je een ssl certificaat kunt installeren dan lukt een endpoint oplossing ook wel :)

En ssl offloading geeft je de mogelijkheden erin te kijken maar dan nog gaat het geen malware tegenhouden etc wat een edr wel doet. Los ervan dat ssl offloading weer allerlei problemen met websites meebrengt (vooral buitenlandse overheid sites en/of banken). Tenminste dat is mijn ervaring met producten als zscaler/websense/forcepoint

Web content filtering op netwerklaag kan werken maar als je controle hebt over je clients zou ik daar altijd edr deployen, of het liefst beide

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 10-11-2020 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

laurens0619 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:28:
Als je een ssl certificaat kunt installeren dan lukt een endpoint oplossing ook wel :)

En ssl offloading geeft je de mogelijkheden erin te kijken maar dan nog gaat het geen malware tegenhouden etc wat een edr wel doet. Los ervan dat ssl offloading weer allerlei problemen met websites meebrengt (vooral buitenlandse overheid sites en/of banken). Tenminste dat is mijn ervaring met producten als zscaler/websense/forcepoint

Web content filtering op netwerklaag kan werken maar als je controle hebt over je clients zou ik daar altijd edr deployen, of het liefst beide
Dat certificaat zal een willekeurige eindgebruiker op een gastennetwerk wel moeten accepteren. Doet 'ie dat niet dan wens ik 'm succes met een 169.254/16 IPv4 adres incl. port-isolation >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:01
Ik vrees dat je met €500 niet zoveel opties gaat vinden die op een betrouwbare manier content filtering gaan doen. Zoals eerder genoemd wordt tegenwoordig veel verkeer in ssl omsloten. Er zijn wel apparaten die ssl inspection e.d. doen (fortigate etc) maar die gaan ruim over dat budget. Om maar niet te spreken over de extra onderhoud die het vergt. In de praktijk merk ik dat content filtering/utm functies weleens wat applicaties stuk maakt waardoor je moet gaan lopen debuggen. Vooral met een buitenlands kantoor i.c.m. wifi lijkt me dat erg irritant.

Qua router zou ik eerst zo'n DrayTek proberen die je zelf al aandraagt. 80 vierkante meter klinkt ook als klein genoeg om met één all in one routertje af te kunnen. Ga je eventueel nog zelf naar de locatie om alles aan te leggen en te testen? Dan zou je eventueel een site survey kunnen doen om te kijken of je overal goed signaal hebt. Als je bij de plekken waar gewerkt wordt zo'n 50-60 dBm haalt dan is daar prima mee te werken.

Om toch een soort poor man's content filtering te doen kan je inkomend en uitgaand verkeer filteren in de firewall.

[ Voor 5% gewijzigd door MainframeX op 10-11-2020 21:47 ]

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
MainframeX schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:34:
Ik vrees dat je met €500 niet zoveel opties gaat vinden die op een betrouwbare manier content filtering gaan doen. Zoals eerder genoemd wordt tegenwoordig veel verkeer in ssl omsloten. Er zijn wel apparaten die ssl inspection e.d. doen (fortigate etc) maar die gaan ruim over dat budget. Om maar niet te spreken over de extra onderhoud die het vergt. In de praktijk merk ik dat content filtering/utm functies weleens wat applicaties stuk maakt waardoor je moet gaan lopen debuggen. Vooral met een buitenlands kantoor i.c.m. wifi lijkt me dat erg irritant.

Qua router zou ik eerst zo'n DrayTek proberen die je zelf al aandraagt. 80 vierkante meter klinkt ook als klein genoeg om met één all in one routertje af te kunnen. Ga je eventueel nog zelf naar de locatie om alles aan te leggen en te testen? Dan zou je eventueel een site survey kunnen doen om te kijken of je overal goed signaal hebt. Als je bij de plekken waar gewerkt wordt zo'n 50-60 dBm haalt dan is daar prima mee te werken.

Om toch een soort poor man's content filtering te doen kan je inkomend en uitgaand verkeer filteren in de firewall.
Ik wil er vooral niet teveel werk aan hebben dus wordt wss een draytek of unifi dreammachine even afhankelijk van wat ik lokaal makkelijk kan laten leveren. Er zelf heen gaan is er op dit moment niet bij maar er zitten wat techisch(ere) mensen lokaal die iig tot punt van remote mgmt kunnen komen en daarna evt bij een fuckup wel een reset oid kunnen doen ;-)
Pagina: 1