Ventilatie aanvoer/afvoer lucht, flexibel/star

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 14:56

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Ik ben bezig alles uit te zoeken voor mijn ventilatie, de buizen in huis worden spirobuis. Ik twijfel alleen nog over welke soort buis ik moet gebruiken voor de leidingen naar buiten. Ze moeten sowieso geisoleerd zijn, maar je hebt starre geisoleerde spirobuis en flexibele geisoleerde slang. Die laatste is nogal een stukje simpeler en goedkoper, netjes langs de muur leiden wordt de aanvoer ongeveer 4-5 meter en de afvoer max 2 denk ik. Is er een reden om voor starre buis te kiezen buiten dat het netter uit ziet? Het is een stuk meer gedoe en ook kosten om aan te leggen, maar maakt het veel verschil in bijvoorbeeld geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Glad heeft minder verlies. Bij de box zelf wel een stukje flexibel om trillingen tegen te houden.

Minder verlies is weer minder motorvermogen nodig. En dat is weer minder lawaai en minder verbruik.

Zie ook;
YouTube: Hoe voorkom je ventilatiegeluid? Praktijkdemonstratie door ‘Flex & I...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:46:
Glad heeft minder verlies. Bij de box zelf wel een stukje flexibel om trillingen tegen te houden.

Minder verlies is weer minder motorvermogen nodig. En dat is weer minder lawaai en minder verbruik.

Zie ook;
YouTube: Hoe voorkom je ventilatiegeluid? Praktijkdemonstratie door ‘Flex & I...
Daar wordt alleen geen stukje flex ertussen geplaatst nog. De binnenleidingen worden sowieso allemaal star dus daar voldoe ik er al aan, er komt ook een starre geluidsdemper tussen. Ik zou verwachten dat de motor toch meer herrie maakt dan de kanalen die van buiten komen dus maakt het daar dan echt nog uit? Een stukje meer drukval buiten lijkt me ook niet echt spannend. Correct me if I'm wrong.

Met flexibel geisoleerd ben ik ongeveer 50 euro kwijt, met star zit het eerder richting het 10voudige aan, vandaar.

[ Voor 5% gewijzigd door mark-k op 09-11-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mark-k schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:55:
Een stukje meer drukval buiten lijkt me ook niet echt spannend. Correct me if I'm wrong.
Het is niet alleen drukval het is ook meteen volume. Ik neem aan dat je dit ding niet voor de sier ophangt. Dus je zult eerder de unit een tandje harder moeten zetten en de 'max' zakt ook in.

Ga je het verschil echt merken?
Ik weet het niet, maar we hebben het over 5m, dat is best een eind.
Consumenten WTW's zijn gemaakt op lage statische druk, extra weerstand kost je sneller volume.

Leuk filmpje:
https://www.lente-akkoord.nl/binnenlucht-moet-en-kan-beter/
Met flexibel geisoleerd ben ik ongeveer 50 euro kwijt, met star zit het eerder richting het 10voudige aan, vandaar.
Zelf gebruik ik de WTW buis van Ubbink, inderdaad duurder, maar 10x haal ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
TheGhostInc schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:31:
[...]

Het is niet alleen drukval het is ook meteen volume. Ik neem aan dat je dit ding niet voor de sier ophangt. Dus je zult eerder de unit een tandje harder moeten zetten en de 'max' zakt ook in.

Consumenten WTW's zijn gemaakt op lage statische druk, extra weerstand kost je sneller volume.

Leuk filmpje:

[...]

Zelf gebruik ik de WTW buis van Ubbink, inderdaad duurder, maar 10x haal ik niet.
Die Ubbink buis (zonder stalen buis erin, buis gemaakt van isolatie) is idd goedkoper ten opzichte van de geisoleerde spirobuizen (thermoduct). Dat is inderdaad een betere optie dan, thanks.

Edit: nope, duurder zelfs, 25 euro per meter voor de normale buis (180mm) tov 45 voor 2 meter thermoduct...

[ Voor 7% gewijzigd door mark-k op 10-11-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

Daar wordt alleen geen stukje flex ertussen geplaatst nog. De binnenleidingen worden sowieso allemaal star dus daar voldoe ik er al aan, er komt ook een starre geluidsdemper tussen. Ik zou verwachten dat de motor toch meer herrie maakt dan de kanalen die van buiten komen dus maakt het daar dan echt nog uit? Een stukje meer drukval buiten lijkt me ook niet echt spannend. Correct me if I'm wrong.

Het is altijd een optelsom, alles telt mee. Kleine beetjes blijven kleine beetjes. Als het zo gigantisch in de kosten scheelt zou ik gewoon die flex doen. Liefst niet bezuinigen op diameter.
TheGhostInc schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:31:
[...]

Leuk filmpje:

[...]

Volume? Ergens in een rare punt op zolder waar je verder toch niks mee kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:33:
Volume? Ergens in een rare punt op zolder waar je verder toch niks mee kunt?
Ik bedoel debiet (luchtvolume).

Bij de lage standen produceren ze maar weinig statische druk, het debiet kan dan tegen gaan vallen. Sommige units hebben een anemometer en regelen zelf bij, maar bij anderen zakt je debiet in.
mark-k schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:01:
[...]

Die Ubbink buis (zonder stalen buis erin, buis gemaakt van isolatie) is idd goedkoper ten opzichte van de geisoleerde spirobuizen (thermoduct). Dat is inderdaad een betere optie dan, thanks.

Edit: nope, duurder zelfs, 25 euro per meter voor de normale buis (180mm) tov 45 voor 2 meter thermoduct...
Zo'n rechte buis heeft een drukval van ~7Pa over 10m, zo'n flexibele buis zit, in het meest ideale geval, op 2Pa/m geeft 20Pa. En dit is in uitgestrekte mode in een lab, gaat hij 'hangen' en een beetje golvend liggen/hangen, dan loopt dit verder op.
Afbeeldingslocatie: https://www.decinternational.com/images/graphics/pressure_loss_isodec_250.png

Pak de specs van je unit erbij en kijk wat een dergelijk verschil in stroomkosten doet. Elke watt extra verbruik doet (24/7) zo'n 8kWh per jaar, wat neerkomt op €2 per jaar.
Mijn JBF berekening komt dan uit dat het niet compleet weggegooid geld is. Die kanalen liggen er tientallen jaren. Na 5+ jaar komt het break even punt wel in zicht.
Een unit die minder herrie maakt is ook wel prettig.

Als laatste even onthouden dat het reinigen van de kanalen bij zo'n lange flex problematisch is. Flex is gewoon minder duurzaam en minder sterk.

Volgens mij heb je zo een genoeg info en kun je kiezen. Als je het perfect wilt doen is starre buis de enige optie, maar niemand zal verbaasd kijken als je flex pakt.
Succes en sowieso al goed bezig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
TheGhostInc schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:35:
[...]

Ik bedoel debiet (luchtvolume).

Bij de lage standen produceren ze maar weinig statische druk, het debiet kan dan tegen gaan vallen. Sommige units hebben een anemometer en regelen zelf bij, maar bij anderen zakt je debiet in.

[...]

Zo'n rechte buis heeft een drukval van ~7Pa over 10m, zo'n flexibele buis zit, in het meest ideale geval, op 2Pa/m geeft 20Pa. En dit is in uitgestrekte mode in een lab, gaat hij 'hangen' en een beetje golvend liggen/hangen, dan loopt dit verder op.
[Afbeelding]

Pak de specs van je unit erbij en kijk wat een dergelijk verschil in stroomkosten doet. Elke watt extra verbruik doet (24/7) zo'n 8kWh per jaar, wat neerkomt op €2 per jaar.
Mijn JBF berekening komt dan uit dat het niet compleet weggegooid geld is. Die kanalen liggen er tientallen jaren. Na 5+ jaar komt het break even punt wel in zicht.
Een unit die minder herrie maakt is ook wel prettig.

Als laatste even onthouden dat het reinigen van de kanalen bij zo'n lange flex problematisch is. Flex is gewoon minder duurzaam en minder sterk.

Volgens mij heb je zo een genoeg info en kun je kiezen. Als je het perfect wilt doen is starre buis de enige optie, maar niemand zal verbaasd kijken als je flex pakt.
Succes en sowieso al goed bezig!
Ik bedoelde dat die buis die jij aanraadt nog duurder is dan de geïsoleerde spirobuis, die is ook star. Ubbink 180mm is 25 euro per meter, thermoduct (spirobuis met isolatie) 22 euro, flex is 5 euro per meter, plus dat je geen bochtjes hoeft te kopen die weer extra duur zijn tov buis.

Maar eens kijken hoe duur ik met de rest uitkom en dan zien of geïsoleerd star nog in het budget past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
@mark-k snapte ik, ik was even nieuwsgierig of ik het iets harder kon maken dan 'star is beter dan flex'. Helemaal omdat je toch nog iets van een terugverdientijd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorH
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-02-2023
Een klein schopje, maar ik heb dit topic met veel interesse gelezen.
Begrijp ik goed dat het gangbaar is om enkel de kanalen te isoleren die met buiten in contact staan voor aanvoer/afvoer, en dus niet de kanalen die vanaf de WTW naar de ventielen gaan?

Lees hier veel tegenstrijdige verhalen over :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
JorH schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:28:
Een klein schopje, maar ik heb dit topic met veel interesse gelezen.
Begrijp ik goed dat het gangbaar is om enkel de kanalen te isoleren die met buiten in contact staan voor aanvoer/afvoer, en dus niet de kanalen die vanaf de WTW naar de ventielen gaan?

Lees hier veel tegenstrijdige verhalen over :?
Klopt, aan en afvoer van buiten moet je zien als 'buiten', dus die moet je isoleren omdat de buitenlucht door je huis loopt. Na de wtw is de lucht geacclimatiseerd en de kanalen naar de ventielen zijn gelijk aan 'binnen'. Zaken binnenin je huis hoef je niet te isoleren.

Edit: dit gaat uiteraard uit van een situatie waarbij je wtw in een ruimte binnen de normale schil van je huis staat, als hij op zolder staat en je zolder is niet geïsoleerd kan de situatie anders worden, maar dan is deze keus voor een wtw ook minder logisch omdat met dakisolatie meer te behalen is.

[ Voor 18% gewijzigd door mark-k op 27-11-2021 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorH
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-02-2023
Dank @mark-k! We zouden een deel van de buizen wellicht door de spouw heen willen laten lopen. Betreft een oud huis uit de tijd dat ze woningen nog een soort van naast elkaar bouwden maar net 20/25 cm los van elkaar. We gaan binnen werken met voorzetwanden, dus dan zou een geïsoleerde buis in die spouw wellicht wel nuttig zijn?

We gaan de zolder niet isoleren omdat dit vergunningstechnisch / budgettair nog even een brug te ver was. Hoop met de wtw vooral meer comfort in het huis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:58
Flexibel is makkelijker aan te leggen maar een ramp om eventueel later te reinigen, probeer zoveel mogelijk gladde buizen te houden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
JorH schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:09:
Dank @mark-k! We zouden een deel van de buizen wellicht door de spouw heen willen laten lopen. Betreft een oud huis uit de tijd dat ze woningen nog een soort van naast elkaar bouwden maar net 20/25 cm los van elkaar. We gaan binnen werken met voorzetwanden, dus dan zou een geïsoleerde buis in die spouw wellicht wel nuttig zijn?

We gaan de zolder niet isoleren omdat dit vergunningstechnisch / budgettair nog even een brug te ver was. Hoop met de wtw vooral meer comfort in het huis te krijgen.
Zolder isoleren is momenteel bijna gratis als je pur laat spuiten, door de subsidieregeling. Daar hoef je verder ook geen vergunning voor te hebben.

Let wel op dat als je in de spouw gaat werken dat weer andere issues kan geven, de spouw tussen jouw huis en de buren is ook maar voor de helft van jou dus zorg dat je geen gezeik krijgt daar. Ik heb zelf de kanalen op zolder over de vloer liggen en via de oude schoorsteen naar beneden laten gaan.
Pagina: 1