Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1500 Euro 1440p/144 Hz systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• safu
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-11 13:50
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen, programmeren en streamen. Hier en daar eens matlab gebruiken om zaken plotten, maar dus niets bijzonders.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1500 Euro, mag wat meer zijn maar niet overdreven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
3080 FE

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles buiten de videokaart

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, dus vooral bang for the buck componenten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zo klein mogelijk maar is wss niet haalbaar met een 3080. Ook wat USB connecties aan de bovenkant van de kast (wat hier wel het geval is)

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Kijken of de gekozen componenten compatibel zijn met elkaar. Alsook of de voeding genoeg is voor de 3080.
Ik veronderstel dat de 5600x genoeg is om te gamen. Ik las op de tweakers discord en andere sites dat het hebben van meer cores niet meer veel uitmaakt bij een grotere resolutie dan 1080p. Geen RBG pls

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 120,-€ 120,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Matzwart€ 124,90€ 124,90
1Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm€ 19,70€ 19,70
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 58,90€ 58,90
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650 Full Modular€ 81,05€ 81,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,05€ 105,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 818,60

Alle reacties

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-10 14:03
Dus je budget is 1500 buiten de videokaart?

Ik zie geen reden voor de setup dan die je wilt hebben.
650W zou prima kunnen zijn maar recommended is 750. zou het gewoon daarop houden.

AMD5600X + B550 is leuk maar lijkt me niet super balanced met een 3080.
Ik zou zelf voor MSI X570 tomahawk gaan + 5900X. Hier kan je ook veel langer mee doorgaan.
kijk ook uit met RAM. op 3200CL14 met 4x ram sticks lijkt sneller te zijn. check gamersnexus voor meer info.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Voedign vervangen voor een fatsoenlijke voeding zoals pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum
RAM zou ej ook op ripjaws kunnen zetten

ik denk dat je wel blij wordt van een aftermarket CPU koeler, scheelt hoop geluid.

• safu
agittunc schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:32:
Dus je budget is 1500 buiten de videokaart?

Ik zie geen reden voor de setup dan die je wilt hebben.
650W zou prima kunnen zijn maar recommended is 750. zou het gewoon daarop houden.

Ik zou zelf voor MSI X570 tomahawk gaan + 5900X. Hier kan je ook veel langer mee doorgaan.
kijk ook uit met RAM. op 3200CL14 met 4x ram sticks lijkt sneller te zijn. check gamersnexus voor meer info.
Met de videokaart. Dus best geld uitgeven aan een processor met meer cores? Ik snap de denkwijze er wel achter maar is zie echt geen increase in FPS als je een processor neemt met meer cores.

[ Voor 8% gewijzigd door safu op 09-11-2020 14:03 ]

• agittunc
@safu Als je een rtx 3080 koopt dan wil jij (gebaseerd op keuze aankoop) een sterke Game PC hebben voor 3+ jaar.

Triple A games zoals tomb raider etc gebruiken al 8 threads+. dus de opkomende titels zullen waarschijnlijk meer vragen. Dus een 5600X vind ik dan geen goeie keuze. het is ook niet balanced. een 5900X is de volgende alleskunner. 8 core is dood door de flinke prijsstijging. of er moet een 300-350 euro versie komen.

met een rtx3080 vind ik zelf ga geen 5600x nemen. neem dan een 5900x.

• safu
@agittunc De prijs van dit systeem is dan wel een heel stuk hoger, en dus buiten wat ik er wil voor geven. Ik veronderstel dat ik dan best terug schakel naar een 3070?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Vraag is, welke HEB je al in bezit, als je nu al de 3080 hebt is het zonde om te wachten op een 2370.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
agittunc schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:32:
langer op doorgaan? Waarom 12c / 24t CPU voor een gaming pc RTX 3080? Ga je nooit nodig hebben. Bovendien is voor 4K gaming voornamelijk de GPU belangrijk en voor 1080p de CPU. 1440 zit ergens het midden, maar is hoofdzakelijk GPU. Op het moment dat de RTX 3080 of opvolger niet meer voldoet zul je toch de mobo / cpu upgraden. Ik vind de 5600x de beste keuze. Dit gaan we waarschijnlijk ook terugzien in de Tweakers BBG.

• agittunc
@Djarune Waarom 300 euro CPU tegenover 800 euro GPU?
12/24T CPU zal hij hoogst waaarschijnlijk niet 100% nodig hebben daar zal je gelijk in hebben.
Hoezo zou hij dan weer moeten upgraden als hij dat nu ook gewoon kan halen in die 5900x? of 3900x als je niet teveel kijkt naar cijfer (440euro). of 3700x(300euro).

Tweakers BBG mag zeggen dat iets beter is wilt niet zeggen dat het defacto altijd beter is en zal altijd afhankelijk zijn van de usecase van ieder persoon. ik heb een 3900x omdat ik een aantal jaar ermee wil doorgaan zonder bottlenecks te krijgen over 2 jaar. want dat gebeurd wel op mijn r7 1700. dit is eigenlijk een 3600 en daar liep ik al tegen bottlenecks aan met trage momenten doordat CPU usage 90+ is.

dusja, ik snap wat je bedoelt. maar jezelf proberen gelijk te geven omdat BBG het zou kunnen zeggen slaat in mijn mening nergens op. En wijkt alleen maar af van wat @safu misschien zou willen. BBG is voor de mensen die er niet veel verstand van hebben en willen iets snel hebben zonder teveel over na te denken.

5600X vind ik te duur en niet sterk genoeg om met een 3080 te combineren. 5900x geeft dubbele cores en meer performance (check benchmarks maar) en zal ook langer meegaan in de toekomstige games. vooral op 1440P 144hz waar straks meer druk op komt door betere gpus. 144HZ op 1440p is best zwaar. en zal inderdaad in het midden liggen. maar je CPU usage gaat alsnog omhoog. dus die hele observatie vervalt dan.

• Brabo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-11 08:24
agittunc schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:04:
@safu 8 core is dood door de flinke prijsstijging. of er moet een 300-350 euro versie komen.
Ryzen 5 5600X valt toch juist precies in die 300-350 euro categorie?
Ik zou deze cpu nemen voor gaming. 5900X kost bijna het dubbele maar is (voor gaming) niet veel beter.

• agittunc
@Brabo 300-350euro is nu naar een 6 core config gegaan. vorig gen was dat 8 core.
Maar zoals ik al zei, iedereen heeft zijn eigen usecase. 5600X vind ik te duur, en te weinig ruimte om voor langere tijden te gebruiken. er zijn zat mensen die dit hebben bewezen zoals youtuber: tech deals.

• Djarune
agittunc schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:33:
@Djarune Waarom 300 euro CPU tegenover 800 euro GPU?
12/24T CPU zal hij hoogst waaarschijnlijk niet 100% nodig hebben daar zal je gelijk in hebben.
Hoezo zou hij dan weer moeten upgraden als hij dat nu ook gewoon kan halen in die 5900x? of 3900x als je niet teveel kijkt naar cijfer (440euro). of 3700x(300euro).

Tweakers BBG mag zeggen dat iets beter is wilt niet zeggen dat het defacto altijd beter is en zal altijd afhankelijk zijn van de usecase van ieder persoon. ik heb een 3900x omdat ik een aantal jaar ermee wil doorgaan zonder bottlenecks te krijgen over 2 jaar. want dat gebeurd wel op mijn r7 1700. dit is eigenlijk een 3600 en daar liep ik al tegen bottlenecks aan met trage momenten doordat CPU usage 90+ is.

dusja, ik snap wat je bedoelt. maar jezelf proberen gelijk te geven omdat BBG het zou kunnen zeggen slaat in mijn mening nergens op. En wijkt alleen maar af van wat @safu misschien zou willen. BBG is voor de mensen die er niet veel verstand van hebben en willen iets snel hebben zonder teveel over na te denken.

5600X vind ik te duur en niet sterk genoeg om met een 3080 te combineren. 5900x geeft dubbele cores en meer performance (check benchmarks maar) en zal ook langer meegaan in de toekomstige games. vooral op 1440P 144hz waar straks meer druk op komt door betere gpus. 144HZ op 1440p is best zwaar. en zal inderdaad in het midden liggen. maar je CPU usage gaat alsnog omhoog. dus die hele observatie vervalt dan.
Even voor de duidelijkheid.
  • De BBG met een 5600x bestaat (nog) niet.
  • De BBG's voor desktops wordt gemaakt door de community. Lees de topics erop na. Voordelen en nadelen worden gewogen en er komt een systeem uit wat voor de prijs geschikt is.
12 core CPU's zijn bedoeld voor productiviteit zoals 4k videobewerking of Blender. Niet zozeer voor gaming. Natuurlijk zijn er mensen met geld teveel die zulke processors kopen, maar voor een gaming pc zijn de goede videokaarten al duur genoeg. Het omgekeerde is trouwens ook waar. Voor 4K videobewerking heb je weer meer aan een 5900x met een GTX 1660 Super (600e + 250e).

• agittunc
@Djarune Ik ben inderdaad op de hoogte dat de BBG er nog niet is. Heb er vaker naar gekeken, en zoals ik al zei dat voor een groot aantal de BBG prima is.

12 Cores zijn niet alleen voor videobewerking meer. Het is hoe dan ook waar we naar toe gaan als het gaat om futureproofing. een 6 Core op esports games zal prima zijn. Triple A games voor de komende 3-5 jaar? absoluut niet.

ik ben verder het wel met je eens, maar om elke keer te upgraden omdat het toen niet nodig was lijkt mij niet een goed mikpunt. en kan je het beter nu goed doen dan later.

That being said, als de budget er niet is dan kan het natuurlijk niet. ik zou misschien kijken naar een 3700x/3900x. als je niet erg vind om wat fps te verliezen voor minder gelduitgave.

• Djarune
agittunc schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:45:
That being said, als de budget er niet is dan kan het natuurlijk niet. ik zou misschien kijken naar een 3700x/3900x. als je niet erg vind om wat fps te verliezen voor minder gelduitgave.
Voor games geldt:
5600x > 3900x > 3700x

Ik pak er even een zware game bij op 1440p:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBiTua2kbWm_eHJDXdTHKVbO5xA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7WMoZwXBocgLs0RdRAUk9N7X.png?f=user_large

kun je ook gelijk zien hoe klein het verschil is tussen een 5600x en 5950x...

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 09-11-2020 14:57 ]

• agittunc
@Djarune Met alle respect, maar je hoeft mij niet zulke charts te laten zien ik weet wat de resultaten zijn. Maar je negeert wat ik je probeer uit te leggen dat jij dus nooit zal zien in benchmarks.

Real world scenarios zijn NIET te replicaten met simpele benchmarks. ik kan een i7-6700k gebruiken op 4.8 ghz en zeggen : "mijn fps is niet zoveel minder" micro stutters everywhere. Dit soort dingen komen niet terug op benchmarks. en je bedriegt niet alleen jezelf met dit soort informatie maar ook andere. benchmarks zeggen de max performance van een chip in een specfieke scenario / app. zoals een cinebench is een specifiek instantie waarop de prestatie wordt getest. Dit is 1 punt van het geheel.

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-11 10:22
Verder heb je helemaal geen X570 moederbord nodig voor een high-end cpu. Er zijn genoeg kwalitatieve
b550 moederborden die volledig uitgerust zijn waarop elke cpu prima kan draaien dan heb je geen reden om op een vaak duurdere X570 platform te zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door soldin op 09-11-2020 15:04 ]

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
agittunc schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:59:
@Djarune Met alle respect, maar je hoeft mij niet zulke charts te laten zien ik weet wat de resultaten zijn. Maar je negeert wat ik je probeer uit te leggen dat jij dus nooit zal zien in benchmarks.

Real world scenarios zijn NIET te replicaten met simpele benchmarks. ik kan een i7-6700k gebruiken op 4.8 ghz en zeggen : "mijn fps is niet zoveel minder" micro stutters everywhere. Dit soort dingen komen niet terug op benchmarks. en je bedriegt niet alleen jezelf met dit soort informatie maar ook andere. benchmarks zeggen de max performance van een chip in een specfieke scenario / app. zoals een cinebench is een specifiek instantie waarop de prestatie wordt getest. Dit is 1 punt van het geheel.
Waarop gedoeld wordt is dat 6c/12t momenteel absoluut geen bottleneck zal geven. Dan kun je zeggen: "maar in de toekomst..." alleen dat is alles behalve zeker.

Nu dik 50% uitgeven om 'future proof' te zijn is nogal zonde als je over 4 jaar misschien wel weer wat nieuws koopt en de extra rekenkracht nooit nodig hebt gehad.

• agittunc
@kgd92 Als jij denkt dat 6/12 binnen 1-4 geen aanzienlijk geen bottlenecks komen dan sorry maar dan moet je even goed gaan kijken naar hoe jouw cpu functioneert boven 50% usage.

ik heb ook niet gezegt dat iets moet, ik geef alleen mijn mening en uitleg waarom ik die advies geef.

Also, over 4 jaar misschien iets nieuws kopen is helemaal niet gek. ik ga voor de zekere. ik weet dati k met 12/24T bijna tot geen bottlenecks tegenkom behalve dan de CPU bottlenecks die worden geintroduceerd met nieuwe CPUs.

als je denkt dat games niet meer dan 8 threads vragen, tomb raider doet dat al. en das een wat oudere game. cyberpunk wordt interesant. als we zo zien dat 5600x boven 60% usage komt bij alleen cyberpunk dan kan je garanderen dat de cpu usage 80+ in normal usecases.

• Djarune

Dit zijn geen synthetische benchmarks of een Cinebench stress test met max CPU en max GPU die een zogenaamd getal aangeven. Die zijn inderdaad niet interessant. Het gaat om praktijk tests. In dit geval een bepaalde game die getest wordt tijdens het runnen op bepaalde resoluties en settings. De kaart die Anandtech gebruikt is een RTX 2080 Ti. Met een RTX 3080 zullen enkel de fps hoger liggen, maar zijn de verschillen onderling praktisch hetzelfde. Ze kijken bovendien naar een 95% gemiddelde. Dus de framedrops / stutters (die er altijd zijn) buiten beschouwing.

Als een nieuwe CPU als de 5600x met bijbehorende IPC nu al alle Intel's en Zen 2's in games voorbij schiet op 1440p zal ik nooit meer een 3700x / 3900x aanraden voor game-pc's. Dat maakt het niet uit hoeveel cores of threads, maar of je er sneller op kunt gamen ja of nee. De kans is bovendien aanwezig dat je met een 6600x weer sneller mee kunt gamen dan een 5900x. Met andere woorden. Zonde van het geld.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Onzin.

Dit zijn, zoals @Djarune al zegt, in-game resultaten, geen synthetische benchmarks.

Microstuttering is zeker wel opgenomen in een gemiddelde framerate. Sure, de impact ervan is niet duidelijk op te maken uit dat éne getal, maar de betere/gedetailleerde benchmarks bevatten ook frametimegrafieken, daarin zie je microstutters duidelijker terug.

Het feit is dat een 5900X/5950X voor gaming niks toevoegt boven een 5600X, voor nu in elk geval. Misschien dat dat over 5 tot 10 jaar een ander verhaal is, maar dat blijft lastig te voorspellen. Het is in elk geval een enorme gok om nu honderden euro's meer uit te geven voor niet-gegarandeerde feature-proofing. Bovendien is het met hardware altijd zo dat de highest-end producten bovenproportioneel duurder zijn, wat maakt dat het uiteindelijk meestal voordeliger is om niet de duurste CPU/GPU uit de serie te kopen en gewoon wat vaker te upgraden.

M.a.w. ik zou nu een 5600X kopen. De kans is best aanwezig dat je dan over een aantal jaren 'moet' upgraden, maar dan ben je in de long run waarschijnlijk nog steeds goedkoper uit dan wanneer je nu een 5900X koopt.

[ Voor 19% gewijzigd door Compizfox op 09-11-2020 15:49 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• agittunc
Ik heb even de "real" benchmarks erbij gepakt. oh, het zijn in game benchmarks. op een verse windows 10 installatie.

Ik zie ook nergens de cpu usage staan om aan te geven waar de cpus staan in dit geval. dit wordt hoger hoe ouder je OS wordt door meer programmas en multitasking.

Dit zijn cherrypicked scenarios die jij mij niet gaat vertellen dat "real case scenarios" zijn. dit is gewoon lariekoek. ik baseer mijn advies op deze vlakken. niet op benchmarks.

btw, de 5600X loopt al tegen de usage issue aan en dat kun je (waarschijnlijk)zien aan GTA 5 1440p low 95th percentile. doet er verder niet toe.

@Compizfox Je vertelt complete onzin (om even je eigen woorden tegen je te gebruiken). een gemiddelde framerate laat jou niet zien wat microstuttering doet en als jij dat wilt beweren dan ben je in mijn ogen een dikke leugenaar.

deze benchmarks staan op 95 percentile en min avg fps. er staat niks over de 1% en 0.1%. hoe vaak komen die voor? wat zijn de latencies die je zou moeten meten? dit wordt wel door reviewers zoals gamersnexus meegenomen waarbij duidelijk wordt dat ze al bestaan in de 5600X.

een 5900X gaat jouw max fps niet omhoog halen. misschien 1-2 fps op bepaalde games. het gaat mij om de smoothness. een 5600x zal prima zijn. totdat de nieuwe games uitkomen.

dit soort discussies bestaan al jaren en elke keer blijft de realiteit dat deze benchmarks niet reflecteren wat een persoon ervaart. en dat is iets dat je gewoon niet snapt.

maar ik vind dat deze discussie mij een beetje klaar is. ik kan het wel blijven roepen. maar dat heeft geen zin.

@safu als het niet binnen budget past kan je een 5600x kopen. Dan is het eenmaal niet anders :).

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:51

Er wordt voldoende getest met 0.1% en 1% low's om microstutter op te vangen. Zie bijvoorbeeld

https://static.techspot.com/articles-info/2135/bench/F1.png

Op dit moment heb ik nog geen games gezien die niet genoeg hebben aan 12 threads. Wel heb ik gezien dat warzone niet lekker combineert met een 5600X, mogelijk een bug. Wanneer games meer dan 12 threads nodig hebben wordt koffie dik kijken. Echter de ervaring leert dat 'nu' 2x meer uitgeven voor een toekomst die al dan niet uit komt eigenlijk altijd een slechte keuze is. Je kunt dan beter dat geld apart zetten en wanneer het zo ver is upgraden.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

agittunc schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:00:
Ik heb even de "real" benchmarks erbij gepakt. oh, het zijn in game benchmarks. op een verse windows 10 installatie.

Ik zie ook nergens de cpu usage staan om aan te geven waar de cpus staan in dit geval. dit wordt hoger hoe ouder je OS wordt door meer programmas en multitasking.

Dit zijn cherrypicked scenarios die jij mij niet gaat vertellen dat "real case scenarios" zijn. dit is gewoon lariekoek. ik baseer mijn advies op deze vlakken. niet op benchmarks.
Je moet natuurlijk wat meer dan 1 game bekijken voordat je een conclusie trekt, maar verder zie ik niet in hoe dit "geen real case scenarios" zijn. Ja natuurlijk is dit een versie Windows-installatie, je wilt toch dat het reproduceerbaar is?
@Compizfox Je vertelt complete onzin (om even je eigen woorden tegen je te gebruiken). een gemiddelde framerate laat jou niet zien wat microstuttering doet en als jij dat wilt beweren dan ben je in mijn ogen een dikke leugenaar.
Lezen blijft lastig, blijkbaar. Ik zeg niet dat je uit een gemiddelde framerate kunt zien wat microstuttering doet. De invloed zit er wel in opgenomen (als in: met meer microstuttering gaat je gemiddelde wel omlaag), maar je hebt inderdaad frametimegrafieken (of percentielcijfers) nodig om iets te kunnen zeggen over hoeveel invloed het heeft.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• agittunc
@Compizfox ingame benchmarks zijn gemaakt om te zien hoe sterk een chip is voor wat het doet. wat je ernaast doet heeft direct invloed daarop. dat bestaat niet in deze benchmarks omdat ze verse installs zijn. daarom zeggen veel 3rd party reviewers om niet alles uit een benchmark te concluderen wat gunstiger voor jou is.

microstutters kan jij net duidelijk terugvinden in simpele avg fps grafieken. aantal microstutters zijn niet merkbaar genoeg in algemene grafieken. maar zijn merkbaar tijdens het gamen.

maar ik kap deze gesprek af, ik snap jullie positie. maar ben niet mee eens met hoe realiteit wordt vergeleken met benchmarks. das mijn mening.

->https://www.youtube.com/watch?v=dnwZIe7pl84

[ Voor 3% gewijzigd door agittunc op 09-11-2020 16:19 ]

• kgd92
agittunc schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:12:
@Compizfox ingame benchmarks zijn gemaakt om te zien hoe sterk een chip is voor wat het doet. wat je ernaast doet heeft direct invloed daarop. dat bestaat niet in deze benchmarks omdat ze verse installs zijn. daarom zeggen veel 3rd party reviewers om niet alles uit een benchmark te concluderen wat gunstiger voor jou is.

microstutters kan jij net duidelijk terugvinden in simpele avg fps grafieken. aantal microstutters zijn niet merkbaar genoeg in algemene grafieken. maar zijn merkbaar tijdens het gamen.

maar ik kap deze gesprek af, ik snap jullie positie. maar ben niet mee eens met hoe realiteit wordt vergeleken met benchmarks. das mijn mening.

->https://www.youtube.com/watch?v=dnwZIe7pl84
Als je tegelijk vanaf dezelfde PC streamt heeft dat inderdaad direct invloed op je prestaties en zal niemand ontkennen dat extra threads altijd voordelig zijn (ook al verslaat de 5600x de 3700x 1 op 1 bij streamen door de snellere cores, de hogere 3000 en 5000 series zijn in het voordeel).

Indien je naast je game een beetje discord of een browservenstertje open hebt gaat dat echt geen tientallen %en CPU-tijd trekken en dit ga je in je fps dan ook niet merken. Al helemaal niet wanneer je op ultra settings op 1080p of hoger speelt, want dan is in nagenoeg elke game je GPU de bottleneck.

Verder zijn de 99p en 99.9p resultaten van de 5600X maar marginaal slechter dan bij de rest van de 5000 serie en over het algemeen beter dan de 3000 serie en Intel concurrentie. Doordat ze naar een enkel ccx gegaan zijn is het verschil met de 3000 serie zelfs erg groot (want infinity-fabric was de bottleneck) en is het aanraden van een oudere CPU omdat meer cores dus per definitie slecht advies in dit geval.

Uitgaande van de gemiddelde game tower:
40-50% budget naar GPU
20-30% budget naar CPU
20-40% budget voor de rest

Is de beste match voor alles tot en met de 3080 dus zo'n beetje de 5600x.

Bij de 3080 kun je gaan twijfelen of je richting de 5800x wil (past alleen niet binnen een kader van 1500 euro).

Bij de 3090 geef je zoveel uit dat je net zo goed alles top of the line kan pakken.

Wat betreft stutters lijkt ryzen 5xxx overigens vooral blij te worden van 3600cl16 RAM, wat qua gameperformance vermoedelijk een grotere stap (voor minder geld) is dan een 5800x met 3200cl14 RAM.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:26
Je gaat natuurlijk wel de videokaart nog een keer upgraden met deze CPU, dus ga er even vanuit dat je over 3 jaar wel iets koopt wat beter is dan de 3090.

Ik ga er dus in mee dat 6 cores niet super future proof is, maar de 3700X is niet interessant meer (en waarschijnlijk alsnog langzamer wanneer je 16 threads kunt gebruiken) en de 5800X is te duur.
Kun je altijd nog een 10700(k)(f) overwegen, mis je alleen pcie 4 wat je een paar % kan kosten.

Of je moet inderdaad budget hebben voor een 5900X (betere bang for buck dan de 5800X).

• agittunc
.@kgd92 Ik ben het ook met je eens. daarom was ook de ryzen 3700x toen het nog het nieuwste generatie was een goeie combo met de 2070S/2080S/TI.

Dit is echter nu omgegooid met de nieuwe prijzen. de 5900x is eigenlijk mild omhoog gegaan vergeleken met een ryzen 5 die van 200-250 naar 300 is gegaan.

verder is RAM nog een hot topic. heb daar niet genoeg info van atm.

• kgd92
mitsumark schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:46:
Je gaat natuurlijk wel de videokaart nog een keer upgraden met deze CPU, dus ga er even vanuit dat je over 3 jaar wel iets koopt wat beter is dan de 3090.

Ik ga er dus in mee dat 6 cores niet super future proof is, maar de 3700X is niet interessant meer (en waarschijnlijk alsnog langzamer wanneer je 16 threads kunt gebruiken) en de 5800X is te duur.
Kun je altijd nog een 10700(k)(f) overwegen, mis je alleen pcie 4 wat je een paar % kan kosten.

Of je moet inderdaad budget hebben voor een 5900X (betere bang for buck dan de 5800X).
Qua kostenefficiëntie denk ik dat met de huidige prijzen de meest interessante optie is:

Nu een 3600x voor 200 euro. Tenzij je echt competitief e-sport speelt zal dit t/m de 3080 voldoende snel zijn.

Over 2-3 jaar met wat mazzel voor <400 euro een 5900x op de kop tikken

• safu
Zo, ben blij dat ik deze discussie heb mogen meemaken, heb er in ieder geval veel van opgestoken.
Maar ik blijf bij mijn keuze, de 5600x dus.

@soldin Welk moederbord zou je dan aanraden? ik zie de bomen door het bos soms niet met al die verschillende versies en uitvoeringen.

Zijn er uberhaupt kleinere towers waar zo'n lompe 3080 in past?

[ Voor 3% gewijzigd door safu op 09-11-2020 17:17 ]

• kgd92
safu schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:16:
Zo, ben blij dat ik deze discussie heb mogen meemaken, heb er in ieder geval veel van opgestoken.
Maar ik blijf bij mijn keuze, de 5600x dus.

@soldin Welk moederbord zou je dan aanraden? ik zie de bomen door het bos soms niet met al die verschillende versies en uitvoeringen.

Zijn er uberhaupt kleinere towers waar zo'n lompe 3080 in past?
Moederbord is erg afhankelijk van je eisen. Wil je overklokken? Moet er een goede audiochip in zitten? (Realtek ALC 892 vs 1200 vs 1220) Hoeveel m.2 sloten heb je nodig? Wil je een usb c front-header? Wil je full-ATX of micro-ATX? etc.

Voor zover ik weet zijn er weinig slechte B550 bordjes, X570 lijkt me in jouw geval overbodig. Keuze zal dus voornamelijk neerkomen op uiterlijk, form-factor en evt audio, stroomtoevoer en aansluitmogelijkheden.

• safu
@kgd92 Klinkt misschien dom, maar ik vindt niet echt veel beters voor een lagere prijs :p
Ik wil eigenlijk vooral een goede audiochip alsook USB-C front header en 1 a 2 M2 sloten

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-11 10:22
Pagina: 1