Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RollinLower
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-05 16:03

RollinLower

operator in de vouwfabriek

Topicstarter
Zoals de titel het laat zien, ben ik mijn huidige baan wel een beetje zat.

Ik ben sinds kind af aan al de techniek in gerold, en vaak de mechanische kant. Sleutelen aan m'n eerste fietsen, skelters, brommertjes en tegenwoordig nog steeds aan auto's zijn hobby's waar ik van genoot, en dus leek een opleiding in de mechanische techniek wel een logische stap.

Zo gezegd, zo gedaan. en ik werk nu bijna 4 jaar in de industriële techniek als service monteur.

Het probleem: ik heb in de tussentijd een enorme affiniteit voor de IT opgebouwd.
Ik bouw zoals menig Tweaker graag PC's, maar ik hou er ook erg van om bezig te zijn met mijn thuisnetwerk.
Ook datacenters interesseren mij enorm! Ik zou dus erg graag in zo'n datacenter willen werken als datacenter engineer, of als het kan zelfs facility engineer. Ook al zal ik dan weinig met de IT te maken hebben.

Nu ben ik al een tijdje vol enthousiasme CV's aan het rondsturen, naar elke partij die ik maar kan vinden.
Tot nu toe helaas zonder succes. Ik heb dan ook geen enkele relevante ervaringen, of certificeringen die mij kunnen helpen aan een baan in de IT.

Wat zou ik kunnen doen om mijn kansen te vergroten? Ik heb wel een redelijke kennis van networking, maar ik heb hier geen aantoonbare ervaringen mee.

Is het misschien een goede stap om eerst een CCENT, en dan een CCNA te behalen? Zijn er andere relevante zelfstudies of avondscholingen die mijn kansen op een baan in deze sector kunnen vergroten?

Elke hulp word gewaardeerd! Ik hoor graag wat jullie er van vinden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Persoonlijk zou ik sneller iemand aannemen met een jaar ervaring maar geen certificaten dan andersom. Maar dat is persoonlijk.

Hoe ziet je CV er uit? Je zegt geen aantoonbare ervaring te hebben, maar waar komt die kennis dan vandaan? Hobby-matige projecten kun je ook gewoon neerzetten als ervaring, mits een beetje relevant.

Waar solliciteer je op? Een NOC of datacenter zal je CV een stuk kritischer bekijken dan de lokale "wij doen alles met IT" boer. Die laatste is misschien minder spannend, maar je kunt er in 1 a 2 jaar toch een hoop ervaring opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollinLower

RollinLower

Topicstarter
NielsFL schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:56:
Persoonlijk zou ik sneller iemand aannemen met een jaar ervaring maar geen certificaten dan andersom. Maar dat is persoonlijk.

Hoe ziet je CV er uit? Je zegt geen aantoonbare ervaring te hebben, maar waar komt die kennis dan vandaan? Hobby-matige projecten kun je ook gewoon neerzetten als ervaring, mits een beetje relevant.

Waar solliciteer je op? Een NOC of datacenter zal je CV een stuk kritischer bekijken dan de lokale "wij doen alles met IT" boer. Die laatste is misschien minder spannend, maar je kunt er in 1 a 2 jaar toch een hoop ervaring opdoen.
Ik zet inderdaad mijn hobbymatige ervaring er wel in, maar dat is allemaal een stuk minder specifiek dan een certificaat. Ik kan me voorstellen dat een recruiter/HR medewerker veel meer kan met "heeft CCENT behaald" als met "heeft in routerOS gebruik gemaakt van trunks om verschillende VLANs op te zetten"

In het begin stuurde ik inderdaad al m'n sollicitaties naar grote datacenters. En daar werd ik ook allemaal de metaforische deur gewezen. Misschien heb je gelijk dat ik toch wat te hoog grijp.

Als ik denk aan de locale IT boer, wat voor werkzaamheden zou ik dan kunnen verwachten?

[ Voor 3% gewijzigd door RollinLower op 09-11-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
RollinLower schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:19:
[...]
Als ik denk aan de locale IT boer, wat voor werkzaamheden zou ik dan kunnen verwachten?
De IT boer waar ik aan denk doet meestal "de IT" voor MKB in de buurt. Onderhouden hard- en software, maar ook het aanleggen van kleine LAN's, IP telefonie, Wi-Fi, verbindingen naar tweede locatie, regelen van e-mail/website hosting, etc. Vaak is er ook sprake van aansluitingen op branche-specifieke apparatuur of diensten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 16:01
Hoe groot je ambities en dromen ook zijn, het is belangrijk om eerst de basis goed onder de knie te krijgen. Michael Jordan was ook niet ineens een van de basketballers ter wereld, Usain Bolt rende ook niet direct een wereldrecord aan flarden op de 100m en de monteurs van Mercedes F1 moesten ook ooit leren dat een wiel rond is.

Wat wil ik hiermee zeggen? Klein beginnen om zo naar je doel te werken. Je sleutelt in je vrije tijd graag aan PC's en je thuisnetwerk. Probeer die kennis eerst eens in te zetten, zoals al geschreven bij een computerwinkel, al dan niet met werkplaats bij je in de buurt. Doe daarbij je best om altijd wat verder te proberen denken dan de oorspronkelijke vraag. Waarom is B een gevolg op A enzovoort. Als je in een vroeg stadium al logisch kunt redeneren gaat dit je heel veel helpen in netwerkland.

Zelf ben ik 10 jaar geleden beginnen met sleutelen bij een lokale computerwinkel en het is als volgt gelopen:

Winkelmedewerker -> Skilled Servicedesk -> Systeembeheerder -> Infra beheerder (ZZP) -> Netwerkbeheerder (ZZP) -> NOC / Security Engineer (ZZP) -> wat nog komen gaat

Mocht je specifieke vragen hebben mag je altijd een PM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RollinLower schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:19:
[...]

In het begin stuurde ik inderdaad al m'n sollicitaties naar grote datacenters. En daar werd ik ook allemaal de metaforische deur gewezen. Misschien heb je gelijk dat ik toch wat te hoog grijp.
Ik heb van dichtbij een datacenterbouwer ervaren. Het zijn relatief kleine, platte organisaties. In jouw situatie zou ik eerst contact opnemen met de HR verantwoordelijke en de situatie uitleggen. Vraag hem welk pad af te leggen, of nog beter aan de manager verantwoordelijk voor die afdeling. Ga eens sparren en uitvragen hoe daar te komen, zonder met cv te wapperen. Bel er gerust een paar. Er is er vast een die je een duwtje in de goede richting geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-06 15:31
Maar wat word er dan gevraagd in de vacatures? Als je CV aansluit op wat er gevraagd word binnen de vacature dan word je normaal gesproken uitgenodigd tenzij;

- Je motivatie niet aansluit
- Ze heel veel kandidaten hebben en de beste uitkiezen

Wat kun je dus doen;
- Kijken wat er op je CV niet aansluit en bepaal of je dit kunt overbruggen met iets zoals je zelf al noemt - een certificaat en vernoem dat je dit overbrugt hebt in je motivatie.
- Bellen naar de bedrijven die je afwijzen en ga vragen waar de HR department op let als ze de CV's beoordelen. Niet 'waarom heb je mij niet uitgenodigd', maar in het algemeen een gesprekje waar de functie aan moet voldoen. Hell, waarom vraag je geen gesprek aan met een teamleider, die kan het nog veel beter vertellen en vooral met je meedenken. Veel mensen zijn bereid om je dat soort dingen te vertellen, omdat dit voor velen ook gewoon een leuk onderwerp is.
- Zoek op LinkedIn een willekeurige expert die veel deelt en leg je situatie uit en vraag hem om adviezen. (dit is ook netwerken, vreemden aan durven spreken)

Als je reageert op een functie waar ervaring voor nodig is, dan kun je beter op een functie daaronder kiezen om op te reageren en je 'omhoog' werken... maar dat stukje realisme kun je het beste inzien door te praten met personen in het vakgebied.

[ Voor 10% gewijzigd door Furion2000 op 10-11-2020 09:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26
NielsFL schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:56:

Dit is zo verkeerd en overschat. Echt ik zit zo vaak opgezadeld met developers die ook "met een jaartje ervaring" naar binnen zijn gerold end de hele fundamentele basis ontbreekt. Zeker omdat de IT heel erg leunt op theorie, terminologie en methodologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik ken de cijfers niet maar ik zie een dikke beweging naar de cloud diensten van Azure en AWS.
als je nu de basis certificaten haalt voor networking, ben je dan niet aan het klaarstomen voor een uitstervend beroep? beter om naar een populaire solution te kijken en daar expert in te worden lijkt mij. en dan ergens onderaan beginnen zodat de baas de certificering betaald.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

JJ Le Funk schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:35:
ik ken de cijfers niet maar ik zie een dikke beweging naar de cloud diensten van Azure en AWS.
als je nu de basis certificaten haalt voor networking, ben je dan niet aan het klaarstomen voor een uitstervend beroep? beter om naar een populaire solution te kijken en daar expert in te worden lijkt mij. en dan ergens onderaan beginnen zodat de baas de certificering betaald.
Netwerkbasics blijven te allen tijde relevant. Hoewel opslag en gebruikersbeheer wellicht steeds meer extern geplaatst worden, moeten workstations binnen bedrijven toch echt aan elkaar en het Internet worden geknoopt.

De basiskennis die je bij CCNA opdoet, blijft voor altijd gelden.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Zo dacht ik ook. Ik heb dus met goede moed een berg Azure cloud certificaten behaald om te merken dat in de praktijk er nog niet veel bedrijven zijn die het gebruiken.

Ik ben het met je eens dat het lastig is om te leren voor een uitstervend beroep maar zolang het nieuwe beroep nog in de kinderschoenen staat ga je er weinig mee kunnen.

Daarnaast; de basis kennis van networking en data centers is niet meteen waardeloos als je naar de cloud gaat; het kan heel erg nuttig zijn te weten hoe de basis van networking in elkaar steekt om een goede cloud oplossing te realiseren (zeg ik nu ik production-grade beveiliging moet gaan inbouwen in een multiplatform cloud applicatie)
CodeCaster schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:39:
Netwerkbasics blijven te allen tijde relevant. Hoewel opslag en gebruikersbeheer wellicht steeds meer extern geplaatst worden, moeten workstations binnen bedrijven toch echt aan elkaar en het Internet worden geknoopt.
Om even advocaat van de duivel te spelen.... Waarom moeten workstations aan elkaar geknoopt worden als alles in de cloud gedaan wordt? O-)
(Hint: Dat hoeft helemaal niet. Je virtuele werkomgeving zit in de cloud dus als je werkstation een internet verbinding heeft, is je werkomgeving gekoppeld aan de werkomgevingen van de anderen binnen je bedrijf)

[ Voor 22% gewijzigd door Croga op 10-11-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
offtopic:
Eens, het is een enorme trend nu. Veel bedrijven komen er ook achter dat de cloud niet zo goedkoop is als ze claimen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:22
wellicht zinniger om door te groeien naar automation. probeer binnen te komen bij bedrijven als digit, actemium, eiffage, .. .

zij voeren projecten uit waarbij industriele IT wordt geimplementeerd. jij weet nu al wat het effect is van een PLC op een klep, wat beperkingen zijn van sensoren en mogelijk in welke scenarios bijvoorbeeld een weegcel een verkeerde waarde zal geven. Jouw interesse naar de netwerkkant (en de problemen die daarbij horen) maakt je zeer interressant voor dit soort bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

Yucon

*broem*

Wil je wel echt ehm 'it-it'? Ik kan me voorstellen dat met jouw achtergrond iets als een gerobotiseerd magazijn ook razend interessant is. Dat zou je eens aan een firma als vanderlande kunnen denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandera
Netwerken is met de komst van de cloud verre van uitsterven verwijderd. Of denken jullie dat er aan de data center / service provider kant (= een public cloud) niks meer te doen is als heel de wereld verhuisd naar dergelijke platformen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollinLower

RollinLower

Topicstarter
wat ik uit alle reacties nu een beetje kan opmaken is dat het vooral belangrijk is om de basis te gaan leren.
zou het een optie zijn om bijvoorbeeld een aantal compTIA trainingen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
RollinLower schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:53:
wat ik uit alle reacties nu een beetje kan opmaken is dat het vooral belangrijk is om de basis te gaan leren.
zou het een optie zijn om bijvoorbeeld een aantal compTIA trainingen te doen?
CompTIA is absoluut geen verkeerd begin. Het is wel behoorlijk Amerikaans en aldaar stukken gewilder dan in Europa. Maar het laat wel zien dat je de basis onder de knie hebt.

Zoek maar eens op Youtube naar Professor Messer die heeft heel veel video's met de onderwerpen uit de examen online staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
com2,1ghz schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:31:
[...]

Dit is zo verkeerd en overschat. Echt ik zit zo vaak opgezadeld met developers die ook "met een jaartje ervaring" naar binnen zijn gerold end de hele fundamentele basis ontbreekt. Zeker omdat de IT heel erg leunt op theorie, terminologie en methodologie.
Oef dat opzadelen triggert mij wel, je gooit zomaar heel veel mensen op 1 hoop. Er zijn veel enthousiastelingen begonnen in de IT zonder fundamentele basis. Nu, maar ook in de tijden van COBOL. Je komt nu heel bevooroordeeld over in het negatieve.

Dus 1, als het de realiteit is dat veel developers beginnen zonder fundamentele basis is het voor jou realiteit om constant 'opgezadeld' te worden met dit soort collega's. Het zou dus voor jezelf beter zijn als je het ontbreken van bepaalde kennis bij collega's ziet als iets normaals en niet negatief. Je kunt enorm veel voldoening halen uit kennisdeling en wanneer je je kennis goed kunt overbrengen naar anderen snap je in mijn ogen pas echt de stof. Als je hier niet mee te maken wil hebben, dan kun je dat ook aangeven bij je manager, dat je ondanks je kennisniveau niet geschikt bent om starters op sleeptouw te nemen. Iedereen is anders en je wil dat je talent goed benut word, daar is niets mis mee.

2. mentaliteit en motivatie is veel belangrijker dan die fundamentele kennis bij starters. Ja je startpunt zal lager zijn wanneer je geen IT HBO hebt gedaan, maar de leercurve word niet bepaald door je HBO papiertje. Ik had gelukkig een mentor die zag dat ik enthousiast was en veel harder wilde groeien dan anderen en hij heeft mij geholpen om de focus op de juiste onderwerpen te leggen in de uren die ik naast het werk met mijn neus in de boeken zat om de fundamentele kennis gap te overbruggen. Mentaliteit en motivatie stopt niet zomaar, HBO papiertjes zijn garanties tot aan de deur.

Jouw reactie maakt mij nog dankbaarder richting die mentor, want wat als jij mijn mentor was die mij zou begeleiden met de insteek 'opgezadeld met iemand zonder fundamentele kennis'? Phoe dan zou mijn carrière, die nu uit de startblokken schoot, zomaar kunnen uitmonden in een complete failure en een deuk op mijn zelfvertrouwen....

Beoordeel de persoon, niet de CV of het kennisniveau van een starter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Croga schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:40:
Om even advocaat van de duivel te spelen.... Waarom moeten workstations aan elkaar geknoopt worden als alles in de cloud gedaan wordt? O-)
(Hint: Dat hoeft helemaal niet. Je virtuele werkomgeving zit in de cloud dus als je werkstation een internet verbinding heeft, is je werkomgeving gekoppeld aan de werkomgevingen van de anderen binnen je bedrijf)
Ik snap helemaal wat je bedoelt, en in principe heb je gelijk, maar ook weer niet.

Die workstations, thin clients, printers en andere apparaten moeten alsnog aan een switch, router, modem worden gekoppeld. Netwerken beginnen toch echt bij kabels met daaraan stekkers, die in dingen geprikt moeten worden die geconfigureerd moeten worden. Zaken die niet werken, moeten getroubleshoot worden.

Een koffiebar met twee kassa's kan prima af met het modem van de provider, maar het kan al snel complex worden, wat vraagt om kennis en ervaring. En zelfs dat modem moet worden geïnstalleerd door iemand met netwerkervaring. Het werkt niet allemaal magisch vanzelf.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Furion2000 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:05:
Oef dat opzadelen triggert mij wel, je gooit zomaar heel veel mensen op 1 hoop. Er zijn veel enthousiastelingen begonnen in de IT zonder fundamentele basis. Nu, maar ook in de tijden van COBOL. Je komt nu heel bevooroordeeld over in het negatieve.
Die bevooroordeling is volledig terecht. Heel het MKB, en de zorg, en de overheid, en ga zo maar door, zijn opgezadeld met draken van softwareoplossingen die in elkaar zijn geknutseld door niet-softwareengineers, waardoor het bakken met geld, tijd en hardware kost om de boel draaiend te houden, te troubleshooten en te laten interfacen met andere software.

Dit komt door uit hun voegen gebarsten oplossingen die ooit zijn begonnen als handige COBOL/Lotus/Excel/Access-oplossingen, waar vervolgens een paar formpjes of stapel Visual Basic-scripts omheen zijn gebouwd, en waar nu hele bedrijfstakken op vastzitten en onmogelijk van kunnen loskomen door opgesloten data en ononderhoudbare bagger.

Niet dat het mij uitmaakt, ik verdien mijn geld weer met het uitfaseren van dergelijke oplossingen of tenminste de data van buitenaf benaderbaar te maken, maar praat alsjeblieft niet goed wat er de afgelopen dertig jaar aan troep is gebouwd door "enthousiastelingen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
Furion2000 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:05:
[...]

Dus 1, als het de realiteit is dat veel developers beginnen zonder fundamentele basis is het voor jou realiteit om constant 'opgezadeld' te worden met dit soort collega's. Het zou dus voor jezelf beter zijn als je het ontbreken van bepaalde kennis bij collega's ziet als iets normaals en niet negatief. Je kunt enorm veel voldoening halen uit kennisdeling en wanneer je je kennis goed kunt overbrengen naar anderen snap je in mijn ogen pas echt de stof. Als je hier niet mee te maken wil hebben, dan kun je dat ook aangeven bij je manager, dat je ondanks je kennisniveau niet geschikt bent om starters op sleeptouw te nemen. Iedereen is anders en je wil dat je talent goed benut word, daar is niets mis mee.

2. mentaliteit en motivatie is veel belangrijker dan die fundamentele kennis bij starters. Ja je startpunt zal lager zijn wanneer je geen IT HBO hebt gedaan, maar de leercurve word niet bepaald door je HBO papiertje. Ik had gelukkig een mentor die zag dat ik enthousiast was en veel harder wilde groeien dan anderen en hij heeft mij geholpen om de focus op de juiste onderwerpen te leggen in de uren die ik naast het werk met mijn neus in de boeken zat om de fundamentele kennis gap te overbruggen. Mentaliteit en motivatie stopt niet zomaar, HBO papiertjes zijn garanties tot aan de deur.

Jouw reactie maakt mij nog dankbaarder richting die mentor, want wat als jij mijn mentor was die mij zou begeleiden met de insteek 'opgezadeld met iemand zonder fundamentele kennis'? Phoe dan zou mijn carrière, die nu uit de startblokken schoot, zomaar kunnen uitmonden in een complete failure en een deuk op mijn zelfvertrouwen....

Beoordeel de persoon, niet de CV of het kennisniveau van een starter.
Ik praat hier uit ervaring en heb genoeg mensen moeten inwerken zowel in inhouse, als detacheering en nu als freelancer. Zowel starters na een HBO opleiding als mensen die via een trainee programma komen. Ik weet dus wel degelijk waar ik het over heb.

Zo heb je extreme uitzonderingen waarbij je mensen die enthusiast zijn en thuis aan de slag gaan. Jij bent hier waarschijnlijk 1 van.
Vaak ontbreekt ook een heel starterstraject en schuiven ze zomaar mensen aan bij een team onder het mom van die draait over een maand wel mee.

Overbrengen van kennis werkt alleen als de basis klopt. Zie je het al voor je dat ik als developer even met een automonteur moet meedraaien aan een auto van een klant? Het is gek dat dit wel wordt verwacht in de IT.
Als je praat over design patterns, moet die gene het concept begrijpen. Vervolgens breng je je kennis over hoe je dit in praktijk kan gebruiken.
Dat de HBO "papiertje" weinig voorstelt hoor je vaker van mensen die het niet hebben.

Op een gegeven moment ben je gewoon klaar met het toneelstuk dat je het maar moet aangeven bij de manager. Die manager weet dondersgoed dat ze goedkoop onervaren/onbekwame mensen willen scoren om het toch even te proberen. If you pay peanuts...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:34

Croga

The Unreasonable Man

CodeCaster schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:36:
Die workstations, thin clients, printers en andere apparaten moeten alsnog aan een switch, router, modem worden gekoppeld. Netwerken beginnen toch echt bij kabels met daaraan stekkers, die in dingen geprikt moeten worden die geconfigureerd moeten worden. Zaken die niet werken, moeten getroubleshoot worden.
offtopic:
Je hebt uiteraard gelijk. Maar TS had het specifiek over datacenter werk. En dat ligt zeker anders.
Overigens blijf ik ook bij het standpunt dat een internet verbinding genoeg is. In theorie zou je dit alles op kunnen lossen met een 5G dongle in ieder apparaat. Zelfs het concept kabeltjes en stekkers is in flux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@CodeCaster

Ik interpreteer je rant vooral richting de enthousiastelingen, maar volgens mij heb je het over slecht ontworpen software door mensen die jij incompetent acht. Een software architect titel zegt niets over de kwaliteit die hij levert en je hebt genoeg slechte engineers die alle kennis en titels bezitten, maar slechte keuzes maken. Tevens zijn er ook genoeg goede engineers die slechte software opleveren onder de druk van tijd/geld vanuit het management.

Dit heeft overigens niets met een starter te maken die zijn HBO IT niet heeft, dit heeft meer met werknemers in het algemeen te maken die zich zeer beperkt blijven ontwikkelen.

@com2,1ghz
Ik weet niet of ik de uitzondering ben in jou ogen, mochten we ooit naast elkaar zitten. Maar wat ik dus wil zeggen is dat uitzonderingen niet kunnen floreren als jij je oordeel al klaar hebt. Klein nuance verschil wat die uitzondering dus wel een kans van slagen geeft.

Ook een klein verschil qua denken zie ik als je zegt dat 'het management goedkoop wil scoren'. Ik durf te stellen dat elk management dat het niet begrijpt goedkoop wil scoren en dat je zo positief als mogelijk binnen die realiteit wil werken. Als je dus binnen een bedrijf zit waar je constant de slechte starters binnen krijgt en het zint je niet, dan kun je gaan zoeken naar een ander bedrijf of je onderneemt actie en je maakt samen met je manager een plan om fundamentele kennis voor elke starter standaard te maken e.g. door ze verplicht tijd te gunnen om het GOF boek door te spitten. Denk ook dat die managers dat donders goed gehoord hebben, maar niet zo donders goed begrijpen waarom ze meer ervaring aan zouden moeten nemen ;)

Als je iets stoort, doe er iets aan, ga naar een andere werkgever of bijt op je tanden. Kritiek zonder actie is niks.

Ik heb EEN HBO papiertje en heb mensen met een HBO IT papiertje uitvoerig gevraagd wat ze allemaal geleerd hebben, omdat ik ook van mening was dat ik wat fundamentele basis kennis mistte. Puntje bij paaltje kwam ik tot de conclusie dat ook HBO IT erg breed was georiënteerd en dat daardoor over heel veel onderwerpen het kwartje eerder zou vallen. Dus er kwam niet zozeer uit dat ik kennis x of y mistte, er kwam uit dat zodra ik een nieuw onderwerp tegen kom, ik extra effort erin moest gooien om te zorgen dat dat kwartje bij mij ook zou vallen (e.g. boek, google, oefeningen).

Ik zeg niet dat HBO niets voorstelt, ik zeg dat het niets zegt over de persoon die je binnen krijgt. Zoals ik al zei; garantie tot aan de deur. Zelfde als dat je GOF gelezen kunt hebben, er een toets over gemaakt kunt hebben en een 10 hebben, of dat je GOF gelezen en begrepen hebt en kunt toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
CodeCaster schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:36:
[...]

Ik snap helemaal wat je bedoelt, en in principe heb je gelijk, maar ook weer niet.

Een koffiebar met twee kassa's kan prima af met het modem van de provider, maar het kan al snel complex worden, wat vraagt om kennis en ervaring. En zelfs dat modem moet worden geïnstalleerd door iemand met netwerkervaring. Het werkt niet allemaal magisch vanzelf.
Ik zie dit:

Systeem beheerders beheren alles van a tot z in de meeste bedrijven, ik zie alleen bij grote internationals vaak nog een kleine dedicated netwerk beheerders groepje van 2/3 man die het global netwerk onderhouden. voor de meeste bedrijven word dit gewoon door een systeem beheerder gedaan en is het echt niet meer zo complex om op te zetten en onderhouden.

WebGUIs van deze devices zijn daar tegenwoordig op in gespeeld om het zo gemakkelijk en stabiel mogeiljk te maken voor je om je switches, routers en fws in een hand omdraai in te stellen. daarnaast zijn de meeste ISPs ook ingesteld om lijnen op te leveren aan bedrijven met beperkte netwerk kennis.

Systeem beheerders doen zowel eerste ljin support als 3e lijns support eigenlijk alles behalve het developen van software. Ik had de ambitie om netwerk beheerder te worden maar zit er zovaak neus diep in dat ik het eigenlijk onofficieel al ben met alle andere taken erbij :+

Dus basis netwerk skills en kennis zijn zeer belangrijk echter hoeft het niet CCNA te zijn want ik merk toch wel dat veel bedrijven geen Cisco nemen ivm de kosten en zit je gewoon op je basis netwerk skills te teren buiten het CISCO huis systeem om. Daarom vind ik maar een gedeelte van CCNA van belang de fundamentele netwerk aspecten en niet de Cisco propetairy stuff inclusief de Command line.

[ Voor 10% gewijzigd door Wowhead op 10-11-2020 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
Furion2000 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:04:
@CodeCaster

Ik interpreteer je rant vooral richting de enthousiastelingen, maar volgens mij heb je het over slecht ontworpen software door mensen die jij incompetent acht. Een software architect titel zegt niets over de kwaliteit die hij levert en je hebt genoeg slechte engineers die alle kennis en titels bezitten, maar slechte keuzes maken. Tevens zijn er ook genoeg goede engineers die slechte software opleveren onder de druk van tijd/geld vanuit het management.

Dit heeft overigens niets met een starter te maken die zijn HBO IT niet heeft, dit heeft meer met werknemers in het algemeen te maken die zich zeer beperkt blijven ontwikkelen.

@com2,1ghz
Ik weet niet of ik de uitzondering ben in jou ogen, mochten we ooit naast elkaar zitten. Maar wat ik dus wil zeggen is dat uitzonderingen niet kunnen floreren als jij je oordeel al klaar hebt. Klein nuance verschil wat die uitzondering dus wel een kans van slagen geeft.

Ook een klein verschil qua denken zie ik als je zegt dat 'het management goedkoop wil scoren'. Ik durf te stellen dat elk management dat het niet begrijpt goedkoop wil scoren en dat je zo positief als mogelijk binnen die realiteit wil werken. Als je dus binnen een bedrijf zit waar je constant de slechte starters binnen krijgt en het zint je niet, dan kun je gaan zoeken naar een ander bedrijf of je onderneemt actie en je maakt samen met je manager een plan om fundamentele kennis voor elke starter standaard te maken e.g. door ze verplicht tijd te gunnen om het GOF boek door te spitten. Denk ook dat die managers dat donders goed gehoord hebben, maar niet zo donders goed begrijpen waarom ze meer ervaring aan zouden moeten nemen ;)

Als je iets stoort, doe er iets aan, ga naar een andere werkgever of bijt op je tanden. Kritiek zonder actie is niks.

Ik heb EEN HBO papiertje en heb mensen met een HBO IT papiertje uitvoerig gevraagd wat ze allemaal geleerd hebben, omdat ik ook van mening was dat ik wat fundamentele basis kennis mistte. Puntje bij paaltje kwam ik tot de conclusie dat ook HBO IT erg breed was georiënteerd en dat daardoor over heel veel onderwerpen het kwartje eerder zou vallen. Dus er kwam niet zozeer uit dat ik kennis x of y mistte, er kwam uit dat zodra ik een nieuw onderwerp tegen kom, ik extra effort erin moest gooien om te zorgen dat dat kwartje bij mij ook zou vallen (e.g. boek, google, oefeningen).

Ik zeg niet dat HBO niets voorstelt, ik zeg dat het niets zegt over de persoon die je binnen krijgt. Zoals ik al zei; garantie tot aan de deur. Zelfde als dat je GOF gelezen kunt hebben, er een toets over gemaakt kunt hebben en een 10 hebben, of dat je GOF gelezen en begrepen hebt en kunt toepassen.
Je slaat de plank nogal mis en hebt een verkeerd beeld over mij. Uiteraard begin je niet met een negatief vooroordeel. Maar je snapt wel dat je niet zomaar aan kan schuiven en dat zoveel jaar aan kennis even in een maand of 3 overgedragen wordt en die diegene zelfstandig aan de slag gaat.
Zo gaat het in praktijk namelijk regelmatig.
We hebben zelfs teams gehad die echt in een sandbox zaten waarbij cursussen onder werktijd gegeven werden. Na een jaar ook de stekker uit getrokken.

Als ik toch zo negatief zou zijn dan zouden ze mij niet aanstellen om een mentor te zijn. Ik heb het hier over 10 jaar ervaring na mijn studie en wordt hier letterlijk voor ingehuurd.
Applicatie opzetten, mensen die naast me worden aangeschoven zodat ik niet meer nodig ben. Dat laatste hebben ze nogal moeite mee want iets met schaarste en bodemloze IT projecten.

Ik ben ook begonnen als starter. Ook vroeger thuis lopen kloten met alles en nogwat.
Op school heb ik ook maar een handjevol design patterns geleerd. Maar het gaat om het basisprincipe dat je weet waarvoor het bestaat. En dit voor allerlei andere concepten.
Na een jaar dat je basis java nog aan iemand moet leren ben je er gewoon klaar mee.
Negen van de tien die zo binnenkomt als “iemand die een jaartje bezig is” of een trainee die beseft zich na een jaar dat de IT toch niet zo leuk is of dat het moeilijk is.

Een autodidact die zo aan de bak komt is vrij zeldzaam en ook de langste route. Vervolgens zien we ze in topics verschijnen dat ze vast zitten aan hun werkgever/salaris want er ontbreekt het een en ander aan fundamentele kennis.

Even thuis kloten met cursussen maakt je geen software engineer. Ik doe zelf ook een hoop online cursussen om wat kennis bij te spijkeren maar ze hebben het nooit over testing. Of designen van een applicatie.
Pair programming, agile, versiebeheer. Met name UML.
Met alleen code kloppen kom je er niet.

Die brede IT opleiding waar je het over hebt die stoomt je klaar als software engineer en komen alle aspecten van toepassing.
Je bent capabel in het omzetten van requirements in een applicatie. Je weet hoe je een systeem kan ontwerpen, ontwikkelen en testen. Een relationele database opzetten.

Ik heb 1 autodidact ooit in mijn team gehad die letterlijk het hele Informatica curriculum zelf thuis heeft geleerd uit boeken. Die deed daar 2.5 jaar over. Daar was ik best onder indruk van. Echter was hij ook ieder avond en weekend aan het programmeren.

In mijn vrije tijd heb ik denk ik eens in de twee maanden wel iemand waarmee ik spreek die een switch wilt maken naar de IT.
Een daarvan die is begonnen aan een IT opleiding. Hij is ook de enige die het volhoudt en progressie boekt. De rest haakt af na een online cursusje.

Dat je even thuis gaat kloten gaat je geen IT-er maken na een jaartje.
En ja ik kan hier wat van zeggen want heb in genoeg teams, bedrijven en functie gezeten. Zowel starter, senior en als lead.

Edit:

Oh ja weet je wat kut is? Iemand een negatieve beoordeling geven terwijl je weet dat het verlengen van zijn jaarcontract van jou afhankelijk is. Terwijl je dondersgoed al van te voren weet dat dit niets zou worden.
Het is niet voor niets dat bij een IT opleiding er heel veel mensen afhaken en niet eens door het eerste jaar heen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@com2,1ghz

Je werkt met wat je weet, dus zo ook met een quote dat je vaak zit opgezadeld met een soort ontwikkelaar. Vandaar redeneer ik, dus het is dan inderdaad aan jou om mij uit te leggen dat ik verkeerd zit en dat je het niet zo negatief bedoelde of meer uitleg waarom het zo is.

Zo ook lees ik dat ze "ze vast zitten aan hun werkgever/salaris want er ontbreekt het een en ander aan fundamentele kennis". Hoe bedoel je dat dan? Dat ze ingewerkt zijn en hun werk kunnen doen bij werkgever x alleen fundamentele kennis missen die ze overal aan de slag laat gaan?

Maar ik begrijp je punt nu al wel meer, je hebt geen hoge pet op van mensen uit die route omdat je dat zo ervaren hebt. Ik zie dat klein tikkeltje anders, ik heb geen hoge pet op van mensen die een slechte instelling hebben, want ik spot die even te goed ook bij senior software engineers die alles donders goed begrijpen.

Dat klaarstomen op het HBO is waardevol als je al dat begrip hebt verkregen, maar niet elke student begrijpt wat hij heeft geleerd merk ik ook bij (IT) studenten.

Dus ja ik denk dat ik vooral vanuit de uitzondering redeneer en jij vooral van uit het groter geheel. Dus ik kan je gelijk geven dat je met HBO ict standaard een groter (50%) voordeel KUNT hebben en ik denk dat we ook kunnen stellen dat de andere 50% puur mentaliteit is. Zoals dat een kind vanuit een slecht gezin/buurt veel meer mentaliteit nodig heeft om hoog opgeleid te raken dan iemand met een goede achtergrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Omdat je interesse hebt in data centers, zoek dan maar eens op 'custodian data centres' in YouTube.
Hier bijvoorbeeld een video die ze hebben gemaakt over certificering voor een dc.

YouTube: DATA CENTRE 101 | WHAT CERTIFICATIONS DO YOU NEED TO WORK IN A DC? C...

Edit:
Wel gebaseerd op hun dc, hoe anders dc's hiermee omgaan durf ik je niet te zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door MdBruin op 10-11-2020 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Furion2000 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:15:
@com2,1ghz

Je werkt met wat je weet, dus zo ook met een quote dat je vaak zit opgezadeld met een soort ontwikkelaar. Vandaar redeneer ik, dus het is dan inderdaad aan jou om mij uit te leggen dat ik verkeerd zit en dat je het niet zo negatief bedoelde of meer uitleg waarom het zo is.

Zo ook lees ik dat ze "ze vast zitten aan hun werkgever/salaris want er ontbreekt het een en ander aan fundamentele kennis". Hoe bedoel je dat dan? Dat ze ingewerkt zijn en hun werk kunnen doen bij werkgever x alleen fundamentele kennis missen die ze overal aan de slag laat gaan?
Bij een werkgever zit je vaak in 1 hoek waarbij je werkt met de technologie, tools en methodes. Echter is dat vaak ook het enige waar je goed in bent. Vervolgens na 4 jaar als je denkt te wisselen van baan dan ben je weer bij af. De valkuil is dat je 10 punten achter staat en je keihard moet werken om de boel bij te leren om interessant te worden in de markt. Nadat men een baan heeft dan worden ze lui want de job is in the pocket.

Op een gegeven moment na een jaar of 4 vind je die schrale 2500 euro bruto wel mooi geweest en wil je meer. Want je collega software engineer die zit op 4k, Die ga je toch niet krijgen want die werkgever die weet ook dit spelletje goed te spelen want "we kijken het over een jaartje wel aan". Zet dat laatste maar in een while(true) loop.
Je werkgever gaat zeggen dat je maar moet rondkijken. Om vervolgens erachter te komen dat je niet veel waard bent.
Eigenlijk idem voor een MBO'er(mijn traject was Mavo, MBO, HBO). Nadat ze na hun eerste baantje denken wat anders te gaan doen valt het toch vies tegen. In de consultancy werd zelfs een collega zijn jaarcontract niet meer verlengd, terwijl we niet aan de vraag aan personeel konden voldoen.
Maar ik begrijp je punt nu al wel meer, je hebt geen hoge pet op van mensen uit die route omdat je dat zo ervaren hebt. Ik zie dat klein tikkeltje anders, ik heb geen hoge pet op van mensen die een slechte instelling hebben, want ik spot die even te goed ook bij senior software engineers die alles donders goed begrijpen.
Ik heb ook goede verhalen hoor. Ik vind alleen dat men makkelijk praten heeft met het instromen naar IT zonder IT opleiding.
Dat klaarstomen op het HBO is waardevol als je al dat begrip hebt verkregen, maar niet elke student begrijpt wat hij heeft geleerd merk ik ook bij (IT) studenten.
Als dit het geval is bij IT studenten, laat staan bij autodidacten of trainees.
Dus ja ik denk dat ik vooral vanuit de uitzondering redeneer en jij vooral van uit het groter geheel. Dus ik kan je gelijk geven dat je met HBO ict standaard een groter (50%) voordeel KUNT hebben en ik denk dat we ook kunnen stellen dat de andere 50% puur mentaliteit is. Zoals dat een kind vanuit een slecht gezin/buurt veel meer mentaliteit nodig heeft om hoog opgeleid te raken dan iemand met een goede achtergrond
Een HBO papiertje geven ze niet bij een pak melk. Als jij HBO informatica hebt afgerond, dan is je baangarantie zo n beetje 100%. Ik begon parttime als webdeveloper tijdens de zomervakantie. Om vervolgens daaar te afstuderen en fulltime aan de slag te gaan. Heb niet eens verder gezocht.
Dit ging zo n beetje met iedereen uit mn opleiding die ik kende.

Dus tja alles kan, maar er wordt te veel valse hoop beloofd door recruiters en andere mensen. Het draait uiteindelijk om 1 ding en dat is dat jij zo snel mogelijk geld moet genereren.
offtopic:
Wat betreft achtergrond. Ik kwam uit een sociale wijk. Heb gedurende mijn MBO en HBO postpakketten en pallets moeten sjouwen. Zowat ieder avond en weekend. Begon wel op een harde manier begrijpen dat ik beter mijn school af kon maken om een beter baantje kon nemen :9 Om vervolgens 8 jaar later daar aan het automatiseringssysteem te ontwikkelen. Geweldig was dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 14:19
@RollinLower ik weet niet in welke branche je welk werk precies doet? Kun je je baas niet vragen of je een cursus profinet mag doen? En meer werk in de richting van industriële netwerken? Blijf je in de industriële wereld, ben je toch met IT bezig. We hebben gebrek aan goede industriële netwerk engineers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Opkomend vakgebied waar ik zelf ook actief in ben is het ontsluiten en beveiligen van industriele automatisering. En ik kan je zeggen, het is verrekte lastig om aan goede mensen te komen. Dus een overstap is helemaal zo gek nog niet.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1