Bestaande vloerverwarming installatie optimaliseren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeremyTK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-02-2021
Beste lezers,

Afgelopen zomer heb ik een benedenwoning (2 verdiepingen) gekocht met daarin een vloerverwarming installatie (enkel op begane grond). Nu ben ik mij de afgelopen weken wat meer gaan verdiepen in de werking van dat systeem, het verbruik en de cv installatie in het huis. Het betreft een combi ketel CW4 (Intergas Kombi Kompakt HRE28/24A). Nu ben ik een tijdje bezig met het optimaliseren/afstellen van dit systeem om de vloerverwarming optimaal te benutten en het verbruik zo laag mogelijk te houden.

Toch heb ik het gevoel dat ik het niet helemaal goed doe omdat mijn verbruik hoger is dan ik had voorgesteld: Voor een avond verwarmen gaat er al snel zo'n 2 kuub doorheen (19 graden). Daarnaast lijkt de vloer erg traag warm te worden en de tempratuur van de meter (vloerverwarming) gaat niet hoger dan 25-30 max. Ik ben me er wel bewust van dat vloerverwarming een traag verwarmingssysteem is. Hierdoor zijn er dus een aantal vragen die bij mij omhoog komen.

- Op welke stand moet ik de waterpomp van de vloerverwarming zetten (3 standen, zie foto)
- Is het goed om de kraan van de vloerverwarming volledig open te draaien (heb ik wel gedaan)
- Welke aanvoertempratuur is het meest efficiënt, stond op 80, heb ik nu op 50.
- Moet ik de radiatoren ook open draaien (nu staat die in de badkamer en keuken een beetje open voor de handdoeken)
- Welk verbruik mag ik verwachten, ik verwarm nu eigenlijk enkel de begane grond, zo'n 42 m2 hoofdzakelijk aan het einde v/d dag na terugkomst van werk.

Graag lees ik wat jullie bevindingen en tips hierin zin.

Alvast vriendelijke bedankt

Groet,

Jeremy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1n2yvaH0sSVG8RUWbe2Dxz9COEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMK0YPJvrpUK193rM0jLs5Hl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBqZuplKPD0oFFNctQrFpxvQhrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2RVdLLpQBpL1dPt8KknLaDO.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:30
- Op welke stand moet ik de waterpomp van de vloerverwarming zetten (3 standen, zie foto)
Dat is zo niet te zeggen. De snelheid van de pomp bepaal je obv het verschil in temperatuur van het water bij het ingaan van de groep en het eruit gaan. Als het verschil minimaal is moet de pomp langzamer, is het verschil erg groot moet de pomp sneller.

- Is het goed om de kraan van de vloerverwarming volledig open te draaien (heb ik wel gedaan)
Welke kraan? Ik hoop niet je thermostaatknop? Want dan knal je veel te warm water door je vloer.

- Welke aanvoertempratuur is het meest efficiënt, stond op 80, heb ik nu op 50.
Van je ketel? In vloer wil je geen warmer water dan een graad of 40. Heb je boven nog normale radiatoren, dan wil je daar wel warm water, want die zijn niet zo efficiënt op lage temperatuur.

- Moet ik de radiatoren ook open draaien (nu staat die in de badkamer en keuken een beetje open voor de handdoeken)
Als je daar warmte wil wel. Verder moet je ketel warmte kwijt kunnen. Als die 50 graden water rondpompt en 50 graden terug krijgt, stopt die.

- Welk verbruik mag ik verwachten, ik verwarm nu eigenlijk enkel de begane grond, zo'n 42 m2 hoofdzakelijk aan het einde v/d dag na terugkomst van werk.
Niets van te zeggen. Ligt ook aan isolatie van je huis. Als ik de vloerverwarming hier (85m2) aanzet om van 19 naar 20 graden te gaan kost dat al snel 4m3. Ons huis is uit 2008. Je moet je afvragen of je je vloer/woning wel elke keer wil laten afkoelen en opnieuw opwarmen. Dat jan wel eens heel inefficiënt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-04 23:26

GJ007

:)

Tip:

YouTube: John Visser cv-optimalisatie - YouTube

veel tips / info over optimalisatie van CV / vloerverwarming etc

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeremyTK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-02-2021
Dank voor jullie reacties.

@cryptapix:

Met de bestaande pomp lijkt het me geen andere opties dan dit constant handmatig aan te passen? Niet erg praktisch lijkt me..

Ik bedoel wél de thermostaat knop, maar nogmaals de temperatuur loopt nooit hoger op dan 30 graden... Is dit normaal?

Ook als ik alle radiatoren uit heb staan kan de ketel nog steeds zijn warmte kwijt aan de vloerverwarming lijkt me toch?

Wat zal jij aanraden in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-04 11:44
Neem ook even Gas besparen door middel van CV tuning goed door. Staat veel nuttige informatie in.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
30°C is wat aan de veilige kant. Wat voor vloer heb je? Hier stop ik er 40°C in zodat vloerverwarming meer vermogen heeft. Maar ligt aan je vloer (tegels/PVC/hout) wat je er max. in kan stoppen qua temperatuur.

Als je er serieus mee aan de gang wil (via bovengenoemd topic) zul je vooral veel moeten meten, anders heb je geen flauw idee of je wijzigingen het beoogde effect hebben.

P.S. Schaf ook even een pompschakelaar aan. Je pomp is een oudje en gebruikt dus vrij veel stroom. Zonde om 24/7 te laten draaien: ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft of is deze al aanwezig en niet op foto zichtbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:30
Met de bestaande pomp lijkt het me geen andere opties dan dit constant handmatig aan te passen? Niet erg praktisch lijkt me..
Je zou dit maar 1x hoeven in te stellen. Ik draai nooit meer aan mijn pompsnelheid. De temperatuurverschillen kan ik aflezen op de thermometers die op aanvoer en retour zitten. Dat kan bij jou zo te zien niet.

Ik bedoel wél de thermostaat knop, maar nogmaals de temperatuur loopt nooit hoger op dan 30 graden... Is dit normaal?
Het water dat uit je ketel komt kan te warm zijn. De thermostaatknop dient ervoor te voorkomen dat dat hete water je vloer in gaat. Rond een graad of 40 ligt zo een beetje de max. Als je je ketel instelt op max 40 graden (en die niet stuk gaat) zal de thermostaatknop niets tegenhouden, maar als je ketel op 80 graden staat wel. Dat je temperatuur nooit boven 30 graden komt is wel opvallend. De radiatoren boven kunnen dan nooit echt warm aanvoelen. Misschien vraagt je kamerthermostaat gewoon niet volledige warmte (ivm moduleren).

Ook als ik alle radiatoren uit heb staan kan de ketel nog steeds zijn warmte kwijt aan de vloerverwarming lijkt me toch?
Korte antwoord: nee. Zeker niet als je aanvoertemp hoger ligt dan wat er in je vloer gaat. Maar ook als je pomp te snel draait zal er weinig tot geen warmteafgifte zijn.

Wat zal jij aanraden in mijn situatie?
Hetzelfde als @ThinkPad. En verder het raadplegen van een deskundige ;)
Pagina: 1