Hoelang in "hoofdverblijf" wonen voor eenmalige schenking?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-09 09:19
Hallo,

Een vrij ingewikkelde vraag (die ik helaas nergens nog beantwoord heb gevonden).

De situatie is als volgt:

Ik heb een zwaar-gehandicapte zus die volledig afhankelijk is van zorg. Deze zorg word gelukkig volledig vergoed, maar zodra mijn zus vermogen krijgt moet ze dit eerst "opeten". Verder heb ik geen broers/zussen.

Mijn ouders zijn aan de oudere kant en hebben steeds meer klachten (vader longkanker, moeder borstkanker). Ze hebben géén geld maar wel een eigen woning die helemaal is afbetaald. Mochten mijn ouders te komen overlijden dan gaat 25% van dit vermogen naar mijn zus (kind kun je niet volledig onterven) - wat natuurlijk niet de bedoeling is - immers krijgt ze door het "zieke" systeem in Nederland niet opeens betere, meer of luxere zorg.

Ik woon alleen in een huis wat van mij is (ook helemaal afbetaald), op kleine afstand van mijn ouders.

Om het "dode" vermogen (overwaarde van het huis) weg te halen bij mijn ouders willen wij gebruik maken van de eenmalige schenking.

Ik wil het huis van mijn ouders kopen (ik neem de bestaande hypotheek over, dit kan ik makkelijk) en het huis daarna verhuren aan mijn ouders - even simpel voorbeeld: ik koop het huis voor 150.000, ik krijg een schuld van 150.000 aan mijn ouders, ze schenken 103.000 en klaar is kees. De restschuld word in loop de jaren weggeschonken door de jaarlijkse vrijstelling te gebruiken (ik weet dat ik het restbedrag moet lenen tegen marktconform percentage).

Dit kan helaas niet omdat het huis mijn hoofdverblijf moet zijn.

Dus heb ik de volgende oplossing:

Ik koop het huis en ga er zelf wonen, mijn ouders huren vervolgens het huis waar ik nu zelf in woon. Ik krijg de schenking en klaar is kees.

Echter heb ik natuurlijk liever dat ik (z.s.m.) weer terug kan in mijn eigen huis, en mijn ouders ook weer in hun huis, vanwege de buren, indeling, grootte etc. etc.

Hoelang moet ik een huis wonen zodat de belastingdienst akkoord is met deze schenking/constructie. Nogmaals ik ga fysiek en daadwerkelijk écht in het huis wonen voor een tijdje - met verhuizing van spullen, kind en al - het is geen papieren tijger.

Ik heb natuurlijk de belastingdienst gebeld, maar deze mensen kunnen geen eenduidig antwoord geven, vandaar ik vraag of iemand deze casus kent.

Bedankt voor het meedenken

Acties:
  • +20 Henk 'm!

Verwijderd

Weest je bewust dat zit GoT is, je krijgt hier dus gratis en voor niets ook de morele discussie mee. En vervolgens de mensen die van mening zijn dat er enkel en alleen op de vraag gereageerd hoeft te worden en die hele morele discussie enkel afleidt en jou niet helpt.

Ik ben echter niet van die laatste soort en zelf nog nooit in een dergelijke situatie als de jouwe geweest. Ik zou me wel afvragen of ik kostte wat kost het 'zieke' systeem waar je zus toch al goed gebruik van kan maken zou proberen te ontlopen en of ik zelf al die toeren wil maken om geld wat ik niet nodig heb (dat maak je wel even duidelijk) te krijgen.

Ethiek is een leuk onderwerp en daar heb ik meer verstand van dan belastingontwijking. Ik raad jezelf en je ouders aan eens goed in de spiegel te kijken en dan pas stappen te ondernemen.

Als iedereen doet wat jij wilt kunnen er steeds minder mensen gebruik maken van het prachtige systeem in Nederland.....

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:29
Heel ziek systeem inderdaad... dat de zorgkosten voor je zus volledig door de samenleving betaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
Ik raad je aan een persoonlijke financieel adviseur van je bank te raadplegen.

Wij hebben in de familie ook een dergelijke constructie met succes voor elkaar gekregen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wedge23 schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:41:
Ik heb een zwaar-gehandicapte zus die volledig afhankelijk is van zorg. Deze zorg word gelukkig volledig vergoed, maar zodra mijn zus vermogen krijgt moet ze dit eerst "opeten".

Mochten mijn ouders te komen overlijden dan gaat 25% van dit vermogen naar mijn zus (kind kun je niet volledig onterven) - wat natuurlijk niet de bedoeling is - immers krijgt ze door het "zieke" systeem in Nederland niet opeens betere, meer of luxere zorg.
Het is geven en nemen toch?

Dus als je het ontvangt is het allemaal prima, maar als je iets terug moet doen dan is het niet de bedoeling?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
Greatsword schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:09:
[...]

Het is geven en nemen toch?

Dus als je het ontvangt is het allemaal prima, maar als je iets terug moet doen dan is het niet de bedoeling?
Het is vooral zorgen dat familie vermogen waar jaren voor gewerkt gespaard en afgelost is, niet verdampt door belastingen en in dit geval doordat zijn zus buiten de huidige zorgregeling valt waardoor ze zelf moet betalen voor de hoognodige zorg.

Hij probeert een maas te vinden om het kapitaal in de familie te houden.
Dat doen mensen met miljoenen op de bank ook.
Want het is gewoon dom om het niet te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:18
[…]
Mochten mijn ouders te komen overlijden dan gaat 25% van dit vermogen naar mijn zus (kind kun je niet volledig onterven) - wat natuurlijk niet de bedoeling is - immers krijgt ze door het "zieke" systeem in Nederland niet opeens betere, meer of luxere zorg.
[…]
Nee, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn |:( Je begrijpt dat dat zieke systeem waarin alle zorgkosten van je zus betaald worden enkel kan bestaan als we niet allemaal zijn zoals jij? Ik betaal me helemaal scheel aan belasting voor jouw zus en vind het misselijkmakend dat mensen volledig willen profiteren van een stelsel waaraan ze zelf niets willen bijdragen. Waarom zou ik voor die mensen belasting betalen?

Maar goed, tot zover mijn bijdrage over moraliteit.

Als antwoord op je vraag, de Belastingdienst kan je dit wel vertellen. Daar staat namelijk vast wat over in beleid en leidraden. De eerste lijn bij de Belastingtelefoon weet het misschien niet, maar dan moet je even doorvragen. Een goede fiscaal/financieel adviseur moet je het antwoord ook kunnen geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Met de intentie om z.s.m. terug te verhuizen lijkt me dit een typische kandidaat voor fraus legis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik wil het huis van mijn ouders kopen (ik neem de bestaande hypotheek over, dit kan ik makkelijk) en het huis daarna verhuren aan mijn ouders - even simpel voorbeeld: ik koop het huis voor 150.000, ik krijg een schuld van 150.000 aan mijn ouders, ze schenken 103.000 en klaar is kees. De restschuld wordt in loop de jaren weggeschonken door de jaarlijkse vrijstelling te gebruiken (ik weet dat ik het restbedrag moet lenen tegen marktconform percentage).
Voor de legitieme portie tellen deze giften mee. Deze oplossing gaat dus niet werken.

In de volgende uitspraken is een creatieve oplossing gevonden, maar die geldt alleen als de langstlevende een nieuwe echtgenoot krijgt. Deze oplossing komt erop neer dat die nieuwe partner het geld in een stichting stopt (het geld in de stichting valt vervolgens bij hem in box 3 als APV). De drie uitspraken gaan allemaal over dezelfde casus.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHSHE:2019:4208
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:GHSHE:2020:381
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHSHE:2020:1571

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
Mijn ouders zijn aan de oudere kant en hebben steeds meer klachten (vader longkanker, moeder borstkanker). Ze hebben géén geld maar wel een eigen woning die helemaal is afbetaald. Mochten mijn ouders te komen overlijden dan gaat 25% van dit vermogen naar mijn zus (kind kun je niet volledig onterven) - wat natuurlijk niet de bedoeling is - immers krijgt ze door het "zieke" systeem in Nederland niet opeens betere, meer of luxere zorg.
Los van de moraliteit van de vraag, maak je volgens mij een vergissing over erfrecht in Nederland.

Je kan kinderen namelijk per testament wel onterven. Het is alleen zo dat een kind bij wet de mogelijk heeft om het ‘kindsdeel’ op te eisten.

Dit is echter wel een actieve actie die ondernomen moet worden (en iets wat tot vrij lang na executie van een teatament gedaan kan worden!), en niet iets wat de notaris of executeur vanzelf doet of verplicht is om te doen.

edit: Ik doe de aanname dat het NL betreft. BE erfrecht ken ik helemaal niet

[ Voor 3% gewijzigd door PRoeske op 09-11-2020 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:11

BrZ

Mochten mijn ouders te komen overlijden dan gaat 25% van dit vermogen naar mijn zus (kind kun je niet volledig onterven)
Ze kan gewoon afstand doen van de erfenis.
Ik wil het huis van mijn ouders kopen (ik neem de bestaande hypotheek over, dit kan ik makkelijk)
Hypotheek? De woning was toch volledig afbetaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57
Neem een hypotheek op je eigen huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien denk ik te simpel, maar je zus kan toch ook gewoon de erfenis niet aanvaarden? Heeft ze bewindvoering? En zo ja, is dat familie of een instantie? Die is volgens mij de enige die dan roet in het eten kan gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

FRANQ schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:17:
[...]

Het is vooral zorgen dat familie vermogen waar jaren voor gewerkt gespaard en afgelost is, niet verdampt door belastingen en in dit geval doordat zijn zus buiten de huidige zorgregeling valt waardoor ze zelf moet betalen voor de hoognodige zorg.

Hij probeert een maas te vinden om het kapitaal in de familie te houden.
Dat doen mensen met miljoenen op de bank ook.
Als je verder geen oordeel over het geheel probeert te vellen is "hullie doen het ook" toch wel het zwakste argument dat er is.....en dat dan als dom bestempelen vind ik weer een beetje simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
PRoeske schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:29:
[...]

Los van de moraliteit van de vraag, maak je volgens mij een vergissing over erfrecht in Nederland.

Je kan kinderen namelijk per testament wel onterven. Het is alleen zo dat een kind bij wet de mogelijk heeft om het ‘kindsdeel’ op te eisten.

Dit is echter wel een actieve actie die ondernomen moet worden (en iets wat tot vrij lang na executie van een teatament gedaan kan worden!), en niet iets wat de notaris of executeur vanzelf doet of verplicht is om te doen.

edit: Ik doe de aanname dat het NL betreft. BE erfrecht ken ik helemaal niet
De vraag is of er een plicht rust. In het geval van een bijstandsuitkering mag de ontvanger bijvoorbeeld een erfenis niet weigeren. In lijn hiermee zou het ook logisch zijn dat een kindsdeel opgeëist moet worden.

De vraag is dus of iets vergelijkbare geldt voor de uitkering danwel zorgregelingen die de zus van topicstarter ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens voor de 'realisten' ik heb zelf nog nooit keuzes op dergelijk niveau hoeven maken en ik heb geen idee of ik dan ook niet maximaal voor de eigen beurs zou kiezen. Maar dat maakt de discussie niet minder interessant en ik kan mezelf nog voorhouden dat ik niet kost wat kost het onderste uit de kan wil halen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Maeslant schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:33:
Neem een hypotheek op je eigen huis?
Tenzij hij fors gaat verbouwen kan hij daarmee geen eigen woning schuld meer opbouwen. De schijnconstructie ligt er nogal dik op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit kan helaas niet omdat het huis mijn hoofdverblijf moet zijn.

Dus heb ik de volgende oplossing:

Ik koop het huis en ga er zelf wonen, mijn ouders huren vervolgens het huis waar ik nu zelf in woon. Ik krijg de schenking en klaar is kees.

Echter heb ik natuurlijk liever dat ik (z.s.m.) weer terug kan in mijn eigen huis, en mijn ouders ook weer in hun huis, vanwege de buren, indeling, grootte etc. etc.

Hoelang moet ik een huis wonen zodat de belastingdienst akkoord is met deze schenking/constructie. Nogmaals ik ga fysiek en daadwerkelijk écht in het huis wonen voor een tijdje - met verhuizing van spullen, kind en al - het is geen papieren tijger.
Stel je moet er 1 jaar wonen, na dat jaar verhuis je terug.
Het jaar erop komt de belastingdienst langs en die claimt dat het een papieren tijger was. Heel veel succes om bij de rechter je gelijk te krijgen!

Houd er rekening mee dat de belastingdienst dit soort 'constructies' vaak te lijf gaat.
Zodra de belastingdienst het afwijst zit je meteen in complexe juridische steekspellen.

Dit is iets andere koek dan een twijfelachtige aftrekpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:11

BrZ

Rukapul schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:36:
[...]

De vraag is of er een plicht rust. In het geval van een bijstandsuitkering mag de ontvanger bijvoorbeeld een erfenis niet weigeren. In lijn hiermee zou het ook logisch zijn dat een kindsdeel opgeëist moet worden.

De vraag is dus of iets vergelijkbare geldt voor de uitkering danwel zorgregelingen die de zus van topicstarter ontvangt.
Ah, dat zou inderdaad goed kunnen.

Dan zou ik eerder kiezen voor de eenmalige vrijstelling van € 26.457, en dan de rest van de woning schenken. Over de 1e € 126.722 betaal je dan 10% belasting. Scheelt ook 4 (!) verhuizingen, en dan is het in ieder geval bij de belastingdienst geen probleem

Vergeet ook niet dat je de woning tegen een marktconforme waarde van je ouders moet kopen.

Of het moreel gezien wel of niet OK is mag je lekker zelf bepalen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
PRoeske schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:29:
[...]

De bewindvoerder is in beginsel verplicht die actie te ondernemen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Eigenlijk zijn er dus al twee bezwaren tegen dit plan: je gaat het huis tegen een niet marktconform bedrag van je ouders overnemen én je wil er vervolgens eigenlijk zo snel mogelijk weer weg.

Is die 25% van het vermogen wat naar het "zieke" systeem gaat echt dit soort kronkels waard? Blijkbaar zitten jij en je ouders er gewoon prima bij. Ga je veel bereiken qua geluk met dat extra vermogen? Hoe meer mensen er het onderste uit de kan willen halen, hoe slechter de zorg uiteindelijk wordt voor je zus, en iedereen die zorg nodig heeft.

Want we willen er allemaal niet voor betalen, maar we staan wel vooraan in de rij met klagen bij wachtlijsten, of bij zorg die kwalitatief tekort schiet omdat de gemotiveerde medewerkers allang weg zijn uit een sector waar ieder dubbeltje moet worden omgedraaid.

*Offtopic: aangezien ons systeem zo "ziek" is: in een systeem zonder ziektekostenverzekering en een flinke bijdrage van de overheid aan ziekenfondsen, was er inderdaad geen probleem geweest. Met een zus die continu zorg nodig heeft, en twee ouders met kanker, was je in veel landen hun huis, jouw huis, en al je inkomen al kwijt geweest aan de kosten voor zorg.

[ Voor 18% gewijzigd door Jeroenneman op 09-11-2020 19:36 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
GlowMouse schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:14:
[...]

De bewindvoerder is in beginsel verplicht die actie te ondernemen.
Dan ga je ervan uit dat de zus onder bewind staat. Dat hoeft bij een fysieke aandoening niet het geval te zijn.

Voor handelingen waarbij een eventuele bewindvoerder toestemming van de rechter nodig heeft is het ook verre van triviaal aangezien de kans aanzienlijk is dat deze niet meewerkt als er ook maar een reële kans is als de persoon onder bewind en voordeel misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:58
Ze hebben géén geld maar wel een eigen woning die helemaal is afbetaald.
en
Ik wil het huis van mijn ouders kopen (ik neem de bestaande hypotheek over, dit kan ik makkelijk)
:?

Één vraagje; wil jij het, of je ouders en zus ook?

maar qua hoofdverblijf kom ik ook niet verder als 'het moet hoofdverblijf zijn in het kalenderjaar, of in één van de daaropvolgende drie jaren'.

[ Voor 16% gewijzigd door Tens op 09-11-2020 19:58 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:17

Honesty

kattenneus!

De belastingdienst heeft een onderzoeksplicht dat er geen misbruik gemaakt wordt van de jubelton. Dus dat, er geen misbruik gemaakt wordt van dit recht. Jouw geval met verhuizen naar het huis van je ouders en hun naar jouw huis klinkt wel als intrekking van belasting, ook al probeer je nu alleen de zorgkosten te ontrekken(eigen bijdrage WMO of abwz) denk ik dat alle alarmbellen afgaan bij onze blauwe vrienden.

Ps weet je wel zeker dat het zorgsysteem zo ziek is in Nederland, want volgens mij telt vermogen niet zo zwaar bij awbz.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:24
Verhuizen is ook nog een optie, maar dat moet je wel willen.
Laat je ouders in ieder geval zoveel mogelijk aan je schenken, al is het maar op papier.

En voor alle moraalridders: Als je zelf een ton kan behouden met een legale constructie zou je dat dan achterwege laten?
Ik geef mijn geld liever aan mijn kinderen dan aan de belastingdienst. Die doen er waarschijnlijk iets beters mee dan onze regering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Verwijderd schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:33:
[...]

Als je verder geen oordeel over het geheel probeert te vellen is "hullie doen het ook" toch wel het zwakste argument dat er is.....en dat dan als dom bestempelen vind ik weer een beetje simpel.
Je trekt het uit de context.

Het is 100% legaal om via bepaalde wegen die ik zelf ook niet zo 123 weet te voorkomen dat een groot deel van je geld verdampt.

Daar hebben financieel adviseurs voor doorgeleerd, ik niet.

Alleen als je niks regelt en of uitzoekt gaat alles zoals het gaat en haal je niet het optimale eruit.
Je betaalt dan gewoon teveel, wat nergens voor nodig is.

Net als dat je geen (ik versimpel het even gigantisch) pannenzegels spaart je de volle mep voor de pannen moet betalen.
Je moet dus actief iets doen om niet teveel te betalen.

En dat heeft helemaal niks te maken met dat mensen betalen voor de zorg van een ander. (Wat iemand anders zei)
Dat is juist een van de mooie dingen van dit land.
Mensen die dat niks vinden moeten dan gewoon een land zoeken waar dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FRANQ schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:17:
...
Of een actie dom is of niet is sterk van het doel ervan afhankelijk. Het doel hoeft niet noodzakelijk zo min mogelijk afdragen te zijn.
FRANQ schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:44:
...
Alleen als je niks regelt en of uitzoekt gaat alles zoals het gaat en haal je niet het optimale eruit.
Je betaalt dan gewoon teveel, wat nergens voor nodig is.
...
Hierin zitten allerlei open vragen verstopt: het optimale hoeft bijvoorbeeld niet noodzakelijk het minst betalen te zijn, en is het wel teveel betalen? En wat is waarom wel of niet “nodig”?

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 09-11-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:11
BrZ schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:49:
[...]

Dan zou ik eerder kiezen voor de eenmalige vrijstelling van € 26.457, en dan de rest van de woning schenken. Over de 1e € 126.722 betaal je dan 10% belasting. Scheelt ook 4 (!) verhuizingen, en dan is het in ieder geval bij de belastingdienst geen probleem

Vergeet ook niet dat je de woning tegen een marktconforme waarde van je ouders moet kopen.

Of het moreel gezien wel of niet OK is mag je lekker zelf bepalen :p
Ik vind dit een hele goede. En omdat je een woning in bewoonde / verhuurde staat koopt is de waarde lager dan de huidige marktwaarde. De belasting die betaald moet worden van best wel mee, tenzij het een miljoenenvilla is.
Pagina: 1