Laptop voor medium games en CAD app's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-10 14:17
Sinds de Covid periode ben ik weer online games gaan doen met vrienden i.p.v. fysiek afspreken. En dan met name GTA-5. Ik heb 5 jaar terug een laptop gekocht vooral voor CAD applicaties (Civil3D, Revit, Navisworks, Recap etc) en video bewerking (Davinci Resolve). Daar was processor en ram voor belangrijk, videokaart minder. Even ter vergelijking wat ik nú heb, een i7-5500 (2.4GHz) en 16GB (ddr3) ram. GPU is een Intel HD Graphics 5500 (pricewatch: Lenovo B50-50 80EW018RMH)
Bij deze laptop heb ik de DVD-drive eruitgehaald en een SSD caddy ingezet. Dus alle CAD applicaties draaien trouwens alsnog als een zonnetje maar voor het gamen is ie gewoon niet toereikend genoeg.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik merk met de wensen van nu de videokaart echt een spelbreker begint te worden. GTA pak ik op resolutie 1600*900 en alles op low, en dan werkt het enigszins qua fps maar heb vaak dat gebouwen en omgeving te laat worden gerenderd, waardoor je soms door “lege straten” rijdt en opeens tegen een muurtje botst die pas 5 seconden later verschijnt. Dat klinkt me alsof de GPU het niet aan kan.

Met aankomende Black Friday wil ik alvast op tijd wat oriënteren voor een nieuwe laptop. Alleen van de GPU’s heb ik weinig verstand meer, ze volgen elkaar te snel op voor mij om bij te houden.
Behalve de bovengenoemde CAD applicaties ook games zoals GTA-5, en het zou mooi zijn als GTA-6 het ook doet als die over een paar jaar uitkomt (hoeft niet op ultra, medium is dan ook goed). Ik snap dat dat laatst erg gokken is maar wellicht hebben jullie hier een fingerspitzengefühl bij.

Wat is je budget?
Ik hoop voor ongeveer €1250 á €1300 euro daar iets voor te kunnen vinden. Veel meer dan dat vindt ik zonde voor “2x per week een spelletje doen”

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik neem de laptop minimaal 1x per week mee in een laptoptas en heb ‘m ook heel vaak op schoot. Ik hecht veel waarde aan licht gewicht. M’n huidige laptop is 2.3 kilo, dat is prima voor op schoot. Ik heb ‘m bijna altijd in de stroom dus een dikke accu is niet nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Uiterlijk of merk geef ik niet heel veel om, huidig heb ik Lenovo wat ik een prima merk vindt. Ik vindt het ook wel fijn dat er een kleine adapter bij zit en dat je niet zo’n enorm blok van een kilo hoeft mee te zeulen. Een numpad is wel een must. Ik vindt een 15.6” een fijn formaat.

Op toekomstgerichtheid voor CAD is 32GB ram prettig, 16GB mag ook maar dat is geen vooruitgang t.o.v. wat ik nu heb. Als ie 16 GB ram heeft zou het fijn zijn als dat in 1 slot zit, en ik er in de toekomst 16GB bij kan steken zonder de bestaande slot weg te hoeven gooien.

Minimaal één USB C poort is een must, maar da’s bijna standaard tegenwoordig.

Ik had deze op het oog, maar ik kan niet goed vinden of die GPU geschikt is voor mijn wensen: pricewatch: Acer Nitro 5 AN515-44-R570
Of pricewatch: ASUS TUF Gaming A15 FX506IV-HN187T
Of pricewatch: MSI GF65 10SDR-402NL

Dan heb je het over een GeForce GTX 1650 Ti; GeForce RTX 2060 of GeForce GTX 1660 Ti Max-Q
Ik heb geprobeerd die in Benchmarks te vergelijken maar de uitkomsten zijn mij te abstract. Wie kan mij dat wat visueler uitleggen?

Edit, ik ga er trouwens vanuit dat de huidige laptop niet upgradebaar is met een aparte GPU, mocht iemand tóch wel weten dat dat mogelijk is vindt ik dat zeker interessant.