Ik heb al jaren een Synology DiskStation en ook al jaren een Apple TV. Voor muziek wil ik geen streamingdienst; ik heb mijn muziek op mijn NAS staan en wil dat binnen en buiten huis streamen. Op zich biedt Audio Station / DS Audio daarvoor alles wat ik nodig heb. Of ik nu op mijn lokale netwerk ben of buitenshuis, ik kan altijd mijn eigen muziek streamen naar mijn iPhone.
Voor thuis werkte het tot een tijd geleden perfect: ik kan een stream starten met de DS Audio app op mijn telefoon. Daarna streamt het zonder tussenkomst van mijn telefoon van de Diskstation naar mijn Apple TV. Voordelen:
Ik ben normaal gesproken goed in staat computer- en netwerkproblemen zelf op te lossen. Maar nu ben ik toch wel de wanhoop nabij. Ik overweeg een apart DLNA-audio-streaming-apparaatje te kopen om het op te lossen. Ik twijfel daar nog wel over, omdat het probleem nog niet is opgelost en ik dus geen garantie heb dat het aan de Apple TV ligt en dat ik het kan oplossen door een ander apparaat te gebruiken.
Nu heb ik de volgende vragen:
Voor thuis werkte het tot een tijd geleden perfect: ik kan een stream starten met de DS Audio app op mijn telefoon. Daarna streamt het zonder tussenkomst van mijn telefoon van de Diskstation naar mijn Apple TV. Voordelen:
- Ik hoef mijn TV niet aan te zetten om muziek te selecteren. De Apple TV zit rechtstreeks op de versterker aangesloten.
- Als ik wat anders doe op mijn telefoon, draait de muziek zonder haperen door. Ik kan mijn telefoon zelfs uitzetten, of even naar de buren lopen: de muziek streamt gewoon door.
- Ik gebruik minder bandbreedte, omdat er maar één stream is, in plaats van twee. (Bij veel oplossingen zie je dat je de muziek streamt van je NAS naar je telefoon en vervolgens via Airplay naar de Apple TV streamt. Dan heb je dus twee streams, over dezelfde WiFi. Zou moeten kunnen, maar is per definitie storingsgevoeliger.)
Ik ben normaal gesproken goed in staat computer- en netwerkproblemen zelf op te lossen. Maar nu ben ik toch wel de wanhoop nabij. Ik overweeg een apart DLNA-audio-streaming-apparaatje te kopen om het op te lossen. Ik twijfel daar nog wel over, omdat het probleem nog niet is opgelost en ik dus geen garantie heb dat het aan de Apple TV ligt en dat ik het kan oplossen door een ander apparaat te gebruiken.
Nu heb ik de volgende vragen:
- Heeft iemand met kennis van netwerken en/of streaming een mogelijke verklaring (hypothese) voor dit fenomeen?
- Heeft iemand suggesties over hoe ik kan proberen te achterhalen waar het misgaat? Ik heb basiskennis van Wireshark, maar ik heb geen idee hoe ik zo'n stream kan isoleren uit al het dataverkeer en hoe ik zou kunnen monitoren wat er gebeurt als dit probleem optreedt.
- Heeft iemand ervaring met andere audio-streaming-apparaten i.c.m. Synology?
- Mijn Apple TV en Diskstation zijn allebei aangesloten op het bedraadde netwerk, met Gigabit ethernet.
- Het gaat om een Apple TV 4K.
- Zowel de Apple TV en de Diskstation worden regelmatig van updates voorzien.
- Ik heb muziek met verschillende encodings op de NAS staan, MP3, AAC, Ogg, etc. Het probleem doet zich bij verschillende encodings voor.