Bamboe of katoenen dekbed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-04 18:56
Mijn vriend en ik hebben altijd ruzie over de temperatuur in huis: hij heeft het altijd snel te warm en ik te koud. Nu slapen we in een woning dat echt slecht geïsoleerd is en heb ik liever dat in de slaapkamer de verwarming licht aanstaat en hij wilt juist dat die volledig uit staat.

We slapen beiden momenteel onder een donzen dekbed en denk dat hier nog wel wat te halen valt. Dons isoleert namelijk goed en is misschien minder geschikt voor hem. Tijdens mijn zoektocht online kwam ik 2 dekbedmaterialen tegen die goed ventilerend en vochtregulerend zijn: katoen en bamboe. Bamboe zou iets meer vocht kunnen opnemen dan katoen, en zou weer minder geschikt zijn in de zomer (al denk ik niet dat dat echt een probleem is voor hem), voor de rest lijken die twee materialen op elkaar.

Mijn vraag voor jullie is, wie van jullie heeft ervaring met een katoenen en/of bamboe dekbed en hoe bevalt/beviel dat? Welke van de twee zou het meest geschikt kunnen zijn voor iemand die het áltijd warm heeft?

Thanks alvast dan probeer ik hier verder te slapen... 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:07
Als je het te koud hebt kun je ook wat meer pyjama aantrekken. Als je het te warm hebt en al niks meer aan hebt kun je niks meer uittrekken. Oftewel degene die het graag warmer wil zal zich een beetje moeten aanpassen.

Alternatief is allebei een eigen dekbed, maar dat is wel minder "gezellig" ;)

Dit is vaak voorkomend: mannen willen graag wat koeler slapen, vrouwen wat warmer.

Geen ervaring met die dekbedden, wij slapen onder wol.

[ Voor 22% gewijzigd door pirke op 10-11-2020 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als een pyjama misschien teveel is, probeer dan warme sokken, dat kan een hoop schelen.

Wat ook kan helpen is een kruikje.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:25
Ik vind zelf katoen veel fijner.
Enneh, verwarming uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb zelf synthetisch en dat werkt eigenlijk heel goed qua vochtregulatie.

Wat ook kan is juist een warm dekbed voor jou, en een raam open voor je vriend. Dan kan hij z'n armen/benen buiten het dekbed houden om af te koelen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

hallom schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 06:46:
Welke van de twee zou het meest geschikt kunnen zijn voor iemand die het áltijd warm heeft?
Wij hebben hetzelfde 'probleem' min of meer opgelost met een vier seizoenen dekbed, katoenen overtrek en molton onderlaken. Als het erg warm is gaat het dekbed eraf en slapen wij onder de overtrek.

Is het wat kouder -ik ben de koukleum- trek ik een thermohemd aan met lange mouwen en nestel mij diep onder het dekbed. Mijn vrouw -de warme kant- gaat dan juist half onder en half op het dekbed met armen en benen.

Verwarming is 's nachts uit, tenzij het belachelijk koud is omdat we vergeten zijn het raam dicht te doen 's avonds.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-04 18:24
In plaats van de verwarming aan, kun je ook kijken naar een elektrisch deken. Kwartiertje voordat je gaat slapen aanzetten en het is comfortabel warm. Hoeft de kachel ook niet aan en als je een een-persoonsdekbed neemt is die alleen aan jouw kant. Opgelost. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Halfdons en één been buitenboord houden werkt voor mij al jaren prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Wij slapen zelfs met het raam open zolang het geen 20 graden vriest :)

Lekker dik wollen dekbed: heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:47
Ik heb ook een tijdje onder een donzen dekbed geslapen, dat werd geadverteerd als geschikt voor het hele jaar, maar ik werd iedere ochtend badend in het zweet wakker...

Ik heb dus nu een synthetisch dekbed met winter en zomer diktes, zelf gebruik ik de winterdeken alleen voor m'n voeten als het hartje winter is. Mijn vriendin trekt soms een legging of zelfs een dikke trui aan in bed, terwijl ik in m'n T-shirt slaap.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Allebei een eigen 4-seizoenen dekbed. Mijn vrouw gebruikt zelfs in de zomer twee dekens en in de winter komt daar een kruik bij. Ikzelf slaap zonder pyama en in de winter switch ik naar het herfstdekbed.

Dat hele idee van samen een dekbed delen heb ik nooit begrepen.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 21:42

Deathchant

Don't intend. Do!

pirke schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 07:13:

Dit is vaak voorkomend: mannen willen graag wat koeler slapen, vrouwen wat warmer.
Nu ga je er vanuit dat de TS een vrouw is, maar dat hoeft niet zo te zijn ;)

Topicstarter, ik denk dat een bamboe dekbed iets beter is voor wanneer je wat meer zweet, omdat bamboe zweet kennelijk goed kan afvoeren. Als dat het geval is bij je te warme vriend, dan is dit zeker het proberen waard.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Over het algemeen is dons ook goed vocht- en temperatuurregulerend. Je gaat qua materiaal niets 'winnen' met bamboe of katoen. Je hebt blijkbaar een wat dikker donzen dekbed dan voor hem comfortabel. Beide een eigen dekbed lijkt me een definitieve oplossing. Out of the box gedacht: als je twee losse matrassen hebt, neem verschillende matrashoezen. Sommige zijn behoorlijk koel en er zijn ook warme wollen onderdekens te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:37
pirke schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:17:
Wij slapen zelfs met het raam open zolang het geen 20 graden vriest :)

Lekker dik wollen dekbed: heerlijk
Ik kan dit beamen. Wol, heerlijk! Met een goed satijngeweven hoes erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-04 20:15
Bamboe dekbed hier na jarenlang dons. Bevalt heel erg goed. Is minder broeierig, beter vocht regulerend. Ook bij ons zweet mijn partner veel en heeft het snel warm terwijl ik juist snel koud ben. Bamboe is voor ons beiden perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Apiekool schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:22:
[...]

Ik kan dit beamen. Wol, heerlijk! Met een goed satijngeweven hoes erbij.
Het is niet voor niks: "lekker onder de wol kruipen" d:)b
Pagina: 1