Lijmresten verwijderen voor aanleg vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyear
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-08-2021
Beste allen,

Wij gaan in onze nieuwe woning vloerverwarming laten aanleggen.
Dit wordt door een bedrijf gedaan welke dus de vloeren schoon wilt hebben.

Nu heb ik de oude laminaatvloer er al uit, alleen kwam ik onderstaand tegen in de hal.
Wat is de beste/makkelijkste manier om dit te verwijderen?

Hoor graag jullie advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MebvZUlfkqP6XfcUru8EPcAeO2s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TFcpI0YFvMcqjr7AI9PdIPcs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-t4R1Tp0_mWoTJNqjUTi3UgWRM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tCNYQ6cCekQH9iYifHNSKOK3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqDQpcSw6lETunxfdL2VMeSEP34=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YRa6lCKFLa62SgNnR2hlI6EE.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-07 22:49
Hoe gaan ze de vloerverwarming leggen dan, dat de vloer schoon moet zijn?

Of bedoelen ze enkel tot op cementdeklaag zodat de sleuven makkelijk te frezen zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-07 14:32
Aan de vorm te zien gok ik op een oude tegelvloer welke er ooit gelegen heeft
Geen ramp want men moet toch nog Freezen en dan vul je bij het opvullen die ongelijkheden ook meteen op.
Kan mij niet voorstellen dat men eerst gaat egaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Wordt je vloerverwarming gefreesd? Dan zal dit niet echt een probleem zijn. Bij ons althans niet en dat zag er op het eerste oog slechter uit dan bij jou.

Als je dit vlak wil hebben zul je moeten gaan schuren. Ik heb bij Boels geïnformeerd naar de kosten en schrok me een ongeluk. Andere optie is egaliseren.

Maar waarom overleg je niet met de leverancier van je vloerverwarming? Die bepaalt immers of hij je garantie op zijn werk kan geven als hij op deze ondergrond gaat frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voor het frezen moet je (bij mijn weten) een egale ondergrond hebben, maar inderdaad overleggen met de leverancier van de vloerverwarming, meestal kennen die gewoon wat 'mannetjes' die de boel egaliseren voordat hun aan de slag gaan als ze het zelf niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyear
Hi iedereen,

Onze vloerverwarming 'boer' gaf inderdaad aan dat wij de oude lijmresten van de vloer moesten halen. Dat of egaliseren met egaline.

Ze verwachten dus een 'schone' ondervloer zodat ze kunnen frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-07 23:18
Tyear schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 06:44:
Hi iedereen,

Onze vloerverwarming 'boer' gaf inderdaad aan dat wij de oude lijmresten van de vloer moesten halen. Dat of egaliseren met egaline.

Welke is beste (en/of makkelijkste) manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Egaliseren gaat het minste werk zijn. Ze willen een vlakke ondergrond omdat al die oneffenheden netjes frezen bijna onmogelijk maken.

En anders inderdaad even naar Boels. Die hebben wel iets te huur waar je de resten mee kunt verwijderen. Gaat wel zooi geven (maar dat doet het frezen ook).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hi iedereen,

Zeiden ze hier eerst ook, maar heb ze laten kijken en toen was het wel okay. Bij mij was het echt nog veel erger en het frezen ging prima.

Je kan anders een grote schuurmachine huren, maar dat is niet goedkoop en je hebt er een speciale stofzuiger bij nodig ook.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-07 17:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wij hebben een vergelijkbare situatie (op het oog zelfs 1-op-1, maar ik heb geen getraind oog) als jij en onze aannemer gaf aan dat het geen probleem is door de beperkte dikte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
Hi iedereen,

Heeft hij het gezien? Want hier kunnen ze onmogelijk problemen mee hebben. De vloer is verder vlak en er ligt niks anders op.

Verder de titel verduidelijkt. Enkel 'vloerverwarming' is wat mager gezien de vele topics erover.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 10-11-2020 08:55 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 08:40
Alleen een halletje? Wat ik zou doen: Diamantkomschijf op de haakse slijper en alles gladmaken. Als het mee zit twee uur werk. Reken op stof overal, dus draag een goed stofmasker (FPP2 of 3) en bescherm ogen en oren.

Of je kunt nog even aandringen bij je vloerverwarmingleverancier, want als men gaat infrezen dan vind ik het gek dat dit een probleem zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apexia0087
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-07 14:42
Betonschuurmachine huren, hou er wel rekening mee dat dit heel veel stof met zich mee brengt. Dus zorg voor een goed stofmasker en huur er ook gelijk een goede bouwstofzuiger bij die je kan aansluiten op de schuurmachine.

Laat je iig goed informeren bij de verhuurder boels o.i.d.
Het is wel een rotklus maar je bent veel goedkoper uit dan het uit te besteden aan een bedrijf.

Succes!

*Even gekeken en ik betaalde 50 euro voor een dag excl slijtage van de diamschijf maar dit is een paar euro.

[ Voor 12% gewijzigd door apexia0087 op 10-11-2020 09:09 ]

Strava Profile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:30
Ik zou een ander bedrijf zoeken dat niet zo moeilijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 08:27
-Paul- schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:14:
Ik zou een ander bedrijf zoeken dat niet zo moeilijk doet.
Dit. Zoek uit uit wat zo'n schuurmachine/egaliseren ongeveer kost. Als je een andere vloerverwarmingsboer kunt vinden die niet moeilijk doet, is dit je speelruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyear
Het probleem is meer dat wij via onze tegelboer dit bedrijf 'moeten' gebruiken.
Zij leveren de vloerverwarming en omdat hun samen werken krijgen wij 'korting'.
Maargoed die korting houdt snel op als je de vloer moet gaan reinigen.

Is het mogelijk om die lijmresten met lijm verwijderaar van Alblestine bv te verwijderen?
Lijm verwijderaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Tyear schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:47:

Is het mogelijk om die lijmresten met lijm verwijderaar van Alblestine bv te verwijderen?
Lijm verwijderaar.
Dit is toch gewoon tegellijm? Niet lijm zoals een PVC vloer verlijmd wordt?

Als het gewoon tegellijm is, kunnen ze dat prima gewoon infrezen. Als zij dat niet doen, zou ik een andere zoeken eerlijk gezegd. Bij ons waren zelfs lijmresten van een oude PVC vloer geen probleem.

Frezen van vloerverwarming is trouwens als het goed gedaan wordt erg schoon. Bij ons was er geen stof o.i.d. in de ruimte. Alleen de zakken met stof van de stofzuiger.

Zo zag het er bij ons uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se1se3RhMqEfqFOuh88tHOIpJWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WUOOfhYYF9R8AxVT7ag0tJ1T.png?f=fotoalbum_large

En zulke zakken stof:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1178TblPfHhke7uZVpp4aeg1jJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/79O09B3oylSLVPAQMzEXVjNp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door colvano op 10-11-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:53
Tyear schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:47:

Lijm verwijderaar.
Dan zou ik verder kijken, hoezo "moeten" gebruiken?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyear
colvano schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:53:
[...]

Dit is toch gewoon tegellijm? Niet lijm zoals een PVC vloer verlijmd wordt?

Als het gewoon tegellijm is, kunnen ze dat prima gewoon infrezen. Als zij dat niet doen, zou ik een andere zoeken eerlijk gezegd. Bij ons waren zelfs lijmresten van een oude PVC vloer geen probleem.
Ik verwacht van wel. Dit is voor ons een nieuw huis, maar blijkbaar had de vorige, vorige bewoner er dus ooit tegels in de hal gelegd als je de woning binnen komt.

Was voor mij ook een verassing ;)

Heb nu ook even advies ingewonnen bij onze leverancier voor de tegels (jammer genoeg al besteld dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 13:50
Wij hebben ooit oude tegels en tegellijm kunnen verwijderen met een brander en een hele brede beitel. De tegellijm wordt heel broos als je het warm stookt. Daarna kun je het er relatief makkelijk af steken.

Als het echt moet dan, want laten zitten is de makkelijkste optie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyear
Nou, na contact opnemen met de tegelboer kregen we te horen dat alleen de 'groeven' weg moeten zodat het vlak is zodat het frees apparaat eroverheen kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-07 21:58
Lijkt me logisch, jje wilt garantie op je werk kunnen geven waar onder dat de leidingen ook netjes vlak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Probeer maar eens een stuk(je) met cola en een niet buigzaam plamuurmes.
Gewoon de cola laten werken tot het bruisen over is.
Werkt perfect met lijm onder vloerbedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
mgizmo schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:51:
Lijkt me logisch, jje wilt garantie op je werk kunnen geven waar onder dat de leidingen ook netjes vlak liggen.
Lijkt me behoorlijk onzin tbh. Als de uiteindelijke vloer maar vlak is. Die paar mm verschil in de leiding gaat niemand merken. Dit is volgens mij echt gezeur van de uitvoerder.

Edit: tevens gaat de uitvoerder echt niet blij worden van egaline. Dat is zo hard dat hij veel meer frezen gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door colvano op 10-11-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-07 21:58
colvano schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:33:
[...]

Lijkt me behoorlijk onzin tbh. Als de uiteindelijke vloer maar vlak is. Die paar mm verschil in de leiding gaat niemand merken. Dit is volgens mij echt gezeur van de uitvoerder.

Edit: tevens gaat de uitvoerder echt niet blij worden van egaline. Dat is zo hard dat hij veel meer frezen gebruikt.
Ja dat kun je vinden natuurlijk, maar als een bedrijf dat dit werk uitvoert verwacht dat de klant dit opgelost heeft en zelf niet aanbied om het op te lossen, vat ik dat op als gewoon kwaliteit willen leveren op basis van minimale verwachtingen. Ik kan dat alleen maar waarderen. Als ie het nu aangaf en zei dat hij het zou oplossen, dan zou ik daar een factor financieel eigen belang in kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-07 21:24

Part

Helemaal niets.....

Tyear schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:46:
Nou, na contact opnemen met de tegelboer kregen we te horen dat alleen de 'groeven' weg moeten zodat het vlak is zodat het frees apparaat eroverheen kan gaan.
Vlak is het nooit. Ik zou vragen wat zijn definitie van vlak is.
Is 5mm toegestaan of 1mm of 0,1mm?

Als het echt een probleem is voor hem koop je een betonslijper voor 100 tot 150 euro.
https://www.google.com/search?q=betonslijper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Om nog maar een keer hetzelfde te zeggen, maar nu met aanvulling.

Het huren van een schuurmachine en diamantschijf en afzuiger bij Boels zou me honderden (!) euro’s kosten. Vooral slijtage van de diamantschijven was duur. Je hebt dan een karretje dat je voor je uit kunt duwen. Onze oppervlakte is 85m2 en dat wil je niet op je knieën doen met een haakse slijper.

Onze vloer was zoals gezegd veel grover en daar was frezen geen probleem. 2 foto’s

Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2020/11/10/29670C7A-53B0-489E-9D58-0A58A217469C.md.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2020/11/10/A2949C3A-2DA4-4C49-93B4-26753AB5A7BE.md.jpg

Wij hebben een pvc vloer dus moesten na het frezen sowieso nog egaliseren. Had er weinig zin in om dat zowel voor als na het frezen te doen. Voor een tegelvloer is dat waarschijnlijk anders. Op je vloer nu kan waarschijnlijk niet gelijmd worden, dus een keer egaliseren (of schuren) zal wel moeten. Een 2e keer egaliseren zal denk ik niet nodig zijn na het frezen; tegels kunnen dan direct gelijmd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdemYegin
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-07 16:45
Tyear schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:46:
Onzin, helemaal niet nodig. Het gaat erom dat de vloer vlak is zodat ze de ingestelde diepte aan kunnen houden. Het ziet er keurig uit bij jou. Nergens druk om maken.

En als ze het echt een heeeeel groot probleem vinden, kunnen ze 1mm dieper frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:02
Je kan proberen de lijm onder laagje water te zetten (24h).. had ik gedaan, lijm werd dun, bij elkaar geveegd, kattengrit erover en vegen/scheppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-07 23:12
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/495/572/22/DV_8_4139133_01_4c_NL_20150324134822.jpg

Alleen het gangetje? Dan gewoon een pot Alabastine vloerlijmafbijt er overheen en laten inwerken. Dan even bij de goed gesorteerde bouwmarkt (lees Hornbach) een stevig en vooral breed plamuurmes of een Gardena ijsschraper (ik kan in NL alleen de smalle versie vinden) en dan steek je die lijmlaag er zo vanaf.

(Wel goed ventileren, want gezond is die bende niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItaloMike
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-07 11:30

ItaloMike

il Liquidatore

colvano schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:33:
[...]

Ligt er helemaal aan welke egaline wordt gebruikt; gipsgebonden (Anhydriet) of cementgebonden egaline. De eerstgenoemde is absoluut geen issue voor een frees. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:31
D-dark schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:32:
Aan de vorm te zien gok ik op een oude tegelvloer welke er ooit gelegen heeft
Geen ramp want men moet toch nog Freezen en dan vul je bij het opvullen die ongelijkheden ook meteen op.
Kan mij niet voorstellen dat men eerst gaat egaliseren.
Da's toch echt mis dan :P
Zonder egaliseren kunnen ze niet frezen helaas dus dat zal stap 1 zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
ID-College schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:33:
[...]

Da's toch echt mis dan :P
Zonder egaliseren kunnen ze niet frezen helaas dus dat zal stap 1 zijn!
Heb jij dit topic wel gelezen? Bij @Hooglander1, @N1ckk en mij ging het namelijk prima zonder egaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:31
cryptapix schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:30:
[...]

Heb jij dit topic wel gelezen? Bij @Hooglander1, @N1ckk en mij ging het namelijk prima zonder egaliseren.
Prima maar bij mij niet ;) dus dat zegt helemaal niets. Een frees moet vlak rijden anders krijg je meer wokkels ipv rechte lijnen. Dat het bij jullie gelukt is zegt dus ook niets (n=2).

Als je googlet op vloerverwarming frezen dan zie je ook vrijwel alleen foto's met een vlakke vloer waarin gefreesd wordt. Dat het bij jullie gelukt is is dus meer mazzel dan dat de reguliere werkwijze is (bovendien kan het freesapparaat a 4k stuk gaan dus geen enkele toko die zich daar normaal gesproken aan gaat branden).

Overigens ken ik iemand die dit werk doet en dat dus ook altijd eist (eerst egaliseren dan frezen). Als mensen t niet doen is dat prima maar zou niet inzien waarom een bedrijf dit zou doen want ze nemen alles maar risico (lelijk eindresultaat + kans op kapot apparaat)..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tyear
Okay bedankt mannen.
Ik geloof dat ik genoeg informatie heb hoe ik de vloer schoon ga maken.

Zal nog foto's sturen van hoe het is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
ID-College schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:15:
[...]

Prima maar bij mij niet ;) dus dat zegt helemaal niets. Een frees moet vlak rijden anders krijg je meer wokkels ipv rechte lijnen. Dat het bij jullie gelukt is zegt dus ook niets (n=2).

Als je googlet op vloerverwarming frezen dan zie je ook vrijwel alleen foto's met een vlakke vloer waarin gefreesd wordt. Dat het bij jullie gelukt is is dus meer mazzel dan dat de reguliere werkwijze is (bovendien kan het freesapparaat a 4k stuk gaan dus geen enkele toko die zich daar normaal gesproken aan gaat branden).

Overigens ken ik iemand die dit werk doet en dat dus ook altijd eist (eerst egaliseren dan frezen). Als mensen t niet doen is dat prima maar zou niet inzien waarom een bedrijf dit zou doen want ze nemen alles maar risico (lelijk eindresultaat + kans op kapot apparaat)..
N=3, en dat is meer dan die ene bij wie de vloer eerst glad is gemaakt >:)

Natuurlijk vind je vooral foto’s van vlakke vloeren. Dat oogt veel mooier, strakker en professioneler dus leveranciers zetten dat soort foto’s online ipv dat kraterlandschap bij mij thuis.

Van mijn leverancier hoorde ik niet het argument over beschadiging van de frees (hoewel ik me wel kan voorstellen dat dat risico groter is bij een niet vlakke vloer). Wel zijn ze komen kijken voordat ze de opdracht aannamen. Argumenten die ik toen hoorde waren
- verschil in freesdiepte (leidingen die te hoog of laag komen te liggen);
- moeilijker om recht te frezen; en
- grotere kans dat de stofafzuiging niet afdoende werkt (en ze hebben logischerwijs geen zin om in het stof te staan).

Ik ben blij dat het bij ons zo gelukt is, want 2x egaliseren is een dure aangelegenheid en zelf schuren zou dat ook zijn geweest (en veel werk). Ik ben ook erg benieuwd of genoemde oplossingen als afbijtmiddel, een laagje water en een brede beitel, etc. effectief zijn. Heb daar weinig vertrouwen in. Voor een paar m2 lukt het misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-07 10:42

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Bij mij is er ook eerst geëgaliseerd voordat ze kwamen(wilden?) frezen voor de vloerverwarming ( ca. 35m²)

Mijn opties waren:
-(laten) egaliseren, ( kost geld, wel vrij snel te doen en relatief weinig rommel)
-(laten) schuren ( rotklus, tijdsrovend en erg duur qua verbruiksartikelen)
- lijm weghakken indien dat goed ging ( wat voor geen meter loskwam) of
- ze later laten komen met een ander (door hun gehuurd) apparaat, wat betekende dat het totaal plaatje meer dan 2x zo duur werd, al had ik dan wel de oude tegels kunnen laten zitten, als ze goed vast zaten, maar daar konden ze pas wat over zeggen tijdens het frezen.

Aangezien ik behoorlijk in de knoop zat met de planning (start van de gietvloer een paar dagen later) heb ik eieren voor m'n geld gekozen en is er geëgaliseerd.

Ik kreeg wel het commentaar dat de vloer erg hard was, maar dat was kennelijk minder bezwaarlijk dan onbedekte lijmresten.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiebe015
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-07 01:36
Tyear schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:38:
Okay bedankt mannen.
Ik geloof dat ik genoeg informatie heb hoe ik de vloer schoon ga maken.

Zal nog foto's sturen van hoe het is geworden.
Heb je toevallig nog een update van hoe je de vloer wel of niet schoon hebt gekregen? Ik loop momenteel tegen een vergelijkbaar issue aan.
Pagina: 1