ID-College schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:15:
[...]
Prima maar bij mij niet

dus dat zegt helemaal niets. Een frees moet vlak rijden anders krijg je meer wokkels ipv rechte lijnen. Dat het bij jullie gelukt is zegt dus ook niets (n=2).
Als je googlet op vloerverwarming frezen dan zie je ook vrijwel alleen foto's met een vlakke vloer waarin gefreesd wordt. Dat het bij jullie gelukt is is dus meer mazzel dan dat de reguliere werkwijze is (bovendien kan het freesapparaat a 4k stuk gaan dus geen enkele toko die zich daar normaal gesproken aan gaat branden).
Overigens ken ik iemand die dit werk doet en dat dus ook altijd eist (eerst egaliseren dan frezen). Als mensen t niet doen is dat prima maar zou niet inzien waarom een bedrijf dit zou doen want ze nemen alles maar risico (lelijk eindresultaat + kans op kapot apparaat)..
N=3, en dat is meer dan die ene bij wie de vloer eerst glad is gemaakt
Natuurlijk vind je vooral foto’s van vlakke vloeren. Dat oogt veel mooier, strakker en professioneler dus leveranciers zetten dat soort foto’s online ipv dat kraterlandschap bij mij thuis.
Van mijn leverancier hoorde ik niet het argument over beschadiging van de frees (hoewel ik me wel kan voorstellen dat dat risico groter is bij een niet vlakke vloer). Wel zijn ze komen kijken voordat ze de opdracht aannamen. Argumenten die ik toen hoorde waren
- verschil in freesdiepte (leidingen die te hoog of laag komen te liggen);
- moeilijker om recht te frezen; en
- grotere kans dat de stofafzuiging niet afdoende werkt (en ze hebben logischerwijs geen zin om in het stof te staan).
Ik ben blij dat het bij ons zo gelukt is, want 2x egaliseren is een dure aangelegenheid en zelf schuren zou dat ook zijn geweest (en veel werk). Ik ben ook erg benieuwd of genoemde oplossingen als afbijtmiddel, een laagje water en een brede beitel, etc. effectief zijn. Heb daar weinig vertrouwen in. Voor een paar m2 lukt het misschien.