Voorzetwand - luchtgeluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedennis81
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-12-2024
tussen mij en de buren is er sprake van geluidsoverdracht, stemmen dus dat zou dan luchtgeluid moeten zijn.

Dit heb ik ook op de 1e verdieping waar ik losgekoppelde voorzetwanden heb geplaatst met wisselend effect.

Op de begane grond komt er een keuken te staan tegen deze muur dus een wand bestaand uit een houten frame, gipsplaat en purschuim lijkt me niet zo een goed idee qua stevigheid.

Nu zit er zelf aan te denken om een raggelwerk tegen de muur te maken, tussen de raggels isoleren met steenwol, daarna 22 mm multiplex en daarna afwerken met gisplaat. Op deze manier blijft de trekkracht van de nieuwe keuken via de raggels verbonden met mijn bestaande (betonblokken) wand.

2e optie zou zijn, isoleren met steenwol en een voorzet wand van gipsblokken/ gasbeton, dit geeft meer massa maar komt ook verder de kamer in.

Voordat ik het project start ben ik benieuwd of er iemand eerder op deze wijze een wand heeft geplaatst en of dit effect heeft gehad.
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1 maar zoals gezegd dan komen de raggels direct op de muur.

Gaat dus puur om luchtgeluid niet om contactgeluid,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-06 22:05
Je kan toch ook een voorzetwand maken van blik(c &u profielen) de profielen aan de buitenkant voorzien van foamband. De muur ook vrij van de achtergevel plaatsen.
Dan of glaswol of steenwol(op bouwprojecten word glaswol toegevoegd).

Dan zou ik gewoon 50mm staal gebruiken met 40mm isolatie en eventueel isolatie achter de stijlen, maar dan word de voorzetwand wel dikker.

Dus optie 1 is 2.50.A( toplaag gips, 22mm hout, 50mm staal, 40mm isolatie glaswol)
Optie 2 is 2.50.AA
(Toplaag gips, 22mm hout , 50mm staal, isolatie in de stijlen en achter se stijlen)

PS hou er altijd rekening mee dat als je hout en gips gaat platen dat je de houtplaten minimaal 5mm vrijhoud van elkaar zowel onder en bovenkant als de zijkanten.
Dit doe je omdat hout anders werkt dan gips en als je dat niet doet is de kans heel groot dat alle naden gaan scheuren.
En het gips schroef je dan vast aan het hout en niet aan de C-stijlen ivm het werken.

[ Voor 42% gewijzigd door fevo-1190 op 09-11-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedennis81
duidelijk verhaal, in principe zou ik dan dus bijgevoegd moeten volgen met als enig verschil dat ik 22 mm Multiplex toevoeg (gezien er een keuken tegenaan komt te staan)

https://www.gamma.nl/klus...splaten-voorzetwand-maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je al met rook getest op lekken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
22 of 12mm zou niet zoveel uit moeten maken.

Wat je ook kan doen als je de stevigheid van de wand betwijfel is 2 verzwaarde stijlen in het midden gebruiken of allemaal(geen idee hoelang de wand is).
Dat is ook blik, maar dan uit mijn hoofd 2 of 2,5mm dik.
En je zou als toplaag bijv. Duragyp kunnen gebruiken, maar dit hoeft niet.

Ik zou de wand opbouwen als 2.50.AA (gips gkb, 22mm multiplex, 50staal, 40mm isolatie in en 40mm isolatie achter de wand.

En eventueel doe je nadat je hout bevestigd heb kit rand rondom je wand en dan pas je toplaag .

PS jij schroef dat hout gewoon tegen je C-stijlen aan natuurlijk met rondom 5mm ruimte. Zorg wel dat je hout goed aantrekt. Liefst met een slagmoermachine , maar je merk dat zelf prima.
En je gipslaag vermijd je de stijlen. Die schroef je enkel vast aan je multiplex .

[ Voor 28% gewijzigd door fevo-1190 op 10-11-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Let erop niet zomaar gipsplaten te gebruiken maar Knauf Silentboard of Diamond board (is wat steviger mocht je iets zwaars aan de gipswand moeten bevestigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat voor constructie is je woningscheidende muur? Heb je er houten vloerbalken in liggen? Die balken krimpen waardoor je bij elke balk een gigantisch lek krijgt. Plafond of vloer er uit en volpurren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Zaphara schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:34:
Let erop niet zomaar gipsplaten te gebruiken maar Knauf Silentboard of Diamond board (is wat steviger mocht je iets zwaars aan de gipswand moeten bevestigen).
En gipsplaat is sowieso niet gemaakt om er dingen aan de te hangen en of je nou duragyp of andere harde gipsplaten ga gebruiken. Hout in of op de wand is een must.
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:15:
Wat voor constructie is je woningscheidende muur? Heb je er houten vloerbalken in liggen? Die balken krimpen waardoor je bij elke balk een gigantisch lek krijgt. Plafond of vloer er uit en volpurren.
Dit kan je voorkomen door na de eerste laag rondom goed te kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
fevo-1190 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:31:
[...]

En gipsplaat is sowieso niet gemaakt om er dingen aan de te hangen en of je nou duragyp of andere harde gipsplaten ga gebruiken. Hout in of op de wand is een must.

[...]

Dit kan je voorkomen door na de eerste laag rondom goed te kitten.
Tja, ik heb nog nooit afgekitte vloerbalken gezien in die huizen van 80-120 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:36:
[...]

Tja, ik heb nog nooit afgekitte vloerbalken gezien in die huizen van 80-120 jaar oud.
Dat zie je ook niet
En wij (ben kleine ondernemer met 15jaar ervaring in gipswanden en plafonds) smeren het gewoon goed dicht.

[ Voor 18% gewijzigd door fevo-1190 op 10-11-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
fevo-1190 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:22:
[...]

Dat zie je ook niet
En wij (ben kleine ondernemer met 15jaar ervaring in gipswanden en plafonds) smeren het gewoon goed dicht.
Juist, maar of je het nu kit of purt; er zult er toch eerst bij moeten komen, dus vloer en/of plafond los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:27:
[...]

Juist, maar of je het nu kit of purt; er zult er toch eerst bij moeten komen, dus vloer en/of plafond los.
Ik ga er even vanuit dat hij er allemaal goed bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedennis81
Hackus schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:34:
Heb je al met rook getest op lekken ?
Het is een muur naar de buren, lijkt me niet gewenst ;-) ,
fevo-1190 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:37:
[...]

Ik ga er even vanuit dat hij er allemaal goed bij kan.
Reactie op meerdere berichten:

Woningscheidende wand bestaat uit betonblokken ( grijze met ribbels).
De huidige keuken gaat eruit en dan wil ik de wand plaatsen en leidingen e.d. goed leggen, kan dus overal goed bij.

Opbouw zou dus worden:

1: isolatie tussen de voorzetwand en woningscheidende wand
2: Metal stud frame (300x250), buiten randen voorzien van foamband (kan ik die wel in vloer/plafond/zijwand schroeven?
3: Tussen de metalstud isoleren
4: 22 mm multiplex tegen de metalstud
5: 5 mm ruimte houden rondom en tussen de platen (afkitten)
6: Gipsplaat tegen het hout (niet de metalstud en weer afkitten rondom

Ongetwijfeld maakt het verschil maar om niet te ver naar voren te komen, zou ik stap 1 kunnen weglaten.
Sowieso ga ik na weghalen van deze keuken de hele wand afsmeren gezien je nu op veel punten nog tegen de blokken aankijkt en deze zijn niet rond gevoegd.

Als ik inderdaad stap 1 weglaat en dus de metalstud dichter op de bestaand wand plaats, heeft de constructie dan nog nut?

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dedennis81 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:23:
[...]

[...]

De huidige keuken gaat eruit en dan wil ik de wand plaatsen en leidingen e.d. goed leggen, kan dus overal goed bij.

Opbouw zou dus worden:

2: Metal stud frame (300x250), buiten randen voorzien van foamband (kan ik die wel in vloer/plafond/zijwand schroeven?

Ongetwijfeld maakt het verschil maar om niet te ver naar voren te komen, zou ik stap 1 kunnen weglaten.
Sowieso ga ik na weghalen van deze keuken de hele wand afsmeren gezien je nu op veel punten nog tegen de blokken aankijkt en deze zijn niet rond gevoegd.

Als ik inderdaad stap 1 weglaat en dus de metalstud dichter op de bestaand wand plaats, heeft de constructie dan nog nut?

Alvast bedankt! _/-\o_
Dat is een gebruikelijke manier. Ik heb het niet over sigarenrook natuurlijk :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
dedennis81 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:23:
[...]

[...]

Opbouw zou dus worden:

Alvast bedankt! _/-\o_
Precies alleen zou ik het kitten doen na het plaatsen van het hout.
Daarna toplaag gips erover.
Ja je kan ze gewoon bevestigen aan de muren en ook aan de vloeren met schroeven of pluggen.
U-bak (dus onder en boven) is al voorzien van foamband.

Succes met de klus. Als je nog vragen heb tag je me maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dedennis81
fevo-1190 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:57:
[...]

Succes met de klus. Als je nog vragen heb tag je me maar.
Bedankt voor de feedback, kan even duren voor ik aan de klus begin maar ga dit topic even opslaan. Mocht ik ergens tegen aanlopen tag ik je! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06 18:56
je jkan beter wel wat ruimte laten tussen de mettelstut en je muur.
gebruik geluidsontkoppelende pluggen oid. het scheelt voor de buren weer.
een keuken geeft wel weer contact geluid.

maar gaat mettalstul niet trekken als je er wat zwaars aan hangt ?

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 11-11-2020 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
miciel schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:08:
je jkan beter wel wat ruimte laten tussen de mettelstut en je muur.
gebruik geluidsontkoppelende pluggen oid. het scheelt voor de buren weer.
een keuken geeft wel weer contact geluid.

maar gaat mettalstul niet trekken als je er wat zwaars aan hangt ?
Je moet altijd je voorzetwand los van de achtermuur bevestigen.
Als je alles met Foamband monteer hoef je niet allemaal andere methodes toe te voegen.
Jij zal verbaasd zijn hoe sterk een metalstud is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dedennis81 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:29:
Voordat ik het project start ben ik benieuwd of er iemand eerder op deze wijze een wand heeft geplaatst en of dit effect heeft gehad.
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1 maar zoals gezegd dan komen de raggels direct op de muur.
Je hebt ook speciale geluidsdempende raggels, 'veerregels' oid:

Afbeeldingslocatie: https://www.abcgeluid.eu/product_images/l/Veerregel_4mm_Front__39589_zoom.jpg
En ook bij http://www.akoerachel.nl/ & https://www.geluidsisolatiewinkel.nl/
Het idee is overal hetzelfde, 2 lagen hout met daartussen een stuk akoestische isolatie/schuim gelijmd.

Zelf ga ik over een paar maanden beginnen met het plaatsen van een dergelijke voorzetwand, heb hetzelfde probleem. Ik blijf zelf weg bij de 'normale' isolatie materialen, het doel is anders en er zijn materialen gewoon beter geschikt dan steenwol.

Als toplaag kun je ook fermacell of andere gipsvezelplaat gebruiken, die is veel harder en steviger, als je 2 lagen (overlap) zou doen, zoals ze aanraden, dan ben je qua kosten niet anders uit dan 22mm multiplex of ander houten plaat met daarop gipsplaten.
Als je weet waar de kastjes komen, kun je daar een extra veerregel (bijvoorbeeld horizontaal) plaatsen, om zeker te weten dat het netjes blijft hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06 18:56
fevo-1190 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:08:
[...]

Je moet altijd je voorzetwand los van de achtermuur bevestigen.
Als je alles met Foamband monteer hoef je niet allemaal andere methodes toe te voegen.
Jij zal verbaasd zijn hoe sterk een metalstud is. ;)
ik zie het inderdaad online. 1 metalstud stelt niet veel voor.
maar gezamelijk maken ze een sterk frame. (en ook het gebruik van foambandt.)
ik dacht dat die wandjes niet zoveel voorstelden. fijn dat ik ook wat leer vandaag.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
2 lagen fermacell verlijmd met green glue.
Pagina: 1